Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2004, 11:24
georgie
georgie is offline
Aangezien ik dit jaar mijn studiekeuze moet maken zit ik te twijfelen tussen 2 studies, namelijk
* International Economics & Business aan de RUG
* International Business and Management Studies aan de Hanzehogeschool.

Het voordeel van de RUG lijkt mij dat het universitair is.

De voordelen van de Hanze lijken mij:
* Een jaar naar het buitenland ipv een halfjaar op RUG
* Verschillende afstudeerrichtingen
* Kleinschaliger, dus meer mensen leren kennen

Nu mijn vragen; zie ik nog voor- en nadelen over het hoofd en wat zouden jullie doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2004, 12:31
Talea
Talea is offline
Hai Georgie,

Je noemt de voor- en nadelen eigenlijk zelf al op, al wil ik er nog wel graag een paar aan toe voegen.

Ik spreek zelf uit ervaring, ik heb namelijk zelf eerst een jaar aan het RUG International Economics and Business gestudeerd, en ben toen overgestapt naar International Business and Management. Ik ben daar nu derdejaars student, en ik ga in Februari een jaar naar het buitenland.

Persoonlijk vind ik dat het grote voordeel van IBMS is dat de nadruk van de studie veel meer ligt op persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van competenties ('competency-based learning' noemen ze dat). Dat houdt dus in dat je een groot deel van je tijd bezig bent met zelf-reflectie en zelf-evaluatie, en daar leer je heel veel van.

Bij IEB lag de nadruk veel meer op de theorie en de kennis die een student aan die opleiding geacht wordt op te doen. Er wordt veel meer aandacht besteed aan de wiskundige kant van de economie, en zoiets moet je dus echt liggen. Ik weet niet welk profiel je hebt gekozen?

Daarnaast vind ik een groot voordeel van de IBMS dat er ook heel veel aandacht wordt besteed aan 'networking'. Zes maanden van het jaar dat je in het buitenland doorbrengt, loop je stage bij een bedrijf naar jouw keuze. Je krijgt wel hulp bij het vinden van een stageplaats, maar het grootste deel van het werk en de voorbereiding moet je zelf doen. Dat dwingt je dus te netwerken, en ik vind het een groot pluspunt dat je tijdens je studie zelf al ervaring opdoet met werken voor een buitenlands bedrijf, in het buitenland. Bij IEB, echter, kun je alleen zes maanden aan een buitenlandse universiteit studeren.

Je geeft zelf aan dat het voordeel van IEB zou zijn dat het een universitaire opleiding is. Waarschijnlijk omdat dat prestigieuzer is? Echter, je moet je bedenken dat IBS en IEB allebei zeer internationale opleidingen zijn. Waarschijnlijk zul je later voor een internationaal bedrijf gaan werken, wellicht in het buitenland. En zodra je de grens overstapt, valt het verschil tussen HBO en Universiteit eigenlijk weg. HBO is namelijk een typisch Nederlands verschijnsel. In het buitenland telt je HBO studie gewoon als een universitaire opleiding. Zeker als je na je HBO Bachelor een Master opleiding doet. IBS biedt je de mogelijkheid om na je IBS Bachelor een Master te halen in samenwerking met de universiteit van Cambridge. Over prestigieus gesproken!

Het zal uiteindelijk nog wel wat tijd en onderzoek kosten voordat je een goede beslissing kunt maken, maar persoonlijk zou ik je zeker aanraden om je aandacht te richten op IBS.

Liefs,

Talea
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 18:30
Verwijderd
Ik ben dit jaar begonnen met IE&B aan de RUG, maar ik ben er vorige week gestopt. Ik wilde ook heel graag een universitaire studie doen, omdat ik het anders op de een of andere manier zonde vond van m'n vwo-diploma. Bij IE&B ligt de nadruk vooral op de Economics kant. Dat betekent heel veel micro- en macro economie plus wiskunde. De Business kant is dus eigenlijk ondergeschikt, terwijl ik dat juist het leukste vond. Wat ik een nadeel vind aan de universiteit, is dat je er maar bar weinig mensen leert kennen als je niet bij een studentenvereniging zit. Je werkt weinig samen, zo had ik maar 1 keer in de week een projectgroep. Als je alleen IE&B wilt doen omdat het een universitaire opleiding is, dan raad ik je het ten sterkste af.
Volgend jaar begint trouwens wel een nieuwe opleiding aan de RUG; International Business & Management. Hier ligt de nadruk minder op wiskunde en meer op management en economie.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 20:21
Talea
Talea is offline
Helemaal waar.

Nou is het zo dat je bij IBS ook maar ongeveer een keer per week met een projectgroep werkt, tenminste, je kan natuurlijk wel vaker vergaderen maar heel veel meer is het niet. Ik heb begrepen dat de meeste Universitaire studies nog veel minder aandacht besteden aan projectwerk dan IEB. Maar het is wel zo dat je op IBS onderdeel uitmaakt van een klas. Dat klinkt misschien heel erg kinderachtig, maar het helpt je dus wel om mensen heel snel te leren kennen. Dat vond ik zelf ook wel heel erg geslaagd.

Toen ik met IEB begon dacht ik eigenlijk dat het fijn zou zijn om niet langer in een 'klas' les te krijgen, maar nu realiseer ik me dat je op die manier niet echt in de gelegenheid bent om snel goede vrienden te maken. Dat kost veel meer moeite dan wanneer je gewoon volgens een vast rooster les hebt met dezelfde mensen.

Opnieuw is dit natuurlijk een aspect van IBS wat je echt moet liggen, maar ik vind het zelf dus een groot voordeel. Overigens weet ik niets af van die nieuwe studie aan de RUG, dus een vergelijking daarmee kan ik niet echt maken.

Liefs,

Talea
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten