Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2002, 23:53
Soullar
Soullar is offline
Wat is het toch met een hoop mensen, men zet hier een probleem neer, en wat ik veel tegenkom is de uitdrukking 'hij/zij is je niet waard'.

Waar slaat dat 'waard' zijn op als ik vragen mag, wie bepaalt of diegene je 'waard' is, ik vind het een foute uitdrukking, erg bepalend en behoorlijk neerkijken, dan nog het feit dat je over iemand een oordeel vestigt waaruit je haalt dat diegene iemand niet 'waard' zou zijn terwijl het enige beeld dat wij hier krijgen van 1 kant komt.

Zijn er mensen die mij kunnen uitleggen waarom men de term 'waard zijn' in de mond nemen?

(Dit alles dus zeggend in de trant van bepalen voor iemand of diegene in het inzicht en oordeel van de 'poster', met zijn/haar idee over waarde, 'waard' zou zijn.)
Oud 21-05-2002, 23:56
Genesis
Genesis is offline
ik denk dat 'waard zijn' niet door buitenstaanders bepaald kan worden, omdat het in principe slechts gevoel is wat mensen bij elkaar brengt..
Als je zegt dat iemand de ander 'niet waard' is, vind ik dat ten eerste niet erg netjes, neerkijkend, maar ook zinloos.. Zinloos omdat het er helemaal niet toe doet eigenlijk....

Genesis
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 00:14
~Crying Eyes~
~Crying Eyes~ is offline
Zoals je zelf al zegt: Mensen bekijken het danvan de buitenkant. En weten van het gevoel helemaal niets...
Dat kan heel hard zijn.. en het is totaaaal niet het antwoord waarop mensen wachten als ze advies vragen. Mensen die advies vragen vinden juist wel dat diegene hen waard is..

Ik weet niet waarom mensen het in de mond nemen: Ik denk gewoon omdat ze te blind zijn om verder te kijken dan "de buitenkant van de situatie"

..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 07:29
Verwijderd
Ik kan me voorstellen dat het nogal rot is om zoiets over jezelf te lezen. Mensen nemen op dat moment gewoon gedachtenloos een veelgebruikte spreuk in de mond denk ik. Ze horen het immers overal. Ze zien het op TV in allerlei soaps "hij is je niet waard, blabla *slijm*" en horen ook anderen hetzelfde in realiteit zeggen.

Hier op het forum is het natuurlijk helemaal rot, omdat de 'waardeloze' persoon in kwestie het mee kan lezen.

Tevens denk ik dat het een primaire afweer is. Stel, ff heel simpel, het lijkt je leuk om aan Judo te doen. Prompt ga je erheen en volgt een paar lessen. En stel, er zitten een paar jongens bij die jou ineens beginnen te treiteren. Dat komt dan als een harde klap aan, hetgene dat zo leuk leek, is nu ineens tegenvaller. Mensen gaan de schuld / oorzaak niet bij zichzelf zoeken, ergo: "Judo is niet leuk" ..

Of ze het toegeven of niet, in principe heeft iedereen dat kinderachtige gedrag nog in zich zitten. Als iemand het uitmaakt, heb je hetzelfde effect: wat zo mooi en leuk leek, is nu ineens een hel.

Het zijn namelijk niet alleen buitenstaanders die het beweren, als je mensen in de gaten houd, zie je het ook vaak genoeg de personen zelf doen. Ze worden gedumpt en om dan dat rotgevoel te onderdrukken, doen ze alsof het allemaal de ander zijn schuld is, of dat diegene het toch niet 'waard' is..

Let wel dat ik in het algemeen spreek hier.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 10:32
~Crying Eyes~
~Crying Eyes~ is offline
Citaat:
******** schreef:
*verhaal*
je hebt het denk ik idd bij het rechte eind. Mensen hebben snel zin om kritiek te leveren en dan komt er vaak iets als "maak het uit, hij is je niet waard." aan te pas...
En het stomme is dat mensen vaak maar één kant horen en dan vaak ook nog de negatieve kant.. En ze weten niets van wat er tussen beide partners is gebeurd en wat er is gezegd, en wat ze al ZEKER niet weten is het gevoel dat er meespeelt, het gevoel dat ik toch wel het belangrijkste vind in een relatie. Mensen moeten zich erbuiten houden. Als iemand een ander echt niet waard was geweest, was er sowieso nooit een relatie ontstaan en had iemand er niet zoveel problemen mee als de ander het uitmaakte. (denk ik).

naja... mensen moeten eens ophouden met meteen van die stomme, nergens op gebaseerde rond te gooien.. En in plaats daarvan NUTTIGE informate geven waar iemand die om hulp vraagt ook nog echt iets aan heeft..

...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 10:35
Verwijderd
Ik gebruik nooit de term 'waard zijn'. Ik gebruik liever een uitdrukking als: 'geschikt zijn voor'.

Het is wel objectief te bepalen, wanneer mensen voor elkaar geschikt zijn (of, zo je wilt, elkaar 'waard zijn'). Wanneer men door bepaalde eigenschappen gewoon erg goede dialoog heeft en zich bij elkaar op z'n gemak voelt, dan kun je wel spreken van goed bij elkaar passen. Dat is iets wat je vrij gemakkelijk kunt bepalen, mits je enige kaas hebt gegeten van psychologie (). Ik kan zo een paar relaties opnoemen waarvan ik met vrij grote zekerheid zou kunnen zeggen dat één van de twee partners met iemand anders véél gelukkiger zou zijn, simpelweg door het feit dat er teveel verschillen zijn. Ik beweer niet dat de deelnemers aan dat soort relaties nú óngelukkig zijn, maar ze zouden gelukkiger kúnnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 11:14
lady_x
lady_x is offline
Hier lees ik ook al te vaak 'hij is je niet waard' terwijl de persoon van de relatie niks afweet. Maar ik denk dat het toch een zekere steun kan zijn, tja de hele achtergrond van de andere persoon kan je toch niet weten.
Toen het uit was met mijn vriend enkele maanden terug babbelde ik erover met een vriendin, toen zei ze me ook: 'hij is je niet waard' en het gaf me een goed gevoel want inderdaad zo was het, achteraf bekeken. Waarom altijd zo negatief doen, als het uitgeraakt met iemand, ja dan is het toch teken dat je béter kan vinden. Trouwens, achteraf vroeg ik me af waarom ik in godsnaam ooit met zo'n klootzak kon beginnen en dan zijn zo'n uitspraken goed geldig, maar dat is dan in mijn geval uiteraard.
Oud 22-05-2002, 14:39
Piccola
Piccola is offline
Er wordt inderdaad al snel over "waard zijn" en "maak maar uit" gepraat. Maar degene die het advies vraagt schiet hier geen zak mee op. De term "waard zijn" gebruik ik dan ook nooit. Ik denk dat veel mensen het gebruiken om iemand op te beuren. Zo van "hij is je niet waard, je verdient veel beter"... Maar of dit nou de juiste manier is om iemand op te beuren of advies te geven...?! Ik vind van niet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 15:01
snoopy
snoopy is offline
L'oréal. 'cause I'm worth it!
Oud 22-05-2002, 16:11
Piccola
Piccola is offline
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 16:22
Soullar
Soullar is offline
ik ben dus gelukkig niet de enige die dit ongepast vind, situatieafhankelijk natuurlijk.

wat ik het wel mee kan vinden is dat het gezegd word in de trant van iemand opbeuren... maar dit lijkt mij vaak in 9 van de 10 keer toch nog ongepast...

het is een lastig onderwerp he
Oud 22-05-2002, 16:30
Ninnoc
Ninnoc is offline
tja interresante vraag. wordt vaak gebruikt als iemand gevoelens zijn geschaad, als ze erg teleurgesteld zijn in iemand.

Ik denk dat het zo wordt gezien dat piet (gebruik namen makkelijker) truus niet waard is als het een ongelijke relatie is waar truus wel veel aandacht, liefde en tijd instaakt en piet daar eigenlijk misbruik van maakt.

maar dit hoeft imho niet perse piets schuld te zijn. Kan ook de schuld van truus zijn die zich maar blijft opdringen.
Oud 22-05-2002, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef:
Ik denk dat het zo wordt gezien dat piet (gebruik namen makkelijker) truus niet waard is als het een ongelijke relatie is waar truus wel veel aandacht, liefde en tijd instaakt en piet daar eigenlijk misbruik van maakt.
jah, dit dus...

en ook dat iemand die altijd lief, leuk, eerlijk en aardig is "verdient" iemand die dat ook voor hem/haar is.
Anders is het zo van: "jij bent toch veel te lief voor hem, hij is je niet waard" etc.

Iedereen heeft positieve kanten en iedereen is het in principe waard om iemand te krijgen die van hem/haar houdt.
En ik vind ook dat je niet moet gaan vergelijken alsof de ene persoon echt méér waard is dan de ander.
De waarde van ieder mens blijft sowieso gelijk.

(Hmmz, weer ff met Piet en Truus )

Maar ik vind wél, dat wanneer Piet misbruik maakt van Truus of haar bewust onnodig kwetst, dat Piet het niet waard is om nog een vriend of de vriend van Truus te zijn.

En dat vind ik dus iets anders dan de waarde van de personen zelf.

xxx

Alicia
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 18:38
HeerVanHasselt
HeerVanHasselt is offline
Ik vind het wel een mooie uitdrukking. Stel Jan heeft twee jaar een relatie met Marlies. Op een zwoele avond loopt Marlies door het park en ziet daar haar vriendje Jan met haar beste vriendin Aniek een vurig liefdesspel bedrijven. Later blijkt dat Jan het laatste half jaar elke week met Aniek naar bed is gegaan.

Op zo'n moment vind ik het gedrag van Jan erg zwak, laag bij de grond, ondoordacht en lomp. In mijn achting daalt zo'n kerel enorm, hij is mij minder waard. Als goede vriend van Marlies vind ik dan ook dat ze Jan beter kan dumpen en iemand kan zoeken die een stuk meer waard is dan Jan, iemand die meer in zijn mars heeft, meer ruggegraat toont: iemand die het waard is als vriend van Marlies door het leven te gaan.

Het valt me op dat bij dit soort topics iedereen opeens massaal tegen het cliche is.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 20:48
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:

jah, dit dus...

en ook dat iemand die altijd lief, leuk, eerlijk en aardig is "verdient" iemand die dat ook voor hem/haar is.
Anders is het zo van: "jij bent toch veel te lief voor hem, hij is je niet waard" etc.

Iedereen heeft positieve kanten en iedereen is het in principe waard om iemand te krijgen die van hem/haar houdt.
En ik vind ook dat je niet moet gaan vergelijken alsof de ene persoon echt méér waard is dan de ander.
De waarde van ieder mens blijft sowieso gelijk.

(Hmmz, weer ff met Piet en Truus )

Maar ik vind wél, dat wanneer Piet misbruik maakt van Truus of haar bewust onnodig kwetst, dat Piet het niet waard is om nog een vriend of de vriend van Truus te zijn.

En dat vind ik dus iets anders dan de waarde van de personen zelf.

xxx

Alicia
dan zijn wij het met elkaar eens Vooral dat 'jij bent te lief voor hem DUS HIJ is jouw niet waard' Wie zegt dat dat een negatieve eigenschap is dat hij iets minder lief is. Persoonlijk ben ik sneller geneigt te zeggen dat dat HAAR zwakheid is, ik houd niet van volgzame naieve huismoedertjes die almaar lief zijn tegen hun man wat die ook doet.
Oud 22-05-2002, 20:51
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Piccola schreef:
deed je dat nou om mijn grapje? Wiew! Niemand lacht om dit soort grapjes. Jij gelukkig wel. Ik dacht nog wel, dat ik heel stomme reacties ging krijgen. Als je btw niet om mijn grapje lachte, dan is dat best wel
Oud 22-05-2002, 22:15
~Crying Eyes~
~Crying Eyes~ is offline
Citaat:
HeerVanHasselt schreef:
Ik vind het wel een mooie uitdrukking. Stel Jan heeft twee jaar een relatie met Marlies. Op een zwoele avond loopt Marlies door het park en ziet daar haar vriendje Jan met haar beste vriendin Aniek een vurig liefdesspel bedrijven. Later blijkt dat Jan het laatste half jaar elke week met Aniek naar bed is gegaan.

Op zo'n moment vind ik het gedrag van Jan erg zwak, laag bij de grond, ondoordacht en lomp. In mijn achting daalt zo'n kerel enorm, hij is mij minder waard. Als goede vriend van Marlies vind ik dan ook dat ze Jan beter kan dumpen en iemand kan zoeken die een stuk meer waard is dan Jan, iemand die meer in zijn mars heeft, meer ruggegraat toont: iemand die het waard is als vriend van Marlies door het leven te gaan.

Het valt me op dat bij dit soort topics iedereen opeens massaal tegen het cliche is.
Ik ben het met je eens hoor op zo'n moment is iemand in mijn ogen ook minder waard. Maargoed, dat is natuurlijk voor het gevoel van het "slachtoffer" niet het geval.. Snapje..?
Maar kben het heel erg met je eens.. je zegt wat ik wil zeggen, maar jij verwoordt het goed..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 15:03
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:

deed je dat nou om mijn grapje? Wiew! Niemand lacht om dit soort grapjes. Jij gelukkig wel. Ik dacht nog wel, dat ik heel stomme reacties ging krijgen. Als je btw niet om mijn grapje lachte, dan is dat best wel
Haha! Ja ik lachte echt om je grapje!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 16:36
Verwijderd
Je kunt wel zeggen dat sommige mensen je inspanning, je moeite niet waard zijn. Bijvoorbeeld iemand die een vriendin heeft, die heel veel moeite voor hem zou doen maar vrijwel geen wederzijdse inspanningen terugkrijgt. Als alles altijd uitsluitend of grotendeels van één kant komt, alle moeite, al het contact, alle inspanning, dan kun je best zeggen dat de persoon die weinig inspanning levert de moeite van de ander niet waard is...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 18:04
Soullar
Soullar is offline
Citaat:
nare man schreef:
Je kunt wel zeggen dat sommige mensen je inspanning, je moeite niet waard zijn. Bijvoorbeeld iemand die een vriendin heeft, die heel veel moeite voor hem zou doen maar vrijwel geen wederzijdse inspanningen terugkrijgt. Als alles altijd uitsluitend of grotendeels van één kant komt, alle moeite, al het contact, alle inspanning, dan kun je best zeggen dat de persoon die weinig inspanning levert de moeite van de ander niet waard is...
Ja, daar ben ik het idd ook mee eens.

In een relatie is het geven en nemen, en een van de belangrijkste punten daarvan is dat je iets voor de ander over hebt.
Oud 23-05-2002, 21:41
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Piccola schreef:

Haha! Ja ik lachte echt om je grapje!
jippie!
Reageren

Regels voor berichten