Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2005, 09:44
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Zijn er hier mensen die weten hoe je van een smaakaversie afkomt?

Ik heb een smaakaversie voor brood ontwikkeld omdat ik vaak als ik brood had gegeten moest overgeven (kwam hoofdzakelijk door spanning). Nu associeer ik brood met overgeven en als ik brood alleen al zie ga ik al bijna over mn nek. Ik lust het nu dus echt niet meer. Hoe kom ik hier vanaf, ik wil weer in 2 minuten een boterham naar binnen kunnen werken.
Oud 03-01-2005, 10:01
Gothic
Gothic is offline
Gewoon er doorheen. Brood met iets lekkers en gezonds associeren. Zorg dat er iets op zit wat je heel lekker vindt, zodat je het brood niet proeft. Heel veel hagelslag of speculaas of maar er een panpizza van. En gewoon blijven forceren totdat het over is.
Oud 03-01-2005, 10:28
martijn1985
martijn1985 is offline
Wat gothic zegt, je zult die connectie die je nu maakt moeten afleren. Dat kan alleen door jezelf te laten zien dat je van brood niet hoeft over te geven.
Oud 03-01-2005, 10:46
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 03-01-2005 @ 11:28 :
Wat gothic zegt, je zult die connectie die je nu maakt moeten afleren. Dat kan alleen door jezelf te laten zien dat je van brood niet hoeft over te geven.
dat is het punt juist, dat gebeurt nu dus wel.
Soms vind ik brood echt zo walgelijk dat ik over m'n nek ga en moet overgeven
En ik eet het elke dag 's ochtends en 's middags, en ik kom er maar niet vanaf.
Ik heb alles al geprobeerd, brood lekker maken, in de oven, roosteren, lekker beleg, met gebakken ei, maar het blijft.

Als ik er alleen al aan denk moet ik gruwelen, zo vies vind ik het nu.
Oud 03-01-2005, 10:53
Quiana
Quiana is offline
Heb je het ook bij producten die in de buurt van brood liggen of
puur en alleen bij brood?

Ik heb namelijk ook een brood-angst om het zo maar te noemen
(alleen met andere oorzaken), en ik ben nu bezig om eerst met
dingen te beginnen die minder angst oproepen maar wel in de
buurt ervan liggen, om zo stap voor stap weer gewoon brood te
kunnen eten zeg maar..

De enige manier om van een angst af te komen, is door er recht
door heen te gaan - goed en knap van je dat je het blijft
proberen dus!

Maar misschien is het makkelijker om eerst met iets te beginnen
wat in de buurt ligt (bolletjes? plak roggebrood? knäckebröt?),
of bijv één boterham te eten en daarnaast wat anders, zodat je
wel genoeg/goed blijft eten zeg maar..

En aandacht verleggen; als je je er heel erg op focust, maak je
het jezelf ook moeilijk(er).. Kan je gewoon voor de tv zitten, iets
lezen, of op wat voor manier dan ook iets anders doen zodat je
kan proberen je daarmee bezig te houden ipv met het brood, of?

Nouja, weet niet of je er iets mee kan.. Maar succes ermee
iig!
Oud 03-01-2005, 11:01
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
Quiana schreef op 03-01-2005 @ 11:53 :
Heb je het ook bij producten die in de buurt van brood liggen of
puur en alleen bij brood?

Ik heb namelijk ook een brood-angst om het zo maar te noemen
(alleen met andere oorzaken), en ik ben nu bezig om eerst met
dingen te beginnen die minder angst oproepen maar wel in de
buurt ervan liggen, om zo stap voor stap weer gewoon brood te
kunnen eten zeg maar..

De enige manier om van een angst af te komen, is door er recht
door heen te gaan - goed en knap van je dat je het blijft
proberen dus!

Maar misschien is het makkelijker om eerst met iets te beginnen
wat in de buurt ligt (bolletjes? plak roggebrood? knäckebröt?),
of bijv één boterham te eten en daarnaast wat anders, zodat je
wel genoeg/goed blijft eten zeg maar..

En aandacht verleggen; als je je er heel erg op focust, maak je
het jezelf ook moeilijk(er).. Kan je gewoon voor de tv zitten, iets
lezen, of op wat voor manier dan ook iets anders doen zodat je
kan proberen je daarmee bezig te houden ipv met het brood, of?

Nouja, weet niet of je er iets mee kan.. Maar succes ermee
iig!
ik heb het echt alleen met boterhammen, en sommige broodjes.
Eerst hielp het om alle walgelijkheid in het laatste hapje brood te stoppen, dat hoefde ik dan niet meer van mezelf op te eten, maar nu heb ik het vooral met de korstjes. Knäckerbröt ed gaat prima, en krentenbrood gaat ook best goed, maar ik kan niet altijd krentenbrood eten.
Voor de tv eten hielp meestal wel , maar ik kan ook niet altijd voor de tv eten.
's ochtends is het trouwens erger dan 's middags, en als het dan echt niet lukt eet ik pap.
Maar het is al best lang bezig en ik wil er nu onderhand wel eens van af zijn. Soms heb ik het gevoel dat het alleen maar erger wordt omdat ik meer en meer zit te pielen met brood.

Ik zou het liefst iig de korstjes van m'n brood afsnijden maar ik weet zeker dat ik straks dan helemaal geen korstjes meer lust dus dat doe ik dus maar niet.

En het grappige is; de smaak vind ik als ik heel eerlijk ben niet eens zo vies. Het is echt de associatie, en die is echt heel heel sterk bij mij.

Maar in ieder geval bedankt, ik blijf gewoon proberen.
Oud 06-01-2005, 09:58
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Dat heb ik met wijn. Ik heb ooit de hele nacht over moeten geven nadat ik een fles wijn naar binnen had gewerkt. Nu ga ik al bijna over mijn nek als ik de geur van wijn ruik. Dat is al 2 jaar zo en ik denk niet dat ik er nog vanaf kom... maarja daar zit ik ook niet zo mee moet ik zeggen.
Oud 06-01-2005, 10:32
Nijn*
Nijn* is offline
Een smaakaversie tegen drank is wel iets anders dan een smaakaversie tegen een levensmiddel, om het maar zo te noemen.

Ik heb een tijdje geleden ook zoiets gehad, ik had een aversie tegen appels en peren, en andere boomvruchten. Waarom? Omdat ik een keer een appel met een worm erin had.

Nou is fruit natuurlijk ook erg belangrijk om te blijven eten, dus ik moest door blijven gaan met het proberen. Wat ik ben gaan doen is, zoals Quiana al zei, mijn aandacht op iets anders focussen terwijl ik eet. Bijvoorbeeld, eten terwijl ik naar een film kijk, terwijl ik een krant lees, terwijl ik achter de computer zit, etc.

Zo ben ik er uiteindelijk vanaf gekomen, na een lange tijd. Het is toch iets wat tussen je oren blijft zitten, en als jij je maar lang genoeg voorhoud dat je brood ook met lekkere en gezonde dingen kunt associëren, wordt het al snel een stukje makkelijker.

Wat je inderdaad ook gewoon kunt proberen, is één boterham per dag eten, en dan bijvoorbeeld 's middags iets vervangends. Dan hoef je jezelf minder vaak te pushen, en dat moet ook een stuk beter aanvoelen denk ik.

In elk geval, goed van je dat je het toch blijft proberen, want er zijn zat mensen die het snel opgeven. Succes ermee!

Nijn*
Oud 06-01-2005, 10:38
Verwijderd
Ik heb het ook, oa met pizzabroodjes...idd omdat na het eten van een pizzabroodje een keer over moest geven... Nu is het met pizzabroodjes 'makkelijker' dan met gewoon brood, een pizzabroodje hoef je niet per se te eten en dat heb ik sindsdien (een jaar of 7 terug oid?) dus ook niet meer gedaan.

Cashewnoten heb ik ook heel lang niet gegeten, omdat ik één keer een hele vieze had gegeten. En zo zijn er nog wel wat dingen die ik (liever) niet eet.

Ik denk dat je het idd gewoon moet blijven proberen...en een keer iets vervangends of een keer een boterham zonder korstjes, kan denk ik helemaal niet zo veel kwaad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten