Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2004, 11:05
Verwijderd
Ik zit nu in m'n tweede jaar, en ben nu zo'n 4 weken niet echt naar school gegaan (omdat ik er drie vrij was en eentje ziek), en nu is de opleiding me enorm tegen gaan staan. Ik zie er echt tegen op naar school te gaan, niets interesseert me echt meer. Mijn hoofdvak, Japans, interesseert me wél nog, maar de vorm van lesgeven helemaal niet meer. Ik twijfel nu dus heel erg... maar ik kan me ook niets bedenken waarbij het wél altijd leuk is.

Wat zouden jullie doen? Doorzetten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2004, 11:14
Sovereign
Sovereign is offline
Als de manier van lesgeven je tegenzit jongedame, dan zou je eventueel eens de universiteit kunnen proberen.

Wat jij trouwens nu meemaakt heb ik ook gehad, dat begon in het 2e jaar van mijn studie op het HBO tot ik er zo'n anderhalf jaar later dus mee gekapt bent. Achteraf vind ik het jammer dat ik toen niet meteen ben overgestapt naar wat anders.

Laatst gewijzigd op 09-11-2004 om 11:17.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 11:17
Verwijderd
Zoals je zelf al zegt, er zal niet echt iets zijn wat je echt altijd leuk vindt.
Wat vind je niet leuk aan de manier van lesgeven dan? Te schools, of iets anders?
En als je de stof van de studie op zich nog erg leuk vindt, dan zie ik niet zo veel problemen. Je studie is zo leuk als je hem zelf maakt.
Maar, als je problemen hebt met het HBO, is het dan misschien een idee om met je propedeuse naar de universiteit te gaan?

In Leiden kun je Japanologie en Koreanistiek studeren:

http://studiesiteletteren.leidenuniv....php3?m=3&c=39
http://www.japans.leidenuniv.nl/
Japanologie

http://www.koreaans.leidenuniv.nl/
Koreanistiek

http://www.tanuki.nl/modules/newbb/v..._id=41&forum=4
De website van de studievereniging
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 11:23
Muusje
Muusje is offline
Het is inderdaad ook heel moeilijk om te beslissen wat je nu wilt en wat je leuk vindt, misschien is het ook wel de manier van lesgeven. Ik vind mijn opleiding echt super leuk, alleen inderdaad de manier van lesgeven en alles vind ik soms minder,waardoor ik ook af en toe minder veel zin heb om naar school te gaan. Maar als Japans echt het enige vak is wat jouw nog interesseert lijkt het me beter dat je eens bedenkt of het dan nog wel zin heeft, je moet immers iets doen wat je echt heel erg graag wilt, het gaat tenslotte om jouw toekomst.
Ik heb mezelf voorgenomen om zoveel mogelijk zelf te doen, ik heb gelukkig niet zoveel uur per week school dus ik kan rustig aan de vakken die ik leuk vind zelfstandig werken.

Denk er eens over na of het nog wel zin heeft, en of je in je opleiding nog een toekomst ziet!!
Oud 09-11-2004, 12:28
Energie
Energie is offline
ik verveel me, ik wil juist nu graag naar school. Ik heb gewoon veel minder school dan dat ik had op de Havo (+/-20 uur met alle uitvalle enz). Eigenlijk sinds dag 1 irriteer ik me eraan dat ik zo weinig les krijg... ik heb het gevoel dat ik diep onder me niveau aan het werken ben.
Oud 09-11-2004, 15:22
Verwijderd
Als je de mogelijkheid hebt om door te gaan op de universiteit dan zou ik dat doen, maar besef je wel dat er natuurlijk altijd momenten zullen blijven dat de studiemethode of het studiemateriaal wat minder is. Zoals je zelf zegt, niets is altijd leuk.

Of en wanneer je moet stoppen ligt echt helemaal aan jezelf en jij kent jezelf beter dan wij Ik zou de drempel in ieder geval wel hoog leggen, stoppen met een opleiding is niet zomaar iets.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 17:11
annetjuh
annetjuh is offline
je zou een jaar "pauze" kunnen gaan nemen en daarin werken.
En daarin bekijken of je de opleiding zelf nog leuk vind of dat het alleen de vorm van lesgeven is.
Is het alleen het tweede ga dan kijken welke Instituten jou wel een geschikte leermethode kunnen aanbieden.
Oud 09-11-2004, 17:14
Qamra
Qamra is offline
Ik ben nog aan het doorzetten. Ik zit nu dus halverwege jaar 3, heb nog 3 blokken les, 2 blokken stage en 2 blokken afstuderen. Dat overleef ik wel.

Maar ja, ik wéét hoe je je voelt, ik heb geen idee wat voor advies ik je moet geven
Oud 09-11-2004, 17:26
Verwijderd
Ik heb nagedacht, en ik denk dat het vooral de lesmethode is die me tegen staat. Japans zelf interesseert me nog steeds heel erg. Ik hou niet zo van echt les hebben, of opdrachten in groepjes uitwerken. Veel mensen vinden het juist fijn dat deze opleiding zo kleinschalig is, maar volgens mij is kleinschalig niet echt iets voor mij. Ik heb wel besloten dat ik nog goed door ga werken nu, misschien meer voor mezelf doen in plaats van alsmaar het lesboek te volgen. Als ik aan het einde van dit jaar er dan nog steeds moeite mee heb, zal ik eens kijken of ik door kan stromen naar de universitaire variant. (Dat is sowieso ooit de bedoeling.)

Mja, nu voelt het echt niet fijn, alsof ik weer op de Havo zit maar dit maar niet iets waar ik echt naar uit kan leven...

Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 08:40
Verwijderd
Succes ermee dan maar, ik denk niet dat je de enige bent bij wie het HBO een beetje tegenvalt soms.

Heb je je propedeuse oid al?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 08:42
Verwijderd
Zou het niet zo zijn dat de universitaire variant ook heel kleinschalig is? Ik kan me niet voorstellen dat er echt veel animo is voor Japans, tenminste niet zoals bij rechten ofzo, in de orde van grootte van honderden eerstejaars elke keer.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 11:45
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 10-11-2004 @ 09:42 :
Zou het niet zo zijn dat de universitaire variant ook heel kleinschalig is? Ik kan me niet voorstellen dat er echt veel animo is voor Japans, tenminste niet zoals bij rechten ofzo, in de orde van grootte van honderden eerstejaars elke keer.
Dat is waar, maar in Leiden zijn ze wat... mja... afstandelijker misschien. Je moet meer zelf doen. In Maastricht wordt je continu bij de hand genomen wanneer je iets moet gaan doen, heel betuttelend.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-11-2004 @ 09:40 :

Heb je je propedeuse oid al?
Ja, gelukkig wel, in principe kan ik dus gewoon doorstromen. Ik heb het geluk dat ik ook een certificaat Wiskunde A heb op VWO niveau, soms is dat een eis bij universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-11-2004 @ 12:45 :
Dat is waar, maar in Leiden zijn ze wat... mja... afstandelijker misschien. Je moet meer zelf doen. In Maastricht wordt je continu bij de hand genomen wanneer je iets moet gaan doen, heel betuttelend.
Dat is inderdaad vervelend maar ik kan me dat wel voorstellen bij een taalkundige opleiding. Daar is natuurlijk wel meer 'contact' nodig met anderen om je beheersing ervan te perfectioneren.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:02
Verwijderd
Contact is logisch, maar een voorbeeldje; morgen gaan we met een hele groep naar een museum, met de trein. Leuk, daar niet van, maar dan stuurt de docent een mailtje;'... Om 8.15 uur op het station, dan vertrekken we om 8.20 uur naar de trein..' dan voel ik me net een kleuter die twee-aan-twee in een rij naar de schoolreis-bus loopt

Maar goed, ik zet me daar nog wel even over heen, na een 8 gehaald te hebben voor een presentatie in het Japans, heb ik weer wat meer zin gekregen
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:08
El Kim
El Kim is offline
Ik ken het

Staat de studie je echt tegen of alleen de manier van lesgeven? Als het alleen het laatste een probleem is zou ik het nog even aankijken.
Oud 11-11-2004, 20:15
Verwijderd
Citaat:
El Kim schreef op 11-11-2004 @ 21:08 :
Ik ken het

Staat de studie je echt tegen of alleen de manier van lesgeven? Als het alleen het laatste een probleem is zou ik het nog even aankijken.
Mja, ik weet het niet helemaal zeker, ik denk vooral de manier van lesgeven. Misschien dat ik, doordat ik die manier niet fijn vind, het vak op zich ook niet super leuk meer vind. Ik kijk het wel aan, en ik zal de manier van lesgeven negeren... gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft, dus ik kan ook lekker klagen bij een klasgenoot
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:21
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 11-11-2004 @ 21:15 :
Mja, ik weet het niet helemaal zeker, ik denk vooral de manier van lesgeven. Misschien dat ik, doordat ik die manier niet fijn vind, het vak op zich ook niet super leuk meer vind. Ik kijk het wel aan, en ik zal de manier van lesgeven negeren... gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft, dus ik kan ook lekker klagen bij een klasgenoot
Ok

Mja, mij beviel de hele opleiding niet (te makkelijk en te economisch) en ik vond de manier van lesgeven niet fijn (lees: irriterend en slecht) dus toen ben ik gestopt

En ik ben nog steeds blij dat ik gestopt ben en wat anders ben gaan studeren
Oud 12-11-2004, 10:24
Verwijderd
Citaat:
El Kim schreef op 11-11-2004 @ 21:21 :
Ok

Mja, mij beviel de hele opleiding niet (te makkelijk en te economisch) en ik vond de manier van lesgeven niet fijn (lees: irriterend en slecht) dus toen ben ik gestopt

En ik ben nog steeds blij dat ik gestopt ben en wat anders ben gaan studeren
Wat studeer je nu eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 15:02
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 12-11-2004 @ 11:24 :
Wat studeer je nu eigenlijk?
Media en cultuur aan de universiteit van Amsterdam

(met misschien binnenkort nog een minor/2e opleiding in Leiden, maar da's nog niet zeker)
Oud 14-11-2004, 19:33
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Mja, ik heb het eigenlijk ook een beetje gehad met mn studie. ?Ik vind eigenlijk alleen nog mn minor en keuzevakken leuk, mn hoofdstudie (geschiedenis) kan ik momenteel missen als kiespijn Maar ja, om nou na drie jaar te stoppen is ook gruwelijk zonde.. zucht.
Oud 12-01-2005, 17:22
Verwijderd
*upperde-up mag toch wel hiervoor he?*

Ik heb net besloten dat ik ga stoppen na dit jaar. Ik maak dit jaar dus nog wel af, dat is het handigste voor mij. (Ik hou dan stufi en OV dus en kan daarmee gewoon rustig verder kijken wat ik wil, dit jaar wil ik ook fatsoenlijk afsluiten met fatsoenlijke cijfers.)

Ik ben eigenlijk alleen nog maar meer gaan twijfelen aan de opleiding, vooral de manier van lesgeven en het niveau van lesgeven. Het staat me meer en meer tegen en ik erger me ook steeds meer aan alle stomme slecht geregelde zaken. Ik zal in de toekomst geen fatsoenlijk werk kunnen vinden wanneer ik de opleiding afrond en ik zal dan ook een stuk armer zijn dan nu, dat is het me niet langer waard.

Het is toch gewoon zo dat wanneer ik na 2 jaar stop, ik recht blijf houden op 2 jaar stufi he? Dat wilde ik even weten.
Verder wil ik zeer waarschijnlijk Taalwetenschap gaan studeren in Nijmegen, daar kijk ik al een tijdje naar, ik weet het nog niet zeker. Naar Nijmegen is het zo'n 1 uur en 40 minuten reizen van waar ik nu woon - en ik woon akelig fijn - is dat te doen?

Goede beslissing? (Ik denk van wel hoor, maar vinden jullie de redenen goed genoeg klinken? )
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 17:46
Balance
Balance is offline
Het klinkt in ieder geval alsof je er goed over na hebt gedacht en dus niet als een impulsieve beslissing. Of het slim is zal altijd pas achteraf blijken. Toch denk ik dat het wel slim is dat je een opleiding niet vervolgd als het je tegen staat, je kans op werk minimaal is en je gewoon weinig motivatie meer hebt.

Wat betreft je OV en stufi: volgens mij heb je idd nog recht op 2 jaar OV en stufi. Let wel: je moet binnen 10 jaar een opleiding afronden. Anders wordt het overgezet en moet je alles terugbetalen. Dus het is niet geheel vrijblijvend.

Wat betreft de reistijd: het is wel erg lang. Bovendien: naast je reistijd heb je ook altijd nog 'wachttijd'. Je komt niet klokslag 11 uur aan op je school (als je rond die tijd zou moeten beginnen). soms is de dienstregeling zo dat je ook op school nog een half uur moet wachten. Neem dat soort dingen mee in je berekening. Eventueel ook nog reistijd van huis-station en station-school.
Ik vind het wel erg lang iig. Heb je overigens gekeken of het uberhaupt wel zou lukken om (bijvoorbeeld) om 9 uur 's ochtends in nijmegen aan te komen?
Oud 12-01-2005, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 12-01-2005 @ 18:22 :
*knip*
Over het reizen: je kunt op zoek gaan naar een kamer in Nijmegen. Je hebt een tweede reisurgentie (tussen anderhalf en twee uur van station tot station), dus het moet te doen zijn daar een kamer te vinden.
Maar ik weet niet of je per se wilt blijven samenwonen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 18:09
NN
NN is offline
Ik moet deze week weer het tentamen Strafpreocesrecht doen en ik ken het gevoel dus maar al te goed.
Oud 12-01-2005, 18:29
El Kim
El Kim is offline
Tja, ik heb het nu. De studie is interessant, maar die manier van lesgeven (het wordt steeds schoolser... waar blijven de academische vrijheden?) en vooral de kolossale fouten van de administratie maken de motivatie minder. (ik bedoel, niet verder kunnen in je studie door een fout van de universiteit is echt moordend voor je motivatie).
Oud 12-01-2005, 18:30
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
El Kim schreef op 12-01-2005 @ 19:29 :
Tja, ik heb het nu.
Ahahaha...

Doorbijten, Kim.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 18:37
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 12-01-2005 @ 19:30 :
Ahahaha...

Doorbijten, Kim.
I know, i know Volgend semester zal het wel beter gaan.

Maar het blijft kut
Oud 12-01-2005, 18:53
Verwijderd
Het klinkt inderdaad of je er wel over na hebt gedacht.

Maar: kun je taalwetenschap niet iets dichterbij studeren? In Maastricht bijvoorbeeld? Reizen is wel erg zwaar, zeker als je veel college hebt. Het is te doen (mijn vriend heeft het 3 jaar lang gedaan, 2 uur heen en 2 uur terug) maar het is zwaar. Het kost veel tijd.
Maar als alles thuis nu goed gaat, zou ik niet weggaan hoor. Dan zou ik reizen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:23
Verwijderd
Mja, ik kan hier best weg, het is ook niet dat ik dat niet wil, maar dit is gewoon goedkoper en fijner voor mij nu. Als ik voor Nijmegen kies, ga ik eerst wel eens proberen heen en weer te reizen, mocht dat echt moeilijk zijn, dan zoek ik wel een kamer. Geen probleem, als dat nodig is, dan is het nodig.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:55
Verwijderd
Ik hoor nu net dat een klasgenootje van me ook wil stoppen en waarschijnlijk ook gaat stoppen. Zelfde redenen. Wel fijn eigenlijk, dan weet ik dat het niet aan mij ligt... dat ik geen rare doemdenker ben.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 21:30
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Waarom ga je niet Japans studeren in Leiden?
Het lijkt mij persoonlijk erg zonde als je eerst een flinke basis hebt aangelegd in een mooie taal en daar verder niets mee doet.
Misschien, als je nog 1 of 2 jaar leert op de uni dat je het dan misschien wel bijna vloeiend kunt? Misschien kun je dan wat economische minors volgen en met een beetje geluk kom je dan bij een Japanse (of Nederlandse) multinational terecht en heb je een leuke baan. Tenminste, de kans op werk lijkt me via die route groter dan door taalwetenschap te gaan studeren.

Maar wat je dan ook kiest, succes!
Oud 12-01-2005, 21:44
Verwijderd
Citaat:
~Hadiya~ schreef op 12-01-2005 @ 22:30 :
Waarom ga je niet Japans studeren in Leiden?
Het lijkt mij persoonlijk erg zonde als je eerst een flinke basis hebt aangelegd in een mooie taal en daar verder niets mee doet.
Misschien, als je nog 1 of 2 jaar leert op de uni dat je het dan misschien wel bijna vloeiend kunt? Misschien kun je dan wat economische minors volgen en met een beetje geluk kom je dan bij een Japanse (of Nederlandse) multinational terecht en heb je een leuke baan. Tenminste, de kans op werk lijkt me via die route groter dan door taalwetenschap te gaan studeren.

Maar wat je dan ook kiest, succes!
De kans blijft klein, ik heb met mensen gesproken die in Leuven zijn afgestudeerd aan Japanologie en gewoon géén werk vonden. Multinationals hebben liever 'native speakers', véél liever. En als je al Japans gestudeerd hebt, willen ze je eigenlijk alleen wanneer je ook nog eens in Japan gestudeerd hebt. En voor mij wegen die kosten echt niet op tegen wat ik er voor krijg.

En mja, flinke basis, dat valt echt tegen eigenlijk... Vloeiend Japans zal ik nooit leren.

Het werk wát ik zou kunnen vinden, is gewoon mijn soort werk absoluut niet. Dat is mijn wereldje niet...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 21:50
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-01-2005 @ 22:44 :
De kans blijft klein, ik heb met mensen gesproken die in Leuven zijn afgestudeerd aan Japanologie en gewoon géén werk vonden. Multinationals hebben liever 'native speakers', véél liever. En als je al Japans gestudeerd hebt, willen ze je eigenlijk alleen wanneer je ook nog eens in Japan gestudeerd hebt. En voor mij wegen die kosten echt niet op tegen wat ik er voor krijg.

En mja, flinke basis, dat valt echt tegen eigenlijk... Vloeiend Japans zal ik nooit leren.

Het werk wát ik zou kunnen vinden, is gewoon mijn soort werk absoluut niet. Dat is mijn wereldje niet...
Dat bedrijven Japan <--> Japan liever native speakers hebben, kan ik begrijpen, maar jij bent een native speaker Nederlands, je kunt (denk ik) goed Engels en dan misschien ook wel redelijk formeel Japans. Daar zit dus de meerwaarde. Dus denk misschien aan Japanse bedrijven in Nederland, of Nederlandse bedrijven in Japan... oid... maar volgens mij is het meer een kwestie van mazzel hebben en op het juistemoment de juiste mensen kennen.
Ik heb weinig tot geen verstand van Japans dus weet ook niet hoe 'makkelijk' het te leren is en of je het vloeiend kunt leren spreken.
Maar wat denk je met taalwetenschap te gaan doen?

Ik zelf ga eerst een PD proberen te halen en dan proberen Arabisch en Farsi samen te leren met het liefst Hebreeuws erbij... dat wordt niet op HBO niveau gegeven (behalve waar jij zit en dat is alleen arabisch). Dat zit in maastricht en ik zie dat niet zo zitten (ook niet zo veel positiefs over gehoord), ik hou niet zo van het HBO systeem dus ik ga als gd het wil naar de uni.
Oud 13-01-2005, 10:04
Verwijderd
Dat mazzel hebben is zeker waar. Je vindt wel werk, maar je moet er ook heel veel zelf in steken en heel veel geluk hebben. Bedrijven hier nemen je pas aan wanneer je een paar jaar in Japan het gewoond en gestudeerd, of gewerkt. Geld voor zo'n studie heb ik gewoon niet, en als ik kijk wat voor een werk ik vervolgens - met zo'n papiertje - hier zou kunnen doen, staat dat echt in schril contrast met wat ik eigenlijk zou kunnen. Mensen halen liever een Japanner die Engels heeft gestudeerd naar hier, omdat Japans een te complexe taal is voor een non-native om op hetzelfde niveau te kunnen beheersen als een Japanner. Een Japanner kan wel een redelijk niveau van het Engels halen, en ja, er wordt minder waarde gehecht aan zeer correct Engels in het bedrijfsleven dan een zeer correct Japans. (Dus ze willen zeer correct Japans horen, dat kunnen alleen Japanners.)

't Blijkt eigenlijk gewoon dat we min of meer zijn voorgelogen wanneer het om toekomst perspectief gaat. Er werd altijd gezegd - zeker in het eerste jaar - dat mensen zóveel verdienden na deze opleiding. En dat ze zóveel plezier hadden in hun werk. Het enige wat ze vergeten te vertellen is dat het grootste gedeelte iets totaal anders is gaan doen. Van elke 10 mensen die afstuderen (of dat nu in Maastricht, in Leuven, of in Leiden is, dat maakt weinig tot geen verschil) blijven er 2 of 3 iets met Japans doen en vinden die ook werk. De overige 7 gaan iets totaals anders doen - niet omdat ze het zo graag willen, maar omdat er gewoon geen werk is...

Dat zijn zeg maar de grote minpunten voor de toekomst. Japans trekt me nog steeds akelig, maar niet als studie, niet als toekomst. Het is me echt te specifiek. En het HBO-wereldje is níets voor mij...

Er gaan trouwens van mijn jaar vrij zeker 4 mensen stoppen. Dat is bijna de helft.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 10:08
Verwijderd
Hee, Andijvie, dat heb je volgens mij bij alle opleidingen die Japans met het bedrijfsleven combineren. Een vriend van me doet International Business aan de EUR en daar heb je ook een afstudeerrichting die gericht is op Japan. Daar leer je ook nauwelijks de taal of de cultuur, alleen hoe je met Japanners in het Engels moet onderhandelen. Ook nogal een ontgoocheling voor de mensen die denken dat ze daar veel over het land zelf krijgen.

Overigens kan ik het me goed voorstellen dat het je wel erg trekt als interessegebied maar niet als opleiding. Vandaar dat ik het ook gewoon op eigen houtje doe (Japans, dan). Beetje improviseren, beetje studieboeken overnemen van ex-studenten via marktplaats, dat gaat ook prima.

Wat betreft het toekomstperspectief dat veel rooskleuriger wordt voorgespiegeld dan het is, dat is natuurlijk stout, hoewel eigenlijk elke opleiding dat wel doet. Mensen willen gewoon niet horen dat opleidingen als filosofie en geschiedenis je rechtstreeks de bijstand inleiden. Magoed, dat gaat offtopic.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 10:10
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-01-2005 @ 11:08 :
Hee, Andijvie, dat heb je volgens mij bij alle opleidingen die Japans met het bedrijfsleven combineren. Een vriend van me doet International Business aan de EUR en daar heb je ook een afstudeerrichting die gericht is op Japan. Daar leer je ook nauwelijks de taal of de cultuur, alleen hoe je met Japanners in het Engels moet onderhandelen. Ook nogal een ontgoocheling voor de mensen die denken dat ze daar veel over het land zelf krijgen.

Overigens kan ik het me goed voorstellen dat het je wel erg trekt als interessegebied maar niet als opleiding. Vandaar dat ik het ook gewoon op eigen houtje doe (Japans, dan). Beetje improviseren, beetje studieboeken overnemen van ex-studenten via marktplaats, dat gaat ook prima.
Idd, ik blijf gewoon die boeken doorwerken wanneer ik ben gestopt, dat is net zo leuk, zo niet leuker.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 10:13
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-01-2005 @ 11:08 :

...

Wat betreft het toekomstperspectief dat veel rooskleuriger wordt voorgespiegeld dan het is, dat is natuurlijk stout, hoewel eigenlijk elke opleiding dat wel doet. Mensen willen gewoon niet horen dat opleidingen als filosofie en geschiedenis je rechtstreeks de bijstand inleiden. Magoed, dat gaat offtopic.
Nee, dat is absoluut waar, maar als ik met Japans geen werk vind nadat ik alles heb gedaan wat ik zou moeten doen, dan heb ik zo'n akelige schuld dat het alleen nog maar vervelender gaat worden zonder werk. Wanneer ik iets anders ga studeren en ik kom uit op geen schuld en geen werk, dat is altijd nog beter Maar ik ga goed zoeken deze keer, goed kijken naar waar wél toekomst in zit en naar wat ik wél wil...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 13-01-2005 @ 11:13 :
Maar ik ga goed zoeken deze keer, goed kijken naar waar wél toekomst in zit en naar wat ik wél wil...
Dat lijkt me een heel goed plan. Succes
Enne, of je met taalwetenschap zo snel een baan vindt weet ik eigenlijk niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-01-2005 @ 11:56 :
Dat lijkt me een heel goed plan. Succes
Enne, of je met taalwetenschap zo snel een baan vindt weet ik eigenlijk niet zeker.
Nee, ik ook niet, daarom kijk ik nog even wat verder
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 10:58
Verwijderd
Ik vind zelf altijd dat het criterium of je ergens lol in hebt, het voornaamste criterium moet zijn bij het kiezen van een studie. Als je iets verschrikkelijk vindt, kun je er nooit goed in worden, laat staan je er je hele leven mee bezighouden.

'Leuk' is echter niet het enige criterium. Het is wel het belangrijkste, maar de criteria 'hoe nuttig is deze studie' en 'hoe makkelijk vind ik hiermee een baan' moeten er wel correcties op zijn. Ze moeten nooit alléén de keuze bepalen, maar als het toepassen van het 'leuk'-criterium leidt tot een studie waar je echt werkelijk helemaal geen reet mee kunt, dan is het wel zaak om je af te vragen of je dat vakgebied wel écht zó ontzettend leuk vindt dat je zelfs bereid bent om er werkloos in te worden.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 11:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-01-2005 @ 11:58 :
Ik vind zelf altijd dat het criterium of je ergens lol in hebt, het voornaamste criterium moet zijn bij het kiezen van een studie. Als je iets verschrikkelijk vindt, kun je er nooit goed in worden, laat staan je er je hele leven mee bezighouden.

'Leuk' is echter niet het enige criterium. Het is wel het belangrijkste, maar de criteria 'hoe nuttig is deze studie' en 'hoe makkelijk vind ik hiermee een baan' moeten er wel correcties op zijn. Ze moeten nooit alléén de keuze bepalen, maar als het toepassen van het 'leuk'-criterium leidt tot een studie waar je echt werkelijk helemaal geen reet mee kunt, dan is het wel zaak om je af te vragen of je dat vakgebied wel écht zó ontzettend leuk vindt dat je zelfs bereid bent om er werkloos in te worden.
Daarom, ik vond Japans leuk, maar nuttig is hij niet. Er zijn vast genoeg andere studies die ik minstens net zo leuk vind, maar die wél nuttig zijn. Die ga ik zoeken en vinden
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 13-01-2005 @ 12:02 :
Daarom, ik vond Japans leuk, maar nuttig is hij niet. Er zijn vast genoeg andere studies die ik minstens net zo leuk vind, maar die wél nuttig zijn. Die ga ik zoeken en vinden

Mijn ervaring is dat veel dingen eigenlijk pas leuk blijken te zijn als je je er een beetje in verdiept. Ik ben ook maar op goed geluk met mijn opleiding begonnen (alles was beter dan culturele antropologie ). Pas na een jaar begon ik er echt aardigheid in te krijgen.

Succes in elk geval.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 11:13
Verwijderd
Ik ben nu inderdaad ook al verder aan het kijken dan eerst ('eerst' was het óf Nederlands óf Psychologie, níets anders), en heel veel dingen zijn achterlijk interessant Ik ga lekker vlijtig informatie boekjes lezen en open dagen bezoeken

Dank je
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 12:53
Verwijderd
Onderwijskunde is ook interessant
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 19:40
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Zeker doorzetten.

Ach ja, we hebben allemaal wel zo'n momenten dat je het ff niet ziet zitten. Gewoon doorgaan.
Oud 13-01-2005, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 13-01-2005 @ 20:40 :
Zeker doorzetten.

Ach ja, we hebben allemaal wel zo'n momenten dat je het ff niet ziet zitten. Gewoon doorgaan.
Je hebt alleen de beginpost gelezen zeker? Lees verder

('t Is dus inmiddels erger geworden dan alleen 'geen zin', het is nutteloos. Iedereen beaamt dat ook. En het feit dat bijna de helft van de klas serieus van plan is na dit jaar te stoppen versterkt dat nog een beetje. Ik stop omdat het me meer kost dan dat het op (zal) brengt(/brengen), zowel financieel gezien als, mja, persoonlijk gezien. Ik vind het leuk, maar niet leuk genoeg om er mijn leven om heen te draaien.)

Laatst gewijzigd op 13-01-2005 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 21:08
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 13-01-2005 @ 20:41 :
Je hebt alleen de beginpost gelezen zeker? Lees verder
Ja.
Goh, als je hier 4 dagen niet geweest bent, mis je toch veel. Maar goed, ik had het inderdaad moeten doorlezen ja.
Oud 13-01-2005, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 13-01-2005 @ 22:08 :
Ja.
Goh, als je hier 4 dagen niet geweest bent, mis je toch veel. Maar goed, ik had het inderdaad moeten doorlezen ja.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 01:43
bamiPoep
bamiPoep is offline
zit in soortgelijke situatie met zo n beetje de zelfde redenen (manier van lesegeven enz.) als TS.

maar ik heb alleen nog geen P, wil eigenlijk zsm afstuderen en ik vind me opleiding gewoon niet interessant (saai) tis waarschijnlijk gewoon niet mijn ding...
en ik steeds minder op school (daardoor denk ik)...en ik zet me ook totaal neit in (ook daardoor denk ik)

en dit is me 2e al opleiding in 2jaar (overbodige info, maar oke)
Reageren

Regels voor berichten