Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De na te streven moraal hieromtrent blijft in publieke debatten onderwerp van discussie, waarbij begrippen als "gastvrijheid" vooral in overdrachtelijke en figuurlijke termen de boventoon voeren. Laatst gewijzigd op 08-01-2005 om 18:22. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ethiek is uiteraard een erg complex begrip, het is iets wat niet zomaar te vervangen is door iets anders, in dit geval zegt het inderdaad iets over wat moreel goed en fout is. Dat wil zeggen: volgens de regels van wat 'men' goed en fout vindt volgens de opvatting van goed en kwaad. De manier waarop ethiek in de praktijk tot uiting komt is misschien wel complexer dan een volledige omschrijving van het begrip, daarom lopen de meningen vaak uiteen. Een voorbeeld: minister Verdonk denkt heel anders over goed en kwaad dan ik. Als je het woord 'ethisch' zelf niet gebruikt, zou je het best gewoon kunnen zeggen:'wat daarbij goed/juist is', naar mijn mening. Met de publieke opinie wordt bedoeld wat de mening is van iedereen, of de meest voorkomende mening. Metaforen van gastvrijheid, dat zijn dingen waaraan je waarschijnlijk denkt bij 'gastvrijheid' in deze context, maar niet gelijk zijn aan gastvrijheid. Neem bijvoorbeeld het standpunt dat we mensen die elders vermoord zullen worden als we ze niet in ons land een veilige plaats geven, toestemming moeten geven om in dit land te wonen. Beter kan ík het helaas niet uitleggen. Als je op het eerste gezicht niet snapte wat ermee wordt bedoeld, denk ik trouwens dat het onmogelijk is dat goed in je eigen woorden te zeggen, het is sowieso al erg moeilijk, maar je kunt het proberen... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Enquête over taal asian_pearl | 19 | 07-02-2010 11:09 | |
HAVO |
Nederlands Duplo - Dos | 485 | 21-06-2005 16:35 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Eigen woorden Nietje | 3 | 05-02-2005 15:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Eigen keuze? (gevoelsgedichtje) Sleepingsun | 3 | 29-10-2003 15:12 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |