Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2005, 10:10
Idiotique
Idiotique is offline
Ik heb weer eventjes gespaart en zit een beetje te twijfelen wat ik aan ga schaffen. Liefst wil ik iets wat mn opnames thuis wat voller/warmer laat klinken.. Wanneer ik luister naar wat andere opnemen valt het me altijd op dat het gewoon goed klinkt, terwijl ik ondertussen beschik over een goede semi-acoustische gitaar, mixer, goede condensator mic en goede acoustiek in mn mini studiotje... maar toch mis ik wat.

Wat raden jullie me aan? Een goede amp? effecten? Zit ook te twijfelen om een electirische gitaar aan te schaffen met een goede versterker erbij. Wat me ook geweldig lijkt is een soort van sampler pedaal, weet niet meer precies wat het is maar er zitten de standaard effecten op en de mogelijkheid om iets van 20 seconden te samplen/loopen. Howie Day maakt hier heel veel gebruik van (geweldige artiest btw..). Maar versterker is dan ook een must.

Wat zouden jullie doen?
Oud 06-01-2005, 10:20
Verwijderd
Citaat:
wann schreef op 06-01-2005 @ 11:15 :
Ik zou zelf voor de elektrische gitaar gaan, met een Marshall versterker. Een Gibson Flying V:
[afbeelding]
ideaal voor opnemen ja
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 10:43
Idiotique
Idiotique is offline
Citaat:
wann schreef op 06-01-2005 @ 11:39 :
Ofwel, het gaan niet persé om opnemen. Hij twijfelt tussen opnameapparatuur en een elektrische gitaar met amp, en misschien wat anders.
klopt... zijn er ook goede amps voor zowel acoutisch als electrisch?
Oud 06-01-2005, 11:21
Tommy Knoxville
Tommy Knoxville is offline
ja er is er één die dat wel kan.. maar dat is niet zo'n super versterker.. Ik zou voor twee aparte versterkers gaan.

Verder zou ik gewoon kijken naar een goed merk gitaar met wat je zelf mooi vind klinken, en zoek daar dan een leuke versterker bij. Een flying V is trouwens geen goed idee voor opnemen, zowiezo speelt dat niet fijn als je een akoestische gitaar gewend bent..
Oud 06-01-2005, 12:48
sasquatch
sasquatch is offline
Wat jij moet doen is naar een muziekzaak gaan en veel uitproberen. Paar gitaren, paar amps, paar pedalen/multifx e.d. en dan kijken wat jij wil en waar jij je geld aan uit wil geven want dat soort dingen wat je precies wil kan je neit uitleggen maar moet je gewoon horen
Meeste muziekzaken maken er totaal geen probleem van en hebben vaak ook 'probeerhokken' waar je kan gaan zitten en het spul uitproberen, dus ga naar een zaak (met veel keus) en probeer van alles en nog wat uit
Oud 06-01-2005, 13:05
Verwijderd
Citaat:
wann schreef op 06-01-2005 @ 11:15 :
Ik zou zelf voor de elektrische gitaar gaan, met een Marshall versterker. Een Gibson Flying V:
[afbeelding]
Wedden dat jij niks van gitaar/opnemen weet?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:11
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Koop een leuke MIDI gitaar ofzow, die dingen zijn tegenwoordig hardstikke goed.
Oud 06-01-2005, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Inf3sted Funk schreef op 06-01-2005 @ 14:11 :
Koop een leuke MIDI gitaar ofzow, die dingen zijn tegenwoordig hardstikke goed.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:48
Verwijderd
Citaat:
wann schreef op 06-01-2005 @ 14:43 :
Of je het serieus meent of niet, ik hap toch maar.
Ik geef niks om metal zijn, ik geniet evenveel van klassiek als van metal en wat pop.
Maar hoe gitaren spelen is subjectief, die ene keer dat ik in een gitaarshop in de USA op een V had gespeeld, vond ik dat wel degelijk heel lekker. Maar sommige mensen hebben dan juist zwaar iets tegen op Fenders, terwijl die ook lekker wegspelen. Compleet subjectief zoiets. En Marshalls (zelf heb ik er geen, wel vaker op gespeeld in winkels), klinken gewoon goed voor zover ik er dus ervaring mee heb.
Dude, als je een Marshall 'Crapoefenmodel X' neemt, klinkt dat als shit.
Wat ik dus bedoel is, is dat het nergens op slaat te zeggen : 'ja Marshall w00t'. Het image van beide dingen is gewoon 'stoer' en 'metal'. En het kan geen kwaad verder te kijken dan dat.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 14:29
Snuitermans
Snuitermans is offline
Een Marshall lijkt me niet zozeer metal en ook zeer zeker niet de enige die goede amps maakt. Er valt verder te kijken.

Ot;
Ik zou gaan een elektrische gitaar met een goede buizenbak, wat je dan voor gitaar en amp wil lijkt me geheel aan jouw.

Laatst gewijzigd op 06-01-2005 om 14:31.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 14:34
DeadNation
DeadNation is offline
Hahaha wat voor marshalls hebben we het hier over? Een solidstate combootje zoals die MFGwhatever dingen. De nieuwste generatie valvestates?

Die zijn namelijk fuckin slecht. Praat je over goeie marshalls dan heb je t over ouwe buizenbakken. Die plexi's uit de 60s/70s, ouwe JCM 800's en dergelijke. Wereld van verschil.

Een Gibson uit 2004 is ook niet opgewassen tegen een Gibson van pak em beet 25 jaar oud. Ook niet opgewassen tegen veel nieuwere merken. Een nieuwe Gibson zou ik nooit kopen. Tenzij het een high end model is. En dan nog!

Prijs/kwaliteit is echt retarded.
Oud 06-01-2005, 14:39
Verwijderd
Daarom slaat het dus nergens om zonder meer 'Gibson! Marshall!' te roepen...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 14:42
DeadNation
DeadNation is offline
Exactly.
Oud 06-01-2005, 16:57
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 06-01-2005 @ 15:34 :
Hahaha wat voor marshalls hebben we het hier over? Een solidstate combootje zoals die MFGwhatever dingen. De nieuwste generatie valvestates?

Die zijn namelijk fuckin slecht. Praat je over goeie marshalls dan heb je t over ouwe buizenbakken. Die plexi's uit de 60s/70s, ouwe JCM 800's en dergelijke. Wereld van verschil.

Een Gibson uit 2004 is ook niet opgewassen tegen een Gibson van pak em beet 25 jaar oud. Ook niet opgewassen tegen veel nieuwere merken. Een nieuwe Gibson zou ik nooit kopen. Tenzij het een high end model is. En dan nog!

Prijs/kwaliteit is echt retarded.
Yo, waarom vind iedereen ouwe instrumenten/versterkers zo veel beter dan nieuwe? Zijn ze in die 20/30/40 jaar alleen maar kuttere dingen gaan maken?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 17:03
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 06-01-2005 @ 15:39 :
Daarom slaat het dus nergens om zonder meer 'Gibson! Marshall!' te roepen...
Klopt.
Oud 06-01-2005, 17:06
matt trakker
matt trakker is offline
wat voor microfoonvoorversterker gebruik je? een goede voorversterker voor je condensatormic kan al veel schelen, of misschien zou je een goede eq of een goede compressor of misschien een reverb-module kunnen kopen die niet goedkoop zijn maar je opnames wel meteen een stuk vetter laten klinken..
Oud 06-01-2005, 17:13
DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 06-01-2005 @ 17:57 :
Yo, waarom vind iedereen ouwe instrumenten/versterkers zo veel beter dan nieuwe? Zijn ze in die 20/30/40 jaar alleen maar kuttere dingen gaan maken?
In het geval van Marshall en Gibson is dat zo hehe. Helaas. Althans het is maar waar je van houd he.
Oud 07-01-2005, 09:26
Idiotique
Idiotique is offline
Citaat:
matt trakker schreef op 06-01-2005 @ 18:06 :
wat voor microfoonvoorversterker gebruik je? een goede voorversterker voor je condensatormic kan al veel schelen, of misschien zou je een goede eq of een goede compressor of misschien een reverb-module kunnen kopen die niet goedkoop zijn maar je opnames wel meteen een stuk vetter laten klinken..
mijn microfoon gaat direct naar de mixer zonder voorversterker. Gitaar ook, en voor het opnemen van de gitaar gebruik ik ook niet de mic maar gewoon rechtstreeks de mixer in... via de mic is het geluid wel goed, alleen is er veel te veel bas dan wat het niet mooi maakt. Daarom dacht ik meer aan een versterker voor mn gitaar met enkele effecten, zodat ik dan gitaar -> versterker -> mixer -> pc kan opnemen.

wat is een goede compressor?
Oud 07-01-2005, 09:30
DeadNation
DeadNation is offline
Gitaar rechtstreeks de mixer in....klinkt dat niet superkut? Lage frequenties kun je toch in principe verminderen met software?
Oud 07-01-2005, 14:57
Idiotique
Idiotique is offline
nouja het klinkt eigelijk wel redelijk. Tis een semi acoutische gitaar dus kan zowiezo wat settings op de gitaar veranderen, en dan gooi ik er met software meestal wat reverb of ander effectje.. klinkt aardig, maar in mijn ogen nog lang niet goed genoeg
Oud 07-01-2005, 15:00
DeadNation
DeadNation is offline
Over gear gesproken. Vandaag een 4x12" cab gekocht voor weinig. 4 celestion 50watts. Binnenkort een Marshall top(JCM800) halen en blazen maar Ik ben siked.
Oud 07-01-2005, 15:52
Idiotique
Idiotique is offline
en gebruik je die voor optredens of gewoon om te blazen in je kamer?
Oud 07-01-2005, 16:04
Reserv
Reserv is offline
Als je opnames niet goed klinken zou ik voor dat je allerlei dure stuff aanschaft toch nog maar eens kijken naar de kwaliteit output van je mixer en de reverb in je studio. Als het daar niet aan ligt zou ik een goede versterker aanschaffen.

Welk programma gebruik je? Op zich kan je toch een hoop rechttrekken met de software?
Oud 07-01-2005, 16:12
Verwijderd
hmm theo .. ga gwoon die pedalen hale keertje die detailed tabs van howie doorlopen .. fa shiznit
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 16:24
DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
Idiotique schreef op 07-01-2005 @ 16:52 :
en gebruik je die voor optredens of gewoon om te blazen in je kamer?
Voor m'n kamer heb ik een eerste generatie valvestate 80w combo. En die gaat al te hard voor thuis. Nee gebruik m in nieuwe oefenruimte aka container bij m'n pa z'n loods

Eigenlijk gaat t allemaal veelste hard. Moet eens kijken naar een powerbrake, maar die dingen zijn ook al minimaal 200 ballen. Gortig.
Oud 10-01-2005, 09:51
Idiotique
Idiotique is offline
Citaat:
®obin schreef op 07-01-2005 @ 17:04 :
Als je opnames niet goed klinken zou ik voor dat je allerlei dure stuff aanschaft toch nog maar eens kijken naar de kwaliteit output van je mixer en de reverb in je studio. Als het daar niet aan ligt zou ik een goede versterker aanschaffen.

Welk programma gebruik je? Op zich kan je toch een hoop rechttrekken met de software?
Ja.. waarschijnlijk weet ik gewoon nog niet welke effecten ik het beste kan gebruiken... Reverb erover heen scheelt al wel, maar nog niet van wow... Ik gebruik adobe audition, cubase en begin een beetje reason te leren, maar opname, mix en mastering doe ik in audition.

Ik heb trouwens besloten het Line6 DL-4 Delay pedal aan te schaffen, vooral door de sample optie die erop zit. Balen dat ie nog zo duur is en de weinig 2e hands aanbiedingen voor mn neus verkocht worden.

Wat ik nu nog zoek is een goede acoustische amp, maar dan niet een van 900 euro... ik dacht meer iets aan 200-300 euro. Misschien eentje van Fender of Crafter?
Oud 10-01-2005, 11:07
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
®obin schreef op 07-01-2005 @ 17:04 :
Als je input al niet goed is dan kun je met software ook niks beginnen hoor.

Ik zou de nieuwe voetpedaaltjes van Line 6 eens bekijken, of voor een Boss GT6 of iets dergelijks gaan, die dingen zijn ideaal voor studiowerk.
Oud 10-01-2005, 12:31
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 10-01-2005 @ 12:07 :
Als je input al niet goed is dan kun je met software ook niks beginnen hoor.
Trui, maar ik bedoelde dat als het nergens anders aan ligt er misschien iets te beginnen viel met software.

Oja, in een helder moement schoot me te binnen dat je ook een hogere sample-rate kan gebruiken, dat scheelt misschien...?
Oud 10-01-2005, 15:29
Verwijderd
pfoh, als je aan 44.1 kHz geen degelijk geluid produceert gaat 96 kHz niet veel beter klinken.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:46
Idiotique
Idiotique is offline
nou kijk, het is niet dat ik baggere kwaliteit heb, integendeel. Maar wanneer ik mijn opnames vergelijk met echte studio tracks dan is er een wereld van verschil. En ik wil juist die echt studio kwaliteit

pedaal waar ik nu overtuigd van ben te halen is de Line6 DL-4 delay/sample moduler. deze dus:

Oud 10-01-2005, 16:18
Verwijderd
hmmm, keep in mind dat die studiokwaliteit er is door heel wat geprul met EQ's, compressors, limiters,... noem maar op.

Als je vind dat je huidige kwaliteit zeker niet bagger is zou ik me daar wat meer in verdiepen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:21
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
Linchpin schreef op 10-01-2005 @ 16:29 :
pfoh, als je aan 44.1 kHz geen degelijk geluid produceert gaat 96 kHz niet veel beter klinken.
Ja, maar als je per ongeluk een sample van een andere kwaliteit gebruikt dan past Audition de rate van t hele programma aan. Misschien staat-ie per ongeluk te laag op zo.
Oud 10-01-2005, 22:56
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
Idiotique schreef op 10-01-2005 @ 16:46 :
nou kijk, het is niet dat ik baggere kwaliteit heb, integendeel. Maar wanneer ik mijn opnames vergelijk met echte studio tracks dan is er een wereld van verschil. En ik wil juist die echt studio kwaliteit

daarom zijn er dus studio's en mensen die zichzelf bezig houden met alleen maar het masteren van tracks, maar je zou 'n plugin als psp vintagewarmer of t-racks kunnen proberen om in ieder geval een wat vetter geluid te krijgen.
Oud 10-01-2005, 23:32
DeadNation
DeadNation is offline
Of je gaat gewoon naar een studio als je songs helemaal af zijn.
Oud 11-01-2005, 10:07
Idiotique
Idiotique is offline
Citaat:
matt trakker schreef op 10-01-2005 @ 23:56 :
daarom zijn er dus studio's en mensen die zichzelf bezig houden met alleen maar het masteren van tracks, maar je zou 'n plugin als psp vintagewarmer of t-racks kunnen proberen om in ieder geval een wat vetter geluid te krijgen.
hmm dit is misschien wel interessant... ik zal de demo eens proberen als ik thuis ben... thanks!
Oud 16-01-2005, 13:13
Contigo
Contigo is offline
He ik zou een Pod XT of Vox Tonelab aanschaffen die dingen zijn zeer goed voor direct recording en je hebt geen gezeik met mic angle goed regelen enzo.

Deze opname hebben we met de pod xt (bosch) en de tonelab (ikzelf) gemaakt:

Save as:

Twilight_of_the_Frogs.mp3

Laatst gewijzigd op 16-01-2005 om 13:16.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 13:32
shanker
shanker is offline
Misschien moet je ook eens goed kijken naar je bekabeling. Vaak wordt dat onderschat, maar verkeerde kabels kunnen je opnamen echt een stuk rottiger laten klinken. Zorg dat je geen langere kabels gebruikt dan nodig is ivm onnodige ruis enzo. En het scheelt een stuk als de kabel goed geisoleerd is en dat de plug echt goed bevestigd is enzo.
Qua opname apparatuur is de Zoom MRS serie wel aan te raden... mijn vriend heeft er in ieder geval echt goeie ervaringen mee. Ben wel benieuwd naar die line 6 trouwens
Oud 16-01-2005, 14:58
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
shanker schreef op 16-01-2005 @ 14:32 :
Misschien moet je ook eens goed kijken naar je bekabeling. Vaak wordt dat onderschat, maar verkeerde kabels kunnen je opnamen echt een stuk rottiger laten klinken. Zorg dat je geen langere kabels gebruikt dan nodig is ivm onnodige ruis enzo. En het scheelt een stuk als de kabel goed geisoleerd is en dat de plug echt goed bevestigd is enzo.
Qua opname apparatuur is de Zoom MRS serie wel aan te raden... mijn vriend heeft er in ieder geval echt goeie ervaringen mee. Ben wel benieuwd naar die line 6 trouwens
Als het daar aan ligt is een notch filter ook een leuke oplossing (zal vast wel als SFX is Audition zitten).
Oud 19-01-2005, 20:22
Verwijderd
Ik heb net een Behringer BCA 2000 aangeschaft. Is een USB audio/MIDI interface. Een M-box voor de armere muzikant. Ding geeft geweldige resultaten moet ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 19:22
Bram D
Bram D is offline
Ik nam sinds kort nog gitaar op met cubase... mic (shure sm57) voor mn speakerkast (4x12" celestion, koch powertone 1) en die naar de mic ingang v/d pc.
Sinds kort gebruik ik een line 6 guitar port om op te nemen. Klinkt voor thuisopnames erg okey! Je neemt er heel makkelijk mee op en er zitten ook nog een aantal amp's in (die wel erg overdreven klinken)...www.guitarport.com

voorbeeld:

http://www.damnright.nl/mp3/Bram_Nut...ft_To_Lose.mp3
Reageren

Regels voor berichten