Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2005, 11:27
Verwijderd
Hoi allemaal,
We hebben oa nav sommige van jullie reacties een leuk idee uitgedacht. We gaan over een periode (week/maand of tot het topic vol is nog; even aankijken) een discussie voeren op een wat hoger niveau dan de gemiddelde discussie die hier verloopt. Dit houdt dus kortgezegd het volgende in:
- Je post altijd je standpunt en minimaal 1 voor argument.
- Daarna mag je ook posten gaan ontkrachten.
- Smiley's, (quasi-)grappige opmerkingen, sarcasme, offtopic, losse standpunten, drogredenen worden verwijderd. (Het is daarom misschien soms handig je posts op te slaan, gezien het feit dat het mogelijk is dat als we erg lui zijn we gewoon de hele post verwijderen omdat er 1 drogreden in staat)

Even een korte samenvatting wat onder drogredenen valt:
- Persoonlijke aanval (jij doet mbo, dus heb je er minder verstand van)
- Circelredernatie (Die fiets is van mij, want ik ben de eigenaar)
- omdraaien van de bewijslast (God bestaat wel, er is namelijk geen bewijs dat hij niet bestaat)
- overhaaste generalisatie (alle gelovigen vinden dat...)
- Onjuiste gevolgtrekking (Als jan thuis is staat de auto voor de deur, de auto staat voor de deur dus is hij thuis)
- Argument uit Traditie (Het is altijd zo geweest, dus is het nu ook zo)
- Autoritair argument (De Paus zegt dat aids door condooms verspreidt wordt, dus is het zo)
- ontneming van de reactiemotivatie (Elk weldenkend, zichzelf respecterend mens, zal het met mij eens zijn dat...)

Voor vragen, op of aanmerkingen kan je cartman of mij pm' en. Mocht je een nieuwe stelling willen voordragen dan kan je dit ook pm' en, wij bekijken dan of het een goede stelling is en opperen hem dan, het kan wel een tijdje duren voor dat het aan bod komt overigens, als we erg veel stellingen hebben.

De stelling van deze periode is:
God laat de wereld los [+]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2005, 11:34
one.
one. is offline
Heeft God de wereld niet al langer losgelaten??(als er een God is)

- Mensen voeren oorlog met elkaar over religies..
- De heilige relikwieen worden niet altijd meer voor de oorspronkelijke doeleinden gebruikt..
- Zou God willen dat er over hem geruziet wordt? dat heeft toch wel meer weg van een sadist..

(- Als er een God is, kon hij dan niet alles in een keer goed doen..)
Oud 07-01-2005, 11:40
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 07-01-2005 @ 12:34 :
Heeft God de wereld niet al langer losgelaten??(als er een God is)

- Mensen voeren oorlog met elkaar over religies..
- De heilige relikwieen worden niet altijd meer voor de oorspronkelijke doeleinden gebruikt..
- Zou God willen dat er over hem geruziet wordt? dat heeft toch wel meer weg van een sadist..

(- Als er een God is, kon hij dan niet alles in een keer goed doen..)
dat mensen oorlog voeren over religies lijkt me wel drogredeneringsachtig te beantwoorden, "dat is zijn schuld niet". als jij samen met een andere jongen ruzie zoekt over een meisje, is het dan haar schuld, is zij dat sadistisch, moet zij dan maar afgedaan worden? de achterliggende gedachte -god moet mijns inziens het kwaad bestrijden- is weer wat anders. verder geloof ik niet in heilige relikwieen, misbruik groeit de pan uit. dat is ook met andere geloofszaken zo.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 11:44
one.
one. is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 07-01-2005 @ 12:40 :
dat mensen oorlog voeren over religies lijkt me wel drogredeneringsachtig te beantwoorden, "dat is zijn schuld niet". als jij samen met een andere jongen ruzie zoekt over een meisje, is het dan haar schuld, is zij dat sadistisch, moet zij dan maar afgedaan worden? de achterliggende gedachte -god moet mijns inziens het kwaad bestrijden- is weer wat anders. verder geloof ik niet in heilige relikwieen, misbruik groeit de pan uit. dat is ook met andere geloofszaken zo.
Mag ik nu dan niet zeggen dat God toch almachtig is??
Oud 07-01-2005, 11:49
2004
2004 is offline
Als iemand dat gevoel heeft, zou ik liever formuleren dat Gods armen eraf gehakt zijn dan dat hij de wereld loslaat.

Verder lijkt me dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat God de wereld kan vasthouden of loslaten. Als ik daaronder moet verstaan dat God zich eerst bemoeide of affilieerde met deze wereld en nu niet meer, dan ben ik het daarmee oneens. Het lijkt er wat mij betreft op dat God dan moet kunnen nadenken of bewegen of iets van dergelijke strekking. Het is erg knap dat een wezen dat zelf tijd en materie zou hebben geschapen kan bewegen of denken. Dat is logisch gezien gewoon onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 12:00
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 07-01-2005 @ 12:44 :
Mag ik nu dan niet zeggen dat God toch almachtig is??
jawel. dat kan op 1 ding te verklaren zijn, god wil. en dan, neem ik aan, niet willen in de zin van leuk vinden dat.

het kwaad en de dood wordt veroorzaakt door de afwezigheid van het goede en het leven.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 13:36
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik begrijp niet waarom mensen nu opeens zeggen dat god de wereld loslaat. Is god een goedheiligman ofzo, die altijd maar cadeautjes moet uitdelen? Hij is rechtvaardig en neutraal.

En de echte beloning voor gelovigen komt na de dood. Net zoals de straffen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 13:45
Verwijderd
Persoonlijk denk ik dat God de wereld niet los laat, maar tijdelijk even aan z'n eigen lot over laat. Hij heeft denk ik weer genoeg van al het vederf dat door de mensen wordt aangericht. De technologie is nu echter zover ontwikkelt dat de kans dat de mens zichzelf uitroeit ook aanwezig is, waardoor hij hun op deze manier wil straffen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 13:49
Verwijderd
Ik denk dat een eventuele god de wereld allang losgelaten heeft. We merken immers niets (waarneembaars) van zijn bestaan.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 14:10
Raven
Raven is offline
volgens mij is de wereld een deel van god/godin ect.

loslaten wordt dan een beetje lastig denk ik
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 14:17
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
god heeft de wereld gemaakt.
het kwaad kwam, god mag weten waarom.
god bemoeit zich met de wereld, je kunt contact met hem onderhouden. hij bepaald. hij is er nog steeds, en gelieve ook te geloven dat hij dezelfde is als in de tijd van de bijbel.
aan de andere kant denk ik dat hij veel toelaat. dat hij niet overal meer is. en daar waar hij niet is, krijgen we het kwaad.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 16:38
Wiltine
Wiltine is offline
God heeft de wereld gemaakt en nooit losgelaten. Hij beheerst juist alles. zegend het goede met tijdelijke en eeuwige zegeningen, en straft het kwade met tijdelijke en eeuwige straffen. Hoewel we dat soms niet zo zien. regeert Hij toch door alles heen.
Oud 07-01-2005, 19:10
T_ID
T_ID is offline
@Wiltine, dat slaat nergens op aangezien dat 'het eindoordeel' en de hel totaal overbodig zou maken.

maar om op de ts vraag terug te komen: mocht er een god dan wel goden zijn, dan doen ze in ieder geval niets meer voor de aarde, zoveel is duidelijk.
Oud 08-01-2005, 11:20
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 07-01-2005 @ 14:45 :
Persoonlijk denk ik dat God de wereld niet los laat, maar tijdelijk even aan z'n eigen lot over laat.
waarom dat tijdelijk?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 11:36
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 08-01-2005 @ 12:20 :
waarom dat tijdelijk?
Ik denk dat hij de aarde nooit helemaal zal loslaten en na (of vlak voor) dat de mensheid zichzelf heeft vernietigd (of grotendeels heeft uitgeroeid) zal beginnen met alles te herstellen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 13:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-01-2005 @ 12:36 :
zal beginnen met alles te herstellen.
vraagje: hoe weet je dat?
Oud 08-01-2005, 14:16
Wiltine
Wiltine is offline
T_ID -> Ik geloof dat alles van God komt, dus ook de zegeningen en straffen, waar zou dat anders vandaan moeten komen als God alles in de wereld in Zijn hand heeft?
Oud 08-01-2005, 14:19
Wiltine
Wiltine is offline
Love & Peace -> wat bedoel je met neutraal?
Oud 08-01-2005, 14:24
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-01-2005 @ 14:55 :
vraagje: hoe weet je dat?
Als we de heilige boeken moeten geloven heeft God dat tot nu toe elke keer gedaan, ik zie daarom geen reden om aan te nemen dat hij dat nu niet doet. Waarom zou hij zijn gehele creatie willen weg doen?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 18:49
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-01-2005 @ 12:36 :
Ik denk dat hij de aarde nooit helemaal zal loslaten en na (of vlak voor) dat de mensheid zichzelf heeft vernietigd (of grotendeels heeft uitgeroeid) zal beginnen met alles te herstellen.
dat bedoelde ik niet helemaal. je doet de suggestie wekken dat god de wereld nu loslaat. dat hij dat dan vroeger niet deed. waarom? hoe kom je daarbij?
en je bedoelt met dat herstellen, de nieuwe aarde of hemel oid? of iets anders?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 18:58
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 08-01-2005 @ 19:49 :
dat bedoelde ik niet helemaal. je doet de suggestie wekken dat god de wereld nu loslaat. dat hij dat dan vroeger niet deed. waarom? hoe kom je daarbij?

Simpel gezien de aanname dat God bestaat, moet ik dus 'literatuur' raadplegen om over de daden en handelingen van God te kunnen redeneren. Dat wordt dus automatisch de Bijbel
Citaat:
en je bedoelt met dat herstellen, de nieuwe aarde of hemel oid? of iets anders?
Ik bedoel daarmee, dat hij de puinhopen opruimt, maar dus geen herschepping
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 19:05
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-01-2005 @ 19:58 :
Simpel gezien de aanname dat God bestaat, moet ik dus 'literatuur' raadplegen om over de daden en handelingen van God te kunnen redeneren. Dat wordt dus automatisch de Bijbel
tijd van de bijbel? jij gaat in de bijbel opzoeken waarom god nu niets meer doet en 100 jaar geleden mss wel? veel succes met zoeken iig .

Citaat:
Ik bedoel daarmee, dat hij de puinhopen opruimt, maar dus geen herschepping
staat dat ergens in de bijbel volgens jou dan. dat het langzaam maar zeker weer goed gaat worden?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 19:09
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 08-01-2005 @ 20:05 :
tijd van de bijbel? jij gaat in de bijbel opzoeken waarom god nu niets meer doet en 100 jaar geleden mss wel? veel succes met zoeken iig .
Waar zeg ik dat ik over een tijdsbestek van 100-200-500-1000-2000 jaar praat?
Citaat:

staat dat ergens in de bijbel volgens jou dan. dat het langzaam maar zeker weer goed gaat worden?
ehm, zondsvloed bijvoorbeeld, volk van Israel
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 19:15
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-01-2005 @ 20:09 :
Waar zeg ik dat ik over een tijdsbestek van 100-200-500-1000-2000 jaar praat?
waar sinds wanneer laat hij het dan aan z'n lot over?

Citaat:
ehm, zondsvloed bijvoorbeeld, volk van Israel
na de zondvloed ging het weer goed dan? maar dan is er toch nog geen sprake van een herschepping, als je alleen telkens even uit een dal komt?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 19:31
Love & Peace
Love & Peace is offline
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met "de wereld loslaat"? Dat hij niet meer omkijkt naar de mensen? Of dat hij ze straft om hun daden, d.m.v. natuurampen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2005, 21:24
one.
one. is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 08-01-2005 @ 20:31 :
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met "de wereld loslaat"? Dat hij niet meer omkijkt naar de mensen? Of dat hij ze straft om hun daden, d.m.v. natuurampen?
Dat niet naar de mensen meer omkijkt lijkt mij, en het straffen hoort toch in het hiernamaals gebeuren zoals je eerder al zelf zei...
Oud 09-01-2005, 01:59
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 08-01-2005 @ 22:24 :
Dat niet naar de mensen meer omkijkt lijkt mij, en het straffen hoort toch in het hiernamaals gebeuren zoals je eerder al zelf zei...
Ok, maar waarom laat hij ons dan uberhaupt leven?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 12:58
one.
one. is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-01-2005 @ 02:59 :
Ok, maar waarom laat hij ons dan uberhaupt leven?
Omdat hij de goedheiligman is die niemand dood wil laten gaan..
Oud 09-01-2005, 14:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 08-01-2005 @ 15:16 :
T_ID -> Ik geloof dat alles van God komt, dus ook de zegeningen en straffen, waar zou dat anders vandaan moeten komen als God alles in de wereld in Zijn hand heeft?
van mensen?

het lijkt me namelijk sterk te beweren dat alles tot aan het water uit de kraan direct vanuit de hemel naar beneden gestraalt wordt.
Oud 09-01-2005, 17:48
one.
one. is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 08-01-2005 @ 15:16 :
Mens en Natuur.. Oorlogen en Natuurrampen, TV en Zon..
Oud 10-01-2005, 15:57
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-01-2005 @ 15:21 :
van mensen?

het lijkt me namelijk sterk te beweren dat alles tot aan het water uit de kraan direct vanuit de hemel naar beneden gestraalt wordt.
iets uit de hemel laten komen is iets anders als iets besturen .

@wiltine, tot hoever wilde je die besturing dan laten gaan?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:43
Wiltine
Wiltine is offline
@ =zwart wit= Tot in de allerkleinste dingen. Dat er geen haren van mijn hoofd kunnen vallen zonder dat Hij het wil.

En God regeert door de middelen heen.
Oud 10-01-2005, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Wiltine schreef op 10-01-2005 @ 18:43 :
@ =zwart wit= Tot in de allerkleinste dingen. Dat er geen haren van mijn hoofd kunnen vallen zonder dat Hij het wil.

En God regeert door de middelen heen.
Dan is zijn wil wel heel erg nauwkeurig te voorspellen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 12:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 16:57 :
iets uit de hemel laten komen is iets anders als iets besturen .
tja, wat moet je met zoiets oncontroleerbaars...

topic gaat ervanuit dat god bestaat

Laatst gewijzigd op 11-01-2005 om 13:26.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 17:00
Anetj
Anetj is offline
Ik geloof gewoon overal in.. kan er ook geen ruzies ontstaan

god laat de wereld los?

het probleem is meer; de wereld laat god los.
Reageren

Regels voor berichten