Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Games
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2004, 15:15
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
omdat een topic met een vraag over een emulator dicht is, wou ik ff wat vragen :

- is een emulator illegaal ?

en dan meteen maar ff mijn eigen mening : Nee, een emulator is niet illegaal. Het kan wel illegaal zijn om er spellen mee te spelen, afhankelijk van het spel en het daarop berustende copyright, maar de emulator op zich is IMHO niet illegaal.
Oud 16-12-2004, 15:19
reuffneck32
reuffneck32 is offline
hij vroeg ook om de spellen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:26
Verwijderd
Nope is niet illegaal, je mag ook spellen op je pc hebben die je zelf hebt gekocht, ook niet illegaal. Maar 't kan wel illegaal worden, daarom werd het topic gesloten - denk ik.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:26
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Boeie, bittorrent is ook legaal maar op het moment dat je het gebruikt is het illigaal. Zelfde als met een hakbijl.
Een forum kan gewoon besluiten om alles wat enigzins riekt naar illigaliteit van het forum te verwijderen. Dan gaat het er niet echt of het nou wettelijk legaal is of niet.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:27
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 16-12-2004 @ 16:26 :
Boeie, bittorrent is ook legaal maar op het moment dat je het gebruikt is het illigaal. Zelfde als met een hakbijl.
Mag je geen hout hakken?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:28
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-12-2004 @ 16:27 :
Mag je geen hout hakken?
Geen hoofden in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:35
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 16-12-2004 @ 16:28 :
Geen hoofden in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:41
Verwijderd
Emulator is niet illegaal. Een emualtor doet niks verkeerd namelijk.
Roms zijn ook niet illegaal alleen wanneer je zelf geen kpie van eht spel bezit. Roms en emulators zijn bedoelt om je origineel te kunnen back-uppen mocht ie kapot gaan.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:44
Verwijderd
Is een vuurwapen illegaal? Nee, maar het zonder vergunning in bezit hebben van een vuurwapen of het neerschieten van iemand met een vuurwapen wel.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:46
Verwijderd
Mooi gesproken.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Robo schreef op 16-12-2004 @ 16:41 :
Emulator is niet illegaal. Een emualtor doet niks verkeerd namelijk.
Roms zijn ook niet illegaal alleen wanneer je zelf geen kpie van eht spel bezit. Roms en emulators zijn bedoelt om je origineel te kunnen back-uppen mocht ie kapot gaan.
Dat smoesje lees ik idd ook altijd op die sites.
Dikke bullshit oc, tis gewoon zodat je die spellen op je pc kan spelen met de gemakken van tijdsversnelling en saven waar je wilt én dat je niet een hoop geld hoeft uit te geven om aan de spellen en console te komen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 16:46
Allochthony
Allochthony is offline
Als het een smoesje zou zijn zouden al die sites allang kapot zijn, het is gewoon de waarheid, je mag een emulator gebruiken mits je het orginele spel in bezit hebt, hetzelfde geldt voor muziek en whatever.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:02
Verwijderd
dat smoesje roeleert
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 22:40
Obi Wan
Obi Wan is offline
Niet echt een discussie wat ergens heen gaat
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 23:33
Verwijderd
Citaat:
Allochthony schreef op 16-12-2004 @ 17:46 :
Als het een smoesje zou zijn zouden al die sites allang kapot zijn, het is gewoon de waarheid, je mag een emulator gebruiken mits je het orginele spel in bezit hebt, hetzelfde geldt voor muziek en whatever.
Dat klopt, maar 99,9% van de mensen die gebruik maken van emulators hebben de originele spellen niet in hun bezit.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 23:34
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-12-2004 @ 00:33 :
Dat klopt, maar 99,9% van de mensen die gebruik maken van emulators hebben de originele spellen niet in hun bezit.
Soms wel een of twee spelletjes hoor ...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Morridin schreef op 16-12-2004 @ 17:38 :
Dat smoesje lees ik idd ook altijd op die sites.
Dikke bullshit oc, tis gewoon zodat je die spellen op je pc kan spelen met de gemakken van tijdsversnelling en saven waar je wilt én dat je niet een hoop geld hoeft uit te geven om aan de spellen en console te komen.
En als sommige oeroude games niet meer te verkrijgen zijn?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 10:48
Vice
Vice is offline
Of nooit in Europa uitgekomen zijn?
Oud 17-12-2004, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Allochthony schreef op 16-12-2004 @ 17:46 :
Software mag wettelijk niet geshared worden. Nuff said, of je het zelf hebt of niet .

Anyhoe: Als software niet meer te verkrijgen is heb je pech zolang er nog licentie op zit.

Overigens, nee ik ben geen moraalridder, ik stik zelf van de roms . Maar de enige manier waarop ik het 'goedpraat' is door te zeggen: Die spellen zijn leuk, daarom wil ik ze. En: Ze krijgen me toch niet

Overigens, als ze niet nooit in Europa zijn uitgekomen zal er naar ik aanneem ook geen europese licentie opzitten, waardoor het niet strafbaar is
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 12:07
Verwijderd
er staat toch ook altijd zo iets van dat alsje t spel niet heb datje t dan wel de rom mag downloaden maar deze na 24 uur moet deleten?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Morridin schreef op 17-12-2004 @ 12:50 :
Software mag wettelijk niet geshared worden. Nuff said, of je het zelf hebt of niet

(...)
Ja, maar dat is auteursrecht. Dat verbiedt inderdaad openbaarmaking en verveelvoudiging zonder toestemming. Dan zouden degenen die die roms op hun site hebben staan onrechtmatig handelen, maar degene die de roms downloadt en speelt niet. Tenminste, dat hangt ervan af hoe je het proces 'downloaden' opvat. Wordt daar een kopie gemaakt van het spel (ja) en is dat een vorm van verveelvuldiging (ik denk het)? Genoeg stof tot discussie.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 15:33
Verwijderd
Oehw, over een paar jaar heb ik net zulke kennis als jij ^^.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 15:37
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
veel emulators en roms mag je van de fabrikant 24 uur op je pc hebben staan, in die tijd zijn ze dus niet illegaal.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 15:42
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 17-12-2004 @ 16:37 :
veel emulators en roms mag je van de fabrikant 24 uur op je pc hebben staan, in die tijd zijn ze dus niet illegaal.
Die regel bestaat niet.

Verder zijn emulators bijna altijd illegaal; niet vanwege auteursrecht-overwegingen, maar vanwege de License Agreement die je tekent bij aanschaf/installatie van een spel. Er staat doorgaans duidelijk in dat geen enkele wijziging in de manier waarop het spel functioneert of de manier en het medium van het spelen zelf mag worden gemaakt. Een emulator doet dat wel, door het spel te gebruiken om het vervolgens op een ander medium na te bootsen.
Oud 17-12-2004, 15:49
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 17-12-2004 @ 16:42 :
Die regel bestaat niet.

Verder zijn emulators bijna altijd illegaal; niet vanwege auteursrecht-overwegingen, maar vanwege de License Agreement die je tekent bij aanschaf/installatie van een spel. Er staat doorgaans duidelijk in dat geen enkele wijziging in de manier waarop het spel functioneert of de manier en het medium van het spelen zelf mag worden gemaakt. Een emulator doet dat wel, door het spel te gebruiken om het vervolgens op een ander medium na te bootsen.
Laten we even aannemen dat er inderdaad een contractuele verplichting is het spel niet te wijzigen of op een ander medium te spelen. Het spelen van een rom met een emulator zou dan wanprestatie kunnen opleveren jegens de fabrikant van het spel, maar ik zie ook dan nog niet in waarom dat de emulator zelf zou betreffen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2004, 15:56
Verwijderd
De emulator zelf is niet illegaal, de roms wel.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 19:32
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 16:44 :
of het neerschieten van iemand met een vuurwapen wel.
Je mag alleen mensen neerschieten die zelf geen vuurwapen hebben
Oud 18-12-2004, 12:13
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-12-2004 @ 16:49 :
Laten we even aannemen dat er inderdaad een contractuele verplichting is het spel niet te wijzigen of op een ander medium te spelen. Het spelen van een rom met een emulator zou dan wanprestatie kunnen opleveren jegens de fabrikant van het spel, maar ik zie ook dan nog niet in waarom dat de emulator zelf zou betreffen.
Goed, als je de emulator hebt maar verder niet gebruikt zou dat inderdaad niet 'illegaal' zijn.
Oud 18-12-2004, 13:08
Verwijderd
Het hebben en aanbieden van een emulator is niet illegaal, tenzij de voorschriften van de emulator anders beschrijven. Bijv. bij een commerciele emulator.

Het hebben en aanbieden van een rom is ook niet illegaal, mits deze non-commercieel is.
Bij het hebben van een commerciele rom moet je het originele exemplaar in bezit hebben. Anders mag je hem maar 24 uur behouden en MOET je de rom daarna verwijderen van je systeem als de voorschriften van de rom dit omschrijven.

Nog een ding.
Het aanbieden van een rom samen met een emulator is ook verboden, mits een van de twee of allebei commercieel zijn.

Dit is eigenlijk het hebben en houden van een emulator en een rom.

Laatst gewijzigd op 18-12-2004 om 13:10.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Rakkerzero schreef op 18-12-2004 @ 14:08 :
Het hebben en aanbieden van een rom is ook niet illegaal, mits deze non-commercieel is.
Bij het hebben van een commerciele rom moet je het originele exemplaar in bezit hebben. Anders mag je hem maar 24 uur behouden en MOET je de rom daarna verwijderen van je systeem als de voorschriften van de rom dit omschrijven.
Nee.
Je mag in Nederland alles hebben en downloaden, dat is niet illegaal. Je mag het alleen nooit aanbieden aan anderen.

Downloaden met bittorrent is niet illegaal, en als je er een zaak van maakt win je het ook, het probleem is alleen dat je automatisch ook upped, en dat is wel illegaal, en daarom kunnen BREIN/BAF en dergelijke organisaties er wat aan doen.
Een emulator kan trouwens wél illegaal zijn. De emulator an sich dan. Emulatoren zijn over het algemeen tot stand gekomen door reverse-engineering, en dat mag niet, tenzij je er geld voor neerlegt en hierover een deal sluit met de producent van de desbetreffende console.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 23:48
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 18-12-2004 @ 20:44 :
Nee.
Je mag in Nederland alles hebben en downloaden, dat is niet illegaal. Je mag het alleen nooit aanbieden aan anderen.

Downloaden met bittorrent is niet illegaal, en als je er een zaak van maakt win je het ook, het probleem is alleen dat je automatisch ook upped, en dat is wel illegaal, en daarom kunnen BREIN/BAF en dergelijke organisaties er wat aan doen.
Een emulator kan trouwens wél illegaal zijn. De emulator an sich dan. Emulatoren zijn over het algemeen tot stand gekomen door reverse-engineering, en dat mag niet, tenzij je er geld voor neerlegt en hierover een deal sluit met de producent van de desbetreffende console.
Hmm, bij de eerste intro week op me studiem zeiden ze idd dat een simulatane upload wel illegaal is, maar dat het downloaden van software(als in programma's) per definitie strafbaar was.Hmm, zal het me wel verkeerd herinneren
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 14:06
Verwijderd
"Uploaden of ter beschikking stellen van andermans intellectueel eigendom is immers vergelijkbaar met diefstal en dus is het downloaden vergelijkbaar met heling. Heling is bij wet verboden omdat je anders een legale afzetmarkt creert voor gestolen goederen, dat zou diefstal aanmoedigen. Het is nog vreemder als je beseft dat het verkrijgen van een illegale cd wel heling is (en dus strafbaar) maar dat een illegaal aangeboden bestand van die cd downloaden wel mag. Ook al bevat dat bestand precies hetzelfde werk als die cd. Driedubbel vreemd is het als je beseft dat dit alleen voor muziek en beeld geldt maar niet voor computer games en software: die mag je dus niet downloaden van illegale bron."

Oftwel, software mag per definitie niet (like I care anyway )
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 14:54
Verwijderd
hehe opzich. Dat is dan ook weer waar
Voor software heb ik dan weer; Lang Leve SURF en SLB!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 10:08
computergekkie
computergekkie is offline
Ik gebruik een emulator voor roms te downloaden. Die probeer ik dan een paar dagen, en als die rom leuk is ga ik heb kopen. Anders verwijder ik de rom van mijn computer.
Oud 09-01-2005, 10:25
Smobbo
Smobbo is offline
lekker nutteloze up van een doodgebloed topic.
Oud 09-01-2005, 10:27
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 16-12-2004 @ 16:26 :
Boeie, bittorrent is ook legaal maar op het moment dat je het gebruikt is het illigaal.
Nee.
Het is alleen illegaal om bestanden waarvan je geen rechten hebt in bezit ter hebben.
Downloaden van legale bestranden is zowiezo geen probleem.
Downloaden van illegale ook niet, pas als je geen rechten ervoor hebt wordt het illegaal.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 15:37
*.Cloud
*.Cloud is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-12-2004 @ 16:15 :
omdat een topic met een vraag over een emulator dicht is, wou ik ff wat vragen :

en dan meteen maar ff mijn eigen mening : Nee, een emulator is niet illegaal. Het kan wel illegaal zijn om er spellen mee te spelen, afhankelijk van het spel en het daarop berustende copyright, maar de emulator op zich is IMHO niet illegaal.
Een emulator is niet illegaal, zolang je het bios van de desbetreffende console zelf ript, dat wil zeggen overzet naar je pc van de console. Daarvoor zijn bepaalde kabeltjes en blabla: wat dus echt té veel moeite kost, maar het bios van het internet halen is weer illegaal ook al heb je de console in bezit. En natuurlijk moet je de spellen waarvan je roms hebt ook in je bezit zijn.
Oud 09-01-2005, 16:25
freyk
freyk is offline
Om eindelijk van het gezeik af te komen, het volgende:
Wat vind Nintendo van roms en emulators?

Citaat:
What is a Nintendo Video Game Emulator?

A Nintendo emulator is a software program that is designed to allow game play on a platform that it was not created for. A Nintendo emulator software allows for Nintendo console based or arcade games to be played on personal computers. The video games are obtained by downloading illegally copied software, i.e. Nintendo ROMs, from Internet distributors. Nintendo ROMs then work with the Nintendo emulator to enable game play on the computer.

Can I Download a Nintendo ROM from the Internet if I Already Own the Authentic Game?

There is a good deal of misinformation on the Internet regarding the backup/archival copy exception. It is not a "second copy" rule and is often mistakenly cited for the proposition that if you have one lawful copy of a copyrighted work, you are entitled to have a second copy of the copyrighted work even if that second copy is an infringing copy. The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic. Therefore, whether you have an authentic game or not, or whether you have possession of a Nintendo ROM for a limited amount of time, i.e. 24 hours, it is illegal to download and play a Nintendo ROM from the Internet.

En het belangrijkste:
How Does Nintendo Feel About the Emergence of Video Game Emulators?

The introduction of video game emulators represents the greatest threat to date to the intellectual property rights of video game developers. As is the case with any business or industry, when its products become available for free, the revenue stream supporting that industry is threatened. Such emulators have the potential to significantly damage a worldwide entertainment software industry which generates over $15 billion annually, and tens of thousands of jobs.

Voor meer info: Nintendo's legalfaq

Laatst gewijzigd op 09-01-2005 om 16:27.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 16:37
Verwijderd
Nintendo vergeet alleen wel dat veel van die spellen Uberhaupt niet eens gespeeld meer zouden worden zonder emu's&rom's.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 16:50
*.Cloud
*.Cloud is offline
Citaat:
Morridin schreef op 09-01-2005 @ 17:37 :
Nintendo vergeet alleen wel dat veel van die spellen Uberhaupt niet eens gespeeld meer zouden worden zonder emu's&rom's.
Klopt, deze spellen worden vaak ook vrijgegeven als ze niet meer in de winkel verkocht worden; je kan ze legaal downloaden. Daarvoor heb je sites zoals The-Underdogs die oude, goede games hosten zodat ieder nog aan deze bijna vergeten titels lol kan beleven! Een geweldig systeem moet ik zeggen! Hier zitten trouwens ook een boel nes/snes titels bij.
Oud 09-01-2005, 16:51
freyk
freyk is offline
Citaat:
Morridin schreef op 09-01-2005 @ 17:37 :
Ok, dan gaan we ff verder:
Citaat:
How Come Nintendo Does Not Take Steps Towards Legitimizing Nintendo Emulators?

Nintendo Emulators promote piracy. That's like asking why doesn't Nintendo legitimize piracy. It doesn't make any business sense. It's that simple and not open to debate.

People Making Nintendo Emulators and Nintendo ROMs are Helping Publishers by Making Old Games Available that are No Longer Being Sold by the Copyright Owner. This Does Not Hurt Anyone and Allows Gamers to Play Old Favorites. What's the Problem?

The problem is that it's illegal. Copyrights and trademarks of games are corporate assets. If these vintage titles are available far and wide, it undermines the value of this intellectual property and adversely affects the right owner. In addition, the assumption that the games involved are vintage or nostalgia games is incorrect. Nintendo is famous for bringing back to life its popular characters for its newer systems, for example, Mario and Donkey Kong have enjoyed their adventures on all Nintendo platforms, going from coin-op machines to our latest hardware platforms. As a copyright owner, and creator of such famous characters, only Nintendo has the right to benefit from such valuable assets.

Isn't it Okay to Download Nintendo ROMs for Games that are No Longer Distributed in the Stores or Commercially Exploited? Aren't They Considered "Public Domain"?

No, the current availability of a game in stores is irrelevant as to its copyright status. Copyrights do not enter the public domain just because they are no longer commercially exploited or widely available. Therefore, the copyrights of games are valid even if the games are not found on store shelves, and using, copying and/or distributing those games is a copyright infringement.

Haven't the Copyrights for Old Games Expired?

U.S. copyright laws state that copyrights owned by corporations are valid for 75 years from the date of first publication. Because video games have been around for less than three decades, the copyrights of all video games will not expire for many decades to come.
Dus nog maar 75 jaartjes wachten...

Are Game Copying Devices Illegal?

Yes. Game copiers enable users to illegally copy video game software onto floppy disks, writeable compact disks or the hard drive of a personal computer. They enable the user to make, play and distribute illegal copies of video game software which violates Nintendo's copyrights and trademarks. These devices also allow for the uploading and downloading of ROMs to and from the Internet. Based upon the functions of these devices, they are illegal.
Oud 09-01-2005, 19:06
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-12-2004 @ 16:15 :

Alleen als je het spel niet gekocht hebt en het copyright daarmee geschonden hebt is het illegaal. Ook verouderde platforms emuleren is trouwens illegaal.
Oud 10-01-2005, 13:10
Verwijderd
@Freyk,

Das een mooie lap tekst, maar natuurlijk niet unbiased én ook nog eens niet geldig in nederland(het grootste gedeelte). Je mag in Nederland je nintendo spellen wel kopiëren (je eigen) etc.
Er was ook geen gerechtelijke uitspraak over modchips in de tijd van de NES en SNES.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten