Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2005, 16:32
Nietje
Nietje is offline
Formuleer in eigen woorden:

Moderne verzorgingsstaten beschikken over een scala aan regels en voorzieningen voor het wegzenden of opvangen van vreemdelingen. Wat daarbij ethisch juist is, is vaak een punt van discussie in de publieke opninie, dat wordt verwoord in metaforen van gastvrijheid.

Ik dacht bij de eerste zin aan:
De staten waar sociale zekerheid is voor de burgers hebben vele regels en voorzieningen wat betreft het wegsturen en opvangen van buitenlanders.

Maar uit die tweede zin kom ik niet. Kan iemand me hiermee helpen? Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2005, 18:16
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
wat ethisch goed is = wat de goede manier van handelen is, wat moreel goed is

De meningen over de goede manier om hiermee om te gaan verschillen sterk bij het "publiek", het volk dus.

dat gedeelte van die metaforen is moeilijk onder woorden te brengen, vind ik
mss: die meningen hangen af van hoever men vindt dat gastvrijheid gaat
Oud 08-01-2005, 18:20
Verwijderd
Citaat:
Nietje schreef op 08-01-2005 @ 17:32 :
Formuleer in eigen woorden:

Moderne verzorgingsstaten beschikken over een scala aan regels en voorzieningen voor het wegzenden of opvangen van vreemdelingen. Wat daarbij ethisch juist is, is vaak een punt van discussie in de publieke opninie, dat wordt verwoord in metaforen van gastvrijheid.

Ik dacht bij de eerste zin aan:
De staten waar sociale zekerheid is voor de burgers hebben vele regels en voorzieningen wat betreft het wegsturen en opvangen van buitenlanders.

Maar uit die tweede zin kom ik niet. Kan iemand me hiermee helpen? Alvast bedankt.
Contemporaine sociaal-democratieën staan betreffende asielvraagstukken legio bureaucratische legislatie en regelgeving ter hande.

De na te streven moraal hieromtrent blijft in publieke debatten onderwerp van discussie, waarbij begrippen als "gastvrijheid" vooral in overdrachtelijke en figuurlijke termen de boventoon voeren.

Laatst gewijzigd op 08-01-2005 om 18:22.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:04
Agamemnon
Agamemnon is offline
Eigen woorden betekent je kan ook gewoon bijna precies overnemen wat daar staat.
Oud 09-01-2005, 00:38
Verwijderd
Dat je die zin niet snapt, op je negentiende, is tot daar aan toe, maar heb je ook geen woordenboek?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 13:48
faan
faan is offline
'k Snap dat met die metaforen niet. Hoe kun je nou metaforen van het woord gastvrijheid hebben?
Oud 09-01-2005, 14:22
Nietje
Nietje is offline
Citaat:
perseus schreef op 09-01-2005 @ 01:38 :
Dat je die zin niet snapt, op je negentiende, is tot daar aan toe, maar heb je ook geen woordenboek?
Wat denk je zelf? Dah, tuurlijk heb ik t woordenboek erbij gehad, maar daar word je ook niet echt veel wijzer van.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Nietje schreef op 09-01-2005 @ 15:22 :
Wat denk je zelf? Dah, tuurlijk heb ik t woordenboek erbij gehad, maar daar word je ook niet echt veel wijzer van.
Ik word er over het algemeen veel wijzer van, hoor, maar dat terzijde.

Ethiek is uiteraard een erg complex begrip, het is iets wat niet zomaar te vervangen is door iets anders, in dit geval zegt het inderdaad iets over wat moreel goed en fout is. Dat wil zeggen: volgens de regels van wat 'men' goed en fout vindt volgens de opvatting van goed en kwaad. De manier waarop ethiek in de praktijk tot uiting komt is misschien wel complexer dan een volledige omschrijving van het begrip, daarom lopen de meningen vaak uiteen. Een voorbeeld: minister Verdonk denkt heel anders over goed en kwaad dan ik. Als je het woord 'ethisch' zelf niet gebruikt, zou je het best gewoon kunnen zeggen:'wat daarbij goed/juist is', naar mijn mening.

Met de publieke opinie wordt bedoeld wat de mening is van iedereen, of de meest voorkomende mening.

Metaforen van gastvrijheid, dat zijn dingen waaraan je waarschijnlijk denkt bij 'gastvrijheid' in deze context, maar niet gelijk zijn aan gastvrijheid. Neem bijvoorbeeld het standpunt dat we mensen die elders vermoord zullen worden als we ze niet in ons land een veilige plaats geven, toestemming moeten geven om in dit land te wonen. Beter kan ík het helaas niet uitleggen. Als je op het eerste gezicht niet snapte wat ermee wordt bedoeld, denk ik trouwens dat het onmogelijk is dat goed in je eigen woorden te zeggen, het is sowieso al erg moeilijk, maar je kunt het proberen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten