Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2004, 16:14
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Ik heb binnenkort een toets voor geschiedenis en ik ben een begrippenlijst aan het maken van de belangrijke woorden in de tekst. Soms staan woorden aangeven als begrippen, maar kan ik het begrip gewoon niet in 1 zin samenvatten, of wordt er echt gewoon helemaal geen info gegeven. Zouden jullie me even kunnen helpen met de volgende woorden?

Bizonia
Commonwealth
Confrontatiepolitiek
Containment politiek
Decentralisatie
IJzeren Gordijn
Pact van Warschau

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2004, 17:50
girlsetsfire!
girlsetsfire! is offline
containmentpolitiek -

Was de politiek van net na de oorlog (truman-doctrine) en was officieel bedoeld om aan te geven dat de VS elk volk dat te lijden van de onderdrukking te hulp zou schieten als zij daartoe in staat waren. Daarmee bedoelden ze ook alle communistische landen. Was ook bedoeld om het communisme zoveel mogelijk in te dammen.

warschaupact -

Militaire samenwerking tussen de Sovjet-Unie en bondgenoten, opgericht in 1955. Tegenhanger van de NAVO

ijzeren gordijn -

De bufferzone tussen de SU en de rest van de wereld
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 20:21
Keith
Keith is offline
Ik vind die definitie van ijzeren gordijn erg slecht. Het ijzerengordijn van totaal GEEN zone, het was een lijn. Uiteraard het beste geillustreed in Berlijn, waar slechts een muur oost van west scheidde. Maar kijk ook eens naar de verschillen tussen Hongarije en Oostenrijk, tot WOI nog e e n land, maar nu een wereld van verschil (hoewel dat nu ook weer minder wordt natuurlijk, lang leve de uitbreiding van de EU).
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 12:04
girlsetsfire!
girlsetsfire! is offline
Citaat:
Keith schreef op 08-11-2004 @ 21:21 :
Ik vind die definitie van ijzeren gordijn erg slecht. Het ijzerengordijn van totaal GEEN zone, het was een lijn. Uiteraard het beste geillustreed in Berlijn, waar slechts een muur oost van west scheidde. Maar kijk ook eens naar de verschillen tussen Hongarije en Oostenrijk, tot WOI nog e e n land, maar nu een wereld van verschil (hoewel dat nu ook weer minder wordt natuurlijk, lang leve de uitbreiding van de EU).
dat is dan jammer want ik had een 8.7 op deze toets.. dus ik zal er toch wel iets van af weten..
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 22:00
T_ID
T_ID is offline
Even uit de losse pols van wat ik nog weet van vorig jaar:
Citaat:
Sweetsurrender schreef op 07-11-2004 @ 17:14 :
Bizonia
Biwat? mischien een verwijzing naar de verdeling van Europa in twee invloedssferen?

Citaat:
Commonwealth
De post-koloniale samenwerkingsvorm van Engeland en haar (ex-) kolonieen, vergelijkbaar met de Russische Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS).

Citaat:
Confrontatiepolitiek
hmmm, volgensd mij deel van de Truman-doctrine die het communisme actief wilde stoppen, en daarom in plaats van passief blijven op een confronterende (met de 'andere kant') manier wereldpolitiek wilde bedrijven.

Citaat:
Containment politiek
Deel van de Truman-doctrine, de containment was bedoeld om het communisme op de plaatsen waar het op dat moment wasd vast te houden, en geen uitbreiding (communistische revoluties in andere staten) toe te staan. O.A de reden dat de VS de katholieke dictator (hoe heette die mafkees nou) van Vietname steunde, en daarmee eigenlijk de Vietcong creeerde.

Citaat:
Decentralisatie
Een beleid op het gebied van het besturen van een land, decentralisatie betekent dat de overheid en overheidstaken en -diensten door het land verspreid worden in plaats van vanuit een centrale plaats (hoofdstad) gecoordineerd worden.

Citaat:
IJzeren Gordijn
term voortgekomen uit een speech van Churchill ("thans wordt over Europa een ijzeren gordijn neergelaten") die verwees naar de grens tussen Oost-Europa (Warschaupact) en West-Europa (Navo-landen).

de Berlijnse muur was hier bijvoorbeeld een onderdeel van.

Citaat:
Pact van Warschau
Tegenhanger van de NAVO door Rusland gecreert om ook een formele alliantie met de landen onder hun invloedssfeer te hebben.

Citaat:
Alvast bedankt!
graag gedaan
Oud 11-11-2004, 22:19
Keith
Keith is offline
Citaat:
dat is dan jammer want ik had een 8.7 op deze toets.. dus ik zal er toch wel iets van af weten..
k blijf bij wat ik zei, dat ijzeren gordijn zal wel ergens in die 1.3 zitten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten