Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2005, 00:58
Raakvlak
Raakvlak is offline
Laatste topic dat ik nu open, maar noem 1 (en echt 1, niet 2) schrijver of schrijfster die jou aanspreekt en motiveer waarom hij of zij indruk maakt op je.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2005, 00:59
Raakvlak
Raakvlak is offline
En eerlijk!
Dus niet: giphart... omdat hij zo mooi en treffende de grens tussen leven en dood verwerkt in zijn proza.

Maar Giphart... neuken.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 09:33
Doodle!
Doodle! is offline
Dean koontz, simpelweg omdat 'ie niet al te moeilijke boeken schrijft die toch heel erg leuk en spannend zijn om te lezen. Ik hou niet van ingewikkeld
Oud 07-01-2005, 09:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Connie Palmen

Omdat zij over onderwerpen schrijft die me erg aanspreken (verslaving, eetproblemen, filosofie) en een superprettige schrijfstijl heeft. Ik weet het eigenlijk niet precies, maar als ik een boek van haar lees, dan droom ik er gewoon in weg en dan zijn het voor mij gewoon goede boeken
Oud 07-01-2005, 09:55
Ndimension
Ndimension is offline
Gerard Reve...homo's, martelen, pessimist, briljante zinnen, hoe hij situatie's schets, overdrijver, geniaal
Oud 07-01-2005, 10:07
Anne
Anne is offline
Robert Anker... omdat hij de schrijver is met de meest geniale stijl ooit.
Oud 07-01-2005, 10:35
Verwijderd
Kafka. Benauwdheid, eenzaamheid en angst in een wereld die normaal lijkt, maar waar je nooit je vinger op kunt leggen. De eenling tegen een surrealistische nachtmerrie van bureaucratie en een samenspannende omgeving. Plus het feit dat hij als Joodse Tsjech het meest correcte, strakke Duits schreef in een periode waarin het Nationalisme hoogtij vierde en Duits natuurlijk de taal voor alleen de Duitsers was. Ooit ga ik Duits leren voor Kafka.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 11:59
Masquerade
Masquerade is offline
Robin Hobb. Meeslepend, fantasievol, prachtig geschreven, origineel. Zodra ik aan een boek van haar begin, kan ik 'm niet meer wegleggen en moet ik verder lezen tot diep in de nacht.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 12:28
Nijn*
Nijn* is offline
Yvonne Keuls. Ontroerende, meeslepende, op waarheid berustende boeken. Ik kan me altijd erg goed inleven in haar verhalen, ze zijn erg realistisch geschreven en geven vaak een beeld van hoe dingen écht in elkaar zitten. Als ik in een boek van haar begin kan ik het niet meer wegleggen voor het uit is, en ben ik het niet na het einde vergeten. Zo'n boek blijft vaak nog dagen in mijn gedachten spelen.

Dit is slechts één van de vele schrijvers die ik goed vind, maar aangezien we er maar eentje mogen kiezen, wordt zij het.
Oud 07-01-2005, 15:12
Roosje
Roosje is offline
Ik heb nu geen idee, maar toen ik in groep zeven zat was het iig Diana Wynne Jones. Omdat ze een serie heeft geschreven (die heet De magische wereld van Chrestomanci) en die vond (vind?) ik echt helemaal te gek, want het ging over magie en andere werelden en toveren enzo. En eentje van die boeken was heel ingewikkeld, en dat vond ik wel leuk.

Maar nu weet ik het echt niet.
Oud 07-01-2005, 15:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 07-01-2005 @ 16:12 :
Ik heb nu geen idee, maar toen ik in groep zeven zat was het iig Diana Wynne Jones. Omdat ze een serie heeft geschreven (die heet De magische wereld van Chrestomanci) en die vond (vind?) ik echt helemaal te gek, want het ging over magie en andere werelden en toveren enzo. En eentje van die boeken was heel ingewikkeld, en dat vond ik wel leuk.

Maar nu weet ik het echt niet.
Ooh, die boeken heb ik ook gelezen.. Niet allemaal, geloof ik, maar in ieder geval wel een aantal. Ze lijken een heel klein beetje op die serie van het gouden kompas, weet niet of je die kent? Maar ik vond ze geloof ik ook wel leuk

Toen ik jonger was, was Peter Pohl mijn onbetwiste beste schrijver. En ik vind hem nu nog steeds de allerbeste jeugdschrijver ooit
Oud 09-01-2005, 19:12
Verwijderd
Donna Tartt. Ik vind 'De verborgen geschiedenis' het meest indrukwekkende boek ooit, en blijf het ook steeds herlezen. Het is zo mooi uitgewerkt, zo aangrijpend geschreven. Het grijpt me elke keer weer aan.
Alleen durf ik 'De kleine vriend' niet te lezen. Ben bang dat het misschien tegen zou vallen en daardoor afbreuk zou doen aan 'De verborgen geschiedenis'.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:20
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Lieveheersbeest schreef op 09-01-2005 @ 20:12 :
Donna Tartt. Ik vind 'De verborgen geschiedenis' het meest indrukwekkende boek ooit, en blijf het ook steeds herlezen. Het is zo mooi uitgewerkt, zo aangrijpend geschreven. Het grijpt me elke keer weer aan.
Alleen durf ik 'De kleine vriend' niet te lezen. Ben bang dat het misschien tegen zou vallen en daardoor afbreuk zou doen aan 'De verborgen geschiedenis'.
Ik vond De kleine vriend echt verschrikkelijk
Ik was echt zwaar teleurgesteld. Het boek heb ik niet eens uit kunnen lezen.

Maar De verborgen geschiedenis is inderdaad meesterlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:24
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 09-01-2005 @ 20:20 :
Ik vond De kleine vriend echt verschrikkelijk
Ik was echt zwaar teleurgesteld. Het boek heb ik niet eens uit kunnen lezen.

Maar De verborgen geschiedenis is inderdaad meesterlijk.
Ik heb De kleine vriend gelezen en vond hem inderdaad niet geweldig. Maar De verborgen geschiedenis staat hier in de kast en hij lijkt me heel mooi!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:25
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 09-01-2005 @ 20:24 :
Ik heb De kleine vriend gelezen en vond hem inderdaad niet geweldig. Maar De verborgen geschiedenis staat hier in de kast en hij lijkt me heel mooi!
Die moet je zeker lezen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:38
abu
abu is offline
oeh moeilijk
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:47
niam
niam is offline
Giphart... 'Liefde is: necrofiel worden als zij overlijdt'

Zegt genoeg.
Oud 10-01-2005, 19:30
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 07-01-2005 @ 16:14 :

Toen ik jonger was, was Peter Pohl mijn onbetwiste beste schrijver. En ik vind hem nu nog steeds de allerbeste jeugdschrijver ooit
<3
Oud 10-01-2005, 20:06
[CP]X-Ray Cat
[CP]X-Ray Cat is offline
Roald Dahl natuurlijk... Vooral de boeken met tekeningen van Quentin Blake zijn geweldig, nog steeds ja.

Oud 10-01-2005, 20:26
Dauw
Dauw is offline
Op dit moment is Isabel Allende mijn favoriet. Ze schrijft betoverend en heel sfeervol, ik houd van de dromerige, exotische beelden die ze schetst. Haar boeken vind ik heerlijk om mee in een hoekje weg te kruipen en me in een totaal andere wereld te wanen; zij is één van de weinige schrijvers die het voor elkaar krijgt me helemaal los te rukken van mijn eigen dagelijkse leven.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 20:26
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Raakvlak schreef op 07-01-2005 @ 01:59 :
Giphart... neuken.
<3

Nee, eerlijk gezegd lees ik te divers om daar over na te denken. Ik heb geen helden
Oud 11-01-2005, 06:41
86dagreed
86dagreed is offline
Herman Brusselmans.

Dan kan zijn werk door veel critici wel afgebrand worden, dat het gespeend is van literair kwaliteit, maar die onzin verwerp ik.
Hij heeft een goed gevoel voor ironie, en weet vaak ook een ideale mix te maken tussen melancholie en cynisme, heeft 40 boeken op zijn naam gaan, waarin verreweg de meesten over weinig gaan, over trivialiteit van het leven etc., dat is knap, zeker wanneer hij je ook vasthoud aan het boek.
Ik bewonder niet veel mensen, Brusselmans is er wel 1.
Oud 11-01-2005, 12:16
Verwijderd
Ik heb een bundel met columns van Brusselmans waarin hij literaire debutanten bespreekt/afbrandt. De eerste is leuk, de tweede is leuk en de derde is leuk, maar daarna lees je een doodsaaie aap die hetzelfde kunstje herhaalt. Ik ben bang dat het bij zijn boeken ook zo is. Grappig, maar het gaat nergens over en daarmee wordt het verdomd snel saai. Maar ik heb nooit wat van hem gelezen, dus voel je geroepen me te corrigeren.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 15:04
niam
niam is offline
Ik vind zijn zwarte humor en zijn haat tegen alles wat je maar kunt bedenken wel voldoende om door te lezen. Herkenbaar.
Oud 11-01-2005, 15:24
Charlottetje
Charlottetje is offline
ehhm, ehhm, weet nie..
serieus niet.
de twee boeken die ik van karel glastra van loon gelezen heb, waren erg goed weg te lezen, leuke boeken, maar ik heb ook nooit bezwaar gehad tegen de elementen van mulisch of het behouden huis van hermans.
mores van onno te rijdt, trouwes, was ook erg leuk.
maar ja, goed, misschien is dat toch wat anders.....

en TS zelf? (je stond laatst ook in ehh, Rails ofzo he? kan dat kloppen?)
Oud 11-01-2005, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Stop nu met wat je aan het doen bent, en ga De verborgen geschiedenis lezen. Echt, je zult blij zijn dat ik dit zeg
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 22:16
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 11-01-2005 @ 16:24 :
en TS zelf? (je stond laatst ook in ehh, Rails ofzo he? kan dat kloppen?)
Ja, meerdere keren heb ik er 1 gezien.

Ontopic: Ik heb geen idee eigenlijk. Eerste dat in mij opkomt is toch wel Tolkien omdat zijn verhalen zo diepgaant zijn, hoewel het niet op de beste manier is geschreven. Toch vind ik het na het lezen van de Silmarillion en Nagelaten vertellingen het echt geweldig wat die man allemaal bedacht en geschreven heeft. <3
Oud 12-01-2005, 00:50
Raakvlak
Raakvlak is offline
TS?

En wie?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 13:00
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 07-01-2005 @ 12:59 :
Robin Hobb. Meeslepend, fantasievol, prachtig geschreven, origineel. Zodra ik aan een boek van haar begin, kan ik 'm niet meer wegleggen en moet ik verder lezen tot diep in de nacht.
Ikzelf heb wat moeite met deze auteur, de originalteit was imo ver te zoeken in haar realistische fantasiewereld en ik vond het soms vreselijk langdradig.
Oud 12-01-2005, 15:03
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-01-2005 @ 13:16 :
Ik heb een bundel met columns van Brusselmans waarin hij literaire debutanten bespreekt/afbrandt. De eerste is leuk, de tweede is leuk en de derde is leuk, maar daarna lees je een doodsaaie aap die hetzelfde kunstje herhaalt. Ik ben bang dat het bij zijn boeken ook zo is. Grappig, maar het gaat nergens over en daarmee wordt het verdomd snel saai. Maar ik heb nooit wat van hem gelezen, dus voel je geroepen me te corrigeren.

LUH-3417
ik begrijp je scepsis. hebben meer mensen.
maar ik neem aan dat je 'catcher in the rye'van salinger gelezen hebt? Die stijl heeft hij ongeveer ook, maar dan meer hedendaags en meer liefdesaspect erin.

Ikzelf was erg onder de indruk van ex-schrijver. probeer die eens, je leest hem zo uit en vertel dan eens hoe je het vindt.

Het kan idd saai zijn, maar het gaat wel degelijk ergens over, daarnaast is het knap om een boek te schrijven wat nergens over gaat, maar dat terzijde.
Oud 12-01-2005, 17:27
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Raakvlak schreef op 12-01-2005 @ 01:50 :
TS?

En wie?
TS = Topicstarter (sorry, forumtaal, heb er nog steeds moeite mee, maar sinds ik van deze de betekenis heb kunnen achterhalen gebruik ik het ook)
En verder gewoon jij, als in 'raakvlak'. Alleen stond je in de rails natuurlijk onder je echte naam
Oud 12-01-2005, 17:58
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 12-01-2005 @ 16:03 :
ik begrijp je scepsis. hebben meer mensen.
maar ik neem aan dat je 'catcher in the rye'van salinger gelezen hebt? Die stijl heeft hij ongeveer ook, maar dan meer hedendaags en meer liefdesaspect erin.

Ikzelf was erg onder de indruk van ex-schrijver. probeer die eens, je leest hem zo uit en vertel dan eens hoe je het vindt.

Het kan idd saai zijn, maar het gaat wel degelijk ergens over, daarnaast is het knap om een boek te schrijven wat nergens over gaat, maar dat terzijde.
Ik vraag me af of jij 'The Catcher In The Rye' wel hebt begrepen....
Oud 12-01-2005, 20:07
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 12-01-2005 @ 18:58 :
Ik vraag me af of jij 'The Catcher In The Rye' wel hebt begrepen....
ik nodig je uit om uit te leggen.
Oud 13-01-2005, 08:21
Sasbeest
Sasbeest is offline
Per Nilson;
al z'n boeken gelezen, en vond ze allemaal goed.
Kan niet zo goed uitleggen waarom, zonder heel pseudo-diep te gaan zwetsen.
Oud 13-01-2005, 11:02
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 12-01-2005 @ 14:00 :
Ikzelf heb wat moeite met deze auteur, de originalteit was imo ver te zoeken in haar realistische fantasiewereld en ik vond het soms vreselijk langdradig.
Realistische fantasiewereld? Die realiteit is ver te zoeken, dunkt mij. Misschien op het gebied van relaties, maar dat is dan ook alles.

En van die langdradigheid heb ik weinig gemerkt.
Welke serie heb jij gelezen van haar?

BTW is ze niet mijn favoriet, slechts één van mijn favorieten. Ik las net een boek van haar toen dit topic ontstond.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 12:06
lucy48
lucy48 is offline
giphart... omdat hij zo mooi en treffende de grens tussen leven en dood verwerkt in zijn proza
Oud 13-01-2005, 12:08
niam
niam is offline
Citaat:
lucy48 giphart... omdat hij zo mooi en treffende de grens tussen leven en dood verwerkt in zijn proza
Hahaha! Zó antigrappig!
Oud 13-01-2005, 16:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sasbeest schreef op 13-01-2005 @ 09:21 :
Per Nilson;
al z'n boeken gelezen, en vond ze allemaal goed.
Kan niet zo goed uitleggen waarom, zonder heel pseudo-diep te gaan zwetsen.
Welke boeken schreef hij ook alweer? Is hij van "Jij, jij en jij"? (al weet ik niet meer waar die over ging..)

Volgens mij vond ik zijn boeken erg goed, maar ik vind boeken van Scandinavische auteurs sowieso meestal wel mooi
Oud 13-01-2005, 17:47
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 13-01-2005 @ 17:09 :
Welke boeken schreef hij ook alweer? Is hij van "Jij, jij en jij"? (al weet ik niet meer waar die over ging..)

Volgens mij vond ik zijn boeken erg goed, maar ik vind boeken van Scandinavische auteurs sowieso meestal wel mooi
Ja, dat boek schreef hij. Het boek "17" van hem is ook erg mooi.

Je hebt gelijk, die boeken uit die richting daar zijn meestal heel erg mooi ja!
Oud 13-01-2005, 17:50
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 13-01-2005 @ 12:02 :
Realistische fantasiewereld? Die realiteit is ver te zoeken, dunkt mij. Misschien op het gebied van relaties, maar dat is dan ook alles.

En van die langdradigheid heb ik weinig gemerkt.
Welke serie heb jij gelezen van haar?

BTW is ze niet mijn favoriet, slechts één van mijn favorieten. Ik las net een boek van haar toen dit topic ontstond.
Realitstich in de zin dat de wereld die R. Hobb schetst niet echt veel verschilt van de onze : Geen elfen, dwergen etcetera. De langdradigheid sloeg op de boeken van de Nar niet-om-door-te-komen !
Maar de boeken van de Zieners vond ik wel beter.

Laatst gewijzigd op 13-01-2005 om 19:27.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 17:55
standby
standby is offline
Citaat:
idd, de verborgen geschiedenis is echt zoo mooi!! hoe vaak je hem ook leest. De kleine vriend vond ik ook iets minder, maar ook wel mooi hoor.
Oud 13-01-2005, 18:23
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Sasbeest schreef op 13-01-2005 @ 18:47 :
Ja, dat boek schreef hij. Het boek "17" van hem is ook erg mooi.

Je hebt gelijk, die boeken uit die richting daar zijn meestal heel erg mooi ja!
Astrid Lindgren.

Per Nilson is idd top.
Oud 13-01-2005, 19:29
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 13-01-2005 @ 18:50 :
Realitstich in de zin dat de wereld die R. Hobb schetst niet echt veel verschilt van de onze : Geen elfen, dwergen etcetera. De langdradigheid sloeg op de boeken van de Nar niet-om-door-te-komen !
Maar de boeken van de Zieners vond ik wel beter.
Nee, maar Levende Schepen, magische profeten, en de Anderen... Het Vermogen, de Wijsheid. Okay, dan zijn er geen elfen of dwergen, maar er is zoveel wel

Ik vond de Boeken van de Nar erg leuk juist!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 16:34
Lessien
Lessien is offline
J.R.R Tolkien was een geweldig schrijver. Zijn verhaal zijn ontzettend goed. Robert Jordan (Rad des Tijds) is ook een erg goede schrijver. Zijn verhalen zijn iets meer realistisch dan die van Tolkien. Tenminste vind ik.

Verder vind ik Astrid Lindgren een erg goede kinderboeken schrijfster. Haar verhalen hebben iets, dat ze boeiend maakt. Vooral Pippi Langkous en Gebroeders Leeuwnhart.

Anne de Vries met 'Reis door de Nacht', verdient ook een pluim. Eigenlijk kan ik zo nog wel even doorgaan met schrijvers noemen. Maar om jullie niet te vervelen, hou ik het hierbij.
Oud 23-03-2005, 18:45
Havik
Havik is offline
Ik zal dan Robin Hobb niet noemen, zij is al geëerd in dit topic

Dan ga ik voor Terry Goodkind, (iig de eerste 7 boeken) gewoon prachtig hoe hij dingen kan beschrijven, karakters kan uitdiepen, zonder alle ratseflats die tolkien gebruikt om de omgeving te beschrijven.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 18:49
Sketch
Sketch is offline
Kafka. Omdat, ehm, ik weet het niet.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 10:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sketch schreef op 23-03-2005 @ 19:49 :
Kafka. Omdat, ehm, ik weet het niet.
Ik heb alleen een paar korte stukjes van hem gelezen, in het Duits dus ik begreep er niets van, maar als mijn leraar het ging vertalen, vond ik ze ineens
Oud 26-03-2005, 16:55
lautie
lautie is offline
Heb ook de verborgen geschiedenis in de kast staan, vond hem echt heel erg goed, heb toen de hele nacht doorgelezen En daarna De kleine vriend extra even niet gelezen door alle negatieve kritiek. Maar toen mijn moeder het had gelezen en ze het ook niets vond werd ik toch wel nieuwsgierig. En terecht, want ik vond het wél een geweldig boek

Ben benieuwd of er nog een boek van Donna Tartt zal komen...ooit
Oud 26-03-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 10-01-2005 @ 21:26 :

Eerlijk gezegd lees ik te divers om daar over na te denken. Ik heb geen held, maar helden.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 17:58
AtOx
AtOx is offline
Josse De Pauw, omdat hij naast een subliem schrijver en fantastisch mens ook nog eens een superacteur, fantastisch toneelschrijver en regisseur ook nog eens een heel schattige dochter heeft
Reageren

Regels voor berichten