![]() |
|
Reclame SNS bank, Limburgse stem
Doen de Limburgers het expres? Enkele reacties in deze topics: Ik heb ook een SCHIJT HEKEL aan Limburgers! Het is een ontzettend zelf ingenomen volkje. Als een Limburger hier op mijn werk (in Brabant, het lijkt dichtbij maar wij hebben echt een schurft hekel aan die Limbo's) een vreemde andere Limburger tegenkomt in de kantine beginnen ze spontaan keihard in het Limburgs te lullen. Stelletje mongooltjesvolk, dat is het! Dood aan alle Limbo's (behalve een vriend van mij die daar woont omdat hij geen andere keus heeft en Van Bommel)." "Tukkers kunnen iig nog een poging doen om normaal ABN te praten waardoor het nog redelijk goed te verstaan is, maar de Limburgers doen dat gewoon niet. Het is wel zo dat Tukkers die Twents tegen je aan gaan praten idd ook niet verstaanbaar zijn. Overigens hebben ook Limburgers moeite met het verstaan van normale Nederlanders, getuige het aantal keren dat je wablief (een van de domste woorden die bestaat) van hen hoort." Ik kan me daar zo aan ergeren: okee, een paar Limburgs voldoen misschien aan het stereotype, maar we zijn niet allemaal zo! Echt, wat hebben wij de Hollanders ooit aangedaan?! Jullie wilden ons zo graag erbij hebben in 1839, niet andersom (wij wilden bij België horen): "Limburg wilde dus graag bij België zijn, maar de Hollandse inval in augustus 1831 herschudde brutaal de kaarten. De Belgische troepen werden zwaar verslagen en de Grote Mogendheden begrepen dat België nooit een sterke buffer tegen Frankrijk zou kunnen vormen. Om Nederland te versterken, kreeg het in het Verdrag van de XXIV Artikelen onder meer Maastricht en Limburg over de Maas toegewezen. Het Belgische parlement aanvaardde het verdrag slechts na stormachtige debatten en met een krappe meerderheid. Maar omdat een koppige Willem I zich tegen het verdrag bleef verzetten, bleef België tot 1839 in het bezit van Nederlands-Limburg. Toen gaf Willem I zijn verzet op en werd het gebied onder druk van de Grote Mogendheden overgedragen. In Limburg werd fel, maar vergeefs geprotesteerd. Het jonge België was gered, maar de beide Limburgen voorgoed gescheiden." Als ik dat soort neerbuigende reacties lees over Limburgers, zou ik het nog niet eens een gek idee vinden als alle Limburgers de handen ineen slaan en zich zouden inspannen om Limburg van Nederland te scheiden en zich alsnog bij België te voegen.... of met Belgisch Limburg één land te vormen (om een land te worden zoals Luxemburg). Dan is iedereen blij: zijn wij van de Hollanders af, en de Hollanders van ons. En trouwens: veel mensen laten zich vrijuit uit over "kutbuitenlanders", en alhoewel dat discriminatie is en niet mag, schijnt men wel zo te mogen praten over Limburgers en Friezen, etc. Iedereen die buiten de Randstad woont lijkt wel een boer te zijn. Ik walg van dat gedrag. Wat vinden jullie er nu van?
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
O ja, mensen:
Limburgs officieel als taal erkend Op 14 februari 1997 is het Limburgs officieel door de Nederlandse regering als 'vreemde' taal erkend, onder het Europees Handvest voor Regionale en Minderheidstalen. Voor meer informatie over dit handvest, klik hier. Van de politieke partij "Pertie Nuuj Limburg" (PNL) is in de zomer van 2000 een initiatiefvoorstel gekomen om het gebruik van de Limburgse taal verder te stimuleren en om een 'Algemeen geschreven Limburgs' (AGL) te ontwikkelen en promoten. Dit voorstel is behandeld in de gedeputeerde staten van Nederlands Limburg. Na het laten vallen van het AGL, waarvoor nog niet voldoende politieke steun was, is het voorstel aangenomen. Dit betekent o.a. dat er een streektaalfunctionaris is aangewezen en dat een Raad voor het Limburgs zal worden opgezet. De streektaalfunctionaris is momenteel Pierre Bakkes uit Montfort. Het Limburgs is geen dialect, maar een taal De Limburgse taal is een zelfstandige en volwaardige, aan het Duits en Nederlands verwante taal. Het heeft een andere oorsprong dan het Nederlands en bestrijkt een vrij groot gebied. In Limburg spreken ongeveer een miljoen mensen Limburgs en het taalgebied strekt zich over drie landen uit: België, Duitsland (gemeente Zelfkant) en Nederland. De Limburgse taal wordt door velen aangeduid als "de Limburgse dialecten". Dit is onjuist, want een dialect is een afgeleide van een zelfstandige en volwaardige taal. Het Limburgs, echter, is een onder het Europees Handvest voor streektalen of talen van minderheden erkende taal. Het doel van dit Handvest is het beschermen en het versterken van de niet-dominerende talen in Europa. Belangrijk evenwel, voor de afbakening van het begrip dialect, zijn de criteria die het "European Bureau for Lesser Used Languages" (onderdeel van de Europese Unie en verbonden aan de Raad van Europa, met een eigen positie binnen de UNESCO) hiervoor hanteert: "dialecten richten zich wat betreft de woordenschat, de zinsbouw en de spelling naar de standaardtaal." Geen van deze drie criteria is op de Limburgse taal van toepassing. Bovendien heeft het Limburgs, zoals hierboven vermeld, een formele status als taal. Hieruit kan men concluderen, dat het Limburgs geen dialect is, laat staan een dialect van het Nederlands, zoals sommige landgenoten plegen te denken, maar één taal. Wat hier abusievelijk met "Limburgse dialecten" wordt aangeduid, zijn in werkelijkheid varianten en tongvallen van de Limburgse taal (elke taal kent deze verschijnselen): - Een variant is een deel van een bepaalde taal, dat zich door een bijzonder kenmerk, anders dan op grond van klanksynoniemen, van een ander deel van die taal onderscheidt. Dit begrip heeft betrekking op de woordvorm (bepaald door de consonanten). Ten oosten van de Panninger Linie wordt bijvoorbeeld de s~ in zekere gevallen als een sj~ uitgesproken (sjtraot, sjmiete), en ten zuiden als een scherpe s~ (straot, smiete). - Een tongval is een lokale uitspraak van hetzelfde woord binnen een bepaalde taal op grond van klanksynoniemen. Dit begrip heeft betrekking op de woordklank (bepaald door de vocalen). Het Limburgse woord voor groot kent bijvoorbeeld karakteristieke streekgebonden klanken: groet, groeët, grwat, enzovoort. Bron: http://taal.phileon.nl/limburgs.php
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Volgens mij maak jij nu exact dezelfde fout als de personen die jij het kwalijk neemt dat zij limburgers niet mogen.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar er zijn er toch veel die ons discrimineren - mijn zusje was pasgeleden in de Randstad nog naar een concert gegaan, kreeg ze daar negatieve commentaar op haar zachte g, dat vind ik dus niet kunnen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
die heeft ooit een eigen programma bij de vara gehad! dat was toen HET! daar keek ik ALTIJD naar |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(ik woon trouwens in de randstad en heb zelf een zachte g. Nog nooit commentaar op gehad)
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Savvy?
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
(ik denk dat die personen het alleen maar grappig vinden als je je er over opwindt)
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
in West Brabant zijn ze heel normaal ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En waarom zijn Limburgers niet normaal? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
eh ja, ik West Brabant woont iemand die ik ken, ik zelf ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
jaha, ik ben normaal, want limburgers zijn natuurlijk niet normaal! ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? Briseïs | 500 | 09-11-2004 16:49 |