Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2005, 21:44
Nothing
Nothing is offline
Ik ben er heen geweest en ik vond het leuk
(Ik zit zelf ook op Rabarber)

Het stuk

De ingebeelde zieke gaat over de Fransman Argan, een enorme hypochonder. Hij denkt altijd ziek te zijn en is vaste klant bij verschillende dokters. Deze vinden het natuurlijk prima; waarom zou je een man die zoveel geld meebrengt vertellen dat hij eigenlijk niets heeft? Met zalfjes, drankjes, kuren en pillen proberen ze hem te laten geloven dat hij weer beter wordt, tot de volgende ziekte zich aan dient.
Aangezien Argan ook wel door heeft dat er enorme geldbedragen naar de dokters gaan, verzint hij een manier om het geld te kunnen houden en toch geholpen te worden. Zijn oog valt op Thomas Diafoirus, een dokterszoon. Als die nu eens trouwde met zijn mooie dochter Angélique? Dan hoeft Argan zich nooit meer zorgen te maken over een dokter en kan zijn dochter rekenen op een goede man. Daar heeft ze toch de leeftijd voor....
Waar Argan echter niet op heeft gerekend, is de rest van zijn familie. Terwijl zijn tweede vrouw Béline zijn dochter het liefst ziet in een klooster, heeft Angelique zelf ook andere plannen. Nog niet zo lang geleden heeft ze de mooie Cleante leren kennen. Als die eens met haar zou kunnen trouwen!
Gelukkig voor Angélique zijn er ook nog haar oom Béralde en het dienstmeisje. Zouden deze mensen haar vader voor altijd en eens kunnen genezen en de weg vrij kunnen maken voor een bruiloft met Cléante?
Advertentie
Oud 05-01-2005, 22:35
PV
PV is offline
klinkt zeker leuk , maar hier kunnen we verder weinig mee.. als het stuk nog vaker opgevoerd wordt, kan het bij de tips in het sticky topic als je dat wilt? of heb je een vraag rond dit stuk?
Advertentie

Regels voor berichten