Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2004, 17:24
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Hoi,

Sinds een paar dagen merk ik dat mijn DVD brander (Lite-On SOHW-812S) kuren heeft. Eerst mislukte er zo'n 5 dvd's achter elkaar, maar dat kon ook aan de Fujifilm DVD+R'tjes hebben gelegen: die waren net nieuw en misschien dat er een aantal een beetje brak waren (Eerder had ik geen problemen gehad met andere DVD+R's van Platinum) al klinkt dat weer een beetje raar als je ziet dat het er 5 op rij waren.

Nu merkte ik dat DVD's die wél lukken kuren vertonen als ik ze afspeel in mijn DVD-speler. Dit had ik ook nog niet meegemaakt. Meestal blijven ze na ongeveer op twee minuten ergens "hangen" waarna de dvd (na even stil te hebben gestaan) weer verder speelt. Soms gebeurt het even later (rond het half uur bijvoorbeeld) wéér. Het is niet verschrikkelijk, maar af en toe best wel irritant en het hoort ook eigenlijk niet.

Nu vraag ik me af hoe ik erachter kan komen waar het probleem ligt. Het zou in principe de schijfjes kunnen zijn (zoals gezegd van het merk Fujifilm) of de brander. Maar hoe vind ik nou uit waar het aan ligt? Ik brand mijn DVD's vrijwel altijd op 8x (het maximum) maar ik heb hier nooit problemen mee gehad. Ik zou wel wat dingen kunnen uitproberen (bijvoorbeeld de inhoud van een dvd op 4x en op 8x branden) maar dan zit ik alsnog met het feit dat geen 2 DVD's hetzelfde zijn en dat het een toevalstreffer zou kunnen zijn. Hopelijk is er dus een andere weg; wie weet raad?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2004, 17:26
Verwijderd
Wel, als je wilt uitsluiten dat je brander geen enkele DVD goed kan branden, dan moet je gewoon even een DVD+/-RW'tje ergens opduiken. Als die wel goed beschreven wordt dan kán je brander het in principe dus wel en ligt het probleem eerder bij de media dan bij de hardware. Als hij zelfs geen RW'tje meer goed kan branden en het mislukt telkens, dan zou ik gewoon contact opnemen met je leverancier.

Verder is het een kwestie van uitproberen. Vijf op een rij is wel vreemd, maar het kan gewoon media-incompatibiliteit zijn. Sommige merken werken op sommige branders gewoon heel slecht en als jij nog nooit Fujifilm hebt gebruikt, kan het best zo zijn dat je nu tegen een niet goed werkende combinatie bent aangelopen. Er zijn bijvoorbeeld best schijfjes die voor 8X certified zijn, maar die in combinatie met bepaalde branders maar tot maximaal 4X of 2.4X goed beschreven kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 10:21
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Dat RW'tje is inderdaad wel een goed idee. Ik zal er eens een stel kopen. Verder heb ik nog een brander in mijn laptop zitten, dus daarmee kan ik ook nog vergelijken. Dat is een ander merk dan die in mijn desktop pc. Maar ik zal eens proberen een DVD+/-RW te vinden, als die dezelfde problemen krijgt als de gewone DVD+R kijk ik wel verder.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 20:00
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Na het branden op een Maxell DVD+RW lijkt de DVD wel goed af te spelen (d.w.z. hij hapert niet waar dat met andere DVD's wel gebeurde). Kan ik nu concluderen dat de combinatie brander - schijfjes niet werkt of dat die schijfjes zelf gewoon niet helemaal deugen? Ik zal het voor de zekerheid nog eens testen met de brander in mijn laptop.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 20:39
Verwijderd
Die vraag kun je niet zomaar met honderd procent zekerheid beantwoorden, maar je kunt ervan uitgaan dat niet vijf schijfjes op een rij van de fabriek af defect zijn. Er kan altijd een rotte tussenzitten, maar als ze echt allemaal mislukken op 8X dan lijkt het mij waarschijnlijker dat het aan de combinatie brander-schijfjes ligt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten