Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2005, 17:54
A Duck
A Duck is offline
Als inleiding: De Slach by Warns is een slag uit 1345 waarbij de Friezen de Hollanders versloegen, waardoor ze nog zo'n 2 eeuwen onafhankelijk verkregen.

WARNS - Friezen schamen zich voor hun taal en identiteit. Wapperende vlaggen, en een keer per jaar wat stoere taal op It Reaklif bij Warns, brengen daar geen verandering in. Trots. Daar ontbreekt het aan in dit gewest, zo werd zaterdag verkondigd bij de herdenking van de Slach by Warns.

,,It Frysk hat allinnich takomst as de jongerein, ús bern en bernsbern grutsk wêze sille op harren Fryske identiteit.'' In zijn rede op de jaarlijkse herdenking van de Slach by Warns liet Jan Romkes van der Wal, pastoor in Bolsward, er zaterdag geen twijfel over bestaan. Het is tijd om de verpaupering van de Friese taal en cultuur het hoofd te bieden.

Dat is niet alleen een taak voor de oud-strijders op het Klif - ze waren er weer, plichtsgetrouwe mannen als Siemen Cnossen en Ritske Ypma - maar ook van schrijvers, wetenschappers onderwijzers en journalisten. ,,Dy moatte ús kultuer wer serieus nimme.''

Want anders, zo voorziet Van der Wal, gaat de Friese identiteit in de Nederlandse eenheidsstaat verloren. ,,De sprekkers fan it Frysk, op it skoalplein, op strjitte, yn gearkomsten en polityk, sille al oan belies jaan. As snie foar de sinne sil ús taal ferdampe.''

De hartenkreet kon de teleurstelling van historicus en Fries nationalist Kerst Huisman niet wegnemen. Sceptisch sloeg hij de manifestatie bij Warns gade, waar in het najaarszonnetje een bescheiden groepje mensen het Friese volkslied zong, ondersteund door de fanfare van Echtenerbrug en het shantykoor van Bakhuizen.

,,Ach, it is gesellich. Hjir is net folle mis mei. Mar der komt fansels neat út'', constateert Huisman. Om de emancipatie en de rechten van het Fries af te dwingen, zou hij zo graag echte actie zien. Demonstraties, sitdown- stakingen, als het even kon. ,,Der moatte mear middels brûkt wurde, oars wurdt it neat.''

Er wordt vanuit Friesland altijd met respect en jaloezie naar Wales gekeken, waar de eigen taal en cultuur bloeien. Maar daar is heel wat strijd voor geleverd, weet Huisman. Om een eigen televisiestation te krijgen, zijn acties gevoerd waarbij ,,wol fiiftûzen minsken oppakt binne.''

De herdenking van de veldslag, tussen Friezen en Hollanders in 1345, is een tamme bedoening geworden. Ook voorzitter Sjouke Anne Kingma van de Friese studentenvereniging Bernlef gaf dat grif toe. ,,Der wurdt in protte sein, mar in bytsje dien.''

Kingma merkt aan nieuwe leden die zich bij Bernlef aanmelden, dat het vooral in het lagere en middelbare onderwijs niet goed zit met de positie van het Fries. ,,De jongerein praat net geef Frysk mear en wit neat ôf fan de Fryske skiednis. Dêr moat hurder oan wurke wurde.''

Klein lichtpuntje in de strijd is het succes van de stoute FRL- sticker. Nu de rijksoverheid de regio-stickers op kentekenplaten heeft verboden en zelfs dreigt af te straffen met €65 boete, zijn ze niet aan te slepen. Initiatiefnemer Siwert Reinarda heeft net weer duizenden laten bijdrukken. Tot zijn spijt is er nog niemand daadwerkelijk bekeurd. ,,Dat soe ik wolris belibje wolle: in boete krije foar de Fryske saak.''

maandag, 26 september 2005 10:35
Leeuwarder Courant

Ik Bin Frysk

And Damn Proud Of It!
__________________
Leaver Dea As Slaef
Advertentie
Oud 28-09-2005, 18:11
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
ik verwacht wederom een slotje
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Oud 28-09-2005, 18:14
A Duck
A Duck is offline
Eh dude?

Dit is nieuws.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Oud 28-09-2005, 18:18
Verwijderd
Eh, wat is het discussiepunt?
Oud 28-09-2005, 18:25
A Duck
A Duck is offline
Vinden jullie dat het Fries verpaupert of niet, en of dat zonde is of niet? Zou er iets aan gedaan moeten worden of niet? en zo ja wat?

Ben wel benieuwd hoe de rest van Nederland er over denkt.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Oud 28-09-2005, 18:35
Verwijderd
Wel, als volbloed Fries kan ik eerlijk zeggen dat het me weinig kan schelen.
Oud 28-09-2005, 18:42
A Duck
A Duck is offline
Awel,

Er is verschil tussen Fries zijn, en je Fries voelen

Ik kom uit Friesland, en spreek het ook het liefste.

Het beeld onstaat vaak dat er bijna geen Fries meer gesproken word. Op scholen gebeurt dat niet al te vaak, en ook als je naar de supermarkt gaat om een brood te halen, zul je veel vaker Nederlands dan Fries horen. Onder vrienden, collega's, famielie en bekenden ligt het vaak juist heel anders. Met Nederlandstaligen (mensen die niet Fries spreken) in de buurt, praten ook zij vaak Nederlands tegen elkaar, puur uit beleefdheid.

Ik heb klasgenoten met wie ik op school Nederlands praat, maar daarbuiten Fries.

P.s. Wat versta jij als volbloed Fries?

Pa en Ma hebben een tijdje in friesland gewoond?
Of heb je nog gewoon een Heit en Mem, die je in de weekeinden kan opzoeken ?
__________________
Leaver Dea As Slaef

Laatst gewijzigd op 28-09-2005 om 18:52.
Oud 28-09-2005, 18:49
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Misschien krijgen wij wel ook een soort IRA of ETA
Oud 28-09-2005, 18:53
Go
Avatar van Go
Go is offline
It begjint allegear mei goed Frysk underwiis. Ek ik kin gjin goed Frysk skriuwwe. Derom gjin ik moar in it Nederlansk fjirder.

Zoals gezegd begint het allemaal met goed onderwijs wat betreft de Friese taal en cultuur. Denk aan goed onderwijs in de Friese taal. Daarmee bedoel ik niet alleen leesvaardigheid en luistervaardigheid, maar ook schrijfvaardigheid en andere aspecten die bij een taal aan bod komen; dezelfde uitgangspunten (m.u.v. het niveau) als bij het vak Nederlands op school. Daarnaast is het ook niet onbelangrijk om te onderwijzen in de geschiedenis van Friesland en de Friese taal.

Dit alles dient onderdeel te worden van het standaardvakkenpakket op zowel de basisscholen en middelbare scholen in Friesland. Natuurlijk dient wel een realistische uitgangspositie te worden ingenomen wat betreft het niveau van taalbeheersing bij 'niet-native speakers'.
Oud 28-09-2005, 19:32
Verwijderd
Citaat:
A Duck schreef op 28-09-2005 @ 19:42 :
P.s. Wat versta jij als volbloed Fries?

Pa en Ma hebben een tijdje in friesland gewoond?
Of heb je nog gewoon een Heit en Mem, die je in de weekeinden kan opzoeken ?
Volbloed vind ik beide families generaties lang Fries (Bolsward en Leeuwarden), alle families behalve mijn gezin ook nu nog woonachtig aldaar, daar geboren en getogen.

En nee, gelukkig wonen we daar niet meer zeg
Oud 28-09-2005, 19:36
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-09-2005 @ 20:32 :
Volbloed vind ik beide families generaties lang Fries (Bolsward en Leeuwarden), alle families behalve mijn gezin ook nu nog woonachtig aldaar, daar geboren en getogen.

En nee, gelukkig wonen we daar niet meer zeg
Vertel eens wat je kennelijk niet bevalt aan Friesland. Want wel vaker valt mij op dat je niet bepaald positief over Friesland en/of de Friezen bent.
Oud 28-09-2005, 20:22
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Dat gelul over Friesland en het Fries altijd. Friesland is een provincie en een Fries een accent, ik denk dat mensen hun tijd beter kunnen besteden dan aan "Fries nationalisme".
Oud 28-09-2005, 20:24
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
haplo schreef op 28-09-2005 @ 21:22 :
Ik denk dat mensen hun tijd beter kunnen besteden dan aan "Fries nationalisme".
Oud 28-09-2005, 20:25
A Duck
A Duck is offline
Haplo:

Beati Pauperus Spiritu
Zalig zijn de armzaligen van geest

Had je ook maar enige historische/linguistique kennis gehad, dan zou je weten dat dat voor de volle 100% nergens opslaat

Gefeliciteerd met je waarschijnlijk heelveelste domme opmerking.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Oud 28-09-2005, 20:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nutteloos nationalisme is dom, maar nutteloos Fries nationalisme of all things...

En dan kan een of ander omhoog gevallen ex-keuterboertje een latijnse tekst quoten en anderen voor dom uitmaken, maar dat verandert niets.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 28-09-2005, 20:42
A Duck
A Duck is offline
"omhoog gevallen ex-keuterboertje"

Ik ben geen boer
Mijn moeder was geen boerin
Mijn vader was geen boer

Mijn opa's en oma's waren dat wel.

Ik durf te wedden dat jij genoeg boeren in je familie hebt. Misschien een idee een beetje respect te hebben voor de mensen die ervoor gezorgd hebben dat je hier nu domme teksten kan zitten typen.

En daarnaast zou het misschien handig voor je zijn deze website eens te bekijken. Kan iemand als jij veel van leren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Fries

Friezen

De Friezen zijn een Germaans volk dat tot de Ingvaeones gerekend wordt. De Ingvaeones zijn de Germaanse volken die langs de Noordzeekust voorkomen. De Germaanse volken zijn tot na de grote volksverhuizing weinig honkvast ook was de samenstelling van wat nu een volk heet wisselend. Tijdens de volksverhuizing zijn veel Friezen naar Kent, East Anglia en Lincolnshire getrokken. In de "Historia ecclesiastica gentis Anglorum" van Sint-Bede worden de Friezen genoemd als een van de belangrijkste Germaanse stammen die zich in Engeland vestigen. Plaatsnamen als Dumfries, Friston en Freeston herinneren aan de invloed van de Friezen in Engeland.

De Friezen golden als een volk van zeevaarders; de Noordzee werd indertijd "Mare Frisicum" genoemd. Op het continent was er een groot Fries rijk, het huidige Utrecht en Dorestad waren belangrijke Friese handelssteden. De Friezen werden ver na de Franken gekerstend.

Fries (taal)

Het Fries (Fries: Frysk) is de taal die van oudsher door de Friezen gesproken wordt. De taal behoort tot de West-Germaanse tak van de Germaanse talen en is verwant aan het Engels, maar ook aan het Nederlands. Men spreekt dan ook soms van een Anglo-Friese taalgroep. Er zijn Friese teksten bekend uit de 10e eeuw. (Kom dan nog maar eens met jullie "Hastalas Vogalas Nestalas").

Klacificatie Fries:
* Indo-Europees
o Germaans
+ West-Germaans
# Ingwaeoons (Anglo-Fries)
* Fries

Klacificatie Nederlands:
* Indo-Europees
o Germaans
+ West-Germaans
# Nederduits
* Nedersaksisch
* Nederfrankisch
o West-Nederfrankisch (Nederlands)
__________________
Leaver Dea As Slaef
Oud 28-09-2005, 20:54
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Fries is een dialect en daar blijf ik bij.
Oud 28-09-2005, 20:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ach, als randstedeling moet ik toch een denigrerende term gebruiken als iemand zich als een arrogante kwal wil gedragen?

Voor de rest wederom:
Citaat:
T_ID schreef op 28-09-2005 @ 21:29 :
En dan kan een of ander omhoog gevallen ex-keuterboertje een latijnse tekst quoten en anderen voor dom uitmaken, maar dat verandert niets.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Ads door Google
Oud 28-09-2005, 20:57
A Duck
A Duck is offline
Leuke reacties,

Al was het nog leuker als jullie ook gelezen hadden waar jullie op reageerden.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Oud 28-09-2005, 21:03
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
We staan op lange, trotse, noeste, nuchtere Frieze tenen, denk ik
Oud 28-09-2005, 21:11
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
A Duck schreef op 28-09-2005 @ 21:42 :
"omhoog gevallen ex-keuterboertje"

Ik ben geen boer
Mijn moeder was geen boerin
Mijn vader was geen boer

Mijn opa's en oma's waren dat wel.

Ik durf te wedden dat jij genoeg boeren in je familie hebt. Misschien een idee een beetje respect te hebben voor de mensen die ervoor gezorgd hebben dat je hier nu domme teksten kan zitten typen.

En daarnaast zou het misschien handig voor je zijn deze website eens te bekijken. Kan iemand als jij veel van leren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Fries

Friezen

De Friezen zijn een Germaans volk dat tot de Ingvaeones gerekend wordt. De Ingvaeones zijn de Germaanse volken die langs de Noordzeekust voorkomen. De Germaanse volken zijn tot na de grote volksverhuizing weinig honkvast ook was de samenstelling van wat nu een volk heet wisselend. Tijdens de volksverhuizing zijn veel Friezen naar Kent, East Anglia en Lincolnshire getrokken. In de "Historia ecclesiastica gentis Anglorum" van Sint-Bede worden de Friezen genoemd als een van de belangrijkste Germaanse stammen die zich in Engeland vestigen. Plaatsnamen als Dumfries, Friston en Freeston herinneren aan de invloed van de Friezen in Engeland.

De Friezen golden als een volk van zeevaarders; de Noordzee werd indertijd "Mare Frisicum" genoemd. Op het continent was er een groot Fries rijk, het huidige Utrecht en Dorestad waren belangrijke Friese handelssteden. De Friezen werden ver na de Franken gekerstend.

Fries (taal)

Het Fries (Fries: Frysk) is de taal die van oudsher door de Friezen gesproken wordt. De taal behoort tot de West-Germaanse tak van de Germaanse talen en is verwant aan het Engels, maar ook aan het Nederlands. Men spreekt dan ook soms van een Anglo-Friese taalgroep. Er zijn Friese teksten bekend uit de 10e eeuw. (Kom dan nog maar eens met jullie "Hastalas Vogalas Nestalas").

Klacificatie Fries:
* Indo-Europees
o Germaans
+ West-Germaans
# Ingwaeoons (Anglo-Fries)
* Fries

Klacificatie Nederlands:
* Indo-Europees
o Germaans
+ West-Germaans
# Nederduits
* Nedersaksisch
* Nederfrankisch
o West-Nederfrankisch (Nederlands)
Geweldig, omdat de friezen de oude naam hebben aangehouden zijn ze echt niet meer of minder germaans als ik, en hebben ze infeite dezelfde historie die ik ook heb.
Oud 28-09-2005, 21:21
A Duck
A Duck is offline
Ja, leukleukleukleuk.

Op die manier kunnen we net zo goed meteen met Duitsland, Oostenrijk en Belgie een staatje stichten!

Doen we meteen Zweden, Finland, Denemarken en Noorwegen samen in een Scandinavië.

Dan nog even Spanje, Frankrijk en Italië bij elkaar.

En natuurlijk die Slavische en Baltische staten verenigen.

Ierland en Engeland weer samen.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Oud 28-09-2005, 21:22
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
A Duck schreef op 28-09-2005 @ 21:25 :
Haplo:

Beati Pauperus Spiritu
Zalig zijn de armzaligen van geest

Had je ook maar enige historische/linguistique kennis gehad, dan zou je weten dat dat voor de volle 100% nergens opslaat

Gefeliciteerd met je waarschijnlijk heelveelste domme opmerking.
Lang niet zo dom als hersenloos als hersenloos nationalisme. Ik denk dat dat een groter probleem is dan de "verpaupering van het Fries". Prima dat je Fries en Friesland erg tof vind, maar het interesseert mij vrij weinig. Als je dan ook nog eens met kansloze statements ("Ik Bin Frysk And Damn Proud Of It!") aankomt, dan kan je dergelijke opmerkingen verwachten.
Oud 28-09-2005, 21:34
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
A Duck schreef op 28-09-2005 @ 22:21 :
Ja, leukleukleukleuk.

Op die manier kunnen we net zo goed meteen met Duitsland, Oostenrijk en Belgie een staatje stichten!

Doen we meteen Zweden, Finland, Denemarken en Noorwegen samen in een Scandinavië.

Dan nog even Spanje, Frankrijk en Italië bij elkaar.

En natuurlijk die Slavische en Baltische staten verenigen.

Ierland en Engeland weer samen.
De zuiverheid van jullie fries is gewoon ronduit twijfelachtig. Jullie zijn erin blijven hangen, en anderen niet, dat is het verschil.

En zoals je zelf zegt, de huidige landen samenstelling met grenzen is toch stukken anders dan het vroegere germaanse systeem dat allemaal in elkaar overliep en met de tijd gewoon vervaagd en veranderd is.
Oud 28-09-2005, 22:42
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Grutte Pyr moet gewoon terug. Dan gaan we ons land terugeisen en dan hebben die vuile Belgen, Hollanders en Duitsers maar op te sodemieteren uit ons groot Friesland.
Advertentie
Oud 28-09-2005, 22:45
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Overigens is er helemaal niet zoveel mis met een beetje gezond Fries Nationalisme, en dat zeg ik terwijl elke Fries me uit zal lachen als ik mijn bek in het Fries openscheur, en ik me erger als Friezen onder elkaar buiten de Provincie in gezelschap Fries tegen elkander gaan lullen. (En vind ik Bernlef maar een groep domme zuipende boeren de de Friezen een slechte naam in Groningen geven.)

Heck, bij 'ons in Friesland' heeft de allochtoon tenminste een cultuur om te te integreren.
Oud 28-09-2005, 22:46
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
A Duck schreef op 28-09-2005 @ 19:25 :
Vinden jullie dat het Fries verpaupert of niet.
En of dat zonde is of niet? Zou er iets aan gedaan moeten worden of niet? en zo ja wat?

Weet ik niet.

Nee, dat vind ik niet zonde het is imo achterlijk nationalisme.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Oud 28-09-2005, 23:13
Verwijderd
hoho, er is wel een beetje verschil tussen trots zijn op je land en nationalisme.
We hebben het hier niet over mensen die aanslagen gaan plegen etc.

En Fries is volgens alle definities van een taal een eigen aparte taal. Veel nieuwe woorden komen alleen in he tNederlands direct in het Fries zonder vertaling.
Oud 29-09-2005, 00:10
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-09-2005 @ 21:54 :
Fries is een dialect en daar blijf ik bij.
En Nederlands ook, en Duits.

Ja, daar blijf ik bij
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Oud 29-09-2005, 01:06
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 28-09-2005 @ 20:36 :
Vertel eens wat je kennelijk niet bevalt aan Friesland. Want wel vaker valt mij op dat je niet bepaald positief over Friesland en/of de Friezen bent.
Het is een economisch, cultureel en intellectueel insignificante provincie. Bovendien is het landschap lelijk en spreekt men er met een boers accent.
Oud 29-09-2005, 01:27
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2005 @ 02:06 :
Bovendien is het landschap lelijk en spreekt men er met een boers accent.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Oud 29-09-2005, 07:59
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
A Duck schreef op 28-09-2005 @ 22:21 :
Ja, leukleukleukleuk.

Op die manier kunnen we net zo goed meteen met Duitsland, Oostenrijk en Belgie een staatje stichten!

Doen we meteen Zweden, Finland, Denemarken en Noorwegen samen in een Scandinavië.

Dan nog even Spanje, Frankrijk en Italië bij elkaar.

En natuurlijk die Slavische en Baltische staten verenigen.

Ierland en Engeland weer samen.
Uitstekend idee, zolang het beleid een beetje progressief blijft. Zijn we hopelijk ook van dat nationalistische gezever af.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 29-09-2005, 08:28
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2005 @ 02:06 :
(...) Bovendien is het landschap lelijk en spreekt men er met een boers accent.
De eerste drie statements kan ik me enigszins voorstellen. Maar ik kan me alleen voorstellen dat als je het Fries landschap lelijk vindt, je grote delen van het Nederlandse landschap lelijk moet vinden. Immers, verschilt het Friese landschap zo significant van het landschap van de rest van Nederland, en dan in het bijzonder van de landschappen elders in het noorden?
Oud 29-09-2005, 09:12
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik ben Fries, maar spreek het amper. ten eerste omdat mn omgeving me dan niet serieus neemt (en dat kan ik ze niet kwalijk nemen, mijn fries is al niet zo goed en fries klinkt wat raar in zakelijke gesprekken). daarnaast vind ik het nederlands veel duidelijker, dat voorkomt misverstanden.

het fries verpaupert niet, het fries is altijd al een zootje ongeregeld geweest. elke friese regio presteert t om andere woorden te gebruiken, dus lijn heeft er nooit in gezeten.

overigens gaan sommige opmerking hier niet over het fries maar over friesland. de opmerkingen zijn niet op zijn plaats, en onjuist.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 29-09-2005, 09:21
Go
Avatar van Go
Go is offline
Het komt er op neer dat het Fries steeds meer beïnvloed wordt door het Nederlands. In de ene regio is dit meer het geval dan in de andere. Hierdoor komen verschillen in het taalgebruik voor. Dit leidt tot 'slordigheid' waar jij op wijst. Dit zou bestreden kunnen worden met een gezamenlijk vak Fries, zodat het Fries veel meer 'standaardiseert', en het Friese taalgebruik dus minder afhankelijk is van de regio waarin gesproken//geschreven wordt.
Oud 29-09-2005, 09:35
Verwijderd
Mensen zijn juist veel te trots op hun identiteit. We moeten juist streven naar het terugdringen van 'eigen identiteit' (oftewel nationalisme). Hiermee dring je het aantal conflicten tussen bevolkingsgroepen terug. Als het aan mij ligt verdwijnt dus de erkenning van het Fries als officiële taal in Nederland en spreken we op termijn allemaal Engels.
Ads door Google
Oud 29-09-2005, 09:39
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2005 @ 02:06 :
Het is een economisch, cultureel en intellectueel insignificante provincie. Bovendien is het landschap lelijk en spreekt men er met een boers accent.
Bwehehehe, huilie.

Je bent behoorlijk rancuneus, is het niet? Hebben ze je vroeger gepest op de pjutteboartersplak, knul?

Zeg nou zelf, je zou ook wel eens een iets objectievere blik op het geheel kunnen werpen. Zo slecht doen we het economisch nou ook weer niet, we zijn een van de weinig provincies mét een cultuur, domme lui heb je overal, het landschap blijft maar toeristen trekken en boerse accenten heb je in elke uithoek van het land.
Oud 29-09-2005, 10:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-09-2005 @ 10:35 :
Mensen zijn juist veel te trots op hun identiteit. We moeten juist streven naar het terugdringen van 'eigen identiteit' (oftewel nationalisme). Hiermee dring je het aantal conflicten tussen bevolkingsgroepen terug. Als het aan mij ligt verdwijnt dus de erkenning van het Fries als officiële taal in Nederland en spreken we op termijn allemaal Engels.
of we gaan met zn allen gewoon een nieuwe taal verzinnen, die dan meteen ook zo logisch mogelijk is. engels is zo... saai.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 29-09-2005, 10:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nietzman schreef op 29-09-2005 @ 10:39 :
Bwehehehe, huilie.

Je bent behoorlijk rancuneus, is het niet? Hebben ze je vroeger gepest op de pjutteboartersplak, knul?
Right back at you.

Waar gaat dit topic uberhaupt over.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 29-09-2005, 10:35
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-09-2005 @ 11:05 :
of we gaan met zn allen gewoon een nieuwe taal verzinnen, die dan meteen ook zo logisch mogelijk is. engels is zo... saai.
Alleen dat is niet uitvoerbaar en mijn scenario eventueel wel... Zeg ik in al mijn optimisme.
Oud 29-09-2005, 13:06
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Vreemd, ik had niet de indruk dat Friezen zich nou zo voor hun 'land' en taal schaamden. Wat wel opvalt is dat fries minder gesproken wordt. Ook komt er steeds meer nederlands in het fries. Op zich zou ik wel voor een iets zelfstandiger friesland zijn. Geen regels uit de Randstad waar de cultuur heel anders is dan in friesland. En meer aandacht voor behoud van taal en cultuur.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 29-09-2005, 15:02
Verwijderd
Ga eens even lekker een potje fietsen met je 'Jullie dit' en 'wij dat.'
Oud 29-09-2005, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-09-2005 @ 21:54 :
Fries is een dialect en daar blijf ik bij.
Oud 29-09-2005, 15:29
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-09-2005 @ 11:05 :
of we gaan met zn allen gewoon een nieuwe taal verzinnen, die dan meteen ook zo logisch mogelijk is. engels is zo... saai.
Eh. esperanto?
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Oud 29-09-2005, 16:15
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 29-09-2005 @ 14:06 :
Vreemd, ik had niet de indruk dat Friezen zich nou zo voor hun 'land' en taal schaamden. Wat wel opvalt is dat fries minder gesproken wordt. Ook komt er steeds meer nederlands in het fries. Op zich zou ik wel voor een iets zelfstandiger friesland zijn. Geen regels uit de Randstad waar de cultuur heel anders is dan in friesland. En meer aandacht voor behoud van taal en cultuur.
Als Friezen dat willen, moeten ze dat vooral doen. Daarvoor hoeven ze niet de rest van Nederland lastig te vallen.
Oud 29-09-2005, 19:54
Verwijderd
hahahaha geestig topic dit

maar even serieus: ik steun de TS wel, sterker nog, ik vind dat Friesland zich moet pogen af te scheiden van nederland.

Maar dan wel als geheel: dus geen steun van Nederland, in sociaal, en economisch opzicht. Laat ze zich maar bewijzen.

zijn we er meteen vanaf
Oud 29-09-2005, 21:55
paco
Avatar van paco
paco is offline
__________________
"and the bass go Dark"
Oud 29-09-2005, 21:58
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 29-09-2005 @ 20:54 :
hahahaha geestig topic dit

maar even serieus: ik steun de TS wel, sterker nog, ik vind dat Friesland zich moet pogen af te scheiden van nederland.

Maar dan wel als geheel: dus geen steun van Nederland, in sociaal, en economisch opzicht. Laat ze zich maar bewijzen.

zijn we er meteen vanaf
In economisch opzicht? Is dat reeel? Waar komt het geld vandaan dan? Uit het toerisme of uit de landbouw soms?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 29-09-2005, 22:00
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 29-09-2005 @ 22:58 :
In economisch opzicht? Is dat reeel? Waar komt het geld vandaan dan? Uit het toerisme of uit de landbouw soms?
Citaat:
zijn we er meteen vanaf
get it?
Oud 29-09-2005, 22:19
A Duck
A Duck is offline
Bedankt Nederlanders voor het aan ons vertellen dat wij ons allemaal massaal beslist willen afscheiden. Zou het anders niet weten.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44.