Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2004, 18:42
heavinly
heavinly is offline
Ik vroeg me af of mensen me hier wat zangtips zouden kunnen geven over ademhaling tijdens zingen. Ik moet 18 december een stuk zingen wat me niet heel goed ligt, eigenlijk ligt het wel tegen mn grens aan, qua hoogte.

Ik hoorde van iemand dat het klonk alsof ik me inhield (terwijl ik het idee had dat ik alles gaf, om 't maar te halen), dus wat zou ik hieraan kunnen doen? Hoe moet ik staan? Of andere tips waardoor het hoge toch wel beter haalbaar wordt? (Of gewoon sowieso ideeën eigenlijk)Ik heb nog nooit zangles gehad, dus eigenlijk doe ik alles op eigen gevoel, dus graag wat tips.

Ik heb er wel zin in, alleen gaan we verder met de band niet meer oefenen &moet ik 't dus voor mezelf doen. Maar ik vind 't wel eng omdat ik normaal gesproken alleen dingen zing waarover ik zeker ben dat ik 't haal.. dat ben ik nu niet. Maar ik ga 't wél doen.
Advertentie
Oud 04-12-2004, 22:04
Balance
Balance is offline
Allereerst: sta goed recht. Niet persé heel uitgestrekt, maar zorg dat je niet heel krom staat ofzo. Maak ook goed contact met de grond, dus verdeel je gewicht over je twee benen en niet met al het gewicht op één been.

Dan over ademhaling: bij zingen moet je ademen door je buik. Leg je hand eens op je buik en zorg dat hij bij elke keer inademen naar buiten zet en elke keer uitademen naar binnen gaat. Adem dus niet met je borst! Je borstkas mag niet omhoog gaan.
Wat verder belangrijk is bij het zingen is dat je mond je klankenkast is. Al je klanken weergalmen in je mond. Dit betekent dat je hem goed open moet doen. Doe dus heel overdreven je mond open in het begin om hiermee te spelen. Mijn zangdocente zij altijd dat je iets óf huilend óf lachend moet zingen, omdat je dan het beste werkt met het openen van je mond. Probeer eens vanalles uit waarbij je je richt op de klank binnen je mond. Het is lastig uit te leggen, maar misschien merk je tijdens het oefenen ineens waar ik het over heb.

Tenslote nog: als je een hoge toon moet halen gaan veel mensen met hun hoofd omhoog. Hiermee rek je je hals uit en dat is verkeerd. Je gaat dan knijpen met je stembanden waardoor je een klank juist niet haalt. Probeer eerder nog je kin naar beneden te doen, aangezien je dan de ruimte in je mondholte vergroot. En hou anders je hoofd gewoon normaal. Ik denk dat de persoon die het over 'ik denk dat je je inhoud' het daar ook over had. Knijpend zingen is dat, terwijl je juist extra veel kracht en volume moet geven als je denkt dat je iets niet gaat halen. Als je bang bent om de klank uit je mond te laten komen lukt het meestal niet, dus bluf gewoon en ga ervoor!
Oud 05-12-2004, 15:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
In de hoogte moet je je huiltechniek toepassen. Probeer het eens overdreven: jankend een stuk zingen. Tijdens dit moet je je vinger onder je kin zetten, je voelt dat er iets 'aanspant'... dat is dus die techniek (ja sorry, ik kan t zo niet zo goed uitleggen). Ook moet je denken dat je lacht... dit betekent dat je het achterin je mond open maakt... en dit dus combineren Naja, het vereist veel oefening... maar dit is wel de techniek die je zou moeten beheersen als je een goede zanger wilt worden...

Verder inderdaad: als je hoog gaat juist niet je kin omhoog doen en niet als een zoutzak staan. Verder heb je duizend en 1 dingen die jouw houding tot een goede maken... maar uiteindelijk heb je die niet eens echt nodig... want er zijn ook zangers die gelijktijdig dansen.

Ow ja, denk bij hoog ook breed en juist niet hoog. Je moet het gevoel hebben alsof je niet omhoog gaat maar juist de breedte in. Dit zijn van die psychologische dingetjes die heel goed helpen zodat je niet gaat pushen.

En waarom neem je niet 1 of 2 privélessen?
Oud 05-12-2004, 15:42
heavinly
heavinly is offline
Allebei dankjewel!

&Ja, les wil ik erg graag en mn moeder wil 't zelfs een jaar lang voor me betalen (als cadeau), maar het probleem is dat er hier niets te vinden is qua lessen.. Echt heel vervelend. Maar dat komt nog wel goed (alleen niet voor 18 december). Ik ga die huil/lach-oefening wel proberen, dat van dat hoofd niet omhoog doen wist ik wel.
Oud 05-12-2004, 18:47
Theseus
Theseus is offline
Een goeie tip die ik heb gekregen is: "Als je de hoogte in moet, denk dan laag". Als je denkt "Oh, dat is zo hoog", dan haal je hem 9 van de 10 keer niet, maar als je gewoon 'omlaag-denkt' dan scheelt dat. Het is beetje lastig uit te leggen helaas...

Verder: Lekkere warming-up is het halve werk!
Oud 05-12-2004, 19:03
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Theseus schreef op 05-12-2004 @ 19:47 :
Een goeie tip die ik heb gekregen is: "Als je de hoogte in moet, denk dan laag". Als je denkt "Oh, dat is zo hoog", dan haal je hem 9 van de 10 keer niet, maar als je gewoon 'omlaag-denkt' dan scheelt dat. Het is beetje lastig uit te leggen helaas...

Verder: Lekkere warming-up is het halve werk!
Ik probeer altijd hoger te denken.. Omdat je dan denkt dat je hoger moet dan je eigenlijk moet en het dus makkelijker haalt ofzo. (Waarom zijn zangdingen moeilijk uit te leggen? )

Maar dankjewel.

Misschien stomme vraag, maar hoe doe ik 'n goede warm-up? Toonladders? Dat heb ik nl ook nog nooit gedaan.

Laatst gewijzigd op 05-12-2004 om 19:24.
Oud 07-12-2004, 22:30
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
heavinly schreef op 05-12-2004 @ 20:03 :
Misschien stomme vraag, maar hoe doe ik 'n goede warm-up? Toonladders? Dat heb ik nl ook nog nooit gedaan.
Toonladders kan, hoeft niet. Zorg gewoon dat je lekker ingezongen bent, maakt dan niet eens zoveel uit wát je dan zingt. Probeer wat klanken achter elkaar waar je aan andere mondstand voor nodig hebt, en dan lekker overdreven, dan worden je spieren ook wat losser.

En verder, laag denken en je hoofd niet omlaag doen ja
Oud 07-12-2004, 22:56
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 07-12-2004 @ 23:30 :
Toonladders kan, hoeft niet. Zorg gewoon dat je lekker ingezongen bent, maakt dan niet eens zoveel uit wát je dan zingt. Probeer wat klanken achter elkaar waar je aan andere mondstand voor nodig hebt, en dan lekker overdreven, dan worden je spieren ook wat losser.

En verder, laag denken en je hoofd niet omlaag doen ja
Ja, ik ging gisteren oefenen en het ging al 'n stuk beter. Ben wel opgelucht eigenlijk.. ik ging heel goed op mn ademhaling letten.. beide benen op de grond, vanuit mn buik ademen, duidelijk articuleren.. Gaat echt al beter!
Oud 07-12-2004, 23:20
Balance
Balance is offline
Warming-up: dingen waarbij je heel goed moet articuleren.
- De kat krabt de krullen van de trap
- cocacola cocacola cocacola light
dat soort dingetjes. heel overdreven je mond open en dicht doen.

hmmmm geluidjes maken en dan van boven naar beneden gaan. Als je lippen d'r van gaan trillen: dat is heel goed .

Toonladdertjes en telkens een toontje hoger. (als je noten kan lezen: wij deden meestal: cdefedc, defgfed, efgagfe, enz.)
Je kan die tonen ook heel lang maken, waardoor je kan gaan fibreren met je stem (je kent het wel: van die soort trillingen die je wel eens hoort bij bijvoorbeeld Do of Ilse de Lange). Je moet ze alleen niet heel opzettelijk maken, maar meer door middel van heel veel kracht zetten.

Gekke bekken kan ook helpen de spieren los te krijgen.

En verder gewoon lekker veel zingen om je stem warm te krijgen.
Oud 11-12-2004, 12:18
Multilot
Multilot is offline
elke zichzelf respecterende muziekschool heeft een zangdocent. Die zijn over het algemeen best goed, omdat ze niet zomaar zijn aangenomen. Ga er eens goed naar opzoek!
Oud 11-12-2004, 21:50
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Citaat:
Balance schreef op 04-12-2004 @ 23:04 :

Dan over ademhaling: bij zingen moet je ademen door je buik. Leg je hand eens op je buik en zorg dat hij bij elke keer inademen naar buiten zet en elke keer uitademen naar binnen gaat. Adem dus niet met je borst! Je borstkas mag niet omhoog gaan.
Met als voetnoot dat dit niet geldt als je een belt wilt maken want in dat geval heb je juist een hoge ademhaling nodig.
Oud 11-12-2004, 22:28
Woodstock
Woodstock is offline
onze muzieklerares zei: op je kont staan en je bek opentrekken.
Oud 12-12-2004, 09:31
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 11-12-2004 @ 22:50 :
Met als voetnoot dat dit niet geldt als je een belt wilt maken want in dat geval heb je juist een hoge ademhaling nodig.
Onzin, ik belt met een lage ademhaling en zo wordt mij dat ook geleerd. En zeg niet dat mijn docent het me dan verkeerd vertelt, want die heeft er echt wel verstand van.

Je belt is ook veel sterker als je hem laag neemt trouwens.
Oud 12-12-2004, 17:39
scrooping~paper
scrooping~paper is offline
Ik heb wel zangles gehad, maar toen was ik nog n stuk jonger. Ik denk dat het voor n deel ook zelfvertrouwen is.. want als je m van tevorne al zit te knijpen dan lukt t echt niet meer... Dus vol ertegenaan
Oud 12-12-2004, 18:56
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 12-12-2004 @ 10:31 :
Onzin, ik belt met een lage ademhaling en zo wordt mij dat ook geleerd. En zeg niet dat mijn docent het me dan verkeerd vertelt, want die heeft er echt wel verstand van.

Je belt is ook veel sterker als je hem laag neemt trouwens.
Wat jij bedoelt is je borststem optrekken, dat is weer iets anders, de belt heefteen heel andere techniek waarbij wel degelijk een hoge ademhaling toegepast wordt. Wat jij bedoelt is wat veel mensen belten noemen maar dat is het dus gewoon niet.
Oud 12-12-2004, 21:10
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 12-12-2004 @ 19:56 :
Wat jij bedoelt is je borststem optrekken, dat is weer iets anders, de belt heefteen heel andere techniek waarbij wel degelijk een hoge ademhaling toegepast wordt. Wat jij bedoelt is wat veel mensen belten noemen maar dat is het dus gewoon niet.
Wat is het verschil dan?
Oud 14-12-2004, 12:06
bracelance
bracelance is offline
hoofd naar beneden bij een hoge noot
Oud 14-12-2004, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 08-12-2004 @ 00:20 :
Warming-up: dingen waarbij je heel goed moet articuleren.
- De kat krabt de krullen van de trap
- cocacola cocacola cocacola light
dat soort dingetjes. heel overdreven je mond open en dicht doen.

In het kader van goede articulatieoefeningen:

bduin bdood *bruin brood, maar dan met een d ipv r*
de kapitein van de parketboot
pikkende kippen
Oud 14-12-2004, 15:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 12-12-2004 @ 22:10 :
Wat is het verschil dan?
wat is uberhaupt 'een belt'?
Oud 14-12-2004, 15:44
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Balance schreef op 14-12-2004 @ 16:42 :
wat is uberhaupt 'een belt'?
Mja dat vroeg ik me ook al af
Oud 14-12-2004, 16:20
Souris
Souris is offline
op koor moesten we altijd een bepaalde oefening doen als we de hoogte inmoesten en we het niet haalde omdat je dacht het niet te kunnen.
bij de hoge nood ff door de knieen zakken(afleiding) en dat lukte het prima.

en elke les bestond uit de 1e tien minuten inzingen en ademhalings oefeningen doen enzo.
Oud 17-12-2004, 13:40
heavinly
heavinly is offline
Dankjulliewel voor de tips! Morgen moet ik! *bibber*
Advertentie

Regels voor berichten