Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2015, 18:28
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Hallo medescholieren en anderen,

Ik ben een examenjaar havo leerling die een economisch profiel heeft, dit was echter een grote fout die ik pas inzag na een jaar dat ik de keuze had gemaakt.
Ik zou graag de geneeskunde in willen gaan, ik wist voorheen niet echt wat ik wilde in het leven en ik ben recent tot de conclusie gekomen dat ik graag de psychiatrie wil ingaan.
Ik heb veel ''research'' gedaan maar ben nog steeds niet zeker wat de mogelijkheden en opties zijn die ik voor me heb liggen...

Nou voor mijn persoonlijk plan:
Ik had in gedachte om een tussenjaar te nemen en in dat jaar mezelf bij te scholen op het gebied van de benodigde vakken voor geneeskunde die staan bij de toelatingseisen.
Ik wil hiermee de kans openen om geneeskunde te kunnen studeren en zo richting psychiatrie te gaan.

Wat mij verward is wat ik moet doen om überhaupt toegelaten te worden tot de studie(ik weet dat het een numerus fixus opleiding is).
Ik dacht zelf dat natuurkunde verplicht was op vwo niveau.
Houd in gedachte dat ik 17 wordt op 27 januari 2015 en dat ik heel erg gemotiveerd ben om mensen te helpen en dat ookal lijkt psychiatrie me later niet zo leuk dat ik via geneeskunde zelf ook nog andere praktijken interessant vind.

Maar graag hoor ik advies over hoe ik van dit punt naar psychiatrie kan gaan of als ik nog behorende informatie mis die ik had moeten geven(dit is mijn eerste topic post)

Bamienator
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2015, 18:40
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ga naar je decaan, haal je havodiploma en overleg over de mogelijkheden om door te stromen naar VWO met een ander profiel.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 23-01-2015, 19:26
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Citaat:
Ga naar je decaan, haal je havodiploma en overleg over de mogelijkheden om door te stromen naar VWO met een ander profiel.
Alleen ik snap dan nog steeds niet of dat wel mogelijk is om een volledig ander profiel te kiezen, en is dit dan met alleen een aantal vakken of moet ik dan echt het hele pakket hebben?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2015, 20:09
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Alleen ik snap dan nog steeds niet of dat wel mogelijk is om een volledig ander profiel te kiezen, en is dit dan met alleen een aantal vakken of moet ik dan echt het hele pakket hebben?
In hoeverre dat mogelijk is zal per school verschillen en moet je overleggen met je decaan/afdelingshoofd. Het zal lastig zijn/worden, omdat je veel achterstand op de beta-vakken hebt.

Je krijgt sowieso alleen vrijstelling van CKV, maatschappijleer en algemene natuurwetenschappen op het VWO.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 13:40
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je hebt in ieder geval het volledige pakket van de profielvakken nodig op vwo niveau, een veel scholen hanteren ook een minimaal gemiddelde van je examen cijfers op havo niveau van boven de 7. Verder hanteert geneeskunde nu overal de decentrale selectie wat betekent dat er een uitgebreide selectie is op motivatie in plaats van alleen je cijfers.

Maar geneeskunde is niet de enige manier om in de psychiatrie te werken. Je kunt ook spv'er (sociaal psychiatrisch verpleegkundige) worden. Ook dan werk je met mensen met psychiatrische problemen, en Dit is op havo niveau. Je moet dan alsnog je profielvakken halen, maar dan op havo niveau.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 15:57
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Ik zal wel kijken of ik iets kan regelen met mijn decaan of loopbaanbegeleider om hierover te praten.

Ik wil echt specifiek psychiatrie ingaan en geneeskunde studeren.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 16:08
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik zal wel kijken of ik iets kan regelen met mijn decaan of loopbaanbegeleider om hierover te praten.

Ik wil echt specifiek psychiatrie ingaan en geneeskunde studeren.
Als je echt wil moet je niet zeggen "Ik zal wel kijken", maar hup hup een afspraak maken en bespreken wat de mogelijkheden zijn
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 17:33
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Haha ja dat klopt, die mentaliteit tip zal ik onthouden, slechte woordkeuze..
Ik ben alleen niet zeker of ik ook gewoon direct bij de school waar de geneeskunde studie gegeven wordt met een directeur kan praten hierover en of er mischien uitzonderingen mogen zijn als ik een toelatings voortentamen goed maak en tijdens het tussenjaar natuurkunde, scheikunde en biologie op vwo niveau studeer als zelfstudie
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 18:12
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Geneeskunde is een gewilde opleiding, dus ik betwijfel of een opleiding hard hun best wil doen jou binnen te halen... Je kunt altijd contact opnemen met een studieadviseur, maar reken niet op al te veel wonderen en hulp van hun kant...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 18:19
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De eis is toch gewoon een vwo-diploma? Dat bestaat uit meer dan die drie vakken die jij noemt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 18:45
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Haha ja dat klopt, die mentaliteit tip zal ik onthouden, slechte woordkeuze..
Ik ben alleen niet zeker of ik ook gewoon direct bij de school waar de geneeskunde studie gegeven wordt met een directeur kan praten hierover en of er mischien uitzonderingen mogen zijn als ik een toelatings voortentamen goed maak en tijdens het tussenjaar natuurkunde, scheikunde en biologie op vwo niveau studeer als zelfstudie
Ik kan je nu al vertellen dat dat niet mag. Je moet op zijn minst een vwo-examen hebben gedaan, en met het volledige profiel. Je hebt daarvoor bijvoorbeeld ook wiskunde nodig. Je bent nog hardstikke jong, dus je kunt het beste na je havo diploma overstappen naar 5 vwo en dan in 2 jaar je vwo erbij halen. De reden dat je met de decaan moet overleggen, is omdat je van profiel wilt wisselen en dat kost mogelijk extra tijd, omdat je moet bijscholen op de dingen die je gemist hebt (de profielvakken die je nu niet doet).
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 21:59
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
@pluis, ah dat maakt dingen al wat duidelijker,ik begrijp dat ik niet met havo + enkele vakken geneeskunde kan gaan studeren, ik ga het dan over de volgende dingen hebben tijdens een gesprek met de decaan: Het vwo doen na mijn havo examen, profiel veranderingen(van E&M naar N&G) en wellicht wat over de studie geneeskunde zelf. Is er iets wat ik nu over het hoofd zie?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 22:34
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Nee, dat lijkt me een goed begin Voorlopig is het vooral belangrijk dat je goede cijfers haalt op je havo-examen, zodat de overstap naar vwo makkelijker wordt. Als je je vwo-plannen verder rond hebt kun je hier altijd nog eens terugkomen voor het geneeskunde verhaal (zoals het voorbereiden op de decentrale selectie, en hoe de studie eruit ziet; ik heb zelf geneeskunde gestudeerd en er zitten nog wel meer dokters op het forum hier)
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Medicatie....
Verwijderd
51 16-07-2009 00:41
Psychologie ik weet het niet meer
Barb4
7 30-12-2007 19:34
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen blind date BOEKVERSLAG
wolfgang
6 03-06-2003 11:57
Verhalen & Gedichten Begin van een verhaal.
Vlooienband
20 18-01-2003 03:02
Psychologie Gelukkig worden is accepteren?
Verwijderd
40 21-12-2002 20:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.