Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2004, 17:14
lief mutsje
lief mutsje is offline
Had laatst een discussie met mijn buurmeisje.
Aan welke kant heb je je kruk als je maar 1 kruk odig hebt?
heb je die dan aan de kant van je zere been/voet? Of juist aan de andere kant?
En is daar eigenlijk wel een voorschrift voor?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 17:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het lijkt me het handigste om die aan de kant van je pijnlijke voet/been te gebruiken maar ik heb nog nooit met een kruk gelopen dus misschien is andersom wel handiger
Oud 05-12-2004, 17:20
Verwijderd
De kruk zit aan de kant van het zere been.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 17:20
Nijn*
Nijn* is offline
Aan de kant van je zere been. Anders geef je extra steun aan je al gezonde been ipv aan het zere been. Geen idee of daar een voorschrift voor is, maar ik denk het wel.
Oud 05-12-2004, 17:38
Verwijderd
Aan de kant van je zere been... Ehm, kijk, als je linker been gezond is, en je rechtbeen dus niet, als je dan de kruk links houdt, dan val je heel snel op je zere been terug. Als je zere been tussen je kruk en je gezonde been zit, val je er minder snel op terug.

Er is geen voorschrift voor, lijkt me, gewoon wat je zelf makkelijk vindt. Maar meestal is dat dus aan de kant van je zere been
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 18:24
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-12-2004 @ 01:38 :
Aan de kant van je zere been... Ehm, kijk, als je linker been gezond is, en je rechtbeen dus niet, als je dan de kruk links houdt, dan val je heel snel op je zere been terug. Als je zere been tussen je kruk en je gezonde been zit, val je er minder snel op terug.

Er is geen voorschrift voor, lijkt me, gewoon wat je zelf makkelijk vindt. Maar meestal is dat dus aan de kant van je zere been

klinkt logisch
alleen is het andersom
dat wil zeggen mij werd geadviseerd dat ik toen ik eenmaal met 1 kruk mocht lopen deze kruk in mijn rechterhand moest dragm ( linkerkant enkelband ingescheurd )

dit loopt op zich makkelijker omdat als je de kruk aan de geblesseerde kant draagt je heel erg scheef gaat lopen, at weer belanstend is voor je gezonde been.

bovendien hoef je niet op je zere been 'terug te vallen' omdat juist het gebruik van de kruk aan gezonde kant je 'loopje' heel stabiel maakt...
Oud 05-12-2004, 18:36
Fjäril
Fjäril is offline
Ik loop tamelijk veel met krukken en ik heb hem dan toch aan de zere kant omdat ik daar meer steun nodig heb. het vervangt bij wijze van spreken het been dat bijna niet bruikbaar is..
+ je krijgt ze hier in België bij de CM gratis of met korting als je zoveel% gehandicapt bent..

Laatst gewijzigd op 05-12-2004 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 18:39
Dumbass
Dumbass is offline
meesten zitten fout aan de kant van het goede been en er op steunen als je op ge slecht been gaat staan
zo hebben ze het mij gezegd na mijn operatie aan mijn knie
en normaal geen voorschrift nodig kan je zo gaan kope denk ik
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 18:44
Balance
Balance is offline
Aan de kant van het goede been.
Ik heb zelf meerdere keren met krukken gelopen en heb destijds ook een soort 'les' gehad van een fysiotherapeute over hoe je moet lopen met één kruk, omdat ik dat later ook moest.

Stel: je zere been is rechts.
Dan hou je je kruk dus links.
Zodra je je zere been naar voren moet doen om een stap te zetten doe je de kruk ook naar voren. In plaats van op je zere been te leunen kun je dan op je kruk leunen.
Vervolgens zet je je linkerbeen naar voren en leun je op dat been.
Oud 05-12-2004, 20:15
Envy
Envy is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-12-2004 @ 19:44 :
Aan de kant van het goede been.
Ik heb zelf meerdere keren met krukken gelopen en heb destijds ook een soort 'les' gehad van een fysiotherapeute over hoe je moet lopen met één kruk, omdat ik dat later ook moest.

Stel: je zere been is rechts.
Dan hou je je kruk dus links.
Zodra je je zere been naar voren moet doen om een stap te zetten doe je de kruk ook naar voren. In plaats van op je zere been te leunen kun je dan op je kruk leunen.
Vervolgens zet je je linkerbeen naar voren en leun je op dat been.
Lijkt me heel onlogisch..
Als je de kruk aan de kant van je goede been houdt kan je er toch veel minder goed op steunen?
Toen ik met krukken liep (eerst twee, later één) had ik hem in ieder geval aan de kant van mijn 'slechte' been .
Oud 05-12-2004, 20:34
Cookie
Cookie is offline
aan de kant van het zere been...als vervanging ervan.
Oud 05-12-2004, 22:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
Envy schreef op 05-12-2004 @ 21:15 :
Lijkt me heel onlogisch..
Als je de kruk aan de kant van je goede been houdt kan je er toch veel minder goed op steunen?
Toen ik met krukken liep (eerst twee, later één) had ik hem in ieder geval aan de kant van mijn 'slechte' been .
het lijkt idd onlogisch en ieders eerste reactie is om het aan de andere kant te plaatsen, maar het moet zeker weten aan de kant van je goede been. ik heb het van meerdere fysiotherapeuten gehoord en heb zelf ook ervaren dat dit de beste manier is om er steun van te krijgen.

Ik zie trouwens een aantal mensen zeggen dat krukken ter vervanging van een been zijn. Dat is niet zo. Het is ter ondersteuning. Als je echt een been moet vervangen (en er dus niet op mag lopen) krijg je wel 2 krukken.
Oud 05-12-2004, 22:51
Sprinkle
Sprinkle is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-12-2004 @ 23:10 :
Ik zie trouwens een aantal mensen zeggen dat krukken ter vervanging van een been zijn. Dat is niet zo. Het is ter ondersteuning. Als je echt een been moet vervangen (en er dus niet op mag lopen) krijg je wel 2 krukken.

Klopt, maar in principe vervangt het je been voor zover je 'em zelf niet kan gebruiken.
Iig, hoort-ie aan de kant te zitten van het slechte been.
Oud 05-12-2004, 23:05
Balance
Balance is offline
Citaat:
Sprinkle schreef op 05-12-2004 @ 23:51 :
Klopt, maar in principe vervangt het je been voor zover je 'em zelf niet kan gebruiken.
Iig, hoort-ie aan de kant te zitten van het slechte been.
je quote mij en zegt 'klopt', maar spreekt mij op alle kanten tegen
Oud 05-12-2004, 23:13
Verwijderd
Citaat:
FrantiC schreef op 05-12-2004 @ 19:24 :
klinkt logisch
alleen is het andersom
dat wil zeggen mij werd geadviseerd dat ik toen ik eenmaal met 1 kruk mocht lopen deze kruk in mijn rechterhand moest dragm ( linkerkant enkelband ingescheurd )

dit loopt op zich makkelijker omdat als je de kruk aan de geblesseerde kant draagt je heel erg scheef gaat lopen, at weer belanstend is voor je gezonde been.

bovendien hoef je niet op je zere been 'terug te vallen' omdat juist het gebruik van de kruk aan gezonde kant je 'loopje' heel stabiel maakt...
Oh, bij mij was het andersom dus. Ik mocht met 1 kruk proberen te lopen, en dan aan de kant van het zere been (mja dat moest niet op die manier, maar volgens de dokter ging dat beter), en dat ging ook goed zo. Als ik hem aan de andere kant hield, verloor ik telkens m'n evenwicht. Aan de zere kant niet.
't Zal wel per persoon verschillen dan

Oh en @ Balance; ik mocht op één kruk lopen toen ik mijn been nog niet mocht balasten tijdens het lopen, ik had daarvoor wel een tijdje op twee krukken gelopen, en mocht dus overgaan op 1 kruk toen het gips eindelijk van m'n been was. (Ik mocht toen m'n been nog niet belasten omdat m'n knie enorm verstijfd en verzwakt was door het gips, met oefeningen moest die aansterken.) Bij mij was die ene kruk dus wel (tijdelijk) als vervanging van 1 been; op den duur mocht ik het been wel belasten, met kruk als ondersteuning.

Laatst gewijzigd op 05-12-2004 om 23:16.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 23:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-12-2004 @ 00:13 :
Oh en @ Balance; ik mocht op één kruk lopen toen ik mijn been nog niet mocht balasten tijdens het lopen, ik had daarvoor wel een tijdje op twee krukken gelopen, en mocht dus overgaan op 1 kruk toen het gips eindelijk van m'n been was. (Ik mocht toen m'n been nog niet belasten omdat m'n knie enorm verstijfd en verzwakt was door het gips, met oefeningen moest die aansterken.) Bij mij was die ene kruk dus wel (tijdelijk) als vervanging van 1 been; op den duur mocht ik het been wel belasten, met kruk als ondersteuning.
ah. wel raar dan, vind ik. je kan met één kruk toch nauwelijks zoveel kracht zetten dat je niet op je been hoeft te steunen. En áls dat al lukt hou je dat niet lang vol, lijkt mij. Ik snap ook niet waarom je in dat geval niet gewoon 2 krukken meegeeft
maar ja, ik spreek daarin niet uit ervaring. Ik ken alleen de ene kruk als ondersteuning van een been en zelfs dan kan het in het begin al best lastig zijn omdat je al gauw te veel kracht zet op je been.
Oud 06-12-2004, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 06-12-2004 @ 00:23 :
ah. wel raar dan, vind ik. je kan met één kruk toch nauwelijks zoveel kracht zetten dat je niet op je been hoeft te steunen. En áls dat al lukt hou je dat niet lang vol, lijkt mij. Ik snap ook niet waarom je in dat geval niet gewoon 2 krukken meegeeft
maar ja, ik spreek daarin niet uit ervaring. Ik ken alleen de ene kruk als ondersteuning van een been en zelfs dan kan het in het begin al best lastig zijn omdat je al gauw te veel kracht zet op je been.
Ik was zelf twee krukken zat, vooral op school, ik kreeg van die duw-deuren niet open met twee krukken. Ik had al een tijd op krukken gelopen, dus waren m'n armen het wel gewend. 't Was even wennen, met een kruk, maar het lukte wel
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 15:02
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-12-2004 @ 00:05 :
je quote mij en zegt 'klopt', maar spreekt mij op alle kanten tegen
Tijdens een klinische les op school werd ons verteld dat je -indien je met één kruk loopt- deze inderdaad aan de 'goede' kant houdt.. Het jammere is echter dat ik de beargumentatie ben vergeten.. Zodra ik wat aantekeningen van vorig jaar vind, post ik deze wel
Oud 08-12-2004, 21:53
Eend
Eend is offline
Je moet m aan de kant van je goede been dragen. Zo kun je licht steunen en toch je been laten wennen aan het lopen.

Toen ik met krukken moest lopen, vond ik het maar onlogisch
Oud 09-12-2004, 08:17
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
idd aan de kant van je goede been lijkt mij...
Ook bij EHBO met een vervoeren van een persoon met een zeer been ga je aan de goede kant staan zodat de goede kant extra steun krijgt..
Oud 09-12-2004, 13:16
Emilia
Emilia is offline
Het is toch logischer dat je je kruk aan de kant van je goede been houdt?!
Stel: je hebt iets aan je rechtervoet. Als je gewoon stapt, gaan je linkerarm en rechtervoet automatisch samen 'naar voor', dus moet je die natuurlijke beweging niet tegengaan.
Oud 18-12-2004, 17:05
Ssanneke
Ssanneke is offline
ik loop al 3 jaar met krukken en kan met zekerheid zeggen dat als je met een kruk loopt je die kruk aan de kant van je goede been moet houden.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten