Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2002, 13:12
H2O
H2O is offline
hai mensen

als je een grafiek maakt waarin extinctie wordt uitgezet tegen concentratie van bijvoorbeeld cu2+, dan hoort het toch een rechte lijn te zijn? Mocht het geen rechte lijn zijn dan betekent het toch dat de resultaten fout zijn?

Please help me

'k moet namelijk mijn verslag morgen inleveren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2002, 13:51
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
H2O schreef:
hai mensen

als je een grafiek maakt waarin extinctie wordt uitgezet tegen concentratie van bijvoorbeeld cu2+, dan hoort het toch een rechte lijn te zijn? Mocht het geen rechte lijn zijn dan betekent het toch dat de resultaten fout zijn?

Please help me

'k moet namelijk mijn verslag morgen inleveren.
Het is inderdaad zo dat de grafiek waarin extinctie wordt uitgezet tegen concentratie een rechte lijn is, maar het is heel goed mogelijk dat er een aantal meetpunten kunnen zijn die van de rechte lijn afwijken. Metingen zijn nooit 100 % nauwkeurig. Wat je kunt doen is door de meetpunten die je hebt gekregen zo nauwkeurig mogelijk een rechte lijn te tekenen. Omdat de extinctiecoëfficiënt bekend is ken je ook de richtingscoëfficiënt van de ijklijn.
Oud 26-05-2002, 13:55
GinnyPig
GinnyPig is offline
Vergeet niet dat de rechte lijn door de oorsprong moet.
Oud 26-05-2002, 14:05
H2O
H2O is offline
Citaat:
Het is inderdaad zo dat de grafiek waarin extinctie wordt uitgezet tegen concentratie een rechte lijn is, maar het is heel goed mogelijk dat er een aantal meetpunten kunnen zijn die van de rechte lijn afwijken.
Ja, dat snap ik wel, maar aan de hand van de resultaten, die ik van mijn docent gekregen heb, kan ik onmogelijk een grafiek maken met een rechte lijn.

Resultaten:
buis: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
ml cu2+: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
%transmissie:100,39,28,20,17,14,13,11,9,8,7

Alle cuvetten worden aangevuld tot 10ml
transmissie heb ik uiteraard in extincite omgezet, ook ff de concentraties berekend:

Molecuul massa van CuSO4.5H2O=249,69 gr
er is 24,97 gr erin gedaan --> 24,97 gr/249,69 gr=0,1 mol in 5 ml geconcentreerd salpeterzuur en vervogens verdund tot 100ml
Molariteit van 5 ml= 20M, Molariteit van 100 ml= 1M
Molariteit van 100ml is meteen die van buis 10 en dan een grafiek van gemaakt. Resultaat: geenr echte lijn

bedankt in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 14:12
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
H2O schreef:

Ja, dat snap ik wel, maar aan de hand van de resultaten, die ik van mijn docent gekregen heb, kan ik onmogelijk een grafiek maken met een rechte lijn.

Resultaten:
buis: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
ml cu2+: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
%transmissie:100,39,28,20,17,14,13,11,9,8,7

Alle cuvetten worden aangevuld tot 10ml
transmissie heb ik uiteraard in extincite omgezet, ook ff de concentraties berekend:

Molecuul massa van CuSO4.5H2O=249,69 gr
er is 24,97 gr erin gedaan --> 24,97 gr/249,69 gr=0,1 mol in 5 ml geconcentreerd salpeterzuur en vervogens verdund tot 100ml
Molariteit van 5 ml= 20M, Molariteit van 100 ml= 1M
Molariteit van 100ml is meteen die van buis 10 en dan een grafiek van gemaakt. Resultaat: geenr echte lijn

bedankt in ieder geval
Kijk eens wat er gebeurt als je een grafiek op dubbellogaritmisch papier probeert te maken. Op dubbellogaritmisch papier stelt de grafiek van y=a*x^n een rechte lijn voor.
Even een opmerking wat het gebruik van eenheden betreft: de eenheid gram dient te worden afgekort tot g en niet tot gr, aangezien de eenheid kilogram (1000 gram) ook tot kg wordt afgekort.
Oud 26-05-2002, 14:20
H2O
H2O is offline
Citaat:
Kijk eens wat er gebeurt als je een grafiek op dubbellogaritmisch papier probeert te maken. Op dubbellogaritmisch papier stelt de grafiek van y=a*x^n een rechte lijn voor.
'k Heb geen dubbellogaritmische papier...kan het ook in excel? ik heb er geen verstand van namelijk

Citaat:
Even een opmerking wat het gebruik van eenheden betreft: de eenheid gram dient te worden afgekort tot g en niet tot gr, aangezien de eenheid kilogram (1000 gram) ook tot kg wordt afgekort.
ghehe..bedankt

Laatst gewijzigd op 26-05-2002 om 14:22.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 15:09
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
H2O schreef:

'k Heb geen dubbellogaritmische papier...kan het ook in excel? ik heb er geen verstand van namelijk
Het is inderdaad mogelijk om het ook in Excel te doen. Excel biedt onder andere de mogelijkheid om een grafiek te tekenen waarbij beide assen een logaritmische schaalverdeling hebben, maar je kunt Excel ook door een gegeven aantal meetpunten zo nauwkeurig mogelijk een rechte lijn laten tekenen. Excel maakt daarbij gebruik van de zogenaamde methode van de kleinste kwadraten. Kijk maar wat voor jou het meest praktische is.
Reageren

Regels voor berichten