Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Prigogine Catastrofe !
De chaostheorie is een visie op de wereld waarin alles na een bepaald, vrij kort, tijdsbestek, volledig onzeker wordt. Het negentiende eeuwse positivisme geloofde, met de Demon van Laplace voorop, dat als je alle natuurkundige wetten kent, en de uitgangssituatie, je van elke plek in de ruimtetijd kon zeggen hoe ze eruit zou zien. Dat ik dit hier opschrijf is dus niet meer dan het gevolg van natuurkundige wetten, van noodzakelijkheid. Chaostheorie is contingentie. Binnen een bepaald aantal stappen is een chaotisch systeem nog goed voorspelbaar, maar na een bepaalde stap 'ontploft' het aantal mogelijkheden, een Prigogine Catastrofe, waarmee alles volledig onzeker wordt. Deze theorie gaf naast de relativiteitstheorie en de quantummechanica hooi op de vork van de postmoderne denkrichtingen in wetenschap, filosofie en kunst, omdat hiermee de mens ontwaakte met het besef vrij te zijn, maar in een absurde wereld die zich nooit ook maar nauwelijks voor een klein deel aan de mens zou openbaren. Heerlijke theorieën.
||
GinnyPig zei:
Citaat:
Of zit ik er hier grondig naast? (Ik sloeg de plank mis. Ik met me chaos theorie ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 03-12-2004 om 02:46. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je klassiek de waarde berekent kom je uit op e/2m. Hierbij wordt het elektron als een klein bolletje benaderd. Het punt is dat dit niet kan, omdat het elektron een puntdeeltje is. Bereken je de waarde via de Dirac-vergelijking, dan kom je uit op een waarde van e/m. Een factor 2 groter dus. De verklaring van deze factor is een van de grote successen van de relativistische quantummechanica. Maar zelfs dan blijken er nog kleine correcties te zijn, die veroorzaakt worden door zogeheten vacuumfluctuaties en virtuele deeltjes. Met behulp van Feynman diagrammen zijn ook deze correcties te berekenen. Het punt is alleen dat de correctie een som is van oneindig veel termen, en daarom niet allemaal exact zijn te berekenen. Experimenteel bepaalde waarde is: -2.0023193043718(75). De (75) staat voor de foutenmarge. De theoretisch bepaalde waarde kan ik helaas niet vinden, maar zit binnen de foutenmarge en is dus nauwkeurig tot op 11 (!) cijfers achter de komma.
|
![]() |
OK, ontopic.
Chaos theorie houdt zich dus over het algemeen bezig met niet-lineaire differentiaalvergelijkingen of iteratieprocessen die al gauw lijden tot 'random' gedrag. Een mooi voorbeeld zijn natuurlijk de beroemde fractals. Het idee achter een fractal is min of meer dat deze een oneindig fijne structuur heeft. Je kan inzoomen op een lijnstuk, maar hoe dieper je inzoomt des te meer detail verschijnt. Wat nog gekker is misschien: bij sommige fractals blijk je na een tijd weer bij precies dezelfde vorm uit te komen. De Mandelbrot-fractal is zo'n type fractal: ![]() Hier heb je bijvoorbeeld een applet waarbij je kan inzoomen op de fractal. Als je op de juiste plek weet in te zoomen zie je na 2 keer zoomen weer precies hetzelfde figuur verschijnen. De plek zit ongeveer x=-1.75 en y = 0, maar er zijn meerdere van dat soort plekken te vinden. De fractal ontstaat door een iteratief proces: Zn+1 = Zn2 + c Met als beginvoorwaarde: Z0 = 0 De waarde c is nu de beginvoorwaarde die je moet invoeren. Afhankelijk van de waarde van c zal het proces Zn wel of niet naar oneindig groeien. Neem je bijvoorbeeld c = 3, dan zie je dat de rij Zn uiteindelijk oneindig groot wordt: Z0 = 0 Z1 = 3 Z2 = 12 Z3 = 225 Voor kleinere waardes is er weer niks aan de hand (c = 1/10) Z0 = 0 Z1 = 1/10 Z2 = 11/100 Z3 = 1121/1000 Als je nu naar het plaatje kijkt dan staan "zwarte"/hoger gelegen punten voor waardes van c die niet naar oneindig groeien. Lagere punten doen dat wel; de licht gekleurde punten ook maar minder snel. En als je je afvraagt waarom je een 2D-plaatje hebt: c kan ook complexe waardes aannemen. Als je niet weet wat complexe getallen zijn, dan houdt het snel op natuurlijk, maar waar het dan min of meer om draait is dat complexe getallen zich net ff iets anders gedragen als je ze kwadrateert. Om analytisch te bepalen welke waardes wel, en welke niet naar oneindig groeien blijkt onmogelijk te zijn. Dit moet numeriek bepaald worden. Maar zoom maar eens in op de rand van het zwarte gebied. Je zult merken dat je oneindig vaak kan inzoomen: er is niet een eindpunt, waar je alleen een paar lijntjes hebt. Dit is hét kenmerk van een fractal: de oneindig fijne structuur.
||
Citaat:
*met excuses voor de flauwe woordspeling... ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
kom op, Hawking kan het ook ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een fractal kun je beschouwen als een kleurengrafiek, vergelijkbaar met landkaarten in een atlas. In een atlas krijgt gebergte de kleur bruin; des te hoger het gebergte des te donkerder de kleur. Ondiep zeewater wordt lichtblauw gekleurd, diepzee water wordt donkerblauw, enz. Bij een fractal geldt ook zoiets. Elk punt in het vlak wordt op een bepaalde eigenschap onderzocht. Op grond van dat onderzoek krijgt het punt een bepaalde kleur. Op die manier krijgen we fantastische voorstellingen. Het soort onderzoek wordt bepaald door het type fractal. |
![]() |
|
Eerstens zou men toch helderder moeten zijn met wat er onder de betekenis chaos valt..
De chaostheorie = inzicht in het gedrag van een proces. Het gedrag van een proces dat chaotisch wordt of convergeert. Deze gedragsbestudering gebeurt vooral met kwadratische iteratoren volgens deze berekening: xn+1 = axn (1 - xn), n = 0,1,2,…( dit heb ik ff opgezocht, aangezien ik zelf niet het wiskundige brein ervoor heb ![]() Afhankelijk van de waarde van de parameter a zal dit systeem een geheel ander leven gaan leiden: chaotisch of ordelijk. Hiemree kan zeer precies gezegd worden welke "weg" naar chaos zal leiden (de ene toestand van het systeem) of naar orde (de andere toestand). deze weg is zeer universeel en geldt voor alle dynamische processen. Toch kent de chaostheorie denk ik toch een vorm van orde. De verhouding van opeenvolgende vertakkingen binnen de chaostheorie zijn namelijk gebonden aan een constante...
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Chaos-theorie Togrammxx | 19 | 30-05-2010 22:13 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Chaos en een god Blood Fire Rage | 52 | 17-07-2005 19:35 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
chaos theorie appiegogogo | 2 | 13-12-2004 17:18 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |