Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2004, 18:31
Mara
Mara is offline
Normaal post ik hier nooit, maar misschien dat 't nu 's tijd is.

Ik ben nl. als de dood om te blijven zitten. Geef de schuld aan de hoge verwachtingen, geef de schuld aan mezelf, dat doet er niet toe, ik ben gewoon bang om te blijven zitten.

Het resultaat is dat ik als ik een tentamen of toets moet maken ik volledig dichtklap. Dit had ik vorig jaar al, en heb deze periode dus ongelofelijk m'n best gedaan, met de gedachte als je 't kent is 't vast minder erg. Ik lag overal mee bij, maakte álles, stelde vragen, en snapte voor de verandering ook alles. Heb alles goed geleerd, van te voren samenvattingen gemaakt, en kende 't.

En dan krijg ik een blackout. Het begint 's ochtends, ik ben hartstikke zenuwachtig. Ik kan niet eten, niet drinken. Als ik op school dan 't blaadje voor m'n neus krijg met de vragen weet ik dat ik 't snap, dat ik 't eerder gehad heb. Maar op de een of andere manier lukt 't gewoon niet om 't te maken.

In de 1e, 2e en 3e klas had ik hier geen last van. Was wel altijd een beetje zenuwachtig, maar dat was gewoon iets voor mij. 't Hielp zelfs een beetje die druk, om 't beter te maken. Maar nu gaat 't gewoon helemaal mis. Ik verknal alles terwijl ik weet dat ik 't wel kan en 't wel snap.

Heeft iemand tips om me erbij te helpen? De faalangsttraining op school lijkt me niet nuttig. Ik ken al die tips wel (heb die training niet gehad overigens) en 't is voornamelijk gericht op brugklassertjes die om moeten leren gaan met de middelbare school, niet wat ik dus heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2004, 18:43
Verwijderd
Praat er over met je mentor, leerlingbegeleider, vertrouwenspersoon of gewoon een docent die je vertrouwd. Daar zijn die mensen ook voor en wellicht kunnen ze je helpen, misschien wordt er wel een training gegeven op school (of ergens anders) waar je aan deel kunt nemen. Zo'n training is vaak meer dan alleen maar het geven van tips, anders hadden ze wel blaadjes uitgedeeld met de tips er op. En zonder het geprobeerd te hebben weet je ook niet of het werkt.

Misschien hebben ze op school ook een training voor eindexamenleerlingen? Of een andere cursus die wel wat meer gericht is op waar jij last van hebt? En anders kun je zo'n cursus wellicht ergens anders volgen, school is niet de enige die dergelijke cursussen aanbiedt.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 18:45
Mara
Mara is offline
Ik was iig al van plan om 't met m'n mentor er over te hebben. Misschien dat hij idd weet waar ik dan zo'n cursus kan volgen, maar op de een of andere manier heb ik 't gevoel dat dat niet helpt. Die angst om te blijven zitten is zo diep, ik heb 't gevoel dat dat niet weg te halen is.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 18:50
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 08-11-2004 @ 19:45 :
Ik was iig al van plan om 't met m'n mentor er over te hebben. Misschien dat hij idd weet waar ik dan zo'n cursus kan volgen, maar op de een of andere manier heb ik 't gevoel dat dat niet helpt. Die angst om te blijven zitten is zo diep, ik heb 't gevoel dat dat niet weg te halen is.
Oa het RIAGG biedt vaak dergelijke cursussen aan, maar je mentor weet er vast meer over. Die cursussen zijn gericht op de problemen die jij hebt, waarom zouden ze niet helpen? Iets verhelpen is in de tien keer dat zo'n cursus meestal is niet te doen, het is ook niet in tien keer een uurtje ontstaan. Daar gaat veel meer tijd over heen. Maar misschien wordt het wel minder en dat lijkt me toch al iets. En je krijgt misschien wel dingen aan geleerd waar je zelf verder mee verder kunt.

Door niks te doen verandert er iig niks, je kunt het iig proberen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 18:55
Mara
Mara is offline
Hmm.. das waar. Sinds kort is hier een Riagg vestiging, moet je daar een afspraak maken o.i.d.? Of gaat dat via de dokter?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 19:02
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 08-11-2004 @ 19:55 :
Hmm.. das waar. Sinds kort is hier een Riagg vestiging, moet je daar een afspraak maken o.i.d.? Of gaat dat via de dokter?
Je zou eerst ff na kunnen kijken of ze het aanbieden. Volgens mij kan je voor sommige dingen direct een afspraak maken bij het RIAGG zelf en moet je voor andere dingen doorverwezen worden. Vaak heeft het RIAGG ook wel een infolijn waar je dat even na kunt vragen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 19:09
Mara
Mara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-11-2004 @ 20:02 :
Je zou eerst ff na kunnen kijken of ze het aanbieden. Volgens mij kan je voor sommige dingen direct een afspraak maken bij het RIAGG zelf en moet je voor andere dingen doorverwezen worden. Vaak heeft het RIAGG ook wel een infolijn waar je dat even na kunt vragen.
Ok. Eigenlijk wil ik 't eerst even met m'n ouders bespreken, ze vinden m'n school erg belangrijk en hebben hier wel begrip voor denk ik. Even zien dat ik 't kan bespreken, m'n broertje naar boven zien te schoppen
Op school sta ik nog ziekgemeld, dus misschien dat ik dan morgen met m'n moeder heen kan om informatie te vragen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 19:13
Verwijderd
Succes.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 19:48
marrel
marrel is offline
ik had vorig jaar een soort gelijke situatie, althans niet de blackouts maar wel enorm bang om te blijven zitten. Vanaf de eerste raportvergadering was dat eigenlijk al vrij duidelijk dat dat zo zou zijn maar ik wilde me er niet bij neerleggen.
Ik heb me tepletter geleerd, heel erg mijn best gedaan en toen heb ik uiteindelijk mijn wiskunde op kunnen halen waardoor ik nog maar 1 onvoldoende teveel had en toen moch ik toch over omdat ik mijn best had gedaan en er weer redelijk voor stond ook met mijn se's.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je niet moet opgeven, zeker niet in het begin van zo'n stom schooljaar, bij mij werd pas de dag voor mijn eindraport duidelijk dat ik over was dus doorblijven vechten tot het einde! En idd met je mentor gaan praten. Misschien hebben ze zelfs bij jou op school wel faalangstrainingen, bij ons wel in elk geval
En wat bij mij altijd helpt bij een se als ik dichtklap ofzo probeer ik mezelf gerust te stellen door te denken aan de oefeningen die ik thuis heb gemaakt of in de klas, denken dat ik het toen ook kon en dat ik dus niet zo stom ben als ik op dat moment denk Stelt me vaak wel gerust, dan de opgave overslaan en aan het eind weer vooraan beginnen en vaak kan ik dan nog een hele hoop opschrijven
Oud 08-11-2004, 19:55
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hmm... Ik heb het wel een beetje. Dat heb ik nu ook. Ik ben echt als de dood repetities te verpesten.

Ik had het vorige week met m'n wiskunde repetitie. Ik wist de eerste vraag niet, iets wat normaal nooit voorkwam. Dus ik raakte helemaal in paniek, dacht dat de rest ook niet ging lukken. Had ik toch een 6,2. Gelukkig. Slecht voor mijn doen, maar ik heb er wel wat van geleerd.

Ik ga nu heel rustig doen, niet te veel haasten en gewoon alles relaxt bekijken. Misschien is het voor jou wel handig te praten met leraren en je mentor/mentrix, misschien hebben ze extra tips.

Misschien is er bij jou in de buurt studiebegeleiding? Bij mij wel, daarbij hebben ze ook speciale 'begeleiding' voor examen-leerlingen en volgens mij ook tentamen/examen-stress.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 09:53
nijs
nijs is offline
Misschien kun je regelen met de leraar/lerares van het desbetreffende proefwerk/tentamen ofzo, dat jij het apart mag maken, of onder begeleiding, zodat je niet hoeft te haasten. Na een paar keer weet je dat je het kunt, en kan je het misschien weer in de klas proberen. Veel succes in ieder geval !!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 16:46
Daboman
Daboman is offline
een heel klein beetje herkenbaar, vorig jaar moest ik een voldoende halen voor het mondelinge examen literatuur om nog te kunnen slagen. Blackout ligt in zo'n situatie erg voor de hand en uiteraard wist ik vrijwel niets.

Nou ben ik zelf heel erg van de instelling hier kunnen we nu toch niets meer aan doen, ik ga m'n aandacht nu op de herkansing richten (en niet op de gevolgen van het niet halen ervan). Dan maar proberen een voldoende te halen in een vak waar ik nog slechter in was. En wonder boven wonder was dat gelukt!

Belangrijk is dat je niet vast komt te zetten in een vicieuze cirkel van ik moet het halen, ik moet het halen.... en dan op de toets alleen maar weten "ik moet het halen". Probeer je aandacht van deze gedachtes af te houden, maar richt ze juist op je toetsen en eventueel herkansingen.

Als je dan toch last van een blackout krijg, richt je aandacht even ergens ander op. Kijk even naar buiten ofzo, denk even over wat je vanmiddag gaat doen, etc. En even rustig adem halen. Als je er dan na een paar minuten voor de 2e keer naar kijkt weet je het misschien wel.

En neem het tentamen/proefwerk/so/whatever eerst even van tevoren door; er is vast iets dat je wel weet en dat kan geruststellend werken.

En misschien heb je behoefte aan wat informatie over faalangst: http://home.zonnet.nl/silvialodder/
Oud 09-11-2004, 21:32
Mara
Mara is offline
Iedereen bedankt voor de tips

Gisteravond ben ik volledig ingestort. Ik lag in bed en moest spontaan huilen. Ben naar beneden gegaan en heb 't aan m'n ouders verteld wat me precies dwars zat, na lang twijfelen. Ik vertel eigenlijk nooit wat aan m'n ouders en dit was best een grote stap.

M'n moeder heeft m'n mentor gebeld en we hebben voor donderdag een afspraak staan waar we 't er over zullen hebben.
Ik hou jullie op de hoogte
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 09:18
Verwijderd
Hartstikke goed van je. Succes donderdag.
'k ben benieuwd wat er uit het gesprek komt.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 09:24
Verwijderd
Om erbij te gebruiken, dus naast een eventuele workshop o.i.d. iets kalmerends, zoals valeriaan (dacht dat een kalmerende werking had). Heeft mij veel geholpen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 09:31
Verwijderd
Citaat:
Cassiopeia schreef op 10-11-2004 @ 10:24 :
Om erbij te gebruiken, dus naast een eventuele workshop o.i.d. iets kalmerends, zoals valeriaan (dacht dat een kalmerende werking had). Heeft mij veel geholpen.
Je moet wel uitkijken dat dergelijke dingen ook niet versuffend werken...want dan ben je misschien nog verder van huis. Hoe het met valeriaan zit weet ik niet, je kunt ook aan je huisarts vragen wat je daar het beste voor kunt gebruiken. (Wij hadden op de mavo een lerares die iets (ik dacht) homeopatisch aanraadde, maar ik weet de naam daarvan niet meer.)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 09:55
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-11-2004 @ 10:31 :
Je moet wel uitkijken dat dergelijke dingen ook niet versuffend werken...want dan ben je misschien nog verder van huis. Hoe het met valeriaan zit weet ik niet, je kunt ook aan je huisarts vragen wat je daar het beste voor kunt gebruiken. (Wij hadden op de mavo een lerares die iets (ik dacht) homeopatisch aanraadde, maar ik weet de naam daarvan niet meer.)
Valeriaan wordt ook wel gebruikt voor rij-examens, dus ik denk niet dat je daar dan duf van wordt

Maar idd, ik heb van de huisarts iets gekregen, het vertraagde mijn hartslag en ik werd er heel rustig van. Maar homeopathische dingen zijn meestal ook goed, dacht ik. Ach en het is ook gewoon voor ondersteuning, je moet daar ook niet afhankelik van zijn/worden. En niks aan het probleem gaan doen dan.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 15:17
Mara
Mara is offline
Gisteren heb ik gesprek gehad met m'n mentor. Ik heb niet gevraagd of ik de tentamens over mocht doen (durfde ik niet) maar er zal gekeken worden naar eventuele faalangsttraining.

Verder vallen m'n cijfers op zich mee, niet zo 'erg' als ik had verwacht. Tussen de onzin die ik heb opgeschreven stond zeker toch nog iets nuttigs

Wat betreft die middeltjes: Ik heb 't niet zo op medicijnen, maar homeopatisch kan volgens mij niet echt veel kwaad. Iemand hier die er ervaringen mee heeft? Ik ga natuurlijk wel werken aan 't probleem, ik ga er niet afhankelijk van worden, maar misschien is 't handig voor vakken waar echt een enorme druk achter staat.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 15:18
Verwijderd
Ik heb er ervaring mee, maar ik weet de naam niet meer. Maar bij een apotheek of drogist kunnen ze je het misschien wel vertellen. En anders weet je huisarts het misschien wel?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 15:27
Mara
Mara is offline
Ik zal wel 's kijken hier bij de reform-winkel, maar 't is altijd handiger als je weet wat je zoekt
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 23:30
C'est moi
C'est moi is offline
laat het idd weten aan je mentor. zeg wat er in je om gaat. ga na waar het van kan komen. ik heb er zelf ook heel erg veel last van. ik heb daarom geen school of iets dergelijk door af kunnen maken(speelt nog wel veel meer hoor als alleen dat!) en ik weet dat dat door mn ouders komt. ik heb nu examen op 4 december voor honden instructrice en maak me al ruim een maand van te voren druk om. maar ik werk al(vrijwillig) bij een honden school en daar hebben ze nu gezegt dat als ik het niet haal toch wel les mag gaan geven! maar toch maak ik me heel erg druk over!
Oud 14-11-2004, 13:18
Jones
Ik denk niet dat je het bij de reformwinkel gaat vinden in steenwijk maar miss dat je mentor weet wat het is? Ik weet toevallig dat twee meisjes uit mijn klas het ook hebben gebruikt voor hun tentamens. En anders idd even langs gaan bij apotheek of drogist. Ik heb zelf ook een keer een pilletje genomen bij m'n rijexamen maar geen idee wat dat was (wel homeopatisch trouwens)
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 08:25
Verwijderd
bij ons op school hadden ze voor mensen met faalangst altijd trainingen om er vanaf te komen. Dingen als rondjes om de school rennen voor repetities en dat soort dingen. Maar volgens mij maakt het niet uit wat je doet, het moet in je kop gewoon goed zitten. Doe iets waarvan je weet dat je er ontspannen van wordt en waardoor je je kan concentreren. Als jij gelooft dat het werkt werkt het ook echt.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 15:00
Nonaj
Nonaj is offline
Dat middeltje heet Nervovit (dat is althans 1 van de middeltjes) en je kunt het gewoon bij de drogist halen. Hoofdbestanddeel is valeriaan, kost ongeveer 5,5 a 6 euro.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 17:57
Mara
Mara is offline
Er is een lerares die me zal gaan helpen met mijn faalangst, ik moet haar nog even opzoeken om een afspraak te maken
Bedankt verder iedereen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2004, 19:34
Nienna*
Nienna* is offline
Ik herken je precies!
En het is heel vervelend. Ik weet ook niet wat je er aan kunt doen... goed van tevoren voorbereiden kán helpen, maar dat werkt bij jou dus niet.
Wat bij mij in de eerste klas heel erg heeft geholpen (en ik overigens zelf heb "uitgevonden") was 's avonds als je bijv. niet kunt slapen van de spanning, opschrijven hoe goed je eigenlijk bent. Je hebt goed geleerd, je loopt niet achter met je huiswerk, je kent alles, je hebt vrienden, je kunt uitgaan, je zit op school, enz. enz.
Voor mij haalde het een beetje de druk eraf.
Wat ik vaak hoor en wat ook schijnt te helpen, is een lijstje maken met dingen die je nog moet doen. Eventueel kun je dit dus ook doen met dingen je al gedaan hebt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt... helaas zou ik zelf wat goede tips kunnen gebruiken
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:43
Makaveli
Makaveli is offline
Je zou een half uurtje voor een toets ipv het nogmaals doorlezen/leren van de stof (je kent het eigenlijk toch wel), naar muziek kunnen luisteren. Je bent dan even met iets anders bezig, wat de druk doet afnemen.

In overleg met de docent of leerjaarcoördinator, zou je misschien ook wat water kunnen drinken of kauwgom kauwen tijdens je toets. Ik vermoed dat de druk om een goed cijfer te halen daardoor afneemt.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 07:53
Verwijderd
En btw... al zou je blijven zitten, het is inderdaad niet leuk, maar het is ook zeker niet het einde van de wereld. Ben zelf ook blijven zitten, en dat is achteraf maar goed geweest, anders had ik nooit m'n diploma gehaald..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten