Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2004, 21:31
Slobber
Slobber is offline
Hoe zou de wereld veranderen als je iedere dag wakker zou worden in een compleet ander lichaam. Een mannelijk danwel vrouwelijk, aantrekkelijk danwel hondslelijk, atlethisch danwel stijf. Hoe zal de maatschappij dan veranderen? Worden we dan openen tegen elkaar? Krijgt het woord 'relatie' een andere betekenis?
Oud 01-11-2004, 21:37
Copycat
Copycat is offline
Chaos!!!!!
Oud 01-11-2004, 21:46
Verwijderd
Wat is dat toch met die ongelooflijk bizarre topics de laatste tijd?

- kennen aliens lustgevoelens
- kennen aliens het verschijnsel dood
- bij elke stap die je zet ontstaat een parallel universum
- wat als je iedere dag een ander lichaam hebt
- wat als de aarde in tweeën zou breken
- ...

Dat heeft toch niks meer met filosofie te maken? Dat is gewoon pure onzin!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 22:09
LMP
LMP is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2004 @ 22:46 :

- ...

Mee eens. Dit is kansloos.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 22:11
Verwijderd
Citaat:

- ...

Mensen willen interessant doen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 07:49
Verwijderd
Vertel mij liever wat de bron van kennis is en hoe die in de wereld kwam

hmm misschien moet ik daar ook eens een topic over openen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 10:16
willypirate
willypirate is offline
tja tis best jammer allemaal
Oud 02-11-2004, 13:56
Slobber
Slobber is offline
Citaat:

- ...

De filosofische vraag erachter is: Is de menselijke maatschappij zo lichaamsgebonden dat hij niet goed functioneert als het lichaam een onzekere factor wordt.

Over die andere topics: die over die aliens zijn inderdaad vaag. Die van de in tweeën brekende aarde is meer populair wetenschappelijk (daar was ie ook in geopend, in de goeie oude tijd). Die van de paralelle universa daar stond laatst nog een heel serieus artikel over in in de Kijk!. Er was zelfs berekend door een vooraanstaand natuurkundige hoever die universa van ons vandaan zouden moeten liggen. Persoonlijk vond ik het een vaag verhaal, maar affijn, het heeft wel een basis.
Oud 02-11-2004, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Slobber schreef op 02-11-2004 @ 14:56 :
De filosofische vraag erachter is: Is de menselijke maatschappij zo lichaamsgebonden dat hij niet goed functioneert als het lichaam een onzekere factor wordt.
Lijkt me een nogal onzinnige vraag, aangezien 'lichaamsgebonden' helemaal geen sociaalwetenschappelijk begrip is. Je kunt er wel wat over ouwehoeren maar productief is het niet.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 20:35
Skilly
Skilly is offline
Lijkt mij echt erg joh. Betekend dat ik kleding nodig heb in verschillende maten.

Kost veels te veel geld trouwens het lijk me een vreemd iedee want je ken het lichaam dan niet en je wet niet wat je er mee kunt. Conditie bv heb ik het over
Oud 02-11-2004, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Slobber schreef op 02-11-2004 @ 14:56 :
De filosofische vraag erachter is: Is de menselijke maatschappij zo lichaamsgebonden dat hij niet goed functioneert als het lichaam een onzekere factor wordt.[...]
1. Aan 'lichaamsgebonden' zijn geen gradaties toe te kennen. Je kunt niet meer of minder lichaamsgebonden zijn. Je bent nu eenmaal gebonden aan een lichaam. Onlosmakelijke bondage .

2. Het lichaam kan geen onzekere factor worden. Lichamen zijn. Of niet. Maar niet een 'onzekere factor'.

3. Wat Nare Man zegt.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 23:04
LMP
LMP is offline
nouja.. lijkt me wel vet om voor 1 dag in me leven een meisje te zijn

kei relaxxed.. Nooit boetes, alles krijgen wat je wil, veel aanstellen. Je hoeft niet eens op het verkeer te letten.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 08:18
Verwijderd
Als het lichaam "een onzekere factor" zou worden, dan zou het leven er natuurlijk heel anders uitzien. Je lichaam is een deel van wie je bent, van je identiteit.. of hoe zeg je dat.. Het zorgt dat mensen je herkennen als de persoon die je bent, hoe je eruit ziet zegt ook veel over jezelf. Over hoe je geleefd hebt, wat je mee hebt gemaakt en wat je belangrijk vindt.

Als iedereen iedere dag een ander lichaam zou krijgen, ik neem aan dat je daar dan dus geen invloed op hebt en dat het willekeurig gebeurt.. dan wordt het helemaal niet meer belangrijk hoe je eruit ziet. Mensen herkennen elkaar niet meer aan elkaars uiterlijk, maar aan elkaars karakter. Het lijkt me eerlijker, op de 1 of andere manier..

En verder is het natuurlijk verwarrend om steeds een ander lichaam te hebben.. iets wat van jezelf is en waar je goed voor moet zorgen en waar je jezelf ook aan herkent zeg maar.. is weg. Mensen zouden meer tijd gaan besteden aan hun geestelijke ontwikkeling en manieren zoeken om daarin op te vallen. Want ja.. als je je uiterlijk niet hebt om mee op te vallen of een goede eerste indruk mee te maken, dan moet je toch wat anders verzinnen.

Maar ik mis een beetje het discussie element van dit topic.. er zijn tot nu toe geen echte inhoudelijke reacties.. muv die van alluman, die eigenlijk ook vindt dat je er niet echt over kunt discussiëren. Wat vind je er zelf eigenlijk van, Slobber? Wat is je eigen mening hierover en wat verwacht je van anderen?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 14:39
Slobber
Slobber is offline
Citaat:
Skilly schreef op 02-11-2004 @ 21:35 :
Lijkt mij echt erg joh. Betekend dat ik kleding nodig heb in verschillende maten.
Dat is weer goed voor de 'one size fits all shirt' industrie.

Tsja, ik hoopte eigenlijk op een discussie over of we dan nog een gewoon sociaal leven kunnen leiden, of we dan nog letten op uiterlijk, of vooroordelen dan uitgesloten zijn. Niet over de zin van dit topic.
Oud 03-11-2004, 16:59
Verwijderd
Vooroordelen zijn nooit uitgesloten.

Ik snap dat je je die dingen afvraagt en er graag over wilt discussiëren.. maar ik weet niet of het wel wat wordt. Misschien kun je erover nadenken of het wel zo handig is om puur een "wat als" vraag te stellen. Je kunt het beter als voorbeeld gebruiken en je dan af gaan vragen wat voor invloed ons lichaam op ons leven heeft. Ik vind dat ook wel iets voor psychologie eigenlijk.

Nou ja.. ik laat 'm nog wel even open.. even zien wat er gebeurt en even vragen wat McCaine ervan vindt.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Slobber schreef op 03-11-2004 @ 15:39 :
Tsja, ik hoopte eigenlijk op een discussie over of we dan nog een gewoon sociaal leven kunnen leiden, of we dan nog letten op uiterlijk, of vooroordelen dan uitgesloten zijn. Niet over de zin van dit topic.
Dat snap ik, maar we moeten wel iets met de vraag kunnen. Jouw vraag komt er op neer dat je een variabele in het model verandert en je afvraagt wat er dan gebeurt. Maar wanneer die variabele niet gedefiniëerd is in het model, dan kun je er niets mee. In elk geval niets 'serieus' wetenschappelijks of filosofisch.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 22:43
McCaine
McCaine is offline
Ik vind het wel een vermakelijk idee eigenlijk, maar ik zou inderdaad wat meer je vraag richten op waar het je eigenlijk om gaat, en niet zozeer op de hypothetische situatie die daar toe leidt.
Oud 04-11-2004, 00:16
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
McCaine schreef op 03-11-2004 @ 23:43 :
Ik vind het wel een vermakelijk idee eigenlijk, maar ik zou inderdaad wat meer je vraag richten op waar het je eigenlijk om gaat, en niet zozeer op de hypothetische situatie die daar toe leidt.
je avatar, hoe gruwelijk
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 08:26
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 04-11-2004 @ 01:16 :
je avatar, hoe gruwelijk
Deal with it
Oud 05-11-2004, 08:46
dragonstorm
dragonstorm is offline
goud werk McCaine

Simpel: hoe herkennen wij mensen? Aan hun uiterlijk. Om iemand aan z'n karakter te herkennen moet je uren bezig zijn. Het zou complete chaos worden.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 15:07
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:

- ...

mee eens boycotten die handel!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:52
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
esprit-chick schreef op 16-11-2004 @ 16:07 :
mee eens boycotten die handel!!!!!!!!!!!
Randdebielen.

Populaire wetenschappen en Filosofie zijn één forum geworden, waardoor niet filosofische vragen die betrekking hebben op Populaire Wetenschappen hier worden gepost.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 17:12
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 17-11-2004 @ 14:52 :
Randdebielen.

Populaire wetenschappen en Filosofie zijn één forum geworden, waardoor niet filosofische vragen die betrekking hebben op Populaire Wetenschappen hier worden gepost.
En deze vraag is reinste bullshit.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 18:29
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Solero schreef op 17-11-2004 @ 18:12 :
En deze vraag is reinste bullshit.
Heb ik dan beweerd dat op Populaire Wetenschappeen geen bullshit werd gevraagd
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 17:42
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij zou dit wel degelijk iets veranderen aan de wereld: de mensen zouden beseffen dat je lichaam niet het enige is. Vooroordelen tegenover mooie/lelijke mensen zouden niet meer bestaan, lijkt mij (immers: iedereen is een dagje mooi, een dagje lelijk, om het cru te stellen). Natuurlijk kun je je dan de vraag stellen: is dat beter: zo ga je mensen op hun innerlijke beoordelen, dus mensen met een mentale handicap zullen niet graag gezien worden. Is dat dan wel zo eerlijk? Die kunnen daar toch ook niet aan doen.

Wat ik ook nog zie als een leerrijke ervaring, is niet enkel van lichaam maar ook van individu wisselen. (Als je het niet begrijpt, jouw idee lijkt mij: persoon J.Doe is maandag mooie man, dinsdag lelijke man, woensdag lelijke vrouw, .... Mijn idee: J.Doe is maandag G.W. Bush (lelijke apekop ), dinsdag is ie W.Gates/B.Gates (eigenaar van groot softwarebedrijf), woensdag is ie Amy X (dakloze die in Amsterdam leeft,(fictief persoon)).) Uit zo'n situatie is ook veel te leren.

Als het mogelijk zou zijn, zou ik ook wel eens een vrouwelijk lichaam willen hebben, lijkt me wel eens leuk voor de verandering

We zullen maar moeten aanvaarden dat de wereld niet eerlijk is (weg discriminatie: iedereen is gelijk, maar ook weer niet (= maar tot op een bepaalde hoogte): de natuur discrimineert ook door 'willekeurig' acties te laten gebeuren (volgens mij zijn die acties niet willekeurig, maar zo complex dat we ze (nu) niet kunnen voorspellen zoals we het weer trachten te voorspellen). We zullen moeten aanvaarden dat we dit lichaam hebben. Daar is niets anders aan, je kan enkel filosoferen of het leven van iemand anders beter is, en vragen aan de ander: alles heeft zijn voor- en nadelen, en die ziet een buitenstaander niet steeds (cfr. het gras is altijd groener aan de overkant).
Oud 22-11-2004, 10:03
Tristia
Tristia is offline
Waarom moet filosofie productief zijn? Is één van de doelen niet ook om je open te stellen tot het nadenken over niet alledaagse dingen of juist die dingen die alledaags en zo gewoonlijk zijn.
Filosofie gaat ook om het zich afvragen en verwonderen.

Zal je even zeggen dat ik het een goeie vraag vind, want je hebt me toch mooi aan het denken gezet. Ondanks dat lichamen niet in te ruilen zijn, waarom zou je er niet over na mogen denken wat bepaalde effecten zijn en daarover discussiëren.

Blijf vooral je vragen stellen btw de eerste mens die beweerde dat de wereld rond was werd ook voor idioot aangezien.
Oud 30-11-2004, 10:14
apekop123
apekop123 is offline
Onze cellen gaan dood en je lichaam maakt weer nieuwe cellen aan.

Eens in de zoveel tijd heb je eigenlijk een totaal ander lichaam op microschaal iig.

Maarja ik bedenk nu dat dit niet echt is waar het topic over ging.

Ik denk als we iederedag in een ander lichaam wakker worden dat het idd chaos word.

Er zijn geen gevolgen meer, want een dag later ben je een ander. Je kunt dus iemand vermoorden zonder gevolgen. Het woord relatie zal niet eens meer bestaan, dat kan ook niet. Ik denk dat het vrije-sex en totale chaos wordt Yeah let's do it!
Oud 03-12-2004, 23:10
pepperen88
pepperen88 is offline
altijd opstaan met een andere lichaam zou niks kunnen
helemaal nix
we zouden het waarschijnelijk nog geen maand uithouden
en ik denk niet dat mensen dan meer gaan kijken naar de binnenkant
we zijn wie we zijn en daar hoord het lichaam ook bij
Reageren

Regels voor berichten