Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2004, 15:26
clantestino
clantestino is offline
Dit andere gedicht voor mijn pws slaat voornamelijk op het aspect 'geloof' (voor t andere gedicht zie topic 'clantestino-nog geen titel') Halogeen kwam met het idee een sonnet om te keren, dat heb ik bij deze uitgevoerd althans, dat heb ik geprobeert.
Het was eigenlijk de bedoeling dat ik dit met dat andere gedicht zou doen, alleen bedacht ik me dat dit gedicht bij de pausen hoort, dat andere gedicht hoort bij 'mysterie'. En bij de pausen moet alles omgedraaid worden, vandaarrrr
( eh, is t allemaal nog een beetje te volgen?)
-----------------

Prompt ontstond een wereld vol ziek'lijke macht
-vormde een sluier van hoop-
Zij werden gezegent met vloeibare kracht

Noch Rome, noch God had er ooit aan gedacht
-liep niet met rijkdom te koop-
Nee, de menselijke ziel, zij schiep alle pracht

Misleidende vormen van schone schijn
bevielen haar zeer goed, de hypocriete mens
Wilde zij iets -of niets-, zij bad en deed haar wens
of goot gezegent water bij de wijn

Deed zij wat fout, per ongeluk doch intens,
och, dan biechtte zij geraffineerd en fijn,
tot God of Jezus, want zij kenden de pijn
Zo staken zij de ratio in de hens

Nu nog steeds alle wegen naar Rome leiden,
voel ik me als rondweg gedoemd haar te mijden

(sorry voor t vele leeswerk !)
Oud 31-12-2004, 17:06
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
clantestino schreef op 31-12-2004 @ 16:26 :
Dit andere gedicht voor mijn pws slaat voornamelijk op het aspect 'geloof' (voor t andere gedicht zie topic 'clantestino-nog geen titel') Halogeen kwam met het idee een sonnet om te keren, dat heb ik bij deze uitgevoerd althans, dat heb ik geprobeerD .
Het was eigenlijk de bedoeling dat ik dit met dat andere gedicht zou doen, alleen bedacht ik me dat dit gedicht bij de pausen hoort, dat andere gedicht hoort bij 'mysterie'. En bij de pausen moet alles omgedraaid worden, vandaarrrr
( eh, is t allemaal nog een beetje te volgen?)
-----------------

Prompt ontstond een wereld vol ziek'lijke macht
-vormde een sluier van hoop-
Zij werden gezegenD met vloeibare kracht

Noch Rome, noch God had er ooit aan gedacht
-liep niet met rijkdom te koop-
Nee, de menselijke ziel, zij schiep alle pracht

Misleidende vormen van schone schijn
bevielen haar zeer goed, de hypocriete mens
Wilde zij iets -of niets-, zij bad en deed haar wens
of goot gezegenD water bij de wijn

Deed zij wat fout, per ongeluk doch intens,
och, dan biechtte zij geraffineerd en fijn,
tot God of Jezus, want zij kenden de pijn
Zo staken zij de ratio in de hens

Als ik dan toch nog mag zeuren, het is eigenlijk wel jammer dat je hem niet helemaal kan lezen als een normaal sonnet, dus van onder naar boven. Half op zijn Chinees zeg maar .
Oh ja, verbeter ook even de spelfoutjes
Oud 02-01-2005, 21:12
clantestino
clantestino is offline
nu snap ik even niet meer wat je bedoelt...

dat is toch niet te doen ?!
Oud 08-01-2005, 17:43
xineof
xineof is offline
Ik vind het niet zonde dat het niet geheel omgedraaid is: dan had je namelijk gewoon een normaal sonnet kunnen schrijven en dat simpelweg omdraaien. Dit is moeilijker denk ik, en daarom meer een uitdaging.

Leuk vind ik het om te zien dat je de elementen uit dit gedicht een enkele keer al eerder hebt gebruikt, zoals:

Citaat:
Deze metafoor heb je al eens eerder gebruikt toch? Maar dan ging het over rondweg die dus níet naar Rome leidt maar eromheen. Hier dus eigenlijk ook. Mooie afsluiting, dat zeker. Vooral omdat het zo'n sterke vondst is.

In de eerste twee strofen doel je volgens mij vooral op de ontastbare macht van de keizers van het vroege Rome, toch? De sluier van hoop zou dan de pax romana zijn. En ze kregen een soort ontastbare macht omdat zij zichzelf goddelijk achtten en ook zo werden verklaard. Het tweede deel lijkt te gaan over de mens die deze structuur schiep, en over het oplossen van de mens haar fouten: er wordt even het christelijke geloof aangehaald en alles is weer goed. Of zie ik het totaal verkeerd? Ik typ dit zodat je kunt zien of je tevreden bent met de reactie die je er mogelijk mee op wekt.

Stelt trouwens die rondweg de ratio voor, het tegengestelde tot al die kippen zonder koppen die wel blindelings naar Rome leiden - misschien als verwijzing dat het centrum van de schijnheiligheid daar nog steeds ligt -?

Gezegend moet trouwens dus met een d, en ik vroeg me af wat je met dat 'vloeibare' bedoeld van 'vloeibare kracht'?

Ik vind het mooi, de scheiding tussen het eerste deel en twee deel zit er duidelijk in en het laatste deel is echt een persoonlijk slot. Vooral de toon van strofe vier spreekt me wel aan, dat cynische. 'Prompt ontstond' is leuk en de rijm niet gedwongen. Oftewel: het is een mooi werkje .
Oud 08-01-2005, 22:18
Verwijderd
Mooi! Hoe je zo'n boodschap erin kunt verwerken en het dan ook nog zo fijn kunt laten lopen, en dan in zo'n moeilijke vorm, ik vind het knap
Over de inhoud, tja, nu heb ik xineof's stukje al gelezen. Maar de boodschap komt wel over, ook al haal ik er niet alles uit wat xineof zegt
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:47
clantestino
clantestino is offline
bedankt voor de reacties!

Wat betreft de inhoud; deze klopt grootendeels. De slotzin heb ik inderdaad in een eerder gemaakt gedicht al gebruikt, ik ben in mijn hoofd namelijk al erg lang met dit onderwerp bezig. (Echter gebruikte ik deze toen in een ietwat andere context.) Wat betreft de keizers in het vroege Rome, dat heb je er goed uitgehaald. Echter kan het ook in bredere zin worden geïnterpreteerd: geloof en macht in algehele zin en het misleidende en manipulatieve/hypocriete karakter ervan. Het christelijke geloof en de positie van de mens daarin komt eigenlijk in het hele gedicht al naar voren, maar wordt inderdaad versterkt in het tweede deel en krijgt daar een meer negatief karakter dan daarvoor.

'Vloeibare kracht' wil zeggen; kracht die te vervormen is. Zij is ijzersterk en kan alle kanten op 'vloeien'.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, daar hecht ik veel waarde aan
Oud 10-01-2005, 16:45
Halogeen
Halogeen is offline
Misschien een beetje laat, maar beter laat dan nooit toch?

Zoals gezegd, haal eerst even de spelfouten eruit =). Gezegend is met een d (2x). Ik vind het eigenlijk wel mooi verwoord. Het loopt soepel en komt op mij niet kinderachtig of geforceerd over. Misschien hens - intens een beetje. Het is ook goed te volgen en absoluut niet vaag als je even met de titel hebt gepuzzeld. Ik had bijvoorbeeld geen problemen met vloeibare macht of iets dergelijks, het is ook meteen duidelijk in welke richting je moet denken.
Nee ik kan er eigenlijk wel heel kort over zijn. Het gedicht is echt af en klaar om gepresenteerd te worden. =). Succes ermee.
Oud 13-01-2005, 15:42
Verwijderd
Persoonlijk vind ik de laatste 2 regels er niet bij passen, zij komen veel geforceerder over dan de rest van het gedicht. En gedoemd haar te mijden, je schetst een weerzinwekkende schaduw achter alle schijn, waarom zou je je gedoemd voelen er nooit terecht te hoeven komen, ik zou blij zijn rome te kunnen mijden.

Vloeibare kracht vind ik niet echt een super woordkeuze, volgens mij kun je een beter en beschrijvender woord vinden dat wel bij die kracht past.

tot God of Jezus, want zij kenden de pijn wringt een beetje bij mij, de vorm van de zin, en het kennen van de pijn. In mijn idee kent alleen Jezus pijn en dan is hij het nog vergeten (maar dat is een persoonlijke opvatting).

Noch... noch... ik blijf erover vallen ^^ Ik heb geleerd dat het vlees noch vis is, niet noch vlees, noch vis Maar van anderen hoor ik weer dat het beide mag.

De spelfouten maken natuurlijk mijn maag van streek, maar voor de rest vind ik het een ernstig goed gedicht .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten