Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2004, 13:16
evanescence
evanescence is offline
Binge Eating Disorder (BED) wordt in het Nederlands ook wel ‘vreetbuienstoornis’ genoemd. Eigenlijk lijkt BED veel op boulimia, wat betreft het hebben van eetbuien. Als je BED hebt kan het zijn dat je de hele dag door blijft eten en daarmee niet kunt stoppen, of dat je vreetbuien hebt waarbij je in korte tijd heel veel eten ineens opeet.

Het verschil met boulimia is dat je niet compenseert. Dat wil zeggen dat je na een vreetbui niet gaat braken, laxeren, overmatig sporten, bewegen of dagenlang hongeren om de vreetbui te compenseren. Door de vreetbuien kom je aan in gewicht, waardoor veel mensen met BED overgewicht hebben.

In gedachten ben je steeds bezig met lijnen, afvallen, eten of niet-eten. Het eten beheerst je dag en nacht.

----------------------------------------------------------------------

Ik herken echt alles in dit stukje tekst...dat wilt niet meteen zeggen dat ik het heb...maar ik vroeg me af of mensen op het forum dit hebben of ook heel erg herkennen....talk to me

-xx-
Oud 24-12-2004, 13:30
Ruudje
Ruudje is offline
Ja, ook ik herken bijna alles in dit stukje. Maar daarbij heb ik volgens de BMI geen overgewicht en lig ik niet echt wakker van het feit dat ik er veel mee bezig ben.

Als je denkt dit te hebben, zou je het beste naar de huisarts kunnen gaan. Die kan je, als dat nodig is, doorverwijzen(geen idee naar wie) en dan kan er een diagnose gesteld worden.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 14:31
evanescence
evanescence is offline
ja maja, ik heb daar geen zin in....ik ben een luie donder en het is gewoon kut..ik zit in die neerwaartse spiraal en door al dat vet etc...zitten daar hormonen in ofzo of dingen (heb ik wellus gehoord) die je lui en depressief maken....die stap vind ik zo groot...om naar een dokter voor te gaan
Oud 24-12-2004, 14:44
Verwijderd
Ik weet niet of het werkelijk zo is dat in vet hormonen zitten die je lui en depressief maken...'k heb er nog nooit van gehoord iig...

Je kunt ook zelf proberen om er verandering in aan te brengen, maar als dat niet lukt dan lijkt het me niet onverstandig om naar de dokter te gaan.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 14:56
OceanEye
OceanEye is offline
Ik zou een keer een bezoekje brengen aan de huisarts of evt. een dietiste. Die kunnen je waarschijnlijk meer vertellen en beter advies geven.
Oud 24-12-2004, 16:46
Nona
Nona is offline
Ik weet niet... Ik eet alles wat los en vast zit, maar ik ben niet dik en ik vind het ook niet erg.

Is eten voor jou een probleem? Zo ja: welk probleem heb je ermee?
Oud 24-12-2004, 18:03
evanescence
evanescence is offline
Citaat:
OceanEye schreef op 24-12-2004 @ 15:56 :
Ik zou een keer een bezoekje brengen aan de huisarts of evt. een dietiste. Die kunnen je waarschijnlijk meer vertellen en beter advies geven.
dietiste heb ik al gehad, paarjaar geleden, ik weet heus wel wat goed of slecht voor me is...en wat ik wel en niet moet eten als ik wil afvallen...

kruimel: Is eten voor jou een probleem? Zo ja: welk probleem heb je ermee?

eten is soms (vaak, onbewust bijna altijd denk ik) een probleem van mij.....ik eet gewoon brood en avond eten...de ene dag gaat het goed en de andere dagen eet ik alles wat los en vast zit erbij op....ik ga soms (vroeger meer) naar de winkels en haal vanalles en nogwat en eet het stiekem op mijn kamer op....

ik KAN de hele dag door eten als ik wil...ik zou in 1 kwartier zo 6 boterhammen naar binnen kunnen werken en dan 1,5 uur later nog gewoon avond eten...ook al voel ik me vol en soms ook vies etc...ik kan gewoon niet stoppen

ik heb wellus een test gedaan voor een onderzoek aan de UNI en daar kwam uit dat ik een externe eter ben...dat betekend dat ik beinvloed word door dingen van buitenaf...ik eet meer buitenshuis, als ik iets lekkers ruik in de stad bv denk ik meteen: ow dat wil ik hebben, mmm daar heb ik zin in...zoiets houd dat in...

ik ben niet echt een emotionele eter, alleen merk ik wel als ik me verveel dat ik sneller naar wat eten grijp...maar niet dat ik echt een vreetbui krijg als ik me kut voel...wel zal ik sneller wat vets/ lekkers eten om me beter te voelen....mja weet ik veel....
Oud 24-12-2004, 18:25
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
evanescene schreef op 24-12-2004 @ 19:03 :
ik ben niet echt een emotionele eter, alleen merk ik wel als ik me verveel dat ik sneller naar wat eten grijp...maar niet dat ik echt een vreetbui krijg als ik me kut voel...wel zal ik sneller wat vets/ lekkers eten om me beter te voelen....mja weet ik veel....
Dat is juist wel de omschrijving van een emotionele eter
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 20:02
evanescence
evanescence is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 24-12-2004 @ 19:25 :
Dat is juist wel de omschrijving van een emotionele eter
mja ik zat zelf ook al te twijfelen...maar ik ben geen 'zware' emotionele eter ofzo..tis niet dat ik echt vreetbuien krijg ofzo!!!
Oud 24-12-2004, 20:42
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
evanescene schreef op 24-12-2004 @ 21:02 :
mja ik zat zelf ook al te twijfelen...maar ik ben geen 'zware' emotionele eter ofzo..tis niet dat ik echt vreetbuien krijg ofzo!!!
Maar wel een beetje?

Nouja... ik heb er wel last van af en toe, maar dan stop ik op een gegeven moment gewoon omdat ik vol zit/het niet lekker meer vind
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 21:30
aLackofColor
aLackofColor is offline
Ik ben bang dat mijn zusje ook last heeft van deze eetstoornis, ze heeft namelijk 10 kilo overgewicht, thuis eet ze bijna niks. Maar via via heb ik dus gehoord dat ze op school enorm veel eet. En haar zakgeld is vaak ook zomaar op. Ik heb zelf toen ik zo oud was als haar ook heel erg last gehad van vreetbuien enzovoort. Ik maak me dus opzich best wel zorgen, wan tben zo bang dat ze straks nog gaat overgeven ofzo.
Oud 28-12-2004, 15:56
Verwijderd
Ik herken het stukje ook heel erg. Ergens ben ik wel blij dat dat ook een ziekte blijkt te zijn en dat je niet per sé helemaal niets wil eten of het weer uitkotsen (of compenseren, hoe dat zo mooi heet) als je jezelf te dik vind om als afwijking te mogen worden gezien. Snap je? Want als je jezelf dik vind en toch veel eet, word je vaak toch alleen maar als een luie vreetzak die alleen maar zeurt, gezien. Ik weet niet of het bij mij de ziekte BED betreft. Ik kán ook wel de hele dag door eten idd en ik moet gewoon besluiten: stop, genoeg. En als ik me kut voel troost ik mezelf ook met eten. Maar ik heb me voorgenomen binnenkort te gaan beginnen met dieten en ik denk dat het met doorzettingsvermogen wel gaat lukken en hoeft er nog geen psychiater bij aan te pas te komen!

Good luck, eva en iedereen die hier (mss) mee zit!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten