Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2004, 12:23
Missy_X
Missy_X is offline
Heel vaak krijg ik te horen dat ik veel te snel praat en bijna geen adem haal tussendoor.
Dit komt over of ik zenuwachtig ben en is vaak voor anderen moeilijk te volgen.
Ik snap zelf ook niet hoe het komt dat ik altijd zo snel praat en ook heel erg in details dingen uit leg. Hierdoor krijg ik vaak het gevoel dat anderen niet meer luisteren naar wat ik vertel en dat ze mij niks meer vragen.
Maar ik heb al geprobeerd langzamer en rustiger te praten, alleen als er iets in mijn hoofd zit moet dat er direct uit en dat gaat bij mij gewoon niet langzaam.

Weet iemand soms een manier hoe ik kan leren om rustig , duidelijk en langzamer te praten?

Laatst gewijzigd op 11-11-2004 om 12:56.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 12:33
Dzjes
Dzjes is offline
Mij moet je het niet zeggen, ik heb net hetzelfde probleem hoor.

Er zijn weinig trucjes voor vrees ik. Zelf letten op een goede verzorgde houding doet al veel (sta dus mooi rechtop..) en er zelf op letten dat je niet te snel praat. Hoor je dat je begint te ratelen als je een verhaal vertelt, vertraag dan wat.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 13:01
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Voordat je gaat praten heel kalm en duidelijk hardop (!) 'O-li-fant' zeggen. Het klinkt belachelijk en je zult er zelf ook heel wat om moeten lachen (met anderen die 't horen), maar het werkt wel. Bij mij in ieder geval (had hetzelfde probleem als jij) en bij anderen die het van mij hoorden ook.

Als 't echt erg is (zoals bij mij eerst) kan het ook helpen als je het gewoon om de vijf zinnen zegt. Belachelijk? Ja. Maar het werkt wel en na een tijdje heb je het bijna niet meer nodig
Oud 11-11-2004, 13:16
Verwijderd
Zo vaak als je kunt er heel erg op letten. Als je het idee hebt dat je ontzettend vreselijk sloom aan het praten bent, dan is het goed...
Als je er vaak genoeg op let, dan gaat het na een tijdje vanzelf wat beter.
Ik ging zelf al in het dagelijks leven duidelijker en rustiger praten toen ik vier uur per week een toneelstuk repeteerde; daarbij móést ik er wel op letten.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 14:33
steefos
steefos is offline
Als ik niet nadenk ga ik ook heel snel praten en kunnen andere mensen me niet volgen. Het beste is gewoon voor jouw gevoel heel langzaam te gaan praten, en gewoon veel oefenen dat werkte bij mij iig.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 15:16
Verwijderd
Let er heel bewust op; misschien kan je ook aan andere mensen vragen of zij vinden dat je snel praat. Probeer het dus heel bewust niet te doen, hou dat gewoon vol, op een gegeven moment gaat het dan onbewust niet te snel
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 15:27
[Wacko] KiP
[Wacko] KiP is offline
Dat zelfde probleem heb ik ook gehad .. ik ben toen naar logopedie geweest, en dat heeft me wel geholpen! misschien een tip voor jou ?
Oud 11-11-2004, 15:36
Verwijderd
Ik heb precies hetzelfde, vreselijk irritant is het.
Dat komt bij mij vooral doordat ik erg verlegen ben, daardoor praat ik onduidelijk en snel.
Soms struikel ik ook wel eens over m'n woorden, erg frustrerend.

Wat ik probeer te doen, is gewoon even stoppen met denken en praten, en dan langzaam en rustig bedenken wat ik ga zeggen het dan zeggen.
Vooral het kalm blijven werkt goed. Het probleem is alleen dat ik niet altijd onthoud dat ik kalm moet blijven.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:35
Missy_X
Missy_X is offline
Ja logopedie wil ik misschien wel proberen maar wat krijg je daar precies voor oefeningen dan?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:40
Billy_bob
Billy_bob is offline
Misschien heeft je vriend daar last van ? Hij kan er niet tegen als je te snel praat en raakt daar niet seksueel opgewonden door?
Oud 11-11-2004, 16:41
Missy_X
Missy_X is offline
wahahahahah kan ook
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:42
Billy_bob
Billy_bob is offline
hoe oud ben je als ik vragen mag?
Oud 11-11-2004, 17:17
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
Ik heb precies hetzelfde, ik kan echt ontzettend ratelen, en als ik zenuwachtig ben (voor een mondeling, presentatie, of als ineens iedereen naar mij aan het luisteren is,)
dan is er helemaal geen houden meer aan.
Vooral voor mondelingen en presentaties is dit een ontzettend ''slechte eigenschap''.

Op een of ander heb ik er zelf niet zo heel veel problemen mee, en andere vinden het ook wel bij mij passen.
Ik zou alleen willen dat ik iets rustiger praat als ik zenuwachtig ben,...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:27
Missy_X
Missy_X is offline
ben 24
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:05
Mara
Mara is offline
Ik herken 't Je gaat door de zenuwen ratelen en vertelt er enorm veel onzin bij en mensen verliezen dan de aandacht.

Probeer voor je iets vertelt te bedenken of je zoiets van een ander zou willen horen. Klinkt raar, maar denk na of dat je 't interessant zou vinden als iemand anders jou dit zou vertellen. En hoe je 't dan zou willen horen, welke details wel, welke niet. En vertel 't dan pas

Verder moet je inderdaad denken dat je heel sloom praat. Op de basisschool deed ik mee aan een voorleeswedstrijd en ik had 't gevoel dat ik tegen een stel peuters praatte, zo langzaam.

Nu mag ik gewoon zo snel praten als ik wil want m'n vrienden zijn 't wel gewend
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 23:11
Verwijderd
Ooit aan logopedie gedacht?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 07:29
Verwijderd
Ik heb hetzelfde als de TS en heb tijden bij de logopedist gelopen, mar niets geholpen. Mijn broer heeft ADHD en kan snel praten en wij kunnen elkaar prima volgen alleen andere mensen zijn de kluts dan totaal kwijt.

Als ik zenuwachtig ben praat ik voor mijn gevoel twee keer zo snel dan een rapper. Dat is niet normaal, maar als ik langzaam ga praten ga ik kapot van binnen. Dat heb ik ook als ik moet voorlezen want met het lezen zelf zit ik 2 regels verder dan dat ik aan het voorlezen ben. Met gevolg dat ik ga hakkelen en struikel over woorden.

Ik merk wel dat als ik de aandacht heb en iets grapigs vertel(tja ik weet het, het klinkt stom), dat ik dan wel iets langzamer kan praten.

Maar ik zal eens kijken of het roepen van hilarische woorden zoals olifant helpt Alleen dan natuurlijk wel langzaam uitgesproken.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 08:19
bracelance
bracelance is offline
same here
Oud 12-11-2004, 13:03
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Bij een presentatie: achter elke zin in je gedachten 'punt' zeggen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 16:30
gurl19
gurl19 is offline
ik heb dit probleem ook.. en ik zit ook op logopedie! is echt de moeite waard!! verder een paar tips
-let op je ademhaling!! inademen, dan een zin (buik) langzaam weer in) opnieuw ademhalen (buik bol) Dit helpt echt op je tempo te vertragen
-articuleer heeeeel overdreven. zo ben verstaanbaar en je gaat automatisch langzamer.
-probeer rustpunten in je verhaal te brengen! Als je begint ga je altijd langzamer! probeer dan eraan te denken het tempo laag te houden tot het volgende rustpunt

Je leert op logopedie nog wel meer tips..
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 00:01
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
gurl18 schreef op 12-11-2004 @ 17:30 :
ik heb dit probleem ook.. en ik zit ook op logopedie! is echt de moeite waard!! verder een paar tips
-let op je ademhaling!! inademen, dan een zin (buik) langzaam weer in) opnieuw ademhalen (buik bol) Dit helpt echt op je tempo te vertragen
-articuleer heeeeel overdreven. zo ben verstaanbaar en je gaat automatisch langzamer.
-probeer rustpunten in je verhaal te brengen! Als je begint ga je altijd langzamer! probeer dan eraan te denken het tempo laag te houden tot het volgende rustpunt

Je leert op logopedie nog wel meer tips..
2 dingetjes:
-logopedie, word dat vergoed in ziekenfonds oid?
-hoe articuleer je heeeeeeeel overdreven...
Oud 13-11-2004, 02:07
p-chez
p-chez is offline
Eigenlijk is dit echt zoiets waar eigenlijk maar één goede oplossing voor is: kiezen om het te veranderen.
Dat kan wel lastig zijn, en er zijn natuurlijk ook wel hulpmiddelen beschikbaar (zoals logopedie enzo), maar in de basis moet je het zelf graag willen veranderen. En dan is het niet zo moeilijk meer.
Oud 13-11-2004, 17:10
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 13-11-2004 @ 01:01 :
2 dingetjes:
-logopedie, word dat vergoed in ziekenfonds oid?
-hoe articuleer je heeeeeeeel overdreven...
Ik had zelf een verwijsbrief via school (pabo he) die moest ik gwoon na de huisartsenpraktijk brengen, dus werd het vergoed. Jij moet eerst waarschijnlijk een afspraak maken met de dokter. Je moet wel via de dokter na logopedie anders word het volgens mij niet vergoed.
Goed articuleren kun je oefenen door woorden te playbacken! Dan ga je heel overdreven doen.. En dat is juist goed
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 19:41
snoodaard
snoodaard is offline
Ik praat te zacht.

Maak er niet zo'n drama van.
Oud 14-11-2004, 01:38
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
gurl18 schreef op 13-11-2004 @ 18:10 :
Ik had zelf een verwijsbrief via school (pabo he) die moest ik gwoon na de huisartsenpraktijk brengen, dus werd het vergoed. Jij moet eerst waarschijnlijk een afspraak maken met de dokter. Je moet wel via de dokter na logopedie anders word het volgens mij niet vergoed.
Goed articuleren kun je oefenen door woorden te playbacken! Dan ga je heel overdreven doen.. En dat is juist goed
wat ik me ook afvraag eh, is hoeveel tijd ik kwijt ben en wat de logopedist precies met me gaat doen...
Oud 14-11-2004, 10:15
marlies
marlies is offline
ik praat ook heel snel en vooral als ik heel moe ben, hebben jullie dat ook?
Oud 14-11-2004, 12:48
gurl19
gurl19 is offline
meestal 12 x een sessie. dat duurt 3 kwartier ofzo denk ik! kvind het eigenlijk wel leuk! klul eerst altijd gewoon een beetje met haar en dan gaan we wat doen. Je krijgt wel huiswerk mee maar dat kost bijna geen tijd.. je kunt het natuulk altijd proberen ma dat is je eigen keus
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 14:58
filia dei
filia dei is offline
Ik heb het ook. Vooral bij gewone gesprekken, met verhalen waar ik erg opgewonden over ben. Dan moet dat er gewoon zo snel mogelijk uit en dan praat ik ook erg met me handen.

Maar ja, op het toneel en bij presentaties en spreekbeurten mag het niet. Dus daarvoor heb ik gewoon geoefend met langzaam of zelfs héél traag praten tot het goed ging. Voor me laatste presentatie had ik 'n 8,8 dus 't leek me redelijk te volgen dan.

Regels voor berichten