![]() |
|
een uit de hand gelopen discussie op Onzin,.. maar.....
wat betekent dit? Lukas 14 26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. www.statenvertaling.net Als je je ouders haat enzo, dan kun je jezus discipel zijn? ![]() In het Grieks: (Greek NT - Textus Rec.) Luke 14:26 ei tiV ercetai proV me kai ou misei ton patera eautou kai thn mhtera kai thn gunaika kai ta tekna kai touV adelfouV kai taV adelfaV eti de kai thn eautou yuchn ou dunatai mou maqhthV einai met griekse tekentjes hier: http://www.olivetree.com/bible/Fram...ewTestament.htm even zoeken op lukas 14:26 dan Ik begrijp geen Grieks, helaas.....
|
![]() |
|
Dit is het topic op onzin:
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1043978 Een verklaring die daar onder andere staat is: Het Hebreeuwse woord barad (hagel) kan ook gebruikt worden voor meteorieten. Zelfs in een Griekse tekst als het Nieuwe Testament kan op zeker moment de betekenis van overeenkomstige Hebreeuwse woorden een rol spelen. Vgl. o.a. de betekenis 'minder achten' voor 'haten' in Lucas 14: 26. en nog een: Quote Lucas 14:26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. Hier handelt Lucas erover wat er voor nodig is om een discipel van God te mogen zijn. Hier wordt wederom aangehaald (net als op meer plaatsen in de bijbel) dat je in wezen alles moet opgeven voor God. Daar is dit vers een van de ondferdelen van. Deze waarschuwt dat je in wezen alles in het leven moet haten omdat je het moet KUNNEN opgeven om God te vinden. Dit vraagt om nogal wat zelfopoffering. Een beetje te veel naar mijn idee. Het zet echter niet letterlijkn aan tot haat. Het geeft alleen aan dat je zoveel zult moeten opgeven dat je eigenlijk het hele leven moet haten, anders is het te moeilijk om op te geven. Maar nu is dus eigenlijk de vraag WAT BETEKENT het griekse LETTERLIJK?? Je ouders haten mag natuurlijk niet( 5e gebod) |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
http://www.coas.com/BijbelMetKantTekeningen/ (je vindt de mooiste dingen als je zoekt. de statenvertaling met kanttekeningen online ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
what about this: http://www.olivetree.com/index.html ![]()
||
Citaat:
Je had ook kunnen zeggen dat iedereen gewoon grieks moet leren.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() @yab-yum: ja, maar door vernieuwde inzichten in de taal kunnen ze het nu misschien beter vertalen. |
![]() |
||
Citaat:
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. 37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; 38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. 39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden. Ik heb mij eens laten vertellen ons Nederlandse woord haat een zwaardere betekenis heeft dan het equivalent dat in de grondtekst staat. Waardoor de betekenis van de tekst in Lucas identiek is aan de tekst in Matteus. Hoewel in de Statenvertaling ook het woord haat staat, moet men er wel bij bedenken dat deze ruim 400 jaar oud is, en alleen af en toe nieuwe spellingen heeft ondergaan, het zou daarom heel goed mogelijk kunnen zijn dat toen die vertaling werd gemaakt het woord haat nog niet de diepe betekenis van tegenwoordig had. Vijftig jaar geleden bijvoorbeeld was je als je ongesteld was gewoon ziek, terwijl het tegenwoordig onmogelijk is voor het mannelijk geslacht om dat woord, als ze het over zichzelf hebben, in de mond te nemen. Bovendien staan in de kanttekeningen van de statenvertaling zelf al bij de Lucastekst: "haat zijn vader, Dat is, die deze boven mij liefheeft, gelijk verklaard wordt Matth. 10:37."
Laatst gewijzigd op 16-12-2004 om 10:32. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader,19) en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven,20) die kan Mijn discipel niet zijn. Met als verwijzingen: 19) haat zijn vader, Dat is, die deze boven mij liefheeft, gelijk verklaard wordt Matth. 10:37. (37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.) 20) leven, Grieks ziel; gelijk Matth. 16:25. (25 Want zo wie zijn leven zal willen behouden die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.) Als toevoeging wat er allemaal al werd gezegd ![]() Dus niet haten, maar je ziel/leven willen verliezen om bij God te kunnen horen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hierdoor kweek je tweestrijd, en dit topic is het levende bewijs. |
![]() |
|
hm, een eerste jaars student griekse en latijnse taal en cultuur buigt zich over de tekst:
http://forum.scholieren.com/showthre...9#post14759599 en hij spreekt de nbv en de willibrord vertaling tegen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-12-2004 om 21:58. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Er staat, parafraserend: als er iemand is die mijn discipel wil worden is er voor hem de voorwaarde, dat hij zijn ouders etc. HAAT. Dat hij een enorme afkeer koestert jegens hen. Dat hij hen aan de galg geknoopt wil zien.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het een beetje een rare gedachtenkronkel. (die een heleboel christenen maken trouwens)
||
Citaat:
![]() (Haatte die apostelen enzo ook hun ouders dan?)
||
Citaat:
![]()
|
http://www.tektonics.org/gk/jesussayshate.html
er is niets nieuws onder de zon, alles is al eens gedaan. zie de link |
![]() |
||
Citaat:
"Skeptics who really want to give Jesus a black eye are fond of quoting this verse, Luke 14:26:" even ter verduidelijking voordat ik weer aantijgingen naar mijn hoofd geslingerd krijg: ik was niet de eerste die lukas citeerde ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|