Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2002, 22:05
John Sickbock
John Sickbock is offline
Freud (die dooie beroemde psychiater) heeft ooit gezegd dat jongens nature zijn aangetrokken tot meisjes die, in wat voor opzicht ook, lijken op de moeder van die jongen. Freud heeft er een uitleg bij die doorgaat op het idee dat alles in dit leven seks is, maar er is ook een andere uitleg:
Voor jongens is hun moeder de vrouw met wie ze bij hun opgroeien het meest te maken hebben. Het beeld dat ze krijgen van vrouwen is dus het beeld dat ze hebben van hun moeder. Als ze een vrouw (vriendin dus) opzoeken, zoeken (onbewust natuurlijk) ze dus naar iemand die lijkt op hun moeder, die immers de prototype-vrouw is.
Voor meisjes is dat net zo te zeggen: die komen dan vaak uit bij een jongen die lijkt op hun vader.

Dit is maar een theorie, ik weet niet hoeveel ervan waar is. Wel merk ik zoiets bij mezelf een beetje. Mijn vraag is: wat zijn jullie ervaringen hiermee? Denk eens aan de jongens of meisjes op wie je snel verliefd wordt (bent geworden). Lijken ze vaak op je vader (bij meisjes) of op je moeder (bij jongens) ? Dus niet altijd, maar lijken ze vaak op die ouder? Ik wil heel graag weten of die theorie ook echt iets zinnigs zegt!

Alvast bedankt voor het antwoorden!
Oud 16-03-2002, 22:21
Koningin van de Nijl
Koningin van de Nijl is offline
klopt absoluut

Ik val voornamelijk op types met zwart haar en lichte ogen ( mijn vader was vroeger pikzwart en eheft lichtblauwe ogen)

daarnaast val ik ook op wat meer 'gezet' dus niet intens mager en slungelig, maar breed en fors.

qua karakter echter niet. Mijn vader is geen intellectueel, en ik val op toch wel wat meer pientere jongens
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 22:28
Denise84
Denise84 is offline
nou, ik niet hoor
Oud 16-03-2002, 22:33
de abt van sion
de abt van sion is offline
O ja?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 22:35
Dolphin 's Cry
Dolphin 's Cry is offline
Niet in mijn geval alleszins. Mijn vriend lijkt absoluut niet op mijn pa en ik denk ook niet dat ik op zijn ma lijk.
Maar ik kan er wel inkomen dat dat in veel gevallen wel zo is.
Oud 16-03-2002, 22:43
Verwijderd
Nou nee: Volgens mij vallen mensen op iemand waarin ze zichzelf herkennen.

Mijn vriend lijkt niet op mijn pa:

-Niet qua uiterlijk. Mijn pa is blond, mijn vriend is donker. Mijn pa heeft blauwe ogen, mijn vriend hele diepe, donkerbruine ogen. *zwijmel* En de lichaamsbouw van mijn vriend is ook heel anders...

-Qua innerlijk al helemaaaaal niet. Mijn vriend is slim, mijn pa niet. Mijn vriend heeft niveau, mijn pa niet. Mijn vriend begrijpt me, mijn pa niet. Met mijn vriend kun je praten, met mijn pa niet...
En mijn vriend is niet zo aggressief, opvliegerig, en heeft zeker niet van die losse handjes als mijn pa.

Met andere woorden: mijn vriend is mijn alles, mijn pa betekent nix voor me.
Mijn vriend is perfect voor mij, en dat is mijn pa nooit geweest...

Tim, ik hou zielsveel van je...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 11:07
chanel
chanel is offline
nou NEE ik val dus ECHT niet op me vriend omdat ie op me vader lijkt hoor!!! whaa.. word al gek bij t idee, maar.. of t andersom wel een beetje zo is weet ik ook niet, kan ik niet beantwoorden

Chanel
Oud 17-03-2002, 11:08
Roos
Roos is offline
Nooit niet ..
Oud 17-03-2002, 11:12
stylo girl
stylo girl is offline
Wat een bullshit zeg!!! Ik val echt niet op types die op me vader lijken, verreweg daarvan zelfs... wuhahahaha
Oud 17-03-2002, 11:24
oneMen
oneMen is offline
Nou ik zou er wat aan willen toevoegen.. ik val op meisjes qua karakter (niet uiterlijk) die voldoen aan het plaatje dat ik heb geschetst van mijn moeder hoe ze vroeger was.
Oud 17-03-2002, 11:43
15 Enrique
15 Enrique is offline
Volgens mij zijn er altijd wel een paar over eenkomsten met je moeder en je vriendin. Dus om nou te zeggen dat we vallen op mensen die op onze ouders lijken vind ik wel ver gezocht.
Anders gezegt, Als ik mijn vriendin vergelijk met de buurvrouw. Dan hebben ze ook wel het een en ander gemeen. dus van die stelling klopt niet zoveel.
Oud 24-03-2002, 22:26
LittleMouse
LittleMouse is offline
nooit van mijn leven!!!!!mijn pa is te dom mijn pa is te dik te breed mijn pa ik vergelijk mijn pa niet met mijn vriend!!!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 23:15
Chimera
Chimera is offline
Freud heeft een heleboel dingen gezegd, die later gewoon grote onzin bleken te zijn.

Anyway, geen enkele van m'n vriendinnen heeft ooit in de verste verten op m'n moeder geleken.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 07:56
Verwijderd
ik lijk totaal niet op mn vriends moeder, want zij is blank en ik koreaans..
en mn vriend lijkt gelukkig ook niet op mn vader qua karakter en uiterlijk..
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 08:30
Verwijderd
Onzin.

Die maffe Freud heeft wel meer vage dingen gezegd
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 08:49
Iotje
Iotje is offline
Mij dunkt dat Freud zelf last had van zijn complexen. Het is rond uit belachelijk en het is meestal onwaar. Natuurlijk zijn er wel wat figuren (zoals gister bij Jambers, keek voor de afwisseling weerus TV) die last hebben van zo'n complexje.
Freud is de meest overschatte psychofiguur die niet in een kliniek moest werken maar moest zitten
Oud 25-03-2002, 08:50
Iotje
Iotje is offline
O ja, het was ik Inter en nie Iotje (die btw nie op m'n moeke lijkt )
Oud 25-03-2002, 10:14
Severus
Severus is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
Voor meisjes is dat net zo te zeggen: die komen dan vaak uit bij een jongen die lijkt op hun vader.
Absoluut niet!

Het kan best zijn dat die theorie voor sommige mensen wel opgaat, maar dat betekent niet dat dat ook bij iedereen het geval is. Bij mij is het in ieder geval niet het geval. Ik val op oudere mannen, dat wel, maar dat heeft niets met een vadercomplex te maken. Mijn vader is een blauwogige man, heeft al zijn ganse leven een kaalgeschoren kop, en is ook nog eens ordinair (hij laat scheten, boert en loopt 's avonds ook graag in zijn onderbroek rond, met die dikke bierbuik van hem!)! Ik zou GEK zijn als ik een vent wil hebben die net is als m'n pa! *kots* Bovendien, ik heb helemaal geen goede band met hem. Hij betekent niets voor mij.

Ik val op keurige, onderhouden en goedverzorgde mannen. Ik geef de voorkeur aan blauwe ogen en een donkere haarkleur (maar groene ogen en alle haarkleuren behalve rood vind ik ook oké). Het zijn positieve mannen (niet zo pessimistisch als m'n pa), humoristisch, ze hebben uitstraling, pit, zijn lief en slim, etc. etc.

Dat alles is mijn vader niet.

Dus, voor mij gaat die theorie absoluut niet op.

Ripper
Oud 25-03-2002, 10:33
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Ripper schreef:

*weerlegging van Freud*
Ik kan niet laten hier even op te reageren. Freud bedoelde niet echt letterlijk iemand die op een ouder lijkt, maar iemand met veel overeenkomsten. Dat kan uiterlijk maar ook met innerlijk te maken hebben, echter horen bijvoorbeeld manieren daar niet echt bij. Ook heeft de topic starter niet gezegt (en freud ook niet) dat het voor iedereen geldt dus is jouw verhaal helemaal geen argument maar een voorbeeld.
Trouwens, ik ben van mening dat freud een fout heeft gemaakt. Wegens zijn eigen frustratie en een typisch kijk trok hij een verkeerde conclusie: we zoeken niet per sé iemand die op onze ouders lijkt maar ze kunnen daar best trekjes van hebben echter heeft dat IMHO met opvoeding e.d. te maken (een grevo komt sneller met een grevo dan met een moslim thuis; één of ander complex of dood gewoon opvoeding?)
Oud 25-03-2002, 10:33
Iotje
Iotje is offline
o ja, is weer inter
Oud 25-03-2002, 14:39
Starrie
Starrie is offline
ik zou het direct uitmaken als ik erachter kwam dat hij op mijn vader lijkt.
Mijn vader heeft nog steeds het idee van: de vrouw doet het huishouden en doet wat ik zeg
En ik ben dus vooral opgevoed door mijn moeder en kom voor mezelf op. Als ik dus een jongen tegenkom en hij zou dit zeggen zou ik het uitmaken omdat ik weet hoe ongelukkig hij mijn moeder maakte....
Dus wat jij zegt gaat voor mij totaal niet op.
Oud 25-03-2002, 14:45
Piccola
Piccola is offline
Mijn vriend lijkt totaaaaal niet op mijn vader! Gelukkig maar! Ik hoef echt geen jongen die op mijn vader lijkt! Bah!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 15:20
A loved one
A loved one is offline
Was net op Oprah ( ): mensen zoeken iemand die op hun ouders lijkt (qua persoonlijkheid), omdat ze dan hun frustraties uit hun jeugd kunnen verwerken door met die persoon verder te gaan. Die persoon vervangt dus als het ware je ouders. Als er dan ruzies komen in die relatie, erger je je vaak aan de dingen die je ouders ook bij jou deden, bijvoorbeeld dat ze je niet accepteren zoals je bent, of niet naar je luisteren, en dat reageer je dan weer af op je partner. Maar dat gebeurt allemaal onbewust.

Love
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 16:06
W1ZZ
W1ZZ is offline
hmm... The girl that struck my fancy right now doesn't even remotely resemble my mom...

Oud 25-03-2002, 16:12
Verwijderd
ik lijk niet op de moeder of vader van mijn vriend,niet dat ik of mijn vriend kunnen verzinnen.

Mijn vriend daarin tegen lijkt wel op mijn vader,vind ik.
Maar dat zoek ik ook in een jongen,want ik zie hoe mijn vader tegen mijn moeder en mij en mijn broertje is,en daar ben ik wel een beetje trots op en heb altijd gezegt,in mezelf, ik wil later ook een man/vriend die net zo lief is enz als mijn vader.

En die jongen heb ik gevonden(doet er verders niet echt toe in deze topic,maar ik wou het vol trots ff vermelden )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2002, 16:57
T.e.s.s
T.e.s.s is offline
de vriend van me zusje lijkt totaal niet op me vader
de vriendin van mijn broer lijkt wel op mijn moeder (qua innerlijk het meest)
ik heb nog nooit een vriend gehad die op mijn vader lijkt (ik kan ook niet goed met mijn vader overweg)
Oud 25-03-2002, 17:52
Verwijderd
nou bij mij is dat totaal niet zo....

ik val wel op een jongen die lijkt op m'n ex...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 20:41
Verwijderd
Uhm... mijn vader is klein, en alle jongens waar ik tot nu toe op viel (behalve de laatste ) waren veel langer dan mij.

Uh... ze konden ook allemaal niet zo goed tekenen.

Hmz....

Ik ben sowieso uit principe tegen Freud
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 21:34
fucking hero
fucking hero is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Uhm... mijn vader is klein, en alle jongens waar ik tot nu toe op viel (behalve de laatste ) waren veel langer dan mij.
het ging om de persoonlijkheid

hij zei trouwens niet alleen vaders, broers kan ook, en moeders/zussen kan natuurlijk..
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 21:36
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
~Dark Voice~ schreef:
Nou nee: Volgens mij vallen mensen op iemand waarin ze zichzelf herkennen.

Mijn vriend lijkt niet op mijn pa:

-Niet qua uiterlijk. Mijn pa is blond, mijn vriend is donker. Mijn pa heeft blauwe ogen, mijn vriend hele diepe, donkerbruine ogen. *zwijmel* En de lichaamsbouw van mijn vriend is ook heel anders...

-Qua innerlijk al helemaaaaal niet. Mijn vriend is slim, mijn pa niet. Mijn vriend heeft niveau, mijn pa niet. Mijn vriend begrijpt me, mijn pa niet. Met mijn vriend kun je praten, met mijn pa niet...
En mijn vriend is niet zo aggressief, opvliegerig, en heeft zeker niet van die losse handjes als mijn pa.

Met andere woorden: mijn vriend is mijn alles, mijn pa betekent nix voor me.
Mijn vriend is perfect voor mij, en dat is mijn pa nooit geweest...

Tim, ik hou zielsveel van je...

Ik vind dit aan de ene kant een aandoenlijk, aan de andere kant een humoristisch maar in ieder geval een retorisch zeer sterk betoog. Je overtuigende stijlmiddelen werken werkelijk waar op de lachspieren.
Mijn vriend is slim, mijn pa niet. Mijn vriend heeft niveau, mijn pa niet.

Goed stukje! (O ja en ik ben niet sarcastisch ofzo ik meen het echt!)
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 22:03
Verwijderd
ik heb het ook ergens gelezen, het schijnt dat meisjes onbewust een vriend zoeken die lijkt op hun vader toen ze een jaar of tien waren.. in mijn geval klopt het wel, mijn vader was toen nog altijd vrolijk (en had nog, ehm, haar) en ik val op jongens met kort bruin krulletjeshaar en een mooie lach, die zichzelf niet te serieus nemen..

tis niet zo dat ik alleen op uiterlijk val hoor, integendeel juist, maar bovenstaand is een van mijn idealen (en ja, ik heb er meer, nog twee )
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 22:06
sanne60
sanne60 is offline
Mm even vergelijken,
mn vader is kaal, de jongens waar ik op val hebben haar ,
mn vader heeft geen kledingsmaak, de jongens waar ik op val wel,
mn vader is n beetju autoritair, de jongens waar ik op val niet,
mn vader is attent, de jongens waar ik op val nie ,
mn vader heeft n eigen mening, de jongens waar ik op val ook *yeah overeenkomst *
eeummm verdere overeenkomsten zijn ev. lengte (zo rond de 180 ofzow vinnik wel ok, maar daz gewoon 'algemeen'), eumm val ook meestal op donkere jongens, en val ook op gespierde(enigzins) jongens, maarja, dat zegt allemaal niet zoveel. Maar verder denk ik dat het niet helemaal klopt, want met mn vader heb ik altijd ruzie en tiz toch niet te hopen dat ik ook altijd zo'n vriend krijg
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 10:55
flowerz
flowerz is offline
oh,oh dit wordt oppassen. Een goeie vriend van me heeft me pas nog verteld dat ik zo ontzettend veel op zijn moeder lijk. Zijn moeder zei ook dat ze zichzelf in mij herkende hoe zij vroeger was.
Laten we maar hopen dat deze theorie niet klopt
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 12:14
AtHell
AtHell is offline
wat een vreselijke zieke ged88 dat is dus echt niet waar.
Oud 26-03-2002, 12:22
Floppy the Rabbit
Floppy the Rabbit is offline
mijn moeder zeurt, dus ik hoop dat ut niet klopt, en voor mijn neefjes en nichtjes hoop ik dat mijn zusje niet op iemand valt die op mijn vader lijkt
Oud 26-03-2002, 12:50
Jeronimo
Jeronimo is offline
En als je ma dood is of je pa huisman? En je opgroeit met je pa, wordt je dan homo ofzo?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 20:33
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
flowerz schreef:
Laten we maar hopen dat deze theorie niet klopt
Waarom zou het erg zijn?
Oud 27-03-2002, 17:08
Mae
Mae is offline
Hmm... nou je het zegt, ik heb wel een jongen leuk gevonden, die me een bepaald vertrouwt gevoel gaf en ik had geen id waarom.
Het was ook helemaal niet het type jongen waar ik normaal op val, dus ik begreep er al nix van, maar nu ik erover nadenk had hij best wel het IQ van mijn vader.
Ook was hij groot en breed net als mn vader... hmm, raar!
Met citaat reageren
Oud 27-03-2002, 17:12
red_hot_chilli_pieper
red_hot_chilli_pieper is offline
haha bij mij absoluut niet dus he
ik hou absoluut niet van getinte meisjes ..en absoluut niet van die superslanke meisjes (dan heb ik liever een mollig meisje) (nja mn moeder was tot mn jongste broertjes geboorte superslank en ze is bestwel getint)
Oud 27-03-2002, 17:38
bracelance
bracelance is offline
nee totaal niet. Ik lijk voor geen meter op haar vader en zij voor geen meter op mijn moeder. Die vlieger gaat dus niet op bij ons.
Oud 28-03-2002, 17:03
miep
miep is offline
Citaat:
Koningin van de Nijl schreef:
klopt absoluut

Ik val voornamelijk op types met zwart haar en lichte ogen ( mijn vader was vroeger pikzwart en eheft lichtblauwe ogen)

daarnaast val ik ook op wat meer 'gezet' dus niet intens mager en slungelig, maar breed en fors.

qua karakter echter niet. Mijn vader is geen intellectueel, en ik val op toch wel wat meer pientere jongens
tja, val ook op jongens met donker haar en blauwe ogen, net als mij pappie, maar of freud z'n theorie dan gelijk klopt..

Oud 28-03-2002, 17:10
nik-neem
nik-neem is offline
Hmm, dat zou dus betekenen dat een geadopteerde zoon van een homo paar ook homo wordt.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 09:18
Verwijderd
Hmmm... Ik val niet bepaald op meisjes met rimpels, hangers, wratten enzowvoorts
Zij ziet er echt TOTAAL anders uit dan m'n moeder Ze lijkt op m'n vader
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 12:58
Verwijderd
Citaat:
^AmArU^ schreef:

Ik vind dit aan de ene kant een aandoenlijk, aan de andere kant een humoristisch maar in ieder geval een retorisch zeer sterk betoog. Je overtuigende stijlmiddelen werken werkelijk waar op de lachspieren.
Mijn vriend is slim, mijn pa niet. Mijn vriend heeft niveau, mijn pa niet.

Goed stukje! (O ja en ik ben niet sarcastisch ofzo ik meen het echt!)
Het is eigenlijk niet humoristisch bedoelt

Maar nu ik het zo teruglees.. Het komt er allemaal wel erg droog uir jah
Maar ik ben ook niet sarcastisch en ik meen het ook echt
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 17:29
Verwijderd
Hm wat karakter betreft... hij moet natuurlijk wel dezelfde humor als mij hebben, en mijn humor lijkt op mijn vader's humor
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 20:44
liz85
liz85 is offline
ik heb ook wel eens gehoord dat het zo is dat als meisjes een broer hebben die ze nogal mogen, dat hun vriend meestal lijkt op die broer.
ik heb zelf ook een broer waar ik een enorm goede band mee heb en de jongens waar ik verliefd op geweest ben hadden wel wat van hem weg of het waren zijn vrienden.
dit lijkt me eigenlijk logischer dan het lijken op een van de ouders.
Oud 30-03-2002, 22:28
katrientjuh
katrientjuh is offline
ik zou nooit kunnen verliefd worden op een kerel als m'n pa!!!het enige dat de jongen waarop ik verliefd ben gemeen heeft met hem is dat ze alletwee half buitenlands zijn(dan nog van heel andere landen) en dat hun smaak van kleren nie echt uitmuntend is(mijn ma heeft onlangs stiekem m'n pa's versleten roze zwemshort weg gesmeten...)
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 22:16
Verwijderd
Ik las laatst ook weer iets dergelijks:
meisjes zouden verliefd worden op diegenen die RUIKEN zoals hun eigen vader
(ze gaan er dan vanuit dat bepaalde geurstoffen van hormonen verliefdheid opwekken)
wie kan zich daar iets bij voorstellen?
Ik denk zelf trouwens dat die theorie ( met dat ruiken) niet klopt omdat je lichaam onbewust negatief reageert op een geur/stof die te veel lijkt op iets uit je eigen genenstelsel. Dus iets van een natuurlijk 'anti-incest'.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2002, 20:05
NILSJUH
NILSJUH is offline
Gadver
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten