Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2013, 22:52
Chantal98
Chantal98 is offline
Heeft iemand van jullie hier ooit sushi gemaakt?
Want ik wil het graag een keer zelf maken en ben dus op zoek naar tips.
Wat kan ik het beste gebruiken? Een sushi kit? Zo ja, welke dan?
Alvast bedankt!
Groetjes, Chantal98
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2013, 23:11
JVV079
Avatar van JVV079
JVV079 is offline
SUSHIIIIIIIIIIII <3

Je kan ook naar een Japanse winkel gaan en daar verkopen ze echt alles wat je nodig hebt! Sushi rijst en dat zeewier en ook eetstokjes enzo! Misschien moet je eens kijken of dat bij jou in de buurt ook ergens is
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 09:34
Verwijderd
Ieke naamzoek!

Ik heb 1,5 week geleden voor het eerst sushi gegeten bij haar thuis. Zij weet wat lekkere sushi is en kan het ook nog eens zelf maken Ik heb haar ook een boekje cadeau gedaan met 500 sushi-recepten.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 10:20
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik maak het af en toe zelf. Heel moeilijk is het niet. Mijn komende expiriment zal zijn met vlees, heb in dat boekje wat ik van Mutant had een paar leuke ideeën op gedaan.

Een sushikit hoef je eigenlijk niet te hebben, ik heb ze nog nooit gebruikt omdat je alles ook heel goed los kan kopen. Verder hoef je niet eens naar een toko, de appie heeft ook wat je nodig hebt. Tenzij je echt bijzondere dingen wil hebben, maar het is soms best lastig die dan ook te vinden omdat lang niet alle toko's Japans georienteerd zijn.
Kort gezegt: Japanse rijst, nori vellen (als je rolletjes wil maken), suiker, zout, rijstazijn, sojasaus, evt wasabi (als je ervan houd) en natuurlijk de vulling/beleg (vis, vlees, groente, ei)

Recepten voor de rijst zijn er in alle soorten en maten. Als je wil kan ik je het recept wel uittypen wat ik gebruik, zeg het maar. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden wat dat betreft.

In ieder geval wat tips:
- Als je vis gebruikt, neem hele verse! Zeker als je voor de rauwe varianten gaat.
- Was de rijst. Je zal merken dat er heel wit water vanaf komt de eerste ronde en op den duur wordt het helder. Ik heb meestal niet het geduld voor helemaal helder, maar in ieder geval een paar rondes wassen. Makkelijkste is met een zeef en een bak/pan oid. Zeef in pan hangen, water vullen, met je handen de rijst omscheppen, water weggooien en dat steeds opnieuw.
- Gebruik iets minder water dan als je 'normaal' Japanse rijst kookt. De rijst moet het azijn nog kunnen opnemen.
- Doe de azijn er pas bij als de rijst lauw is. Is hij te heet dan kan je rare effecten krijgen. Ik wacht zelf niet tot het helemaal koud is.
- Als je de rijst gaat vormen is het plakken het grootste probleem. Om het te voorkomen: Maak je handen iets nat met water, doop 1 vingertop in zout (fijner zout gaat beter dan groffer) en wrijf de zout uit over je handen. De rijst zal nu amper plakken aan je handen en is dan beter te vormen (zowel voor blokjes als ook in die rolletjes). Je zal merken dat je op een moment een laagje krijgt (hoe slechter de rijst gewassen is hoe sneller is mijn ervaring) en dan gaat de rijst weer plakken. Spoel dan je handen opnieuw af (gewoon eraf wrijven onder de kraan, verder geen zeep gebruiken) en dan met vochtige handen weer wat zout erop. Water met azijn kan ook, maar dan voeg je meer zuur toe aan je sushi en ik vind het met zout beter werken.
- Als je rolletjes maakt: even laten liggen voor je snijd. De rijst zet vaak nog een klein beetje uit en daarmee worden de rolletjes steviger en makkelijker te snijden. Het mes iets natmaken met water kan helpen, maar vooral regelmatig schoonmaken als er een wit laagje om zit, anders trek je de sushirollen kapot als je ze snijd.
- Een goed, scherp mes! Vis dun snijden is lastig, dus oefenen en een goed mes is vereiste nummer 1. Ook voor het snijden van die rollen, hoe beter het mes, hoe makkelijker het gaat.

Als je vragen hebt laat maar weten.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Sushi
Verwijderd
10 01-03-2008 12:31
Eten & Drinken Sushi
LGF
6 25-05-2006 22:20
Eten & Drinken sushi
Poesket
12 30-03-2005 09:37
Eten & Drinken Sushi is lekker!
Debbyyy
29 06-09-2003 09:56
Eten & Drinken sushi
Verwijderd
17 07-05-2003 12:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.