Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2005, 18:28
ems
Avatar van ems
ems is offline
is dat niet altijd zo geweest?

taal is nu eenmaal iets dat verandert.
__________________
voor de mooiste
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2005, 18:51
one.
one. is offline
Citaat:
RanC schreef op 25-04-2005 @ 17:38 :
Ach... Zulke dingen zul je altijd hebben he?
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 10:32
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Met de veranderingen valt wel mee te leven, maar een veel groter probleem is de taal die de jeugd ervan maakt
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 13:51
Verwijderd
Taalverloedering tegengaan begint mijns inziens met een herwaardering van de taal zelf.

Wees wat trotser op het Nederlands, luister in plaats van naar Coldplay naar Spinvis, en in plaats van Dre Ali...nee dat is overdreven.

Maargoed, zoals ik vaker heb gesteld, minder Engels, geen colleges in het Engels, minder lesboeken in het Engels, meer Nederlandse woorden in plaats van Engels leenwoorden.

Wat ook leuk is, top40 vertalen naar het Nederlands ("Ik neem je naar de snoepwinkel- en laat je al dat lekkers zien - 50cents)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 26-04-2005 @ 14:51 :
Wees wat trotser op het Nederlands, luister in plaats van naar Coldplay naar Spinvis, en in plaats van Dre Ali...nee dat is overdreven.
Wat heeft het voor nut 'trots' te zijn op de taal?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 26-04-2005 @ 14:51 :
Taalverloedering tegengaan begint mijns inziens met een herwaardering van de taal zelf.

Wees wat trotser op het Nederlands, luister in plaats van naar Coldplay naar Spinvis, en in plaats van Dre Ali...nee dat is overdreven.

Maargoed, zoals ik vaker heb gesteld, minder Engels, geen colleges in het Engels, minder lesboeken in het Engels, meer Nederlandse woorden in plaats van Engels leenwoorden.

Wat ook leuk is, top40 vertalen naar het Nederlands ("Ik neem je naar de snoepwinkel- en laat je al dat lekkers zien - 50cents)
Ik hoop dat dit sarcastisch is
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 14:57 :
Wat heeft het voor nut 'trots' te zijn op de taal?
Dat men het ook probeert foutloos te hanteren.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 26-04-2005 @ 15:26 :
Dat men het ook probeert foutloos te hanteren.
Wat heeft dat met elkaar te maken? Ik besteed relatief vrij veel aandacht aan mijn formuleringen en spelling, maar ben absoluut niet 'trots' op het Nederlands. Sterker nog, ik zou blij zijn als het totaal verdwijnt. Dat bespaart namelijk geld en dus mensenlevens.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:28
Verwijderd
Ik ben groter als jou
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:29
Verwijderd
gesprek houden
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:33
Verwijderd
Sowiso, zowizo, zowiezo, sowiezo, zoizo, soiso, zoiezo, soieso, zowieso.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 15:27 :
Wat heeft dat met elkaar te maken? Ik besteed relatief vrij veel aandacht aan mijn formuleringen en spelling, maar ben absoluut niet 'trots' op het Nederlands. Sterker nog, ik zou blij zijn als het totaal verdwijnt. Dat bespaart namelijk geld en dus mensenlevens.

Een kwartje is een munt maar een munt is nog geen kwartje.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 26-04-2005 @ 15:37 :
Een kwartje is een munt maar een munt is nog geen kwartje.
Dus als je trots bent op je taal besteed je er veel aandacht aan? Lijkt me onzin, de meeste nationalisten zijn dom en laagopgeleid en maken fouten bij het leven.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:56
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Drommelsch, inderdaed! Den Nederlanschen tael verandert te schnel! Men zou zelfs kunnen spreeken van eene 'taalverloedering', met uwe welneemen.


Citaat:
Benfatto schreef op 26-04-2005 @ 14:51 :
Wat ook leuk is, top40 vertalen naar het Nederlands ("Ik neem je naar de snoepwinkel- en laat je al dat lekkers zien - 50cents)
Als je Engelse songteksten (soory, liedteksten ) naar het Nederlands vertaalt komen er inderdaad redelijk hilarische dingen uit
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 15:38 :
Dus als je trots bent op je taal besteed je er veel aandacht aan? Lijkt me onzin, de meeste nationalisten zijn dom en laagopgeleid en maken fouten bij het leven.
Trots zijn op je taal gaat niet hand in hand met nationalisme.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 26-04-2005 @ 15:56 :
Trots zijn op je taal gaat niet hand in hand met nationalisme.
Waarom zou men anders trots zijn op het Nederlands? Toch niet omdat het zo'n wonderschone taal is.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:38
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 16:35 :
Waarom zou men anders trots zijn op het Nederlands? Toch niet omdat het zo'n wonderschone taal is.
Ik vind Nederlands anders een een hele mooie taal. Ik ben er alleen niet trots op. Ergens trots op zijn kun je in mijn ogen pas als je er iets concreets voor gedaan hebt. En dat heb ik niet, ik spreek het alleen maar.

Om dezelfde reden ben ik ook niet trots op mijn Nederlanderschap. Ik heb er namelijk alleen voor geboren hoeven worden uit Nederlandse ouders. Ik ben er blij mee dat ik Nederlander ben, maar ik ben er niet rots op. Maar dit terzijde.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 16:31
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-04-2005 @ 19:07 :
Nee, gewoon bij ieder proefwerk 40% van het punt laten bepalen door spelling.
Dat is al zo bij ons op school, als wij een verslag moeten maken over een project en er zit 1 spelfout in dan kunnen wij geen voldoende krijgen. Dat motiveert zeker om goed te typen
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 16:33
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 15:33 :
Sowiso, zowizo, zowiezo, sowiezo, zoizo, soiso, zoiezo, soieso, zowieso.
is het nou zo moeilijk om sowieso te typen? Ik had toch beter verwachten van je Mephostophilis
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:25
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
JCG schreef op 26-04-2005 @ 17:33 :
is het nou zo moeilijk om sowieso te typen? Ik had toch beter verwachten van je Mephostophilis
En daarmee ligt Mephostophilis' superioriteitswaan aan diggelen
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:40
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 26-04-2005 @ 15:28 :
Ik ben groter als jou
Ja vreselijk

Hier hebben ze weer een nieuwe trend "Wat was dat nog alweer?"

Men moet dus op scholen véél strenger worden vindt ik, en eens een keertje vaste regels voor de taal maken. Ik weet nou echt niet of je nou noordholland of Noord-Holland schrijft??? En die lompe hun, als jou, en het veranderd foutjes vind ik niet kunnen!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:25
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
JCG schreef op 26-04-2005 @ 17:31 :
Dat is al zo bij ons op school, als wij een verslag moeten maken over een project en er zit 1 spelfout in dan kunnen wij geen voldoende krijgen. Dat motiveert zeker om goed te typen
wat is dat voor een onzin? als je 1 fout over het hoofd ziet heb je gelijk een onvoldoende?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:25
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 26-04-2005 @ 16:38 :
Ik vind Nederlands anders een een hele mooie taal.
mooi
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:31
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 26-04-2005 @ 19:25 :
mooi
Ja

Maar misschien ben ik raar, want ik vind Duits ook een mooie taal (vooral om in te schreeuwen ).
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 12:23
Verwijderd
Dit wordt leuk voor de vreemdelingen die ingeburgerd zijn volgens de spelling die we nu kennen. wat nu? Moeten ze weer opnieuw inburgeren?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 12:29
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 27-04-2005 @ 13:23 :
Dit wordt leuk voor de vreemdelingen die ingeburgerd zijn volgens de spelling die we nu kennen. wat nu? Moeten ze weer opnieuw inburgeren?
Nee, ze moeten gewoon de nieuwe spelling leren. Is dat zo moeilijk? Of hebben vreemdelingen volgens jou slechts de mogelijkheid éénmalig een taal te leren, waarna er nooit meer iets bijgeleerd of gewijzigd kan worden?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 12:35
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-04-2005 @ 13:29 :
Nee, ze moeten gewoon de nieuwe spelling leren. Is dat zo moeilijk? Of hebben vreemdelingen volgens jou slechts de mogelijkheid éénmalig een taal te leren, waarna er nooit meer iets bijgeleerd of gewijzigd kan worden?
Wat vind jij (/jullie) er trouwens van dat mensen tot 65 jaar moeten inburgeren?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 15:51
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-04-2005 @ 13:35 :
Wat vind jij (/jullie) er trouwens van dat mensen tot 65 jaar moeten inburgeren?
Lijkt mij een goede zaak. Door in te burgeren vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt, en wordt het (in theorie) ook makkelijker om in contact te komen met autochtonen --> bevorderlijk voor de integratie.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 15:54
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 27-04-2005 @ 16:51 :
Lijkt mij een goede zaak. Door in te burgeren vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt, en wordt het (in theorie) ook makkelijker om in contact te komen met autochtonen --> bevorderlijk voor de integratie.
Ja dat vind ik ook natuurlijk

Maar wat vind je van de leeftijdsgrens? Mensen tot 65 jaar moeten Nederlands kunnen spreken. Ik zie mijn oma en opa van 62 en 64 iig geen Nederlands meer leren

Ik vind dat de leeftijd 15 jaar omlaag moet.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:01
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-04-2005 @ 16:54 :
Maar wat vind je van de leeftijdsgrens? Mensen tot 65 jaar moeten Nederlands kunnen spreken. Ik zie mijn oma en opa van 62 en 64 iig geen Nederlands meer leren
Je kan het toch proberen? Heb je meteen ook een vorm van bezigheidstherapie voor oudere allochtonen
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 25-04-2005 @ 17:29 :
Express met weinig woorden je punt duidelijk maken, om zodoende geen spelfouten te hebben.

En het boeit me geen ene flikker of deze tekst ook fouten bevat, het is maar een forum.
Zwakke verdediging, je moet gewoon kunnen spellen.

Laatst gewijzigd op 27-04-2005 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:04
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-04-2005 @ 16:54 :
Ja dat vind ik ook natuurlijk

Maar wat vind je van de leeftijdsgrens? Mensen tot 65 jaar moeten Nederlands kunnen spreken. Ik zie mijn oma en opa van 62 en 64 iig geen Nederlands meer leren

Ik vind dat de leeftijd 15 jaar omlaag moet.
of ze doen gewoon moeilijk, waar ik werk hebben de allochtonen dudes ook nooit een cursus nederlands of wat gehad en toch versta ik ze prima, in het begin met wat moeite.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:05
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-04-2005 @ 17:03 :
Zwakke verdediging, je moet gewoon kunnen spelen.
Hmm?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:06
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 27-04-2005 @ 17:01 :
Je kan het toch proberen? Heb je meteen ook een vorm van bezigheidstherapie voor oudere allochtonen


Laatst had ik het er over met mijn opa, toen zei hij het volgende (in het Turks), "Ik heb in de 20 jaar dat ik heb met een schep heb gewerkt niet eens geleerd hoe je dat woord in het Nederlands zegt. Laat staan dat ik op deze leeftijd nog de hele Nederlandse taal ga leren."

Maar ze kunnen het proberen. Of ze ook resultaat zullen boeken, is een tweede natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:06
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-04-2005 @ 17:05 :
Hmm?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:08
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 27-04-2005 @ 17:04 :
of ze doen gewoon moeilijk, waar ik werk hebben de allochtonen dudes ook nooit een cursus nederlands of wat gehad en toch versta ik ze prima, in het begin met wat moeite.
Ja maar die zijn zeker nog jong?
De jeugd heeft er bijna geen moeite mee, maar onder de ouderen is het aantal dat niet of nauwelijks Nederlands kan best vrij laag.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-04-2005 @ 17:05 :
Hmm?
Een wrede speling van het lot ./
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:25
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-04-2005 @ 17:08 :
Een wrede speling van het lot ./
het lot heeft wel gevoel voor humor.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:32
Pikey
Avatar van Pikey
Pikey is offline
Als we niet richting bR33z4h's gaan, zal het allemaal wel loslopen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-04-2005 @ 16:54 :
Ja dat vind ik ook natuurlijk

Maar wat vind je van de leeftijdsgrens? Mensen tot 65 jaar moeten Nederlands kunnen spreken. Ik zie mijn oma en opa van 62 en 64 iig geen Nederlands meer leren

Ik vind dat de leeftijd 15 jaar omlaag moet.
Ik niet. Het probleem is namelijk dat mensen van 65, dus opa's en oma's, die taal nog best kunnen overbrengen op hun kleinkinderen. Een belangrijke reden waarom veel allochtonen nog steeds een taalachterstand hebben is dat er onvoldoende voortgang wordt geboekt met taal in de familie, voor een belangrijk deel doordat er veel importbruidjes worden gehaald die thuis de kinderen opvoeden in een taal anders dan de Nederlandse.

Opvallend trouwens, het ging over de Nederlandse taal en de nieuwe spelling, en nu gaat het alweer over allochtonen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 17:06
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-04-2005 @ 17:44 :
Ik niet. Het probleem is namelijk dat mensen van 65, dus opa's en oma's, die taal nog best kunnen overbrengen op hun kleinkinderen.
Boeien...
Ten eerste, welke kleinzoon/dochter gaat er nog naar zijn opa en oma? Die ene keer dat ze tijdens Ramadan gaan valt te verwaarlozen.

Ten tweede, hoe moet zo'n man/vrouw dat nou leren?? Ik gok dat de helft van >50 niet eens kan lezen en schrijven in hun moedertaal. Het is echt nutteloos om die mensen nog te proberen Nederlands te leren van al het geld/ tijd.

Citaat:
Opvallend trouwens, het ging over de Nederlandse taal en de nieuwe spelling, en nu gaat het alweer over allochtonen.
idd ja. Verder gebeurd er ook eigenlijk niks opmerkelijks in Nederland, alles is té goed geregeld.

Laatst gewijzigd op 27-04-2005 om 17:09.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 21:49
Verwijderd
Ik begrijp werkelijk helemaal niets van deze veranderingen. Waarom is paardebloem nou opeens paardenbloem? Uiteraard, er verdwijnt zo een uitzonderingsregel, maar er zijn nog veertien andere regels die uitzonderingen op de 'tussen-n-regel' beschrijven, de regel dat er geen tussen-n wordt geplaatst wanneer het eerste gedeelte van het woord een dier is en het tweede een plant was nog wel één van de makkelijkste. Bovendien zal er nu makkelijker verwarring kunnen ontstaan over het al dan niet juist gespeld zijn van 'paardenbloem', wat het er niet makkelijker op maakt. Op de andere aanpassingen zal ik wel helemaal niet ingaan, die zijn al helemaal vreemd.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 21:54
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Kan iemand mij nou uitleggen waarom er niet gewoon kan worden besloten om danwel altijd, danwel nooit, die tussen-n te gebruiken? Al die uitzonderingen zijn toch totaal nutteloos (of is het nou nuttenloos? ).
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 21:59
Verwijderd


Mooi voorbeeld, mooi voorbeeld!

Eerlijk gezegd snap ik het ook niet, ik ben ook erg nieuwsgierig.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 11:35
Verwijderd
Verplicht de tussen-n
Schaf het verbindings-streepje af
Schaf de trëmä af
Schaf âccèntén af
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 11:38
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 27-04-2005 @ 22:59 :


Mooi voorbeeld, mooi voorbeeld!

Eerlijk gezegd snap ik het ook niet, ik ben ook erg nieuwsgierig.
De regels voor de tussen-n zien toch alleen op samentrekkingen? Lijkt me logisch dat ze dan niet gelden voor verbuigingen van bijvoeglijke naamwoorden (nuttig -> nutteloos). Je schrijft immers ook niet gemakkenlijk of vriendenlijk.

Maar zo'n taalgeilerd ben ik ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 12:26
ganralph
ganralph is offline
(ik heb nog niet alles gelezen, dus excuus voor dubbele opmerkingen)

er zijn eigenlijk hele duidelijke regels voor de tussen-n (zoek ze maar op, ik leg het niet uit)

het komt er vooral op neer dat 1 van die regels nu veranderd is, namelijk de regel voor samentrekkingen van planten- en dierennamen.

paardebloem wordt dus paardenbloem.

verder zijn er misschien nog wat uizonderingen toegevoegd "versteende vormen" ofwel ingesleten uitdrukkingen als "beregoed" kunnen nog wel eens aangepast worden.
overigens blijft het beregoed (en niet berengoed)

en nog zoiets wat vaak niet begrepen wordt:
zonnenbank
zonnestelsel

zonnenbank komt van het werkwoord zonnen (en heeft dus logischerwijs een tussen-n)
zonnestelse komt van het zelfstandig naamwoord zon. en aangezien een stelsel (meestal) maar 1 zon heeft, komt er geen N tussen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 12:34
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 28-04-2005 @ 13:26 :
er zijn eigenlijk hele duidelijke regels voor de tussen-n (zoek ze maar op, ik leg het niet uit)
De regels zijn makkelijk, die ken ik uit m'n hoofd. Maar het onderscheid slaat gewoon nergens op.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 13:31
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-04-2005 @ 12:38 :
De regels voor de tussen-n zien toch alleen op samentrekkingen? Lijkt me logisch dat ze dan niet gelden voor verbuigingen van bijvoeglijke naamwoorden (nuttig -> nutteloos). Je schrijft immers ook niet gemakkenlijk of vriendenlijk.

Maar zo'n taalgeilerd ben ik ook weer niet.
Dat weet ik ook, maar waarom is dan besloten die regels in te voeren? Ik snap dat het onlogisch zou zijn om alle woorden een tussen-n te geven, maar andersom zou het handiger zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 13:42
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 28-04-2005 @ 13:26 :
zonnenbank komt van het werkwoord zonnen (en heeft dus logischerwijs een tussen-n)
Dat waag ik te betwijfelen Ik denk dat zonne/n/bank evengoed van het zelfstandig naamwoord 'zon' is afgeleid en niet zozeer van het werkwoord zonnen. Dat werkwoord is immers ook afgeleid van het woord zon. Ik zie dus niet in waarom de bank van het werkwoord zou zijn afgeleid en niet rechtstreeks.

Citaat:
zonnestelse komt van het zelfstandig naamwoord zon. en aangezien een stelsel (meestal) maar 1 zon heeft, komt er geen N tussen.
Dat is zo omdat ons zonnestelsel maar één zon heeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic # 107
moon
496 11-09-2007 15:07
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #52!
Verwijderd
488 08-03-2006 15:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Profiel werkstuk Nederlands
Jenneke.*
4 31-05-2005 15:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Krijg de kanker: Nederland!
Fellaci
30 28-01-2002 14:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.