Hai Georgie,
Je noemt de voor- en nadelen eigenlijk zelf al op, al wil ik er nog wel graag een paar aan toe voegen.
Ik spreek zelf uit ervaring, ik heb namelijk zelf eerst een jaar aan het RUG International Economics and Business gestudeerd, en ben toen overgestapt naar International Business and Management. Ik ben daar nu derdejaars student, en ik ga in Februari een jaar naar het buitenland.
Persoonlijk vind ik dat het grote voordeel van IBMS is dat de nadruk van de studie veel meer ligt op persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van competenties ('competency-based learning' noemen ze dat). Dat houdt dus in dat je een groot deel van je tijd bezig bent met zelf-reflectie en zelf-evaluatie, en daar leer je heel veel van.
Bij IEB lag de nadruk veel meer op de theorie en de kennis die een student aan die opleiding geacht wordt op te doen. Er wordt veel meer aandacht besteed aan de wiskundige kant van de economie, en zoiets moet je dus echt liggen. Ik weet niet welk profiel je hebt gekozen?
Daarnaast vind ik een groot voordeel van de IBMS dat er ook heel veel aandacht wordt besteed aan 'networking'. Zes maanden van het jaar dat je in het buitenland doorbrengt, loop je stage bij een bedrijf naar jouw keuze. Je krijgt wel hulp bij het vinden van een stageplaats, maar het grootste deel van het werk en de voorbereiding moet je zelf doen. Dat dwingt je dus te netwerken, en ik vind het een groot pluspunt dat je tijdens je studie zelf al ervaring opdoet met werken voor een buitenlands bedrijf, in het buitenland. Bij IEB, echter, kun je alleen zes maanden aan een buitenlandse universiteit studeren.