Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2004, 08:16
Garbage
Garbage is offline
al eeuwen lang.
Oud 08-11-2004, 08:23
Verwijderd
Ken uw geschiedenis gij onwetende

Laatst gewijzigd op 08-11-2004 om 09:04.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 08:30
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Ik denk dat verschillende geloven naast elkaar problemen opleveren, geloof op zich niet. Als iedereen op de wereld een geloof had dan was het een vredige aarde geweest.

maar omdat sommige geloven denken het beste te zijn en het beter te weten, en omdat sommige mensen geloof een beetje verkeerd intepreteren, dan krijg je problemen..

hoewel vroeger ook echt wel geloven vredig naast elkaar hebben geleefd..
Oud 08-11-2004, 09:03
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ach.. het veroorzaakt haat maar ook saamhorigheid, dus niet alleen maar problemen
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 09:44
Verwijderd
Vroeger was alles beter. (en nee, dat is niet eens sarcastisch bedoeld)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 09:52
-bambi-
-bambi- is offline
daar ben ik het niet mee eens
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 10:23
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
vroeger was alles beter? Nou ik leef liever in een wereld waar ik gewoon naar de wc kan gaan, niet dood hoef te gaan aan de griep, ik niet gedood wordt om mn geloof....
Oud 08-11-2004, 10:40
purplerose
purplerose is offline
geloof leidt niet tot problemen, de mens die er in gelooft veroorzaken de problemen. Geloof is niet iets wat opzichzelf voor problemen kan zorgen, maar de mens met de eigenschap om altijd de macht te willen grijpen en dus ook vaak anderen hun mening op te leggen zorgen voor oorlogen en conflicten.
Een geloof is dan wel door een mens opgericht, maar die heeft ook de gevolgen niet kunnen overzien.
Oud 08-11-2004, 10:45
Machiavelli
Machiavelli is offline
Mensen zorgen voor problemen. Maar je argumentatie verbijsterd me volledig.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 10:56
Stanley
Stanley is offline
geloof = onzin
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 11:06
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Stanley schreef op 08-11-2004 @ 11:56 :
geloof = onzin
Jij zou de politiek in moeten, knul. Je argumentatie, logica en onderbouwingen zijn zo fantastisch dat je heel Nederland achter je aan zult krijgen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 11:14
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-11-2004 @ 12:06 :
Jij zou de politiek in moeten, knul. Je argumentatie, logica en onderbouwingen zijn zo fantastisch dat je heel Nederland achter je aan zult krijgen.
Je hebt een sarcasmevlek op je schoen.

OT: Mensen die hun leven teveel laten domineren door geloof zorgen voor problemen.
Oud 08-11-2004, 11:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-11-2004 @ 09:23 :
Ken uw geschiedenis gij onwetende
dat is wat deze stelling overeind houdt, en nu je tegenargumenten graag.
Oud 08-11-2004, 11:24
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-11-2004 @ 12:15 :
dat is wat deze stelling overeind houdt, en nu je tegenargumenten graag.
Volgens mij zijn oorlogen er meestal vanwege afgunst, land/macht uitbreiding enzo. Zelfs de friggin' kruistochten gingen meer om macht, invloed en bezit dan om geloof.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 11:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-11-2004 @ 12:24 :
Volgens mij zijn oorlogen er meestal vanwege afgunst, land/macht uitbreiding enzo. Zelfs de friggin' kruistochten gingen meer om macht, invloed en bezit dan om geloof.
mwo, de paus die ze uitriep zou het daar niet mee eens zijn.

Dat geloof zich perfect leent voor het nastreven van dat soort doelen is iets dat ik ook al vaker beweerd heb.
Oud 08-11-2004, 11:35
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-11-2004 @ 12:29 :
mwo, de paus die ze uitriep zou het daar niet mee eens zijn.
Dat betwijfel ik. Dat Jeruzalem een heilige plek was was een mooi excuus voor het gewone volk maar zelfs de verschillende ordes binnen de Kerk zaten meer te vechten om invloed dan om zieltjes oid te winnen. Ook voor de meeste krijgsheren die meegingen draaide het uiteindelijk vooral om de roem en de buit.

Citaat:
T_ID schreef op 08-11-2004 @ 12:29 :
Dat geloof zich perfect leent voor het nastreven van dat soort doelen is iets dat ik ook al vaker beweerd heb.
Geloof leent zich daar ook voor maar om te beweren dat geloof de oorzaak van alle grote conflicten is en alleen maar leidt tot problemen is onzin.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 11:50
lieske127
lieske127 is offline
ik denk dat geloof niet tot problemen hoeft te leiden. mensen moeten het gewoon niet aan andere proberen op te dringen. ik heb geen zin in een jehova aan de deur en ook niet aan een of andere terroris die mensen in naam van god vermoord. iedereen mag lekker thuis voor de open haard gaan bidden, maar hoeft daar niet andere mee lastig te vallen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 12:14
LMP
LMP is offline
Naleving van de Bijbel of de Koran is al zoek vanaf de eerste generatie na de oprichters. Islaam, Cristendom en jodendom zijn vredelievende religies. Alleen leren die arme stakkers in Afghanistan en andere landen net wat anders.

Osama bin Laden himself weet niet beter dan te haten. Dezelfde haat wordt ingeboezemd in de kakelverse jeugd van Islamietische landen. Zij voeren daar politiek zoals wij hier in Europa 500 jaar geleden deden. De kerk aan de macht. Macht brengt corruptie, maakt niet uit hoe goed de bedoelingen.

Zo krijg je akelige dingen. Inquisitie, Holocoust, "etnische zuivering" Jihad en minstens net zo erg.. Onwetendheid onder het volk.

Jonge soldaten met ak47's over de irakese en afghaanse straten?
Man mag vrouw onderdrukken?
Rijke westerlingen moeten dood?
Pure onwetendheid als je het mij vraagt.

En wat betreft de moord op Theo van Gogh..
Van al die Moslims die dit land binnenkomen is er altijd wel een groepje die vatbaar is voor opvattingen uit het middenoosten, die je tegenwoordig op dit internetje makkelijk kan opzoeken. Deze arme stakkers worden nou eenmaal beinvloed.

De paus staat in dezelfde verhouding als Osama bin Laden, al zijn de Moslims tegenwoordig een wat makkelijker volk om beet te nemen.

Wat mij betreft schaffen we religie af. Cristendom, Jodendom, Islaam, allemaal weg. Over de geschiedenis heeft het altijd dood en lijden gebracht.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 12:23
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Luka schreef op 08-11-2004 @ 13:14 :
Naleving van de Bijbel of de Koran is al zoek vanaf de eerste generatie na de oprichters. Islaam, Cristendom en jodendom zijn vredelievende religies. Alleen leren die arme stakkers in Afghanistan en andere landen net wat anders.
En wie ben jij dan om te bepalen dat het anders is? Ben jij een alwetende Islamgeleerde?

Citaat:
Osama bin Laden himself weet niet beter dan te haten.
Gezien de jeugd die hij heeft gehad betwijfel ik dat.

Citaat:
Zij voeren daar politiek zoals wij hier in Europa 500 jaar geleden deden. De kerk aan de macht.
Is dat zo? Ik geloof niet dat de Kerk vijfhonderd jaar geleden in heel Europa de macht had. Natuurlijk hadden ze macht maar ze waren niet de enigen.

Citaat:
Zo krijg je akelige dingen. Inquisitie, Holocoust, "etnische zuivering" Jihad en minstens net zo erg.. Onwetendheid onder het volk.
Wat hebben etnische zuiveringen en de holocaust met geloof te maken? Onwetendheid onder het volk vind jij net zo erg als een holocaust of etnische zuivering?! Overigens heeft onwetendheid onder het volk meer met de domheid van het volk te maken dan met religie.

Citaat:
De paus staat in dezelfde verhouding als Osama bin Laden, al zijn de Moslims tegenwoordig een wat makkelijker volk om beet te nemen.
Volgens mij ben je een beetje aan het bazelen.

Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 12:30
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Islaam, Cristendom en jodendom zijn vredelievende religies.
jij hebt die boekjes zeker nog niet zelf gelezen?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 13:20
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
De stelling is Fout. Het moet juist zijn dat ongeloof tot problemen leidt.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 13:30
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 08-11-2004 @ 14:20 :

Zijn daar ook argumenten voor?
Oud 08-11-2004, 17:04
Verwijderd
Geloof heeft gedurende haar hele bestaan tot gezeik geleid maar ook tot veel voorspoed. Dat moet je niet uit het oog verliezen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 17:39
Nona
Nona is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 08-11-2004 @ 13:30 :
jij hebt die boekjes zeker nog niet zelf gelezen?
Het ligt er dan ook maar net aan wat je eruit wil pikken.
Oud 08-11-2004, 17:58
Verwijderd
neen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2004, 18:11
RanC
RanC is offline
@ purplerose Die avatar en signature <3333.

On-topic.

Het zijn de mensen die de (in mijn ogen) onzin van het geloof verkeerd opvatten en dan voor problemen zorgen.

Mwoah... geloof heeft o.a. overbevolking een tijdje tegengehouden. Ik ben het totaal niet met Geloof eens, en ik vind het onzin, maar het heeft ook wel goeds gedaan.

Geen echte mening dus.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 18:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
met wat voor reden?

dat geloven je dan discrimineren mischien?

en dan wordt iemand die het tegenovergestelde beweerd 'respectloos' gevonden.

Oud 08-11-2004, 18:36
RanC
RanC is offline
Wat ValliantWarrior nou in feite wil zeggen:

Als je maar in de Enige en Echte God geloofd (De Christelijke Heere) dan zoude er geen problemen meer zijn.
Geheerlijkt zij den Vader, den Zoon en de Heilige Geest.

Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 18:43
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
haat, moord, doodslag en ongeluk gaan alle gelovige gezinnetjes voorbij . bij de buren woedt de brand, aan de andere kant van de straat onvrede. dit huisgezin echter staat als een zoutpilaar, een heerlijk luchtige wolk tussen het helse gewoel. hier heerst de echte rust, hier wordt de ware blijdschap gevonden. een leven buiten god is een gestadige dood.

.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 20:30
Wiltine
Wiltine is offline
Als iedereen nu gewoon de 10 geboden zou houden... volgens mij zouden we dan heel wat vredelievender geweest zijn. Dan had Theo van Gogh ook nog geleefd.
Oud 08-11-2004, 20:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 08-11-2004 @ 21:30 :
Als iedereen nu gewoon de 10 geboden zou houden... volgens mij zouden we dan heel wat vredelievender geweest zijn. Dan had Theo van Gogh ook nog geleefd.
utopie.
Oud 08-11-2004, 23:06
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
als niemand nou zou moorden dan zou niemand moorden..

Dat iedereen naar de 10 geboden zou leven is natuurlijk niet haalbaar. De regels, althans een deel daarvan, zijn goed voor de samenleving maar niet per definitie voor een individu. Daarom is er ook geen land waar bijvoorbeeld diefstal niet voorkomt. Daarnaast zijn de eerste 4 geboden niet nodig voor een vredelievende samenlaving. Het enige wat nodig is is een perfect controlemechanisme met straffen waar niemand aan ontkomt en die niemand ooit wil ondergaan tegen welke prijs dan ook. Voor jou is dat god, maar god is geen feit en zolang dat zo blijft zal nooit iedereen naar die regels gaan leven.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 11:23
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2004 @ 18:04 :
Geloof heeft gedurende haar hele bestaan tot gezeik geleid maar ook tot veel voorspoed. Dat moet je niet uit het oog verliezen.
Amen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:32
RanC
RanC is offline
Geloof - oorlog - vooruitgang.

Nu is het natuurlijk lullig om oorlog alleen maar aan Geloof te binden. Het zijn nog altijd de mensen die de problemen veroorzaken, niet het Geloof. Zoals mijn religie-docent altijd zei.

"Helaas is Geloof zowel een stok om op te steunen, als wel om mee te slaan."
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:35
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 08-11-2004 @ 10:44 :
Vroeger was alles beter. (en nee, dat is niet eens sarcastisch bedoeld)
Ja vroega, toen de kratjes bier nog van hout waren en je door moest zuipen, omdat anders de kachel uitging...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:42
leonkorn
leonkorn is offline
Geloven is voor mij zeker zijn van dingen die je niet kunt zien (zoals een blinde in de zon geloofd omdat hij Hem kan voelen, geloof ik in God). Tevens is er ook oorlog in de Geesteijke wereld, de Bijbel spreekt regelmatig over strijd in de hemelse gewesten en een Engel in het boek Daniel werd ook vertraagd door een gevecht. Het is dus ook wel logisch dat er veel strijd is rondom het geloof, omdat het daar ook uiteindelijk om draait. Jezus zei dat het natuurlijke leven op zichzelf ook van geen belang is, tijdelijk, maar het gaat om dat Eeuwige leven. 1 Joh 5:11,12
11 En wat heeft God dan wel gezegd? Dat Hij ons eeuwig leven heeft gegeven en dat dit leven in Zijn Zoon is. 12 Wie dus de Zoon van God heeft, heeft het leven; maar wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. 13 Ik heb dit geschreven aan u, die in de Zoon van God gelooft, om u de zekerheid te geven dat u eeuwig leven hebt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:49
T_ID
T_ID is offline
persoonlijk denk ik dat marsmannetje op een subtiele manier vanuit onzichtbare ruimteschepen ons beinvloeden en alle conflicten veroorzaken.

klinkt onzinnig niet?
lach maar, aangezien het ongeveer even goed onderbouwd is als jouw verhaal..
Oud 09-11-2004, 15:20
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Als iedereen zich nou gewoon aan de Nederlandsche Wetten zou houden, zou theo ook niet vermoord zijn he.

De 10 geboden zijn gewoon algemene wetten. Dan hoef je het niet op de 10 geboden te betrekken.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 15:58
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 09-11-2004 @ 16:20 :
Als iedereen zich nou gewoon aan de Nederlandsche Wetten zou houden, zou theo ook niet vermoord zijn he.

De 10 geboden zijn gewoon algemene wetten. Dan hoef je het niet op de 10 geboden te betrekken.
Grappig dat je dit zegt, heb je daar wel eens over nagedacht ? Hoe ons sociale systeem zo gekomen is. Wat was er eerder, de leer van Jezus of ons Nederlandse wettensysteem en wie heeft wie beinvloedt ??
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 16:10
RanC
RanC is offline
Ik heb nergens in de bijbel gelezen over sociale zekerheid, de Trias Politica, etc.

Oh ja, wel over naastenliefde, maar wacht eens; dat staat óók in de boeken van de Moslims en de Joden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 18:00
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 09-11-2004 @ 16:58 :
Grappig dat je dit zegt, heb je daar wel eens over nagedacht ? Hoe ons sociale systeem zo gekomen is. Wat was er eerder, de leer van Jezus of ons Nederlandse wettensysteem en wie heeft wie beinvloedt ??
de leer van jezus ja .
regels zijn niet ontleent aan de bijbel. het verschil tussen goed en kwaad is elk mens toch best ingeschapen.
en wat RanC ook zegt, de bijbel is niet de enige.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 21:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 09-11-2004 @ 16:58 :
hoe hypocriet om dat te beweren, net alsof iedereen die de tien geboden niet kent de hele dag rondrent om zijn medemensen te vermoorden.

Dan ga je ook voorbij aan alle beschavingen voor het christendom. dan ga je ook voorbij aan alle beschavingen naast die die het christendom kennen.

dan ga je ook voorbij aan dat onze samenleving met steeds minder christendom het ook nog prima doet...

Waar jij mee bezig bent is in feite propaganda, alle goede dingen wijt je aan de bijbel, terwijl alle slechte zaken op andere dingen afgewentelt worden.
Oud 09-11-2004, 22:17
AngelLena
AngelLena is offline
Niet mee eens. Geloof veroorzaakt geen problemen, sommige gelovigen veroorzaken problemen. En dan met name de extremisten en bekeringsgezinden die zo'n beetje over lijken gaan om hun geloof aan iedereen op te dringen die het niet deelt. (bijvoorbeeld heilige oorlogen, inquisities etc)
Oud 09-11-2004, 22:23
T_ID
T_ID is offline
in feite is dus een geloof nodig dat in zijn kernleer actief bekeren en geweld van welke soort dan ook uit zijn naam nadrukkelijk verbied.

helaas bezit geen godsdienst vandaag de dag zo'n expliciete veroordeling van extremisme.
Oud 09-11-2004, 23:53
Verwijderd
Nee. Zowel goede als slechte dingen lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 00:13
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-11-2004 @ 23:23 :
in feite is dus een geloof nodig dat in zijn kernleer actief bekeren en geweld van welke soort dan ook uit zijn naam nadrukkelijk verbied.

helaas bezit geen godsdienst vandaag de dag zo'n expliciete veroordeling van extremisme.
Ligt eraan hoe je het interpreteerd, maar ik ken meerdere religies die de volgende stelregels als basis hebben gemaakt (zeg maar soort grondwet): doe wat je wil, zolang je er anderen geen kwaad mee doet, en doe niet bij een ander wat je niet wil dat je zelf overkomt.

Dus in zekere zin, het kan wel, misschien niet zo concreet zoals jij het stelt, maar in principe dekt het de lading.
Oud 10-11-2004, 01:26
Kurogane
Kurogane is offline
Sommige mensen moet niet aan het geloof komen..
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 13:26
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 13:02 :
Dit is een uitgemolken discussie. WEG ERMEE. Met die discusssie dus.
Reacties die het nut van het topic aan de kaak stellen, zijn dus ooomdat dit respectloos is tegen over degene die het topic heeft geopend. k offtopic. Bovendien kan dit ook zwaarder bestraft worden.
Bron: mededeling Mystiek&Religie

Je hebt mazzel dat ik te weinig tijd heb omdat ik zo een toets moet maken.
Oud 11-11-2004, 13:11
purplerose
purplerose is offline
Citaat:
RanC schreef op 08-11-2004 @ 19:11 :
@ purplerose Die avatar en signature <3333.

On-topic.

Het zijn de mensen die de (in mijn ogen) onzin van het geloof verkeerd opvatten en dan voor problemen zorgen.

Mwoah... geloof heeft o.a. overbevolking een tijdje tegengehouden. Ik ben het totaal niet met Geloof eens, en ik vind het onzin, maar het heeft ook wel goeds gedaan.

Geen echte mening dus.
danku... maar ik geloof dat je dat al eerder hebt gezegd

Even on-topic: geloof is geen onzin. het is voor een heel groot deel onwaar of op zn minst onredelijk, maar geen onzin.
Wat er in de 'heilige' boeken van bepaalde geloven staat, is vaak wel onzin, maar wat sommige schijnen te vergeten, is dat die boeken niet het geloof zijn .
Op een echte defenitie van geloof of religie kan ik niet zo snel komen, maar het geloof in een god of goden in geen onzin. Naief,ja dat is het wel een beetje. Veel mensen hebben veel steun aan geloof en het helpt ze een 'goed' leven te leiden. Dat is naar mijn mening geen onzin, want iets dat niet op echte feiten is gebaseerd is niet meteen onzin...

Laatst gewijzigd op 11-11-2004 om 13:15.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 13:49
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Peter Berg schreef op 11-11-2004 @ 14:38 :
Succes nog, met terugwerkende kracht.

Moet je luisteren, deze stelling ís gewoon uitgemolken, én de TS geeft absoluut geen argumentatie ofzo. Het slaat gewoon nergens op.
Zodra het mensen niet meer boeit reageren ze er niet meer op en daalt dit topic vanzelf in het lijstje.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten