Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2005, 12:53
antigone
antigone is offline
De Nederlandse fotograaf Anton Corbijn gaat een film regisseren over het leven van Ian Curtis, de zanger van de Engelse popgroep Joy Division die in 1980 op 23-jarige leeftijd zelfmoord pleegde.
De werktitel voor de film is Control. De Amerikaanse producenten zijn nog op zoek naar een hoofdrolspeler. Een complicatie daarbij is dat de acteur ook goedgekeurd moet worden door Curtis’ weduwe Deborah. Zij schreef het boek Touching From A Distance, waarop de film gebaseerd wordt.

Deborah Curtis is één van de co-producers, samen met Tony Wilson, die indertijd de platen van Joy Division uitbracht op zijn label Factory. Wilson figureerde eerder als acteur in Michael Winterbottoms film 24 Hour Party People (2002), waarin Joy Division ook aan bod kwam. Wilson werd daarin gespeeld door Steve Coogan, Ian Curtis door Sean Harris. De producenten zijn van plan in mei in Cannes de financiering voor de film rond te krijgen. In het najaar zouden dan de opnamen kunnen beginnen.

Corbijn fotografeerde Joy Division begin jaren tachtig voor Muziekkrant Oor. Hij maakte eerder een korte film over Captain Beefheart en diverse videoclips.

Voor de soundtrack van Control zijn verschillende bands benaderd, met de vraag of ze een cover van een Joy Division-nummer willen opnemen.

(Bronnen: BBC News en Joy Division Central)

was vermoedelijk al bekend bij jullie, maar ik vond het wel een topic waard. ben erg benieuwd naar deze film en ook vooral naar de acteur die de hoofdrol gaat spelen.

Laatst gewijzigd op 10-01-2005 om 13:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2005, 13:00
enema abortion
enema abortion is offline
Die gast die in 24hour party people Ian vertolkte deed het erg goed moet ik zeggen. Helaas ligt mijn DVD hiervan bij een ex die mijn spullen maar niet teruggeeft. Ze heeft ook nog het boek 'touching from a distance' van me liggen godverdomme.

En een soundtrack met Joy Division covers... opzich is het natuurlijk wel een logische gedachtengang maar het zullen altijd hoogstens slappe aftreksels van de originele nummers kunnen worden.
Oud 10-01-2005, 13:29
Escapism
Escapism is offline
ben wel benieuwd naar dei film

en over dei soundtrack: zal idd wel minder zijn maar misschien zit er toch een onverwacht jueweeltje bij ben iig wel benieuwd welke bands erop komen
Oud 10-01-2005, 13:43
Metal
Metal is offline
Citaat:
antigone schreef op 10-01-2005 @ 13:53 :

Voor de soundtrack van Control zijn verschillende bands benaderd, met de vraag of ze een cover van een Joy Division-nummer willen opnemen.

(Bronnen: BBC News en Joy Division Central)[/I]

was vermoedelijk al bekend bij jullie, maar ik vond het wel een topic waard. ben erg benieuwd naar deze film en ook vooral naar de acteur die de hoofdrol gaat spelen.
Ik las het net toevallig in de krant, en ik ben idd ook wel benieuwd wie de hoofdrol krijgt, ook al ben ik niet zo heel bekend met joy divison

zijn die niet na de dood van de zanger doorgegaan als new order?
Oud 10-01-2005, 13:44
antigone
antigone is offline
that's right
Oud 10-01-2005, 13:47
FAC51
FAC51 is offline
yep

ik heb het boek gelezen en ik vraag me af of ie in de film ook zo'n asshole wordt

en wie zijn vrouw gaat spelen
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 13:50
FAC51
FAC51 is offline
goed boek trouwens
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 14:40
Haligh
Haligh is offline
Ik had er ook al over gehoord en ben ook best wel benieuwd wat hij er van maakt.

Citaat:
Escapism schreef op 10-01-2005 @ 14:29 :
ben iig wel benieuwd welke bands erop komen
Precies, ik hoop ook dat die bands er ook zeker wat moeite in steken om er goede covers van te maken.
Oud 10-01-2005, 14:59
NERD
NERD is offline
Citaat:
enema abortion schreef op 10-01-2005 @ 14:00 :
Die gast die in 24hour party people Ian vertolkte deed het erg goed moet ik zeggen.
Ik dacht exact hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:06
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
Escapism schreef op 10-01-2005 @ 14:29 :
ben wel benieuwd naar dei film

en over dei soundtrack: zal idd wel minder zijn maar misschien zit er toch een onverwacht jueweeltje bij ben iig wel benieuwd welke bands erop komen
Oud 10-01-2005, 15:10
Verwijderd
Citaat:
enema abortion schreef op 10-01-2005 @ 14:00 :
En een soundtrack met Joy Division covers... opzich is het natuurlijk wel een logische gedachtengang maar het zullen altijd hoogstens slappe aftreksels van de originele nummers kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:10
Verwijderd
24HPP heb ik thuis liggen, moet em nog zien.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:26
Verwijderd
Laatste keer dat ik er wat over las werd Jude Law benaderd voor de rol van Curtis.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 12:31
antigone
antigone is offline
inmiddels uit, goede film. zeer geslaagd als liefdesdrama.

http://www.controlthemovie.com/
Oud 23-09-2007, 13:47
Back Door Man
Back Door Man is offline
ja, goede film
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 18:22
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Draait ie al in NL? Ik wil er heel graag heen (L)
Oud 23-09-2007, 18:24
Haligh
Haligh is offline
nee pas in oktober dacht ik, hij draait wel in belgië maar dan heb je volgens mij niet zoveel aan.
Oud 23-09-2007, 19:23
antigone
antigone is offline
de charmes van back door man ?
Oud 23-09-2007, 19:29
Verwijderd
In eindhoven speelt ook een cover band bij de premiere.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 19:31
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
de charmes van back door man ?
de charmes van antigone?
Oud 23-09-2007, 19:33
Verwijderd
COPY PASTE van alles dat ik op asice gepost heb.

De Film over Ian Curtis (en ook een beetje over Joy Division).

Ging in premiere op Cannes.

Net de eerste recensie geluisterd.

http://weblogs.nrc.nl/weblog/cultuur...rbijn-podcast/

En hier een interview met corbijn.

http://www.youtube.com/watch?v=SzWLpW99vyE

Nog een recensie

http://worldinmotion.net/

Interview met Peter Hook (stukje over de film)

http://vids.myspace.com/index.cfm?fu...oid=2030030618

Mooie beelden in ieder geval.

http://members.aol.com/lwtua/these.htm

En alle muziek is dus live gecoverd.

----------------------------

deze beelden dan...

Het verhaal is dus gebaseerd op een biografie van hem geschreven door zijn vrouw.

-------------------------------------

"Volkskrant:

Zwart-witte herinneringen aan Curtis
Reportage Jan Pieter Ekker

CANNES - Het was Anton Corbijns dag in Cannes. Control, het speelfilmdebuut van de 51-jarige Nederlandse fotograaf, clipregisseur en grafisch ontwerper, was uitverkoren als openingsfilm van de Quinzaine des Réalisateurs, de parallelsectie waarin Nanouk Leopolds Guernsey twee jaar geleden draaide.

UitlegDe verwachtingen waren hooggespannen; het invloedrijke tijdschrift Variety had Control al uitgeroepen tot een van de Must-Sees op het festival. De rijen waren navenant, en bij de drie officiële voorstellingen stonden donderdag boze festivalgangers met entreebewijzen en badges te zwaaien omdat ze er niet meer bij pasten.

Control is een film over de laatste jaren van Ian Curtis, de leadzanger van de legendarische new wave-band Joy Division die in 1980 op 23-jarige leeftijd zelfmoord pleegde. Dat is geen toeval: Joy Division was een van de eerste bands die Corbijn kon fotograferen toen hij aan het einde van de jaren zeventig naar Engeland was verhuisd. Geen blad wilde de foto’s aanvankelijk plaatsen. Maar toen Curtis zichzelf niet veel later ophing, wilde het Britse muziekblad New Musical Express ze graag publiceren.

Corbijn toont Ian Curtis als een twijfelende jongeman met een groot talent, een baby en een zwakke gezondheid, die heen en weer wordt geslingerd tussen zijn echtgenote Deborah en zijn vriendin Annik Honore. Touching From a Distance, het boek van Deborah Curtis uit 1995, diende als uitgangspunt voor de film.

‘Het grootste verschil is dat het boek over Debby Curtis gaat en mijn film over Ian Curtis’, vertelde Anton Corbijn op een druk bezochte persconferentie. ‘Het boek is de basis, maar ik heb geprobeerd iedereen te spreken te krijgen die er destijds bij was.’ Hij schoot zijn film in zwart-wit. ‘Als ik aan die tijd denk, aan Ian Curtis en aan Joy Division, zijn mijn herinneringen in zwart-wit. Dat is logisch, want er bestaan bijna geen kleurenbeelden van de band. ’

Corbijn noemt Control een ‘heel persoonlijke film’. ‘Het gaat mij om de innerlijke ervaringen, niet om de buitenkant. Dat geldt ook voor mijn fotografie: ik ben niet geïnteresseerd in de spectaculaire momenten tijdens een optreden, niet in de rockster, maar wil weten wat er achter de façade zit.’

Voor de hoofdrol koos Corbijn nieuwkomer Sam Riley. Die stond shirts op te vouwen in een warenhuis in Leeds toen hij werd gebeld door zijn agent. Het was een gelukkige zet: Riley overtuigt niet alleen als acteur, hij zingt ook zelf (hij is ook zanger van de band 10,000 Things). Corbijn: ‘Het is mijn eerste film en het is zijn eerste film. We gingen er samen voor; we hadden niet zo veel te verliezen.’

Debby en Annik hebben de film allebei gezien. Corbijn: ‘Ik weet niet of ze er blij mee zijn, het is nog wat vroeg, maar ze hebben er geen problemen mee.’ Ook de overgebleven bandleden (later verenigd in New Order) die de muziek voor de film componeerden, zagen Control. ‘Ze zijn het over bijna niets met elkaar eens, maar dit vinden ze allemaal een geslaagde film.’

De totstandkoming van Control ging niet over rozen. Het was moeilijk om geld in Engeland te vinden, terwijl de film toch een heel Engels verhaal vertelt. Uiteindelijk moest Corbijn zijn debuut (dat in Cannes meedingt naar de Caméra d’Or) zelf produceren. ‘Dat had ook voordelen. Ik en niemand anders had het voor het zeggen.’

Toen de persconferentie een half uur bezig was, en ondanks zijn verzoek ook de acteurs achter de tafel iets te vragen alle journalisten zich tot de regisseur bleven richten, stelde Corbijn zelf maar een vraag aan de Duitse actrice Alexandra Maria Lara. ‘Waarom wilde jij Annik zo graag spelen?’, vroeg Corbijn. ‘Je had me al eens gefotografeerd en dat vond ik geweldig. Daarom wilde ik je ook zien werken op een filmset, en echt, het was fantastisch!’, luidde het antwoord. Ging het toch weer over Anton.

Uren later, op de afterparty, ging het misschien wel iets te weinig over hem. In zijn eentje stond de beroemde fotograaf aan de bar, waar het personeel (in T-shirts met de tekst ‘I’m in control’) hem net zo lang op zijn champagne liet wachten als de andere genodigden. ‘Mag ik misschien wat bestellen?’, probeerde Corbijn beleefd. ‘Het is wel mijn feestje.’"

-------------------------------------

"Control won two prizes at the DIRECTORS' FORTNIGHT : the "REGARDS JEUNES" Award and the Label "EuropaCinema" (prize for the best european picture), plus a special mention for the "Art et essai" Award.

Moreover, the Camera d'Or jury (president : Pavel Lounguine) gave Control a special mention too."

----------------------------------

er komt nou ook een documentaire genaamd 'JOY DIVISION' uit

Citaat:
END OF PRODUCTION ‘JOY DIVISION’
Body: JOY DIVISION has reached the end of production. The feature length documentary, a US/UK co production, produced by Hudson Productions Ltd partners Tom Astor and Tom Atencio in association with Brown Owl Films’ Jacqui Edenbrow, is directed by Grammy nominated Grant Gee (Radiohead's Meeting People Is Easy, Director of Photography & Editor Scott Walker: 30 Century Man) and co-written by acclaimed journalist/writer Jon Savage (England's Dreaming: Anarchy, Sex Pistols, Punk Rock, and Beyond).

In 1976 four young men from ruined, post-industrial Manchester went to see the Sex Pistols. They formed a band, Joy Division. Three years later the lead singer, Ian Curtis committed suicide just as they were on the brink of worldwide success. Together Gee and Savage investigate why Joy Division's collective musical genius and singular vision enjoys a larger audience and influence thirty years on.

Featuring the unprecedented participation of the surviving band members of Joy Division, now known as New Order, the film chronicles a time of great social and political change in England of the mid-70's and tells the untold story of these four men who transcended economic and cultural barriers to produce an enduring and profound legacy, one that resonates fiercely in today's heavily careerist music industry and over mediated pop culture.

The band's remarkable story is depicted through atmospheric never-before-seen live performance footage, photographs both iconic and personal, period films and newly unearthed audio tapes; taking us through the band’s early years as individuals finding their voices and then later as a band, building their ideas and ideals. The documentary situates the band not just in the musical context of punk and post-punk but in the culturally starved, claustrophobic landscape of post-industrial Manchester that surrounded them and suffuses every note of their music.

This unparalleled visual account of a time and place is coupled with heartfelt and animated, present tense accounts from the surviving members of the band Bernard Sumner, Peter Hook and Stephen Morris, plus other key characters in the story, including friend and similarly isolated musician Genesis P. Orridge, legendary Factory Records owner Tony Wilson, iconic graphic artist Peter Saville, photographer/ filmmaker Anton Corbijn, Annik Honoré and others.

JOY DIVISION is a Hudson Productions Ltd Production in association with Brown Owl Films.
----------------------------

Citaat:
Originally posted by dannnay

WTF:
http://www.imdb.com/title/tt0816824/
nog een Ian Curtis film?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 20:39
Charlott
Charlott is offline
Heb de trailer gezien, wanneer komtie nou precies uit? ik wil 'm zo graag zien!!!!!
Oud 01-10-2007, 20:51
Verwijderd
ja we gaan hem samen checken als hij komt, ben zo benieuwd
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 20:58
Charlott
Charlott is offline
Citaat:
ja we gaan hem samen checken als hij komt, ben zo benieuwd
fo sho matti
Reageren

Regels voor berichten