Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2004, 06:40
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Via een woningbouwvereniging heb ik de mogelijkheid om een huisje te huren. Dit kan een etage zijn, een appartement of een eensgezinswoning.
Als je een eigen woning huurt, komen er altijd heel veel kosten bij. (Bij een kamer betaal je gewoon een bedrag per maand, en daar zit echt alles bij in).
Zo heb je buiten je gas, water en licht om, nog gemeentebelasting, rioolbelasting en weet ik veel wat nog meer.

Ik vroeg me af: wat zijn de kosten die er nog bij komen, bovenop de huur?

Bij mijn woningbouwvereniging zit servicekosten bij de huurprijs inbegrepen.

En heeft iemand enig idee wat je aan gas/water/licht kwijt bent per maand als je ongeveer 40m2 huurt?
Oud 29-12-2004, 08:54
Miracle
Miracle is offline
Gas is erg wisselend... Ligt er maar net aan wat voor huis je hebt. Hoekhuis en allerlei omstandigheden spelen mee. En als je graag veel kleren aan hebt en in de kou slaapt ben je ook goedkoper uit.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 09:00
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Okee, ik ben achter het volgende gekomen (Dit geldt voor de gemeente Leeuwarden).

Wat je moet betalen aan de gemeente:
* Reinigingsheffing (258 euro pj)
* Onroerend Goed (ong 200 euro pj)
* Rioolbelasting (zit bij OR in)

Wat je moet betalen:
* Energie (Gas/Licht)
* Water (en waterschapslasten)

Als student heb je 9 van de 10 keer recht op kwijtschelding. (Ligt aan je vermogen). Aan de gemeente hoef ik dan niets te betalen. Ook bepaalde waterschapslasten hoef je niet te betalen.

Nu vroeg ik mij af wat de kosten van gas/water/licht zijn als ik het volgende gebruik (schatting):
Gas: 1500m3
Water: 40m3
Licht: 2000kWh

Ik kom namelijk bij Nuon, Essent en Eneco op 3 totaal verschillende bedragen uit (30/50/70 euro pm). En van water kan ik al helemaal niets vinden

Wie helpt mij?
Oud 29-12-2004, 09:54
elledc
elledc is offline
Pff zo heb ik het nog niet bekeken.

Maar uit ervaring merk ik dat bijkomende kosten soms wel hoog kunnen oplopen, andere keren niet.
Ik huur een appartement van 450 euro en de bijkomende kosten voor gas, elektriciteit en water bedraagt gemiddeld elke maand 70 euro.
Dus we betalen 520 all in elke maand.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 10:31
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 29-12-2004 @ 07:40 :

En heeft iemand enig idee wat je aan gas/water/licht kwijt bent per maand als je ongeveer 40m2 huurt?
Ligt er maar net aan hoeveel je verbruikt. Volgens mij kun je best zo'n maatschappij bellen om het te vragen...vaak werken ze met standaard bedragen bij bv. éénpersoonshuishoudens, gezinnen, enz.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:05
iamcj
iamcj is offline
Verbruik van iemand alleen ongeveer:

600 gas
50 water
1000 electra

Vergeet andere kosten niet zoals cadeautjes, vakantie, onderhoud(nieuwe spullen omdat het kapot gaat), huishoudelijke spulletjes, boodschappen, uitgaan, telefoon, internet, tv, kleren en ik zal vast wel wat vergeten.

Je moet ook nog een verzekering afsluiten voor brand e.d. kan heel goedkoop bij de postbank.

Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 12:07.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 14:41
Sartre
Sartre is offline
Zoiets ja.. Brand en inboedelverzekering kost bij mij zo'n 3,50 per maand. Dus dat is wel te overzien. Verder moet je even goed kijken wat de servicekosten inhouden, wat je daar voor terug krijgt enzo.
Oud 29-12-2004, 17:13
Auntie M
Auntie M is offline
mijn vaste lasten voor het huren van een 3 kamer-flat:

Huur 398,00 (maandelijks incl. servicekosten en gas)
Electriciteit 60,00 (maandelijks)
water 30,00 (per kwartaal)
inboedel verzekering 21,00 (per kwartaal)
gemeente belastingen 345,00 (jaarlijks maar kan gespreid worden)
waterschapsbel 85,00 (jaarlijks maar kan gespreid worden)

Hierbij moet je nog rekening houden dat ik alleen woon, weinig thuis ben omdat ik de hele dag werk en de verwarming bijna nooit aan doe omdat die oudjes hier in de flat al zo lekker stoken.
De gemeentebelastingen zijn gebaseerd op een eenpersoonshuishouden.

Gas zit in de servicekostenmaar komt neer op ong. 60 euro

Oud 12-04-2005, 13:34
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
iamcj schreef op 29-12-2004 @ 13:05 :
Verbruik van iemand alleen ongeveer:

600 gas
50 water
1000 electra
Vraag: wat verbruiken jullie?
Oud 12-04-2005, 14:33
Verwijderd
Voor mijn kamer van 35 m2 betaal ik per maand:

58,- gas
8,- water
20,- licht
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 14:41
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 29-12-2004 @ 10:00 :
Als student heb je 9 van de 10 keer recht op kwijtschelding. (Ligt aan je vermogen). Aan de gemeente hoef ik dan niets te betalen. Ook bepaalde waterschapslasten hoef je niet te betalen.
Kwijtschelding betekent niet altijd dat je niets hoeft te betalen! Meestal is het een veel lager bedrag (minder dan de helft), maar het kan nog steeds best wat zijn. Helaas...

Water is overigens meestal 5-8 euro per maand per persoon.
Oud 13-04-2005, 15:35
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 29-12-2004 @ 18:13 :
mijn vaste lasten voor het huren van een 3 kamer-flat:

Huur 398,00 (maandelijks incl. servicekosten en gas)
Electriciteit 60,00 (maandelijks)
water 30,00 (per kwartaal)
inboedel verzekering 21,00 (per kwartaal)
gemeente belastingen 345,00 (jaarlijks maar kan gespreid worden)
waterschapsbel 85,00 (jaarlijks maar kan gespreid worden)

Hierbij moet je nog rekening houden dat ik alleen woon, weinig thuis ben omdat ik de hele dag werk en de verwarming bijna nooit aan doe omdat die oudjes hier in de flat al zo lekker stoken.
De gemeentebelastingen zijn gebaseerd op een eenpersoonshuishouden.

Gas zit in de servicekostenmaar komt neer op ong. 60 euro

We betalen per maand € 1.300 huur.

Gemeentelijke lasten zijn € 664,- per jaar (50% wordt betaald door de verhuurder). Dus wij betalen de helft.
Gas € 107,- per maand
Electiciteit € 37,50 per maand
Water € 42,50 per kwartaal
TV aansluiting € 42,50 per kwartaal
Inboedelverzekering € 5,- p. maand geloof ik voor mijn kamer dan.

Per maand betalen we bij elkaar circa € 200 euro aan extra dingen. Maar hierbij zit ook de huur van de wasmachine.

Dus het is behoorlijk duur een eigen huisje.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 15:34
Verwijderd
Citaat:
starslayer schreef op 13-04-2005 @ 16:35 :
Per maand betalen we bij elkaar circa € 200 euro aan extra dingen. Maar hierbij zit ook de huur van de wasmachine.

Waarom huur je een wasmachine?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 14-04-2005 @ 16:34 :
Waarom huur je een wasmachine?
Doen wij ook. Althans, leasen. Is niet duur en wel zo makkelijk in een studentenhuis.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Coconut schreef op 14-04-2005 @ 19:04 :
Doen wij ook. Althans, leasen. Is niet duur en wel zo makkelijk in een studentenhuis.
't is over het algemeen wel duurder dan er één kopen.

Waarom is dat wel zo makkelijk in een studentenhuis? (Of iig: waarom is dat makkelijker dan kopen? Mij lijkt kopen nl juist makkelijker.)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 22:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 14-04-2005 @ 19:08 :
't is over het algemeen wel duurder dan er één kopen.

Waarom is dat wel zo makkelijk in een studentenhuis? (Of iig: waarom is dat makkelijker dan kopen? Mij lijkt kopen nl juist makkelijker.)
In een studentenhuis met 22 kamers zijn 2 wasmachines (+ 2 drogers) geen overbodige luxe. Door te leasen betaald iedereen een klein bedrag per kwartaal, dus je hoeft niet in 1 keer een groot bedrag te betalen, wat veel studenten niet hebben. Bovendien gaat er weleens wat kapot, wat vaak gratis gerepareerd wordt en je krijgt in zo'n geval sowieso vervangende apparatuur. En het is vooral handig omdat er regelmatig verhuizingen plaatsvinden; er is dan geen geregel met geld terug betalen etc (je hebt voor een kwartaal betaald en de nieuwe bewoner betaald vanaf het volgende kwartaal).

We huren ze trouwens 2 jaar en daarna mogen we ze kopen voor 10 euro.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 22:34
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik wou zelf een topic openen, maar ik denk dat het ook wel hier kan:

Ik wil al een behoorlijke tijd op mezelf wonen, maar nu er bij mij thuis wat dingen aan de hand zijn ben ik van plan om het ook ech te gaan doen, heb me al ingeschreven voor een woonpas etc.
Nou verklaren m'n ouders me voor gek. Ze zeggen dat ik geen idee heb hoe goed ik het nu heb en dat ik onmogelijk een eigen huisje kan huren met mijn inkomen.
Ik heb al gekeken en er zijn zat leuke huisjes die (met huursubsidie) zo'n 200 euro in de maand kosten. Mijn inkomen ligt tussen de 500 en 600 euro in de maand.
Zou ik dat dan kunnen redden?
M'n ouders zeggen dat m'n oom (die verder helemaal niks voor zichzelf koopt) al zo'n 700 euro in de maand kwijt is. Kost het allemaal echt zoveel?
Oud 15-04-2005, 05:47
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 14-04-2005 @ 23:34 :

Ik wil al een behoorlijke tijd op mezelf wonen, maar nu er bij mij thuis wat dingen aan de hand zijn ben ik van plan om het ook ech te gaan doen, heb me al ingeschreven voor een woonpas etc.
Nou verklaren m'n ouders me voor gek. Ze zeggen dat ik geen idee heb hoe goed ik het nu heb en dat ik onmogelijk een eigen huisje kan huren met mijn inkomen.
Ik heb al gekeken en er zijn zat leuke huisjes die (met huursubsidie) zo'n 200 euro in de maand kosten. Mijn inkomen ligt tussen de 500 en 600 euro in de maand.
M'n ouders zeggen dat m'n oom (die verder helemaal niks voor zichzelf koopt) al zo'n 700 euro in de maand kwijt is. Kost het allemaal echt zoveel?
Ja

Ik weet niet of je naar school gaat, of werkt?
Maar ik zal even "jouw" kostenpost op een rijtje zetten.

Per maand:

Vaste lasten
Kale huur: 200 euro
Gas/Water/Licht: 80 euro
Gemeentebelastingen: 40 euro (maar hier kan je waarschijnlijk kwijtschelding voor aanvragen)
WA & Inboedelverzekering (voor studenten): 4 euro
Verzekering (ziektekosten): 60 euro
Schoolgeld: 125 euro
Boeken: 50 euro gemiddeld

Optioneel
KabelTV: 15 euro
(Kabel)internet: 15-35 euro
KPN telefoon: 18 euro
Mobiel abonnement: 20 euro

Bijkomende kosten
Boodschappen: 120 euro (zo'n 30 euro per week als je redelijk wil eten)
Kadootjes/inrichting/dingen die stuk gaan/uitgaan/concert/uit eten/kleding etc: 50 euro

Totaal: 729 euro (exclusief de optionele dingen)
Totaal: 764 euro (inclusief kabeltv en telefoon)

Kortom: je bent wel ongeveer 800 euro per maand kwijt, en dan heb je nog niet eens een heleboel dingen voor je zelf gedaan/gekocht (zoals kleding).
Oud 15-04-2005, 11:20
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Damn, wat veel allemaal.
Ik ga niet meer naar school, dus dat school+boekengeld zit er dan niet bij, maar dan blijft het nog steeds een hele hoop.
En meer uren werken gaat ook niet.
Dus dan ziet het ernaar uit dat ik tot m'n 35ste thuis moet blijven.
Oud 15-04-2005, 11:29
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 15-04-2005 @ 12:20 :
Damn, wat veel allemaal.
Ik ga niet meer naar school, dus dat school+boekengeld zit er dan niet bij, maar dan blijft het nog steeds een hele hoop.
En meer uren werken gaat ook niet.
Dus dan ziet het ernaar uit dat ik tot m'n 35ste thuis moet blijven.
Kan je niet gaan studeren dan? Of ander werk zoeken? Of met een vriendin gaan samenwonen?
Oud 15-04-2005, 11:44
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 14-04-2005 @ 23:34 :

of je probeert in een starterswoning te komen of een ruime kamer te huren? Ik heb eerst altijd een kamer gehuurd en daar was ik 240 incl alles voor kwijt, nu woon ik groter in een starterswoning en ben ik alles bij elkaar max 400 euro aan huur, elek, water, inet, tel, tv etc kwijt. Als je goed zoekt moet je wel wat kunnen vinden maar ik zou als ik jou was dan ook naar een baantje zoeken waar je meer uren kan draaien.
Oud 15-04-2005, 11:46
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Als ik zou gaan studeren zou dat toch alleen nog meer geld kosten? Ik wil ooit wel mijn VWO diploma gaan halen en dan verder, maar daar heb ik nu dus geen geld voor.
En ander werk is erg lastig aangezien ik dus geen diploma's heb en ik deze baan alleen door mijn 'connecties' heb gekregen.
Oud 15-04-2005, 11:57
Storm
Storm is offline
Met een diploma heb je wel meer kans op een goede baan...het is dus een soort van 'diepte-investering', die volgens mij zeker de moeite waard is. (Kun je niet nu nog thuis blijven wonen, je vwo-diploma halen en dan gaan studeren en dan op kamers gaan oid?)
Oud 15-04-2005, 12:29
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 15-04-2005 @ 12:46 :
Als ik zou gaan studeren zou dat toch alleen nog meer geld kosten? Ik wil ooit wel mijn VWO diploma gaan halen en dan verder, maar daar heb ik nu dus geen geld voor.
En ander werk is erg lastig aangezien ik dus geen diploma's heb en ik deze baan alleen door mijn 'connecties' heb gekregen.
kun je geen hbo oid gaan doen? dat je studiefinanciering krijgt, dta helpt je al een eind op weg?
Oud 15-04-2005, 13:14
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik ben gestopt in VWO5, ik heb dus alleen m'n VMBO diploma.
Nou is er wel een MBO opleiding die me wel leuk lijkt, maar ik weet niet of ik daar echt veel mee opschiet.
En nogmaals: Ik heb geen idee hoe ik dat moet betalen.
Ik heb al een keer m'n VWO geprobeerd af te maken en daar was ik toen zo'n 3000 euro aan kwijt, voor niks dus.
Oud 15-04-2005, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 15-04-2005 @ 14:14 :
Ik ben gestopt in VWO5, ik heb dus alleen m'n VMBO diploma.
Je bent gestopt in vwo5 en hebt dus alleen je vmbo diploma...? Je overgangsbewijs staat misschien gelijk aan een vmbo diploma, maar je hebt dat diploma niet. Lijkt mij iig.

Waarom is het vorige keer niet gelukt om je vwo af te maken? Anders misschien havo proberen? (Op een reguliere school, dat kost geen 3000 euro, lijkt me?) Of mbo+ oid, dan doe je en mbo en havo (of iig een deel van de havo). En anders zou ik toch een mbo opleiding gaan doen, desnoods een werken-leren route. Dan leer je, maar verdien je tegelijkertijd ook wat. En daarna kun je dan eventueel hbo gaan doen. Als je mbo doet krijg je ook studiefinanciering, op de middelbare (iig bij het regulier onderwijs) tegemoetkoming in de studiekosten...daar zou je het mee kunnen betalen?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 22:38
Twinsangel
Twinsangel is offline
ik wilde eigenlijk een eigen topic openen maar denk dat msgien hier in posten net zo handig is.

Weet iemand of woning stichtingen het een enorm probleem vinden een huis/appartement te verhuren aan een 18 jarige die in het eerste jaar van haar opleiding zit?
Ik moet nl een flink eind van huis op kamers en zit niet echt op een overpriced 8m² hokje te wachten
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 06:52
Verwijderd
Zolang je alleen bent vinden ze dat volgens mij niet zo'n probleem (één woning aan meerdere studenten vaak wel)...wat wel een probleem kan zijn is de wachtlijst die veel woningverenigingen hebben. Als dat het geval is zou je ook eens bij particuliere verhuurders kunnen kijken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten