Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2004, 22:40
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Van 6:30 tot 16:15 op Zondag

In ieders leven zijn er momenten dat de inspiratie ver te zoeken is. De inspiratie om een politiek zeer krachtige en goed onderbouwde column te schrijven bijvoorbeeld. Of de inspiratie om een studieboek te pakken en je eigen woeste fantasieën op de droge stof los te laten. Of de inspiratie om mijn Blog er bij te pakken en een leuk verhaaltje te gaan schijven over deze of gene. In zo'n moment bevind ik mij nu. En ondanks eerdere beloftes aan mezelf weiger ik momenteel u een uitgekauwd stuk voor te zetten over het al dan niet inperken van de vrije meningsuiting. Dat komt wel een andere keer, er wordt momenteel te veel over gepraat.
Het afgelopen uur heb ik dan ook geworsteld met de vraag of het dan wel verstandig is om iets te gaan schijven, en het resultaat van deze overwegingen hoef ik u niet voor te schrijven. U leest het resultaat momenteel. Grappig he, ook dit is een prachtig verdekt voorbeeld van een synthetische a-priori constructie. U leest een vraag, maar doordat u de vraag leest weet u het antwoord al. Ik heb inderdaad iets geschreven, welliswaar zonder noemenswaardige inspiratie vooraf.
In een van de loodsen vlakbij mijn huis, op de oude NDSM Werf werd een hardcore party gehouden. Vannacht heb ik aldus de hele nacht gratis mogen genieten van de symphonische dreunen van eerste klas hardcore muziek. Van dit voorrecht besloot ik geen gebruik te maken en uiteindelijk heb ik me maar ingedacht dat ik op Lowlands was. Daar moet men immers ook de slaap kunnen vatten met allerhande muziek op de achtergrond. Alsof de duivel ermee speelde kwam ik vannochtend om een uur of 7 toen ik naar mijn werk wilde gaan een aantal oude bekenden tegen. Ze waren volledig doorgefeest en 'helemaal naar de klotuh'. Gelukkig waren het oude bekenden die ik nou ook weer niet zo heel goed kende dus vond ik dat het volstond om na een kort praatje aan de andere kant van de bus plaats te nemen en Queen te gaan luisteren, want niets is prettiger op de vroege ochtend met de vorst nog in de grond en de rijp nog op het groen. Mijn eerste 'echte' werkdag bestond uit een twee uurtjes Surinamers in-checken en de rest van de dag met een oud collega van mijn vorige werkgever uitgebreid lunchen en de luchthaven afstruinen in de hoop ons ergens nuttig te kunnen maken. Een klein half uurtje Engelse, Ierse, Amerikaanse, Cubaanse en Russisiche paspoorten controleren op eventuele reizigers met terroristische motieven en de werkdag zat erop. Met de trein terug racen naar Amsterdam en daar in de warmte van mijn eigen woning de discussie met mezelf aangaan of ik de trouwe lezers van mijn avonturen en de toevallige voorbij-surfers moet gaan vermoeien met ongeinspireerde stukjes tekst. Gelukkig, gedane zaken nemen geen keer en de vruchten van de arbeid verricht door mijn hoofd en vingers verdienen het om gelezen te worden en niet in de astronomische hoeveelheid data van het Wereld Wijde Web te verdwalen. Dus neem nog een kopje koffie net als ik en geniet van alle letters en klanken. Ik heb erop geijverd om ze zo interessant mogelijk voor u te maken. En dat allemaal op een vrije zondag, die tot nu toe een van de productiefste dagen van de hele week is geweest. Hé ik voel zowaar de inspiratie opkomen om er een studieboek bij te pakken!
Tot slot wil ik u nog even confronteren met meneer Kierkegaard. Mijn barmharitige vader heeft van een van zijn avontuurlijke reizen een filosofen kwartetspel meegenomen voor mij. Ik zat daar wat door te bladeren en kwam meneer Kierkegaard tegen met de schitterende oneliner 'het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleeft'. De tijd loopt van begin naar eind, en niet andersom. Proberen het leven te doorgronden is dus een poging achterwaarts te leven, en dat doet afbreuk aan de kwaliteit van het leven. In mijn geval wel een bruikbare tip...

Volgende keer wil ik het trouwens graag met u hebben over de zin van de nutteloosheid. Das ook zo'n gezellig zondagmiddag onderwerp.

Het gaat alleen even om de schrijfstijl. Maak je geen zorgen over genoemde feiten en mededelingen die je niks zeggen. Bevalt ie of niet? Dit is wat ik heb geschreven als wekelijkse column voor een studentenkrantje, maar ik ben ook wel benieuwd wat andere mensen ervan denken. Gaat het te veel over mezelf? Moet er meer humor in?

Laatst gewijzigd op 18-11-2004 om 22:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2004, 14:40
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Grappig he, ook dit is een prachtig verdekt voorbeeld van een synthetische a-priori constructie.
Dit vond ik een erg storende zin. Ik zat er lekker in, maar vanaf hier was dat in een keer over. Ik heb de rest dan ook alleen maar gelezen 'omdat het moest'.

Ik vond het af en toe een beetje te betweterig (elitair eerder) overkomen, qua zinsbouw en taalgebruik. Gelukkig hoef ik over de inhoud niet te beginnen. Het totaal liep op zich evengoed wel lekker, maar je toon nodigt niet uit tot medeleven.
Oud 19-11-2004, 15:20
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Zotje schreef op 19-11-2004 @ 15:40 :
Dit vond ik een erg storende zin. Ik zat er lekker in, maar vanaf hier was dat in een keer over. Ik heb de rest dan ook alleen maar gelezen 'omdat het moest'.

Ik vond het af en toe een beetje te betweterig (elitair eerder) overkomen, qua zinsbouw en taalgebruik. Gelukkig hoef ik over de inhoud niet te beginnen. Het totaal liep op zich evengoed wel lekker, maar je toon nodigt niet uit tot medeleven.
Bedankt voor je reactie! Oké ik kan me voorstellen dat het een storende zin is als je niet precies weet wat een synthetische a=priori constructie is Dat leg ik in de zin erna wel uit, is je dat op gevallen? En dat elitaire, komt dat door het gebruik van 'u' ipv 'jij' of 'je'?
Oud 19-11-2004, 15:33
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 19-11-2004 @ 16:20 :
Bedankt voor je reactie! Oké ik kan me voorstellen dat het een storende zin is als je niet precies weet wat een synthetische a=priori constructie is Dat leg ik in de zin erna wel uit, is je dat op gevallen? En dat elitaire, komt dat door het gebruik van 'u' ipv 'jij' of 'je'?
Je komt gewoon over als een koorbal, vraag me niet waarom. Af en toe geef je gewoon teveel overbodige uitleg, alsof de lezer niet zo slim is als jou, en er zijn andere storende elementen. Ik heb er alleen geen zin in ze aan te strepen, dus.
Oud 19-11-2004, 15:39
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Zotje schreef op 19-11-2004 @ 16:33 :
Je komt gewoon over als een koorbal, vraag me niet waarom. Af en toe geef je gewoon teveel overbodige uitleg, alsof de lezer niet zo slim is als jou, en er zijn andere storende elementen. Ik heb er alleen geen zin in ze aan te strepen, dus.
Dat van die overbodige uitleg vind ik - afgezien van die ene zin - nogal meevallen. Maar evengoed bedankt voor het commentaar
Oud 19-11-2004, 17:11
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
'Mwah.'

no comment
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 19:23
Roosje
Roosje is offline
Het is "geleefd", niet "geleeft".
Stoort behoorlijk.
Oud 20-11-2004, 12:58
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Roosieh schreef op 19-11-2004 @ 20:23 :
Het is "geleefd", niet "geleeft".
Stoort behoorlijk.
Oud 20-11-2004, 13:26
Redhair
Redhair is offline
Ik vind hem niet geweldig, ook niet slecht.
Reageren

Regels voor berichten