Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2007, 23:33
Thanatios
Thanatios is offline
Al 3-4 jaar lang zit ik te kiezen wat ik wil worden. En de laatste maanden zit ik al helemaal in diepe stress, want ik moet me al inschrijven op scholen.

Ik heb testen gedaan, waarbij bij elke test iets anders uitkwam. Enzovoort.

Op dit moment doe ik VMBO-TL 4e jaar. Met de vakken: Geschiedenis, Biologie, Duits. En ben vandaag voor HAVO afgewezen.

Wat ik persoonlijk zou willen/kunnen worden:
Psycholoog, Ik had een droom al om Psycholoog te worden... maar dat lijkt mij te lang studeren met een VMBO Diploma. (Zou wel graag willen weten naar welk school ik nu zou moeten als ik uiteindelijk psycholoog wil worden.)
Muzikant, Ik speel al sinds mijn 6e gitaar, kan drummen en ook piano spelen. Dus ik kan opzich wel de rock accademie in... maar dat lijkt mij weer te riskant, je kan ook faalen, en gewoon simpelweg niks berijken.
Tolk, Ik spreek/schrijf: Russisch, Oekraiens, Nederlands en Engels vloeiend. Dan heb ik ook 3 jaar Duits gehad, en 3 jaar Frans. Maar, dit is minimaal een HBO opleiding, wat ik dus niet kan doen. (En welk MBO opleiding zou ik moeten doen, om Tolk te worden later op HBO?)
ICT, Ik kan goed met computers overweg, ik ken HTML, PHP, C++, Delphi, C# en ook aardig wat van Visual Basics. Maar tegenwoordig (voor zover ik weet) word er niet veel gevraagt naar ICTers.

Dus ik ben radeloos. Kunnen jullie een paar argumenten geven op de bovenstaande beroepen? En advies?

Alvast hartelijk dank.

Laatst gewijzigd op 09-02-2007 om 07:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2007, 23:44
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Thanatios schreef op 09-02-2007 @ 00:33 :
Al 3-4 jaar lang zit ik te kiezen wat ik wil worden. En de laatste maanden zit ik al helemaal in diepe stress, want ik moet me al inschrijven op scholen.

Ik heb testen gedaan, waarbij bij elke test iets anders uitkwam. Enzovoort.

Op dit moment doe ik VMBO-TL 4e jaar. Met de vakken: Geschiedenis, Biologie, Duits. En ben vandaag voor HAVO afgewezen.

Wat ik persoonlijk zou willen/kunnen worden:
Psycholoog, Ik had een droom al om Psycholoog te worden... maar dat lijkt mij te lang studeren met een VMBO Diploma. (Zou wel graag willen weten naar welk school ik nu zou moeten als ik uiteindelijk psycholoog wil worden.)


Om echt psycholoog te worden moet je psychologie studeren denk ik. En dat is op universitair niveau. Dan zul je dus via de havo naar het vwo moeten en dan naar het wo. Of via mbo naar hbo naar wo. Het is in ieder geval een lange weg. Maar volgens mij kan je op hbo niveau sowieso al wel maatschappelijk werker worden.
Citaat:

Muzikant, Ik speel al sinds mijn 6e gitaar, kan drummen en ook piano spelen. Dus ik kan opzich wel de rock accademie in... maar dat lijkt mij weer te riskant, je kan ook faalen, en gewoon simpelweg niks berijken.


Rock academy is toch ook op hbo niveau?

Citaat:

Tolk, Ik spreek/schrijf: Russisch, Oekraiens, Nederlands en Engels floeiend. Dan heb ik ook 3 jaar Duits gehad, en 3 jaar Frans. Maar, dit is minimaal een HBO opleiding, wat ik dus niet kan doen. (En welk MBO opleiding zou ik moeten doen, om Tolk te worden later op HBO?)


Ik wil niet stom doen, maar Nederlands schrijf je absoluut nog niet correct, maar daar valt aan te werken natuurlijk. Het is wel een voordeel dat je die andere talen kan spreken. Maar dat is ook minimaal een hbo opleiding idd voor docent. En echt de taal kun je op wo niveau studeren.
Citaat:

ICT, Ik kan goed met computers overweg, ik ken HTML, PHP, C++, Delphi, C# en ook aardig wat van Visual Basics. Maar tegenwoordig (voor zover ik weet) word er niet veel gevraagt naar ICTers.


Nou ik weet niet, er zijn wel veel maar er is op zich wel veel werk in omdat alles digitaler wordt. ICT is gewoon op mbo niveau en zou je dus waarschijnlijk gewoon na je vmbo diploma gehaald te hebben kunnen volgen.

Mag ik vragen waarom je afgewezen bent voor de havo? En wat wil je zelf het liefst? Wil je echt havo doen om verder te leren? Hoe is je motivatie qua leren zelf? Wat zou je het liefst doen van die vier richtingen en hoeveel ben je bereid om ervoor te doen (al heb je dus een lange weg te gaan in sommige gevallen)?
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 02:16
knappe jongen
Avatar van knappe jongen
knappe jongen is offline
Citaat:
Thanatios schreef op 09-02-2007 @ 00:33 :
Tolk, Ik spreek/schrijf: Russisch, Oekraiens, Nederlands en Engels floeiend . Dan heb ik ook 3 jaar Duits gehad, en 3 jaar Frans.
lol
__________________
wat er ook gebeurt, altijd blijven hakken
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 07:24
Thanatios
Thanatios is offline
Velen dank voor uw reactie.

Ja okey, mijn Nederlanders is inderdaad niet 100%. Maar ik woon dan ook pas 6-7 jaar in Nederland. Dus persoonlijk vind ik zelf, dat ik al aardig wat kan voor iemand die hier pas 7 jaar woont.

Ik zelf heb blijkbaar op dit moment (dit jaar) niet al te veel motivatie, omdat mijn vader pas geleden is overleden, dus ik ben er niet echt bij de laatste tijd.

En nee, er is wel een MBO opleiding voor de Rock academie. Aleen zo als ik al zei... dat lijkt mij te riskant, want ik heb er nog niet al te veel informatie over gehad.

Ik hou heel veel van muziek, praten met mensen, en medisch (ik hou van het idee dat ik mensen beter kan maken).
Het is maar gewoon zo dat ICTers en vertalers goed verdienen. Meer niet.

Voor Havo ben ik afgewezen vanwegen mijn werkgedrag bij 2 van de 6 vakken.

Alvast bedankt voor uw volgende antwoord.

Laatst gewijzigd op 09-02-2007 om 07:28.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 07:57
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Vmbo'er die al aardig wat dingen heeft waar 'ie trots op kan zijn.

Ik kan je niet echt helpen met het probleem, de keuze is aan jou.
__________________
Chaos unleashed..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 10:16
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Het wil trouwens nog niet zeggen dat je bij de havo op je school afgewezen bent dat je niet naar een andere havo kan.

Mijn buurjongen had dat ook en heeft uiteindelijk op een andere school gewoon havo gedaan.
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 10:26
Verwijderd
Idd, ik zou proberen naar de havo te gaan, overal informeren.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 09-02-2007 @ 11:26 :
Idd, ik zou proberen naar de havo te gaan, overal informeren.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 12:11
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik zou idd overal even informeren of je ergens de havo kunt volgen. En als dat echt nergens lukt (lijkt me sterk) dan gewoon naar allerlei open dagen gaan van mbo-opleidingen en je goed laten informeren, dan kun je daarna alsnog doorstromen naar het hbo, maar volgens mij is dat wel een langere weg.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 12:13
Verwijderd
Creatieve therapie, richting muziek?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 13:13
Verwijderd
Even een wat minder nuttige reactie van mij (in de zin van: ik heb ff geen advies ofzo) maar ik wou even zeggen dat je klinkt alsof je zeker een hoop kunt bereiken.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 13:50
Verwijderd
Ik zou in eerst en vooral rustig blijven. Je hebt je hele leven nog voor je en geloof me: je zult er nooit precies achter komen wat je wilt worden. Dat weten maar weinig mensen. Leg de druk dus niet teveel op je schouders, want wat je nu kiest is niet per sé bepalend voor je hele leven.

Wat ik hier lees is dat je werkgedrag matig is, en laten we er even vanuit gaan dat dat aan het overlijden van je vader ligt. Dat is immers niet zomaar iets; iedereen zou daar een lange tijd van overhoop zijn - jong én oud.

Verder ben je nu een jaar of zeven in Nederland. Het zal niet makkelijk zijn geweest om even een nieuwe taal te leren. En dan is Nederlands ook nog eens een vrij moeilijke taal. Zo te lezen kom je er in ieder geval goed vanaf - je doet het in ieder geval beter dan de 1,2 miljoen Nederlanders die niet of nauwelijks kunnen lezen of schrijven . De schoonheidsfoutjes schaven er vanzelf vanaf.

Nu. Je kansen. Die liggen op meerdere gebieden. Dat is goed! Je kunt meerdere talen spreken en dat is altijd een pré. Je kunt goed omgaan met techniek en kunt zelfs in meerdere talen programmeren. Verder ben je muzikaal en geïnteresseerd in mensen.

Uit je verhaal lees ik dat je eigenlijk donders goed weet wat je wilt doen. Je laat je alleen beperken door wat het Nederlands schoolsysteem jou zegt te kunnen bieden. Hiervoor geldt: als je iets echt heel erg graag wilt doen, dan zul je zelf moeten proberen om je kansen te scheppen. Dat betekent dat je niet bij de eerste de beste 'nee' aan jezelf moet gaan twijfelen.

In dit geval zou ik als ik jou was eens een intelligentietest laten afnemen. Liefst door een psycholoog - dan kun je die ook nog eens uithoren over zijn werk . Laat ze bij die test rekening houden met je taalachterstand en cultuurverschil - dan krijg je een beter beeld van wat je (waarschijnlijk) aankunt voor wat betreft leren.

Als je weet wat je aankunt, dan kun je kijken naar wat je opties zijn binnen die marge. Misschien kun je best naar een HBO, je weet maar nooit.

En vergeet nooit: naarmate je ouder wordt zul je merken dat dit soort dingen zich vanzelf leiden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 14:06
Verwijderd
Citaat:
X-Ray™ schreef op 09-02-2007 @ 08:57 :
Vmbo'er die al aardig wat dingen heeft waar 'ie trots op kan zijn.
Alsjeblieft zeg.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Thanatios schreef op 09-02-2007 @ 00:33 :
ICT, Ik kan goed met computers overweg, ik ken HTML, PHP, C++, Delphi, C# en ook aardig wat van Visual Basics. Maar tegenwoordig (voor zover ik weet) word er niet veel gevraagt naar ICTers.
Echt wel
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 17:34
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 09-02-2007 @ 15:06 :
Alsjeblieft zeg.
idd, dom én niet grappig.

veel mensen van het vmbo hebben wel een duidelijke beroepskeuze voor ogen, maar het is op je vijftiende best normaal als je nog niet weet wat je wilt. ik zou er zeker over nadenken toch naar de havo te gaan. het biedt je mogelijkheden en het geeft je nog wat extra tijd.
je moet mss ook niet kijken naar wat je kan, maar wat je echt wil? als je geen echte droom of motivatie hebt voor een muziekopleiding, zou ik er niet zomaar aan beginnen bijvoorbeeld. misschien kun je hier eens kijken voor mogelijkheden: http://studiekeuze-lr.schoolweb.nl/.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 17:47
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 09-02-2007 @ 15:06 :
Alsjeblieft zeg.
Eh, vertel?
__________________
Chaos unleashed..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 17:47
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 09-02-2007 @ 18:34 :
idd, dom én niet grappig.
[URL]
Grappig?
__________________
Chaos unleashed..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 17:50
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
X-Ray™ schreef op 09-02-2007 @ 18:47 :
Grappig?
ik dacht: zo´n stomme opmerking moet wel grappig/sarcastisch bedoeld zijn .
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-02-2007, 17:59
Verwijderd
Nee, dat is het erge juist. Het is niet grappig bedoeld, maar totaal misplaatst semi-paternalistisch gewauwel.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 18:05
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 09-02-2007 @ 18:59 :
Nee, dat is het erge juist. Het is niet grappig bedoeld, maar totaal misplaatst semi-paternalistisch gewauwel.
Nu zal ik zeker branden in de hel.
__________________
Chaos unleashed..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 18:05
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 09-02-2007 @ 18:50 :
ik dacht: zo´n stomme opmerking moet wel grappig/sarcastisch bedoeld zijn .
Nope.
__________________
Chaos unleashed..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 22:17
Verwijderd
Wordt zakenman
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 22:38
zerts
zerts is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 09-02-2007 @ 23:17 :
WordTTTT zakenman
Ik zou gewoon, zoals anderen al zeiden, alles proberen om naar HAVO te gaan. Al denk je van niet, maar je kunt er echt zoveel meer kanten mee op( zeker als ik naar je interesses kijk )! Vorig jaar heb ik ook een vmbo'er omgepraat HAVO te gaan doen, omdat het echt zonde zou zijn geweest, als hij een of andere ICT opleiding bij een of andere flutschool zou hebben gedaan. Geloof me, de vriend van m'n moeder werkt op een ROC en van die verhalen word je helemaal níet blij. Het is er één grote ramp.

Dus mijn advies: Ga naar havo en probeer dan in de komende 2 jaar erachter te komen wat je nu uiteindelijk wilt gaan doen. Succes!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 00:50
Thanatios
Thanatios is offline
Zeer dank voor jullie reacties.

Ik zal nog eens na gaan kijken of ik iets kan doen om nog toegaleten te worden op HAVO. Ik heb al leeraren van vakken waarvoor ik gezakt ben voor HAVO ondervraagt. En het blijkt dat er niet al te veel van klopt.

Voor wiskunde zou ik gezakt moeten zijn vanwegen mijn werkhouding. De leraar werd gewoon razend toen ik vroeg waarom. Want hij vond dat mijn werkhouding en motivatie dit jaar juist verbeterd is. Dat ik vorig jaar maar wat zat te rotzooien, en dit jaar met mijn aandacht er juist bij zit.

Voor biologie zou ik ook gezakt moeten zijn vanwegen mijn werkhouding. De leraar zei dat hij dat best kon begrijpen vanwegen mijn situatie thuis. En dat als ik daar geen last van had, dat ik makkerlijk HAVO kon doen. Die vond het dus ook onzin dat zij aleen naar de 4e klas keken. Ze moesten ook naar mijn houding kijken in de vorige klassen, wat ze dus niet deden.

Voor Duits stond er: Geen 1 voldoende gehaald dit jaar.
Ik kreeg vandaag mijn cijfer lijst.
Duits -> 7,8
Onvoldoendes in heel het jaar -> 1 van de 6 cijfers (De cijfer -> 4,7, wat maar 1x me telde)

Dus... ligt het nou aan mij? Of klopt mijn school gewoon niet?

Maar alsnog, hartelijk dank voor jullie advies.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 20:51
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
Uit jou reacties kan ik opmaken dat je wel duidelijk weet wat je wilt, maar dat je niet weet of, en hoe je er precies moet komen. Het lijkt me dat je een prima stel hersens hebt, en dat je voor het havo af bent gewezen vind ik heel sneu voor je, maar als ik jou was zou ik het op een andere school nog eens proberen. Als jou droom is om psycholoog/tolk/wathever te worden, moet je er voor gaan. Als je echt nergens toe wordt gelaten voor de havo kan je altijd nog via het mbo, naar de hbo gaan.
dan moet je alleen goed uitzoeken welke mbo opleidingen bij jou interesses passen, en bij welke je eventueel kan doorstromen naar de gewenste hbo-opleiding

En psychologie is er ook op hbo niveau, dus dan hoef je niet eerst ook nog vwo te doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2007, 13:38
Shinn
Shinn is offline
ik was ook bij een havo school afgewezen, dat was de drachtster lyceum, ze willen alleen daar de beste kinderen en die school heeft een hele goeie reputatie, dus ging ik naar een christelijke school en dat was de raai, en ik had zelf ook niet goeie cijfers, maar ze zeiden het kan ermee door, je moet motivatie hebben, dus ik zei ik wil de beste leerling worden, ik doe alles om mijn havo diploma te halen, dus werd ik aangenomen, als je motivatie hebt en je wilt het ook!, dan kan je heel makkelijk binnen komen. Ik zit niet meer op de havo maar ik ga dit jaar het nog een keer proberen, had wat problemen op de havo maar ik ga dit jaar spoedhavo doen op de friesland college, maar als jij motivatie hebt dan komt alles goed, en mbo is echt een ramp...beperkte opleidingen, etc...., maar het komt wel goed!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Wat moet ik worden?!?
JDH
9 10-05-2011 18:37
Liefde & Relatie wat moet ik doen?
lilian123456789
6 13-01-2010 16:14
Liefde & Relatie Wat moet ik nou?
Verwijderd
42 19-05-2005 19:33
Liefde & Relatie Wat moet ik nou doen?
Verwijderd
50 28-08-2004 16:58
Psychologie Kamp nachtmerrie..............wat moet ik nu? help me mensen.....
HelpMePlease
12 07-10-2002 17:35
Psychologie wat moet ik nou?
sweatbear
7 26-06-2002 13:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.