Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2004, 19:19
Severus
Severus is offline
Reclame SNS bank, Limburgse stem

Doen de Limburgers het expres?

Enkele reacties in deze topics:

Ik heb ook een SCHIJT HEKEL aan Limburgers! Het is een ontzettend zelf ingenomen volkje. Als een Limburger hier op mijn werk (in Brabant, het lijkt dichtbij maar wij hebben echt een schurft hekel aan die Limbo's) een vreemde andere Limburger tegenkomt in de kantine beginnen ze spontaan keihard in het Limburgs te lullen. Stelletje mongooltjesvolk, dat is het! Dood aan alle Limbo's (behalve een vriend van mij die daar woont omdat hij geen andere keus heeft en Van Bommel)."

"Tukkers kunnen iig nog een poging doen om normaal ABN te praten waardoor het nog redelijk goed te verstaan is, maar de Limburgers doen dat gewoon niet. Het is wel zo dat Tukkers die Twents tegen je aan gaan praten idd ook niet verstaanbaar zijn.
Overigens hebben ook Limburgers moeite met het verstaan van normale Nederlanders, getuige het aantal keren dat je wablief (een van de domste woorden die bestaat) van hen hoort."

Ik kan me daar zo aan ergeren: okee, een paar Limburgs voldoen misschien aan het stereotype, maar we zijn niet allemaal zo!

Echt, wat hebben wij de Hollanders ooit aangedaan?! Jullie wilden ons zo graag erbij hebben in 1839, niet andersom (wij wilden bij België horen):

"Limburg wilde dus graag bij België zijn, maar de Hollandse inval in augustus 1831 herschudde brutaal de kaarten. De Belgische troepen werden zwaar verslagen en de Grote Mogendheden begrepen dat België nooit een sterke buffer tegen Frankrijk zou kunnen vormen. Om Nederland te versterken, kreeg het in het Verdrag van de XXIV Artikelen onder meer Maastricht en Limburg over de Maas toegewezen. Het Belgische parlement aanvaardde het verdrag slechts na stormachtige debatten en met een krappe meerderheid. Maar omdat een koppige Willem I zich tegen het verdrag bleef verzetten, bleef België tot 1839 in het bezit van Nederlands-Limburg. Toen gaf Willem I zijn verzet op en werd het gebied onder druk van de Grote Mogendheden overgedragen. In Limburg werd fel, maar vergeefs geprotesteerd. Het jonge België was gered, maar de beide Limburgen voorgoed gescheiden."

Als ik dat soort neerbuigende reacties lees over Limburgers, zou ik het nog niet eens een gek idee vinden als alle Limburgers de handen ineen slaan en zich zouden inspannen om Limburg van Nederland te scheiden en zich alsnog bij België te voegen.... of met Belgisch Limburg één land te vormen (om een land te worden zoals Luxemburg). Dan is iedereen blij: zijn wij van de Hollanders af, en de Hollanders van ons.

En trouwens: veel mensen laten zich vrijuit uit over "kutbuitenlanders", en alhoewel dat discriminatie is en niet mag, schijnt men wel zo te mogen praten over Limburgers en Friezen, etc. Iedereen die buiten de Randstad woont lijkt wel een boer te zijn. Ik walg van dat gedrag.

Wat vinden jullie er nu van?
Oud 06-11-2004, 19:20
Verwijderd
huh? zijn limburgers niet geliefd dan?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:20
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Ik heb geen hekel aan Limburg of aan Limburgers.
Oud 06-11-2004, 19:21
Machiavelli
Machiavelli is offline
Belgie moet weer bij Nederland en alle limburgers/brabanders/vlamingen moeten op integratiecursus samen met de Friezen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:22
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 20:21 :
Belgie moet weer bij Nederland en alle limburgers/brabanders/vlamingen moeten op integratiecursus samen met de Friezen.
Wallonie mogen de Fransen hebben.
Gatara
Gatara is offline
limburgers moeten dit gezeik met een korreltje zout nemen.

dat gezeur komt voornamelijk van brabanders die jaloers zijn op limburgers omdat zij niet zo zuidelijk zitten
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 06-11-2004 @ 20:22 :
Wallonie mogen de Fransen hebben.
Uiteraard, je moet wel tussen de regels door lezen hé?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:23
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Limburgers praten schattig.
Oud 06-11-2004, 19:24
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 20:22 :
Uiteraard, je moet wel tussen de regels door lezen hé?
Het was alleen een toevoeging voor de minder bedeelden.
Oud 06-11-2004, 19:29
Severus
Severus is offline
O ja, mensen:

Limburgs officieel als taal erkend
Op 14 februari 1997 is het Limburgs officieel door de Nederlandse regering als 'vreemde' taal erkend, onder het Europees Handvest voor Regionale en Minderheidstalen. Voor meer informatie over dit handvest, klik hier.
Van de politieke partij "Pertie Nuuj Limburg" (PNL) is in de zomer van 2000 een initiatiefvoorstel gekomen om het gebruik van de Limburgse taal verder te stimuleren en om een 'Algemeen geschreven Limburgs' (AGL) te ontwikkelen en promoten. Dit voorstel is behandeld in de gedeputeerde staten van Nederlands Limburg. Na het laten vallen van het AGL, waarvoor nog niet voldoende politieke steun was, is het voorstel aangenomen. Dit betekent o.a. dat er een streektaalfunctionaris is aangewezen en dat een Raad voor het Limburgs zal worden opgezet. De streektaalfunctionaris is momenteel Pierre Bakkes uit Montfort.

Het Limburgs is geen dialect, maar een taal
De Limburgse taal is een zelfstandige en volwaardige, aan het Duits en Nederlands verwante taal. Het heeft een andere oorsprong dan het Nederlands en bestrijkt een vrij groot gebied. In Limburg spreken ongeveer een miljoen mensen Limburgs en het taalgebied strekt zich over drie landen uit: België, Duitsland (gemeente Zelfkant) en Nederland.
De Limburgse taal wordt door velen aangeduid als "de Limburgse dialecten". Dit is onjuist, want een dialect is een afgeleide van een zelfstandige en volwaardige taal. Het Limburgs, echter, is een onder het Europees Handvest voor streektalen of talen van minderheden erkende taal. Het doel van dit Handvest is het beschermen en het versterken van de niet-dominerende talen in Europa. Belangrijk evenwel, voor de afbakening van het begrip dialect, zijn de criteria die het "European Bureau for Lesser Used Languages" (onderdeel van de Europese Unie en verbonden aan de Raad van Europa, met een eigen positie binnen de UNESCO) hiervoor hanteert: "dialecten richten zich wat betreft de woordenschat, de zinsbouw en de spelling naar de standaardtaal." Geen van deze drie criteria is op de Limburgse taal van toepassing. Bovendien heeft het Limburgs, zoals hierboven vermeld, een formele status als taal. Hieruit kan men concluderen, dat het Limburgs geen dialect is, laat staan een dialect van het Nederlands, zoals sommige landgenoten plegen te denken, maar één taal.
Wat hier abusievelijk met "Limburgse dialecten" wordt aangeduid, zijn in werkelijkheid varianten en tongvallen van de Limburgse taal (elke taal kent deze verschijnselen):

- Een variant is een deel van een bepaalde taal, dat zich door een bijzonder kenmerk, anders dan op grond van klanksynoniemen, van een ander deel van die taal onderscheidt. Dit begrip heeft betrekking op de woordvorm (bepaald door de consonanten). Ten oosten van de Panninger Linie wordt bijvoorbeeld de s~ in zekere gevallen als een sj~ uitgesproken (sjtraot, sjmiete), en ten zuiden als een scherpe s~ (straot, smiete).

- Een tongval is een lokale uitspraak van hetzelfde woord binnen een bepaalde taal op grond van klanksynoniemen. Dit begrip heeft betrekking op de woordklank (bepaald door de vocalen). Het Limburgse woord voor groot kent bijvoorbeeld karakteristieke streekgebonden klanken: groet, groeët, grwat, enzovoort.

Bron: http://taal.phileon.nl/limburgs.php
Oud 06-11-2004, 19:30
Igorrr
Igorrr is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 20:21 :
Waarom een integratiecursus?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:31
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Igorrr schreef op 06-11-2004 @ 20:30 :
Waarom een integratiecursus?
Omdat die mensen nog onvoldoende in Nederland zijn geintegreerd en de Nederlandse taal vaak bedroevend slecht beheersen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Staafmixer schreef op 06-11-2004 @ 20:23 :
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Het is ook gewoon een schijt-irritante reclame! Ik erger me ook iedere keer weer aan die stem.

En als ik jou was, zou ik de gemiddelde Fok!-bezoeker niet zo serieus nemen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:36
Balance
Balance is offline
Citaat:
Severus schreef op 06-11-2004 @ 20:19 :
Ik kan me daar zo aan ergeren: okee, een paar Limburgs voldoen misschien aan het stereotype, maar we zijn niet allemaal zo!
Oh ja, en omdat er nou een paar mensen zulke reacties op Fok! zetten denken wij, Nederlanders, allemaal zo over Limburgers?

Volgens mij maak jij nu exact dezelfde fout als de personen die jij het kwalijk neemt dat zij limburgers niet mogen.
Oud 06-11-2004, 19:38
Igorrr
Igorrr is offline
Machiavelli, waar baseer jij dat op? Kan je feiten aandragen? Er zullen best een paar Limburgers in de gehuchten zijn die grammaticaal gezien niet zo goed Nederlands kunnen praten, maar dat zijn maar een paar gevallen, dat zijn niet meteen alle Limburgers. Volgens mij generaliseren mensen teveel over Limburg. Ben je er zelfs ooit maar geweest om uit eigen ervaring te spreken?!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:39
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Igorrr schreef op 06-11-2004 @ 20:38 :
Machiavelli, waar baseer jij dat op? Kan je feiten aandragen? Er zullen best een paar Limburgers in de gehuchten zijn die grammaticaal gezien niet zo goed Nederlands kunnen praten, maar dat zijn maar een paar gevallen, dat zijn niet meteen alle Limburgers. Volgens mij generaliseren mensen teveel over Limburg. Ben je er zelfs ooit maar geweest om uit eigen ervaring te spreken?!
Schat, wil je met me trouwen?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:39
Severus
Severus is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-11-2004 @ 20:36 :
Oh ja, en omdat er nou een paar mensen zulke reacties op Fok! zetten denken wij, Nederlanders, allemaal zo over Limburgers?

Volgens mij maak jij nu exact dezelfde fout als de personen die jij het kwalijk neemt dat zij limburgers niet mogen.
Nee, daar ben ik niet mee bezig. Ik erger me aan de Hollanders die zo denigrerend over ons doen, ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn. Ik ken er een paar die zo niet denken over Limburg, dus....

Maar er zijn er toch veel die ons discrimineren - mijn zusje was pasgeleden in de Randstad nog naar een concert gegaan, kreeg ze daar negatieve commentaar op haar zachte g, dat vind ik dus niet kunnen.
Oud 06-11-2004, 19:41
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Severus schreef op 06-11-2004 @ 20:39 :
kreeg ze daar negatieve commentaar op haar zachte g, dat vind ik dus niet kunnen.
Ik vind die zachte g ook niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:42
Verwijderd
die muts uit die reclame is trouwens Maud Hawinkels, een gevierde limburgse
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
per piacere schreef op 06-11-2004 @ 20:42 :
die muts uit die reclame is trouwens Maud Hawinkels, een gevierde limburgse
Wie?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:43
Severus
Severus is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 20:41 :
Ik vind die zachte g ook niet kunnen.
Wat kortzichtig van je. Ik zeg toch ook niet tegen iedere Hollander die ik tegenkom: "Die harde g kan niet door de beugel?!" Ik laat ze in hun waarde.
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 06-11-2004 @ 20:42 :
Wie?

die heeft ooit een eigen programma bij de vara gehad! dat was toen HET! daar keek ik ALTIJD naar
Met citaat reageren
Igorrr
Igorrr is offline
@ Machiavelli

NEE
Met citaat reageren
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Severus schreef op 06-11-2004 @ 20:43 :
Wat kortzichtig van je. Ik zeg toch ook niet tegen iedere Hollander die ik tegenkom: "Die harde g kan niet door de beugel?!" Ik laat ze in hun waarde.
Dat is jouw fout. Als jij er last van hebt moet je mensen erop wijzen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2004, 19:44
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Igorrr schreef op 06-11-2004 @ 20:43 :
@ Machiavelli

NEE
Echt niet?
Met citaat reageren
Verwijderd
Aardige mensen, maar ik kan ze nooit verstaan. Ze zouden net zo goed Pools tegen me kunnen praten ofzo.
Met citaat reageren
Balance
Balance is offline
Citaat:
Severus schreef op 06-11-2004 @ 20:39 :
Nee, daar ben ik niet mee bezig. Ik erger me aan de Hollanders die zo denigrerend over ons doen, ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn. Ik ken er een paar die zo niet denken over Limburg, dus....

Maar er zijn er toch veel die ons discrimineren - mijn zusje was pasgeleden in de Randstad nog naar een concert gegaan, kreeg ze daar negatieve commentaar op haar zachte g, dat vind ik dus niet kunnen.
En er zijn nooit Limburgers die commentaar hebben op het accent dat men in de randstad heeft?

(ik woon trouwens in de randstad en heb zelf een zachte g. Nog nooit commentaar op gehad)
Oud 06-11-2004, 19:45
Lover Chickie
Lover Chickie is offline
Enkele reacties in deze topics:

Ik heb ook een SCHIJT HEKEL aan Limburgers! Het is een ontzettend zelf ingenomen volkje. Als een Limburger hier op mijn werk (in Brabant, het lijkt dichtbij maar wij hebben echt een schurft hekel aan die Limbo's) een vreemde andere Limburger tegenkomt in de kantine beginnen ze spontaan keihard in het Limburgs te lullen. Stelletje mongooltjesvolk, dat is het! Dood aan alle Limbo's (behalve een vriend van mij die daar woont omdat hij geen andere keus heeft en Van Bommel)."

Damn,waar slaat dit op, okeyy kspreek zelf geen limburgs,maar kheb wel un zachte g
Maarre om alle limburgers nou te haten?
Waar gaat ut tog heen met de wereld
Severus
Severus is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 20:43 :
Dat is jouw fout. Als jij er last van hebt moet je mensen erop wijzen.
Nee, dat is niet netjes. In mijn opvoeding stond beleefdheid hoog in het vaandel.
Verwijderd
Citaat:
Lover Chickie schreef op 06-11-2004 @ 20:45 :

Maarre om alle limburgers nou te haten?
Waar gaat ut tog heen met de wereld
tis wat he meid!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:46
Balance
Balance is offline
Citaat:
Severus schreef op 06-11-2004 @ 20:43 :
Ik vind het niet kortzichtig. Als je iets niet mooi vindt klinken mag je dat best zeggen.
Oud 06-11-2004, 19:46
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 06-11-2004 @ 20:45 :
tis wat he meid!
De wereld stevent op haar einde af.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:47
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Severus schreef op 06-11-2004 @ 20:45 :
Nee, dat is niet netjes. In mijn opvoeding stond beleefdheid hoog in het vaandel.
Je kunt ook beleefd iemand vertellen dat je last van hebt van zijn of haar harde G.
Met citaat reageren
Igorrr
Igorrr is offline
@ Machiavelli

Ehm... NEE
Met citaat reageren
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Igorrr schreef op 06-11-2004 @ 20:47 :
Ehm... NEE
Keiharde seks op de keukentafel dan?
Met citaat reageren
Severus
Severus is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-11-2004 @ 20:44 :
En er zijn nooit Limburgers die commentaar hebben op het accent dat men in de randstad heeft?
Dat zeg ik toch ook niet?! Zie je ergens staan dat ik letterlijk gezegd heb dat Limburgers nooit dingen zeggen over Hollanders? Nee. Er zijn best wat Limburgers die commentaar hebben op het accent in de Randstad, maar natuurlijk niet allemaal. Net zoals er ook wat Hollanders zijn die commentaar hebben op de Limburgers, maar dat zijn dus niet alle Hollanders.

Savvy?
Oud 06-11-2004, 19:49
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Dat iemand zich druk maakt over wat die minderwaardige hollanders van Ons Limburgers vinden. Wees gewoon overtuigd van je eigen superioriteit.
Oud 06-11-2004, 19:49
Igorrr
Igorrr is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 20:47 :
Keiharde seks op de keukentafel dan?
Alleen als je daarvoor speciaal voor mij in Limburg komt wonen en een cursus Limburgs gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:52
Balance
Balance is offline
Citaat:
Severus schreef op 06-11-2004 @ 20:47 :
Dat zeg ik toch ook niet?! Zie je ergens staan dat ik letterlijk gezegd heb dat Limburgers nooit dingen zeggen over Hollanders? Nee. Er zijn best wat Limburgers die commentaar hebben op het accent in de Randstad, maar natuurlijk niet allemaal. Net zoals er ook wat Hollanders zijn die commentaar hebben op de Limburgers, maar dat zijn dus niet alle Hollanders.

Savvy?
Dan snap ik niet wat het probleem is. Er zijn dus mensen uit de Randstad die commentaar hebben om Limburgers en andersom zijn er mensen uit Limburg die commentaar hebben op mensen uit de Randstad. Wat maakt het dan uit. Lekker negeren die boel.
(ik denk dat die personen het alleen maar grappig vinden als je je er over opwindt)
Oud 06-11-2004, 19:55
angel_girl
angel_girl is offline
Prikkeldraad om Limburg en Friesland.
Oud 06-11-2004, 19:55
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
angel_girl schreef op 06-11-2004 @ 20:55 :
Prikkeldraad om Limburg en Friesland.
Vergeet Brabant niet.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 20:55 :
Vergeet Brabant niet.
oost brabant dan
in West Brabant zijn ze heel normaal
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 20:00
Balance
Balance is offline
Of gewoon om de randstad heen. Dan hebben ze helemaal geen last meer van de rest van Nederland
Oud 06-11-2004, 20:01
Igorrr
Igorrr is offline
Citaat:
per piacere schreef op 06-11-2004 @ 20:59 :
oost brabant dan
in West Brabant zijn ze heel normaal
Laat me raden, in West Brabant woont iemand die je kent?

En waarom zijn Limburgers niet normaal?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 20:55 :
Vergeet Brabant niet.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Igorrr schreef op 06-11-2004 @ 21:01 :
Laat me raden, in West Brabant woont iemand die je kent?

En waarom zijn Limburgers niet normaal?

eh ja, ik West Brabant woont iemand die ik ken, ik zelf
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 20:08
Igorrr
Igorrr is offline
Citaat:
per piacere schreef op 06-11-2004 @ 21:04 :
eh ja, ik West Brabant woont iemand die ik ken, ik zelf
Dus je denkt dat je zelf normaal bent?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 20:09
hmhm
hmhm is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 06-11-2004 @ 20:23 :
Oud 06-11-2004, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Igorrr schreef op 06-11-2004 @ 21:08 :
Dus je denkt dat je zelf normaal bent?

jaha, ik ben normaal, want limburgers zijn natuurlijk niet normaal!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten