Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2005, 13:26
markeerstift
markeerstift is offline
Hoi.. Ik moet voor school een presentatie houden over tienermoeders. Hierin zit ook een vraag naar de mening van de samenleving over tienermoeders. Daarom zou ik aan jullie willen vragen: wat vinden jullie van tienermoeders?

Alvast bedankt!
Ik weet niet of ie hier goed staat, maar anders moet het maar verplaatst worden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2005, 19:38
Verwijderd
Het is niet erg handig om tienermoeder te zijn want je verliest een deel van je jeugd, hebt een onzeker inkomen, een onzeker gezin omdat je niet weet hoe de relatie met je partner zich ontwikkelt, je zult je studie (even) moeten beeindigen, en je hebt nog niet de verantwoordelijkheid van iemand die ouder en ervarener is. Maar tienermoeders moeten niet als uitschot worden betiteld omdat ze er niet altijd evenveel aan kunnen doen en ze kunnen zich toch later nog heel ver ontwikkelen en tegelijk een hele goede moeder zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 16:04
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Ik vind tienermoeders wel interessant, omdat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat je zwanger raakt als je zo jong bent. Er zijn condooms, er is de pil en anders altijd nog abortus. Vaak zit er dus een interessant verhaal achter: ongelukje maar principieel geen abortus willen, of een geloofsovertuiging bijvoorbeeld.

Een oordeel zou ik er niet over willen vellen.

Heb je hier iets aan?
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 19:10
yeetje90
ik vind tienermoeders.. ja.. eigenlijk best zielig.. ze hebben toch geen leven meer?? ik zou het nooit willen. en vaak worden ze in de steek gelaten door de vader van het kind. en dat maakt het nog erger. en ze worden ook door hun ouders het huis uitgestuurd.. ja.. het zou je maar moeten overkomen..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 12:09
Verwijderd
Van "tienermoeders" opzich vind ik net zo weinig (of juist net zoveel) als van "moeders" in het algemeen, het ligt geheel aan het verhaal dat bij de specifieke "(tiener)moeder" hoort of ik er nog iets 'speciaals' van vind. Plus dat ik het een heel verschil vind of iemand van 14 die nog op de middelbare school zit een kind krijgt of dat iemand 20 is en al een (bv. mbo) diploma heeft een kind krijgt, terwijl beiden over het algemeen toch onder de groep "tienermoeders" vallen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 12:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 04-01-2005 @ 20:38 :
Het is niet erg handig om tienermoeder te zijn want je verliest een deel van je jeugd, hebt een onzeker inkomen, een onzeker gezin omdat je niet weet hoe de relatie met je partner zich ontwikkelt, je zult je studie (even) moeten beeindigen, en je hebt nog niet de verantwoordelijkheid van iemand die ouder en ervarener is.
idd, en vanwege deze factoren vind ik iemand die ervoor kiest om dan alsnog een kind te krijgen een slechte ouder.

Je kan je kinderen een betere toekomst bieden door eerst een fatsoenlijk leven op orde te krijgen.

Voor familie die een kind ertoe dwingen een kind te houden heb ik trouwens niets dan minachting.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 12:21
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-01-2005 @ 13:13 :
Voor familie die een kind ertoe dwingen een kind te houden heb ik trouwens niets dan minachting.
Ik voor familie (of vrienden of wie dan ook) die een "kind" ertoe dwingen een kind weg te laten halen of af te staan. Dat is een keus die je zelf moet maken en niet iemand anders.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 12:48
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-01-2005 @ 13:21 :
Ik voor familie (of vrienden of wie dan ook) die een "kind" ertoe dwingen een kind weg te laten halen of af te staan. Dat is een keus die je zelf moet maken en niet iemand anders.
die hebben tenminste nog de reden van het belang van het kind en de toekomstige moeder.

Ook lijkt dit me niet bepaald een veel voorkomend scenario.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:03
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-01-2005 @ 13:48 :
die hebben tenminste nog de reden van het belang van het kind en de toekomstige moeder.
Dat vraag ik me af. Ik denk dat als je iemand verplicht om een kind weg te laten halen je diegene geestelijk behoorlijk kapot kunt maken en ik vraag me af of dat in het belang van iemand kan zijn (en het is dan niet meer een "toekomstige moeder", beetje fout het wel zo te noemen, vind ik. ).

En of iemand een kind goed kan opvoeden kan je van te voren niet voorspellen...en dat vind dus zo verraderlijk aan de term "tienermoeders", ik denk nl dat iemand van een jaar of 20 daar prima toe in staat kan zijn, terwijl dat bij iemand van 14 waarschijnlijk toch heel anders ligt.

Citaat:
Ook lijkt dit me niet bepaald een veel voorkomend scenario.
Ik denk dat je je daar erg in vergist, volgens mij komt dit (veel) vaker voor dat dat ouders ed het kind 'verplichten' om het kindje te houden.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 20:33
malaika
Avatar van malaika
malaika is offline
mijn nicht kreeg een kind toen ze net 18 was, ze heeft het toen best moeilijk gehad. maar nu gaat het inmiddels wel goed met haar, ze moest er gewoon aan wennen. ik denk dat het begrip tienermoeders een beetje raar is want niet elk meisje is het zelfde. sommige meisjes zijn bijvoorbeeld veel volwassener dan de rest van haar leeftijdgenoten.
ik heb het geluk dat mn ouders me op het hard gedrukt hebben dat ik altijd terug naar huis kan, dus ook als ik zwanger zou worden terwijl ik "pas" 17 ben.
maar ja, als ik aan tienermoeders denk zie ik eerder meisjes van 13, dat zijn echte tienermoeders. ik vind dat je over het algemeen dan alleen tienermoeder kan zeggen. zoals ik al het gezegt, ik heb bij mijn nicht gezien dat je als je op jonge leeftijd een kind krijgt snel volwassen kan worden, lukt dat niet geef het kind dan ter adoptie, want kinden hebben meer verdient dan een moeder die alleen maar uit gaat en niet om kijkt naar haar kind.
maar ja... echt veel heb je er zeker niet aan. ik vind alleen dat je niet te snel tienermoeder moet zeggen, omdat je niet alle jonge moeders over een kam kan scheren!
__________________
**Give me a reason to believe that you're gone, I see your shadow so I know they're all wrong **
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 21:35
Verwijderd
Is er niet zoiets als een algemene regel wanneer je precies tienermoeder bent?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 12:48
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 06-01-2005 @ 22:35 :
Is er niet zoiets als een algemene regel wanneer je precies tienermoeder bent?
18 jaar is de grens dunkt me.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 18:22
malaika
Avatar van malaika
malaika is offline
niks 18 jaar, sommige mensen kunnen nog geen kind op voeden ookal zijn ze 30!
__________________
**Give me a reason to believe that you're gone, I see your shadow so I know they're all wrong **
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 18:28
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Citaat:
malaika schreef op 07-01-2005 @ 19:22 :
niks 18 jaar, sommige mensen kunnen nog geen kind op voeden ookal zijn ze 30!
Dit ging om de vraag wanneer je een tienermoeder bent.. Niet of je een kind kunt opvoeden..
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 18:34
Mois
Mois is offline
Mijn vriendin is ook een tienermoeder. Ze kreeg haar lieve zoontje op 15-jarige leeftijd. Eigenlijk ook door een 'ongeluk'. De vader is hem toen snel gepeerd... KL**TZ*K (SORRY!)

Ze heeft het haar ouders pas 2 weken voordat ze moest bevallen verteld...

Het hummeltje is nu bijna een jaar oud. (OJEETJE! Moet nog een cadeautje kopen! Is de 24e dacht ik )

Nu is ze 16 en heel gelukkig met haar zoontje. Haar ouders en zusjes helpen haar bij de opvoeding van de kleine man.

Maar goed. Ik ga nu op eigen houtje niet haar verhaal vertellen. Moet ze wel eerst toestemming voor geven vind ik.

Als je haar een interviewtje wilt afnemen of wat wil vragen kan ik haar wel ff vragen of ze dat wil?! Weet ik niet zeker namenlijk!

Laatst gewijzigd op 07-01-2005 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 00:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
mwo, scheld die vader maar uit omdat ie z'n leven niet overhoop wil laten halen.

Zolang hij een alternatief aanbood (abortus dus) en ze het kind (tegen zijn wil dus) toch wilde houden, tja....



In mijn situatie zou dat betekenen dat ik de middelbare school nooit afgemaakt zou hebben, en daarmee dus ongeveer 95% van mijn kansen in het leven letterlijk verneukt zouden zijn.

Natuurlijk alle steun en alles, een abortus plegen is ook niet iets dat je zomaar even doet, maar ik zou er waarschijnlijk ook voor passen om gedwongen vader te zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 09:43
Mois
Mois is offline
Ja daar heb je ook wel gelijk aan maar het gaat om de manier hoe hij haar heeft behandeld. Z'n moeder kwam bij m'n vriendin om te vragen of ze mee mocht naar het ziekenhuis voor de echo om te kijken en te horen of het kindje vóór of ná 14 februari geboren zou worden. Als het zo was dat het vóór 14 februari gebeurde was hij niet verplicht om ook financieel voor de kleine te zorgen!!! (Op 14 februari werd hij namenlijk 18)

En ze hebben telkens geroepen dat ze geen condooms durfden te halen. Toen hebben m'n vriend en ik die voor hun gekocht en die hebben ze nooit bij ons opgehaald! En hij wou haar zo graag n**ken! Dan ben je toch ook niet goed! Je gaat tegen je verstand in als je wel wilt n**ken met condoom en die dan niet ophaalt als -notabene- een vriendin die zelfs voor je heeft gekocht!

Mijn vriendin is tot 1 dag voordat ze moest bevallen, nog naar school geweest en heeft het heel goed gedaan. Ben ik trots op. Niet dat ik daarmee bedoel dat iedereen dat kan hoor!

De bevalling ging ook heel erg snel. Toen ze haar kleine man had, is ze een paar weekjes thuis geweest en daarna is ze verder gegaan met school en is ze gaan werken. Nog geen hele dagen natuurlijk. Samen met haar ouders en zusjes voeden ze nu haar kleintje op. Het gaat perfect! Nadat ze afgelopen jaar haar VMBO diploma heeft gehaald is ze verder gegaan met school en is naar de Landstede gegaan. Ze zegt wel dat als ze niet meer leerplichtig is dat ze dan stopt. Dan gaat ze meer werken en voor haar kindje zorgen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 15:56
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-01-2005 @ 13:48 :
18 jaar is de grens dunkt me.
Volgens mij is 20 pas de grens, daarvoor ben je nog een tiener en wordt je voor zo ver ik weet ook tot de "tienermoeders" gerekend. Bij het CBS iig wel (http://www.tienermoeders.nl/informatie/cbs.html).

Je wordt samen zwanger, ik vind in principe niet dat de jongen/man daar meer schuld aan heeft dan het meisje/de vrouw (of omgekeerd). Maar ik vind eigenlijk wel dat de jongen/man zijn verantwoordelijkheden moet nemen, hij weet ook waar hij aan begint als hij seks heeft. Wil hij geen kind, dan gebruik je een condoom, is nogal simpel. (Als het meisje/de vrouw bv. zegt de pil te slikken, maar dit ondertussen niet doet of wat dan ook, dan is het natuurlijk een ander verhaal.)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-01-2005, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Elkana schreef op 08-01-2005 @ 10:43 :
Samen met haar ouders en zusjes voeden ze nu haar kleintje op. Het gaat perfect!
Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat zo iets perfect gaat/is...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 19:11
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
zonde van je jeugd, jammer dat je nog zo jong bent. lijkt me dat je er later wat meer van kunt genieten.
ach en de kans op samenwonen is ook weer zo wat als je 16 bent. lijkt mij dat dan je ouders je kind opvoeden en dat lijkt me niet altijd de juiste weg.
en je studie natuurlijk .
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 21:26
Mois
Mois is offline
Maar toch gaat het goed hoor. Ze is ook vaak thuis en dan doet ze de opvoeding zelf natuurlijk. Maar als ze moet werken en naar school moet, zorgt haar moeder voor de kleine man.

P.s. Gaat over m'n vriendin hoor! NIet over mij!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 21:28
Verwijderd
Citaat:
Elkana schreef op 08-01-2005 @ 22:26 :
Maar toch gaat het goed hoor. Ze is ook vaak thuis en dan doet ze de opvoeding zelf natuurlijk. Maar als ze moet werken en naar school moet, zorgt haar moeder voor de kleine man.
"Zorgen voor" vind ik toch iets anders dan echt opvoeden...zoals je het eerst zij vond ik het lijken als of dat kind een stuk of vier moeders heeft (zijn eigen moeder, zijn oma en iig minstens twee tantes) en dat vind ik niet goed.

Citaat:
P.s. Gaat over m'n vriendin hoor! NIet over mij!
Dat had je al gezegd.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:32
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
Citaat:
yeetje90 schreef op 05-01-2005 @ 20:10 :
ik vind tienermoeders.. ja.. eigenlijk best zielig.. ze hebben toch geen leven meer?? ik zou het nooit willen. en vaak worden ze in de steek gelaten door de vader van het kind. en dat maakt het nog erger. en ze worden ook door hun ouders het huis uitgestuurd.. ja.. het zou je maar moeten overkomen..
Jah allemaal vervelend en wel, maar ze zijn er toch zelf bij.?!
Sommige meisjes van 13 doen het al... dat is toch ernstig...
Toen ik dertien was, speelde ik nog buiten met vriendinnen, of gingen we btje achter de jongens aan,..maar daar bleef het bij..
Denk dat het ook een btje van de opvoeding komt hoor..
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [ma]enquete over tienermoeders
LiqqY
22 07-02-2006 17:51
Verhalen & Gedichten Tienermoeder
Christiana
15 18-11-2005 15:34
Levensbeschouwing & Filosofie Tienermoeders: mag je het kind van ze afnemen?
misty1986
72 05-06-2004 00:45
Lichaam & Gezondheid Tienermoeders en TMF
mammie_yvonneke
21 05-06-2003 19:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Spreekbeurt over tienermoeders
Marianne86
2 10-11-2002 20:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap tienermoeders
dennis
2 21-02-2002 11:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.