Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2004, 12:22
miekevis
miekevis is offline
Wat zijn die eigenlijk ?

je hoort altijd wel hoe je het krijgt, dat het niet te genezen is en hoeveel mensen er dat wel hebben ,
maar wat zijn nu eigenlijk de symptomen ?
wat doet het met je ?

echt vies, je ziet het allemaal op tv enzo en het lijkt zover van je bed. Stel je voor ....
Dit is gewoon al de hoofdzakelijke reden waarom ik al ni wil da men vriend me bedriegt !
Oud 12-12-2004, 12:26
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Koorts ofzo. Eerst 2 weken koorts. Dan gaat alles ineens goed. Een paar jaar laten werkt je immuunsysteem weer niet meer, en krijg je weer koorts ofzo. En dan ben je vatbaar voor elke ziekte, en is bijna elke ziekte dodelijk. Zoiets heb ik vorig jaar bij bio geleerd?
First signs of illness (return to index)

The first thing that happens after infection is that many people develop a flu-like illness. This may be severe enough to look like glandular fever with swollen glands in the neck and armpits, tiredness, fever and night sweats. Some of those white cells are dying, virus is being released, and for the first time the body is working hard to make correct antibodies. At this stage the blood test will usually become positive as it picks up the tell-tale antibodies. This process of converting the blood from negative to positive is called `sero-conversion'. Most people do not realise what is happening, although when they later develop AIDS they look back and remember it clearly. Most people have produced antibodies in about twelve weeks.

Bron: http://www.globalchange.com/ttaa/ttaa%203.htm

Misschien ist makkelijker in het Nederlands:

Aids begint meestal met griepachtige verschijnselen, soms ook huiduitslag. Vervolgens treden allerlei infecties op, met name longontsteking, darm-maaginfecties, hersenvliesontsteking en tuberculose. Ook zijn er vaak bijzondere vormen van kanker (huidkanker) en verschillende `opportunistische’ infecties (schimmel, herpes).
Ten slotte kunnen ook de volgende verschijnselen optreden: vergeetachtigheid, concentratieproblemen, lusteloosheid, sociale teruggetrokkenheid, uiteindelijk leidend tot ernstige dementie.

Bron: http://gemeentearchief.amsterdam.nl/.../de_symptomen/

Je hebt tegenwoordig ook al medicijnen die je in leven houden als je AIDS hebt geloof ik. Misschien helpt het je immuunsysteem. Het is niet te genezen, maar als je je medicijnen neemt, kun je verder gewoon een normaal leven lijden. Je bent nog wel besmettelijk, dus oppassen dat je niet op iemand anders bloedt.
PS: Als je je vriend niet vertrouwd, laat hem dan testen. Zou ik wel tenminste 1 keer doen.

Laatst gewijzigd op 12-12-2004 om 12:35.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 13:24
Verwijderd
Mijn oom kwam er achter toen hij griep kreeg, en dat werd een longontsteking. Hij werd steeds zieker; in het begin alsof het een hele erge nare griep was, maar op het laatst kon hij niets meer eten en was hij vreselijk veel afgevallen, helemaal mager en bleek. Hij kreeg nare vlekken op z'n huid, die niet meer weg gingen. En hij werd natuurlijk steeds zwakker, ademenen werd steeds moeilijker. Hij werd aan de beademing gelegd en kreeg medicijnen (om het virus te vertragen) toegediend. Volgens mij ook voedingsstoffen, omdat hij niet kon eten dus. Als z'n aders zaten dicht van het vele prikken, dus zaten er op een gegeven moment infussen in z'n benen.
Allemaal geen prettig gezicht natuurlijk.

(Uiteindelijk heeft hij alle slangetjes eruit getrokken, ook de beademing (zo'n slangetje voor z'n neus) en toen is hij vrij snel overleden, met z'n kat op schoot ( ) en z'n broers naast hem.)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 15:42
Verwijderd
Omdat het je immuunsysteem aantast zijn de symptonen ook steeds anders. Je sterft ook niet aan aids; je sterft aan een andere ziekte die je lichaam normaal gesproken kan tegenhouden.

Zo kan je al doodgaan aan een griepje of verkoudheid bij wijze van spreke. Meestal is het gewoon een griep, omdat dat de meest voorkomende ziekte is.

Ach, ik zou me om aids niet zo druk maken. Zolang je het gewoon veilig doet is er niks aan de hand, je hebt meer kans om onder een auto te komen
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 21:18
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
miekevis schreef op 12-12-2004 @ 13:22 :
Wat zijn die eigenlijk ?

je hoort altijd wel hoe je het krijgt, dat het niet te genezen is en hoeveel mensen er dat wel hebben ,
maar wat zijn nu eigenlijk de symptomen ?
wat doet het met je ?

echt vies, je ziet het allemaal op tv enzo en het lijkt zover van je bed. Stel je voor ....
Dit is gewoon al de hoofdzakelijke reden waarom ik al ni wil da men vriend me bedriegt !
Kort na de bestemming (lees; ong 2 weken erna) kun je last van heftige griep/ Pfeiffer klachten krijgen. vervolgens ben je een hele periode symptoomvrij. Op een gegeven moment wordt je immuumsysteem steeds slechter en krijg je allemaal infecties die een 'gezond mens' niet om de haverklap zou hebben.

Dit is het ff heel beknopt weergegeven..
Oud 12-12-2004, 21:32
miekevis
miekevis is offline
Je hebt tegenwoordig ook al medicijnen die je in leven houden als je AIDS hebt geloof ik. Misschien helpt het je immuunsysteem. Het is niet te genezen, maar als je je medicijnen neemt, kun je verder gewoon een normaal leven lijden. Je bent nog wel besmettelijk, dus oppassen dat je niet op iemand anders bloedt.
PS: Als je je vriend niet vertrouwd, laat hem dan testen. Zou ik wel tenminste 1 keer doen. [/B][/QUOTE]

jah ma ik vertrouw men vriendje wel hoor hij heeft het er zelf over enzo, maar allee kbedoelde dat je ziet het op tv , maar je kunt je niet voorstellen dat het bij jou zou kunnen gebeuren ! Ik toch niet.. zoals bij zovele dingen: kanker, je huis in brand, oorlog, ... dat lijkt zover weg maar eigenlijk kan het ons allen overkomen en niemand staat daarbij stil ( nu ja oorlog is wat minder toepasselijk )

ik zou het toch niet kunnen hoor... zelf met die medicatie, ik ben iemand die veel kindjes wil, maja dat gaat dan niet. ik zou in constante schrik leven om een ander te besmetten.

dus AIDS kraakt je immuunsysteem af ? waardoor je veel en snel en zwaar ziektes krijgt ?
Oud 12-12-2004, 21:56
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
miekevis schreef op 12-12-2004 @ 22:32 :
jah ma ik vertrouw men vriendje wel hoor hij heeft het er zelf over enzo, maar allee kbedoelde dat je ziet het op tv , maar je kunt je niet voorstellen dat het bij jou zou kunnen gebeuren ! Ik toch niet.. zoals bij zovele dingen: kanker, je huis in brand, oorlog, ... dat lijkt zover weg maar eigenlijk kan het ons allen overkomen en niemand staat daarbij stil ( nu ja oorlog is wat minder toepasselijk )

ik zou het toch niet kunnen hoor... zelf met die medicatie, ik ben iemand die veel kindjes wil, maja dat gaat dan niet. ik zou in constante schrik leven om een ander te besmetten.

dus AIDS kraakt je immuunsysteem af ? waardoor je veel en snel en zwaar ziektes krijgt ?
Ja je immuunsysteem werkt niet meer, en je bent vatbaar voor alledaagse ziektes die dodelijk worden omdat je immuunsysteem ze niet bestrijdt.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 10:04
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
miekevis schreef op 12-12-2004 @ 13:22 :
je kunt ook VEILIG vreemdgaan...
Oud 13-12-2004, 13:08
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Gothic schreef op 13-12-2004 @ 11:04 :
Kan een scheurtje inkomen...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 19:50
miekevis
miekevis is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 13-12-2004 @ 14:08 :
Kan een scheurtje inkomen...

Je moet gewoon NIET vreemgaan ???
waarom is dat goed??
voor mij is dat een teken van zwakte en zieligheid
Oud 18-12-2004, 08:54
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Gothic schreef op 13-12-2004 @ 11:04 :
Hoe je het ook draait of keert, hoe meer je in contact komt met iemand die aids heeft, op welke wijze dan ook , hoe groter de kans dat jezelf ook aids krijgt.

AIDS wordt ook via het bloed overgedragen, dus vroeg of laat loop je tegen de lamp, zelfs bij normale hedendaagse situaties (al is de kans relatief klein ja, ze is absoluut niet uit te sluiten). Dat betekent natuurlijk niet dat mensen contact met een AIDS-persoon moeten vermijden, de kans blijft idd vrij klein zolang je geen sex hebt. Ik zeg gewoon dat ze sowieso een grotere kans hebben om besmet te geraken.

Maar zelfs al heb je 'veilig' sexueel contact met een AIDS persoon begeef je je echt wel op glad ijs dan. Het lichamelijk contact is vrij intens.
Oud 18-12-2004, 08:59
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
miekevis schreef op 13-12-2004 @ 20:50 :
Je moet gewoon NIET vreemgaan ???
waarom is dat goed??
voor mij is dat een teken van zwakte en zieligheid
Je hebt ergens wel een punt maar daar gaat het niet echt om.
Het gaat erom in hoeverre vreemdgaan het risico bevordert om AIDS te krijgen en over te geven aan anderen.

Maar het is idd heel laag bij de grond dat je op die manier anderen de afgrond insleurt zonder dat je daar bij stil staat/bewust van bent.
Citaat:
Andijvie schreef op 12-12-2004 @ 14:24 :
(Uiteindelijk heeft hij alle slangetjes eruit getrokken, ook de beademing (zo'n slangetje voor z'n neus) en toen is hij vrij snel overleden, met z'n kat op schoot ( ) en z'n broers naast hem.)
Wat een 'verhaal'...mooi, bevreemdend en ontroerend tegelijk.

Laatst gewijzigd op 18-12-2004 om 09:03.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 12:40
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-12-2004 @ 14:24 :
Mijn oom kwam er achter toen hij griep kreeg, en dat werd een longontsteking. Hij werd steeds zieker; in het begin alsof het een hele erge nare griep was, maar op het laatst kon hij niets meer eten en was hij vreselijk veel afgevallen, helemaal mager en bleek. Hij kreeg nare vlekken op z'n huid, die niet meer weg gingen. En hij werd natuurlijk steeds zwakker, ademenen werd steeds moeilijker. Hij werd aan de beademing gelegd en kreeg medicijnen (om het virus te vertragen) toegediend. Volgens mij ook voedingsstoffen, omdat hij niet kon eten dus. Als z'n aders zaten dicht van het vele prikken, dus zaten er op een gegeven moment infussen in z'n benen.
Allemaal geen prettig gezicht natuurlijk.

Maar nu heb je nog niet verteld hoe hij HIV heeft gekregen.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 18-12-2004 @ 13:40 :
Maar nu heb je nog niet verteld hoe hij HIV heeft gekregen.
Waarschijnlijk via een van z'n ex-vrienden
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 13:09
Maija
Maija is offline
Citaat:
Als z'n aders zaten dicht van het vele prikken, dus zaten er op een gegeven moment infussen in z'n benen.

iemand een idee..hoe hij aan het aids is gekomen?
Oud 18-12-2004, 20:50
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
BizZz schreef op 18-12-2004 @ 14:09 :
aids kun je niet krijgen, HIV wel.

Citaat:
De term aids staat voor Acquired Immune Deficiency Syndrome, ofwel Verworven Immuun Deficiëntie Syndroom.
Dit betekent dat het afweersysteem van de mens niet meer goed functioneert. Het afweersysteem houdt normaal gesproken infecties tegen.

A acquired: tijdens het leven opgelopen, dus niet geërfd

I immune: immuniteit - afweer(systeem), het natuurlijke systeem in het lichaam dat beschermt tegen ziekten veroorzaakt door bijvoorbeeld bacteriën, virussen en schimmels

D deficiency: tekort, gebrek, verminderde functie

S syndrome: syndroom, ziektebeeld, de gezamenlijke verschijnselen van een bepaalde ziekte
Aids is dus de toestand waarin het imuunsysteem verkeerd wanneer het dusdanig is verzwakt door HIV. Tenminste, als ik het goed begrijp. Maar HIV en Aids worden vaak door elkaar gehaald of gezien als één.

http://www.aidsfonds.nl/
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 21:21
Verwijderd
Citaat:
BizZz schreef op 18-12-2004 @ 14:09 :
Volgens mijn moeder is zijn ex-vriend overleden aan de gevolgen van Aids, lang nadat ze uit elkaar waren, mijn oom zal het waarschijnlijk van hem gekregen hebben. Maar zelf zei hij het niet zeker te weten. 't Kwam dus hoogstwaarschijnlijk wel van seksueel contact.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 18-12-2004 @ 22:21 :
Volgens mijn moeder is zijn ex-vriend overleden aan de gevolgen van Aids, lang nadat ze uit elkaar waren, mijn oom zal het waarschijnlijk van hem gekregen hebben. Maar zelf zei hij het niet zeker te weten. 't Kwam dus hoogstwaarschijnlijk wel van seksueel contact.
Jeetje, heeft hij dan daarna geen anderen besmet nog?

In de film 'Philadelphia' over een man met aids komt ook voor dat je gedurende lange tijd af en aan wondjes krijgt op je lichaam en gezicht.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef op 19-12-2004 @ 21:22 :
Jeetje, heeft hij dan daarna geen anderen besmet nog?

Niet dat ik weet, waarschijnlijk is de condoom geknapt op een ongelukkig moment. Hij kreeg een nieuwe vriend, en die is gewoon kerngezond gebleven, dus kennelijk deden ze het wel veilig.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 19-12-2004 @ 21:40 :
Niet dat ik weet, waarschijnlijk is de condoom geknapt op een ongelukkig moment. Hij kreeg een nieuwe vriend, en die is gewoon kerngezond gebleven, dus kennelijk deden ze het wel veilig.
Ja, ik geloof ook dat je niet per definitie áltijd besmet raakt met HIV als je onveilige seks hebt met iemand die het heeft? Of is dat nu echt een in mijn hoofd ontstaan fabeltje?

Ik bedoel, de kans is natuurlijk wel megagroot maar het is niet 100% zeker dacht ik?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef op 19-12-2004 @ 22:10 :
Ja, ik geloof ook dat je niet per definitie áltijd besmet raakt met HIV als je onveilige seks hebt met iemand die het heeft? Of is dat nu echt een in mijn hoofd ontstaan fabeltje?

Ik bedoel, de kans is natuurlijk wel megagroot maar het is niet 100% zeker dacht ik?
Nee, dat is inderdaad waar. (Ik kende hem ook niet als een naar roekeloos persoon, dus ik geloof absoluut dat het een ongelukje was dat hij onveilige seks had. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de condoom geknapt is.)
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 22:43
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef op 19-12-2004 @ 22:10 :
Naar mijn weten is de kans dat je HIV krijgt zelfs klein, ook al heeft die andere persoon het... Toch niet aan te raden natuurlijk.

edit: dit moet ik toch terugnemen, het ging over iets anders

Vaginaal en anaal seksueel contact zonder condoom zijn onveilig. Bij vaginaal seksueel contact (neuken) zonder condoom kan zowel de man de vrouw infecteren als omgekeerd. Bij anaal seksueel contact (kontneuken) zonder condoom, tussen mannen of tussen man en vrouw, kan hiv makkelijk in de bloedbaan van de partner terechtkomen.

Zowel de vagina als de anus (endeldarm) zijn goed doorbloed en bestaan uit kwetsbaar slijmvlies. Tijdens het neuken kan dit slijmvlies makkelijk beschadigen of geïrriteerd raken. Infectie vindt dan plaats via kleine wondjes in het slijmvlies en het virus dringt op deze manier meteen de bloedbaan binnen. Wanneer iemand een geslachtsziekte heeft of als er wondjes of ontstekingen aan de geslachtsorganen zijn, wordt de kans op hiv-infectie groter. Een - soms gewenst en soms ongewenst - gevolg van onveilig vrijen kan zwangerschap zijn. Dit wordt wel eens vergeten, doordat alle aandacht uitgaat naar hiv.

Wat zijn de ziekteverschijnselen?
Laatst gewijzigd: 4 meii 2004

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste eerste klachten en ziekteverschijnselen die je al snel kunt krijgen als je hiv-positief bent. Dit is niet om je af te schrikken, maar om ervoor te zorgen dat je bepaalde ziekteverschijnselen kunt herkennen. Het verschilt van persoon tot persoon of- en wanneer je klachten en ziekteverschijnselen krijgt. Door op een bepaald moment hiv-remmers te gaan slikken kun je de kans sterk verkleinen dat je veel te maken krijgt met de opgesomde kwalen. Aarzel niet om naar je arts te gaan als je denkt dat je een klacht of ziekteverschijnsel hebt. Deze kan je verder informeren of wellicht behandelen.

De belangrijkste klachten en ziekteverschijnselen die je al snel kunt krijgen zijn:

(extreem) gevoel van moeheid
aanhoudend gewichtsverlies
aanhoudende koorts (hoger dan 38º C)
hevig nachtzweten
aanhoudende diarree
opgezette lymfeklieren in de hals, oksels en liezen
candida: ontstekingen door een soort schimmel, meestal in de mond, keel of vagina. Je herkent deze schimmel aan een witte uitslag
huidproblemen: droge, schilverende huid, eczeem enzovoort
(terugkerende) anale en vaginale wratten
ernstige tandvleesontstekingen
regelmatig terugkerende vaginale infecties
gordelroos: blaasjes gevuld met vocht, gepaard met zenuwpijnen

etc etc
http://www.hivnet.org/index.html

Laatst gewijzigd op 19-12-2004 om 22:55.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten