Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2004, 19:36
Judy2
Judy2 is offline
Wat bij mij erg opvalt is dat ik erg veel moeite heb met lezen , maar met name luisteren.Heel letterlijk neem ik een aantal uitspraken van docenten niet over:"Mensen die meestal goed zijn in de natuurvakken kunnen meestal ook wat beter overweg met lezen,"maar bij mij is het echter een drama.Niemand kan overal goed in zijn dat weet ik wel(en ik ben lang niet overal goed in), maar ik vind het zo raar.Bij Frans bijvoorbeeld.Ik heb het idee dat mijn woordenschat heel wat hoger ligt(dat zeg ik niet dan niet meteen , daar is heel wat aan vooraf gegaan)Toch haal ik een 2 voor een VMBO examen(dat bij ons als pw telt).Ik doe VWO en heb dus wel wat meer Frans achter de rug.Er zijn heel wat opvallende gebeurtenissen rondom lezen voorbij gegaan...Misschien niet zo een twee drie uit te leggen , maar ik vraag me af waarom...Ik weet trouwens dat het ene mens wat meer visueel is ingesteld dan de ander en de ander weer wat meer auditief , maar dit is wel heel overdreven!!!!!!!Het onderwerp faalangst is ook al voorbij gekomen , maar ik heb het ook onder luister en lees oefen stukjes en waarom heb ik dat dan veel minder bij andere vakken????Als het goed is ben ik er gewoon slecht in , maar ik wil dat dan wel wat zekerder weten...
Ook de uitspraak dat ik wat meer moet gaan lezen wantrouw ik Heeeeeeel erg...Ik weet echt niet wat waarheid zou kunnen zijn....Misschien vermoedens maar....Heeft hier iemand ervaring mee of ben ik de enige....En zo.....Kennen jullie der veel of zijn het echt heel weinig?Ik sta voor bijna elk vak boven een 7 , maar als ik straks in de 5e kom en 3 onvoldoendes haal(tentamens/examens):voor Engels , Duits en Frans ligt dat ook echt alleen aan het feit dat ik niet zo goed ben in lezen.En.....het is net 1 onvoldoende te veel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2005, 10:25
pino123
pino123 is offline
Meestal is het zo, zeggen ze:
óf je bent goed in natuurvakken en slecht in talen, óf je bakt er er niks van in natuurvaken en je bent een ster in talen.

bj mij geldt trouwens de eerste.
je moet gewoon proberen alle leertoetsen (spreek- en schrijfvaardigheid) goed te maken, zodat je lees- en luistervaadrigheid weer kan ophalen.
Maar je kan wel proberen te oefenen (lezen & luisteren), maar ik denk dat het niet veel helpt. of je bent er goed in of niet, en daar valt gewoon niets aan te doen (denk ik)
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 13:03
sdekivit
sdekivit is offline
goh hier hetzelfde probleem. Ik was ook keislecht in leesvaardigheid en luistervaardigheid bij engels. Wat ik heb gedaan is gewoon ontzettend veel teksten maken, ontzettend veel luistertoetsen gevraagd aan de leraar om thuis te kunnen oefenen enzovoorts.

uiteindelijk ging ik inzien dat die meerkeuzevragen niet zo heel moeilijk zijn en kreeg ik ze ook echt door . Ik kon gewoon de vooruitgang merken, ook in de cijfers. Uiteindelijk heb ik dus, wat een toeval, voor mn luistertoets en mn centraal examen engels beiden een 6,4 gehaald en was daar heel trots op.

dus 1 tip: oefenen.....

wat ook heel erg helpt is gewoon je literatuur lezen --> heb ik heel veel aan gehad. Ook het luisteren naar het nieuws op bbc enzo was erg handig

(bij mij was het echter wel zo dat ik met nederlands en frans totaal geen enkele moeite had --> hier scoorde ik beiden een 8 op, maar in duits en engels was ik altijd een ramp)

Laatst gewijzigd op 01-01-2005 om 13:06.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 21:01
Judy2
Judy2 is offline
Ik denk dat oefenen met lezen en meer literatuur lezen ook het meest zal helpen.Wat ook geldt voor luistertoetsen.Het zal de enige maar beste oplossing zijn.

Ik hoop dat het zal helpen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 12:13
Balance
Balance is offline
Zou je wat minder lang het vraagteken en de uitroepteken in willen drukken? Ook is een spatie na je punt wel gewenst. Het leest dan allemaal wat lekkerder

Ik zou idd gewoon heel veel oefenen. Overigens zet ik m'n twijfels bij de uitspraak "Mensen die meestal goed zijn in de natuurvakken kunnen meestal ook wat beter overweg met lezen". Bij ons ging dat absoluut niet op!

En wat betreft luistertoetsen: daar hebben heel veel mensen moeite mee. Je zou eigenlijk eens met iemand apart moeten gaan zitten die goed is in luistertoetsen en diegene zou je instinkers moeten laten zien. Daar berusten fouten namelijk altijd op bij luistertoetsen.

Een voorbeeld:

Jan houdt heel erg van skateboarden. Hij gaat om de week naar de skatebaan om zich daar helemaal uit te leven. Maar nog meer houdt hij van pianospelen.

Vraag: Waar houdt Jan het meest van?
a. Skateboarden
b. Een muziekinstrument bespelen
c. Z'n hond

In het Nederlands is deze makkelijk, maar zodra dit in het frans is kiest bijna iedereen 'skateboarden'. Waarom? Omdat dit woord letterlijk genoemd wordt in het bovenste stukje en ook in het antwoord. Ook luistert men vaak maar half. Zodra het woord 'skateboarden' genoemd wordt heeft de helft z'n antwoord al genoteerd, terwijl het antwoord pas daarná komt.

Dus ga eens wat vaker op deze manier een luistertoets bekijken. Je zult zien dat je beter leert om dingen weg te strepen en om in te zien dat men je voor de gek probeert te houden.
Reageren

Regels voor berichten