Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2004, 21:38
Gadje
Gadje is offline
Ik wilde voor tekenen een zeefruk maken, niet voor een opdracht maar ik wil het graag een keer zelf doen.
Maar mijn probleem is nu dat er op school helemaal geen materiaal voor is, helemaal niks.
Maar ik dacht dat het ook wel zou lukken met een raam met heel strak gespannen vitrage/gordijn. en dan beschilderen met watervaste verf(iig iets wat afdekt) en dan afdrukken met plakkaat verf.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of nog tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2004, 23:59
Verwijderd
Pfoe. Ik denk niet dat je het zo voor mekaar zult krijgen. Te groot gaas, te zacht, niet genoeg opgespannen, scheuren. Daarbij zul je dan krijgen dat die watervaste verf niet genoeg gaat hechten aan het te grote gaas (Ik betwijfel ook of het sowieso zou lukken), eventueel afdekken, maar dan gaat wssl je verf eronderdoor lopen met het rakelen.

Op zich zou ik aanraden een eventuele kennis die op de grafische zit ff aan te porren, want daar zelf zo aan te beginnen, ik denk niet dat je een fantastisch zeefdrukresultaat zult krijgen (misschien wel iets anders leuks ).
En als je met meerdere kleuren of details wilt gaan werken is het helemaal onhaalbaar. Daarbij zorgt de grootte van het gaas ook voor je scherpte, je raster...

En serieus, met het juiste materiaal is het vaak al een tenenkrommend werkje .
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 13:46
*oma*
*oma* is offline
Ik heb weleens gezeefdrukt en ik geloof dat je er ook beter inkt voor kan gebruiken dan plakaat verf, inm de dikte.
Oud 18-11-2004, 13:47
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Mutant schreef op 18-11-2004 @ 00:59 :

En serieus, met het juiste materiaal is het vaak al een tenenkrommend werkje .
Met de rakel gelijkmatig... en steeds weer schoonmaken en goed afplakken...
Oud 18-11-2004, 14:02
Verwijderd
Oh zwijg... En dan de ramen uitspuiten en opnieuw insmeren en gaan laten drogen. En dan een of andere eikel die gaat belichten zonder de andere ramen weg te halen...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 14:07
*oma*
*oma* is offline
soms is het een ware hel!

Of inkt dat je wil mengen en dat veel te veel van een kleur en dan heb je veel te veel inkt...

Of als de rakel niet helemaal goed is en de inkt niet gelijkmatig wordt verspreid, aargh!
Oud 18-11-2004, 14:12
Verwijderd
Of dat de inkt te vloeibaar is en dat je blaasjes krijgt ARGh...

Maar uiteindelijk zijn de resultaten wel leuk... als alles goed is gegaan
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 14:57
Gadje
Gadje is offline
nouja ik ga t gewoon op de primitieve manier proberen, ikzie wel of het lukt, mijn leraar zei dat het wel zou kunnen lukken maar het resultaat zou idd niet erg fantastisch zijn.
maar de school is arm dus kan ik niet 'proffesioneel' zeefdrukken
ik ga het morgen uitpropberen, het resultaat laat ik wel zien
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 23:10
*oma*
*oma* is offline
echt minder dat jullie geen "professionele" zeefdruk spullen enzo hebben. Anders kom je bij mijn school langs, ik heb er voor betaald, maak je duizend afdrukjes
Oud 19-11-2004, 15:15
Gadje
Gadje is offline
nou ik heb t vanmiddag uitgeprobeerd, bleek in eens dat we wel een leeg gaas hadden.
nouja dus ik uitgeprobeerd met blockprint en een sjabloon en het werkt dus.
volgende week maar een fatsoenlijk sjabloon maken
hoe kan je die het beste maken?
die van mij was vandaag van papier en die scheurde dus
wat een nono ben ik toch ook
Met citaat reageren
Oud 20-11-2004, 20:58
*oma*
*oma* is offline
Hmmm... ik heb niet met sjablonen gewerkt. Wel met van dat blauwe spul wat je moet belichten en dan blijft er een afbeelding over en gewoon met de inkt rechtstreeks op het gaas getekend, ook heel mooi resultaat

Maar ik denk dat je je sjabloon beter van plasic kunt maken (van dat stevige, van van die schoolmapjes ofzo). Of misschien van karton?
Oud 20-11-2004, 21:53
bloemkool
bloemkool is offline
ik werk zelf toevallig in een zeefdrukkerij, kan je wel wat tips geven: je kunt een zeem gebruiken als rakel, maar je kunt niet zomaar een vitrage nemen, volgens mij zijn die gaatjes te grof toch? en je moet het infilmen met "film" groen spul is dat.
en daarna moet het belicht worden en afgespoeld....is geen klein werkje hoor!
(bij ons zeefdrukken we plastic potjes, flessen, trekhaakdoppen,shirts, jerrycans, bidons etc., met duizenden tegelijk machinaal. alleen het maken van de ramen kost veel tijd, rond een uur meestal)
Oud 21-11-2004, 12:37
*oma*
*oma* is offline
huh worden die ramen handmatig gemaakt?
Oud 21-11-2004, 13:24
Gadje
Gadje is offline
ja ik kan dus niet belichten, dat kan niet op onze doorsnee middelbare school, end at is wel jammer dus moet ik met sjablonen werken en dat is lang niet zo mooi als belichten
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 14:36
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Gadje schreef op 21-11-2004 @ 14:24 :
ja ik kan dus niet belichten, dat kan niet op onze doorsnee middelbare school, end at is wel jammer dus moet ik met sjablonen werken en dat is lang niet zo mooi als belichten
jammer

is er geen kunstencentrum of iets bij je in de buurt waar je dat wel kan doen?
Oud 22-11-2004, 10:29
Verwijderd
Citaat:
piraat schreef op 21-11-2004 @ 13:37 :
huh worden die ramen handmatig gemaakt?
Ik denk dat ze het insmeren met de lichtgevoelige laag, drogen, belichten en uitspuiten van de afbeelding bedoelt... Dat was bij ons ook de grootste tijdsvreter.

@ Gadje, hebben jullie wel het lichtgevoelige spul? Want op zich zou je het belichten met daglicht kunnen proberen, het duurt wel langer, maar uiteindelijk hardt de lichtgevoelige laag wel uit.
Hebben jullie een drukkerij in de school, of een grafische afdeling, daar hebben ze normaal gezien ook belichters. Of tenminste reprografische films, daar zou je een sjabloon van kunnen maken. reprofilms zijn dun, stevig en in groot formaat.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 10:32
Gadje
Gadje is offline
Citaat:
Mutant schreef op 22-11-2004 @ 11:29 :
Ik denk dat ze het insmeren met de lichtgevoelige laag, drogen, belichten en uitspuiten van de afbeelding bedoelt... Dat was bij ons ook de grootste tijdsvreter.

@ Gadje, hebben jullie wel het lichtgevoelige spul? Want op zich zou je het belichten met daglicht kunnen proberen, het duurt wel langer, maar uiteindelijk hardt de lichtgevoelige laag wel uit.
Hebben jullie een drukkerij in de school, of een grafische afdeling, daar hebben ze normaal gezien ook belichters. Of tenminste reprografische films, daar zou je een sjabloon van kunnen maken. reprofilms zijn dun, stevig en in groot formaat.
ik zal t wel eens nagaan of we dat spul hebben, we hebben wel een drukkerij en een doka, en daglicht
maar met wat belicht je t dan?hoe wil je t plaatje er dan opkrijge?dat snap ik nog niet helemaal als zeefdruk nono
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 14:36
Flip!
Flip! is offline
je kunt ook van dat keukengerei gebruiken

zoiets dus, en dan met een tandenborstel de inkt gaan verspreiden.

zo heb ik het gedaan..
Oud 22-11-2004, 15:23
LizeLotte
LizeLotte is offline
je kunt natuurlijk ook gewoon een malletje maken van plakfolie ofzo (karton krijg je vieze randjes van) en dit er dan op plakken. verfje overheen, drogen, plakfolie eraf, klaar. moet je niet op papier ofzo gaan "drukken", maar stof, plastic, hout, noem maar op, moet wel lukken.
nadeel: je kunt het waarschijnlijk niet meer dan 2 of 3 keer gebruiken
succes
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 15:45
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Mutant schreef op 22-11-2004 @ 11:29 :

hihi dat bedoelde ik eigenlijk ook
Oud 25-11-2004, 08:31
Verwijderd
Met zo'n zeef? Spatdeksel tot daaraantoe, die zijn plat

@Gadje, je zult een positieve reprografische film moeten uitprinten. Je hebt je raam ingesmeerd met een lichtgevoelige laag (3x, binnen-buiten- binnen) en dan ga je belichten. Je legt de afbeelding of tekst op de buitenkant van het raam, onleesbaar (als je dan door de binnenkant kijkt, zie je het leesbaar staan en zo ga je ook drukken dus dat is je resultaat). Als je een belichter hebt, dan kun je het beste even vragen welke hoeveelheid licht zij aanraden, maar ik dacht dat wij op een kwartier zaten. Als je het met daglicht wil doen, zul je het wel een dag ofzo moeten laten staan, daar heb ik eigenlijk geen idee van, omdat het moet uitharden, en ik heb ook geen idee hoe t zit met deze donkere bewolkte dagen.
Als je dan je reprofilm eraf plukt, zul je een verschil zien in de lichtgevoelige laag, het spul dat licht heeft gehad is verhard en kun je niet wegwassen, het spul dat achter de beelddelen van de reprofilm zat, is weg te wassen en dan heb je je sjabloon in je raam zeg maar. Het beste is de grote delen rond de afbeelding ook nog afteplakken, ook brede plakband in de hoek van de binnenkant te gebruiken, dan vloeit je inkt niet per ongeluk door een achtergebleven gaatje ofzo.
Het drukken zelf doe je dan best met iemand erbij, het raam moet stevig aangedrukt worden, de inkt is een mengeling van inkt en vloeibaarheidsspul (hey, anderhalf jaar laat gaten na), de inkt moet vloeibaar zijn, maar niet te, je giet een beetje boven je afbeelding (niet op de opening!) en rakelt de inkt naar beneden en weer naar boven. let op dat je geen blaasjes in de inkt hebt, want dat laat zijn sporen na in de afdruk.

Als onze zolder geen ramp was, dan zou ik mijn cursus zijn gaan zoeken, maar dat is niet te doen dus ^^. Maar op inet zal vast nog wel wat info te vinden zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten