Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2005, 12:34
Str0nk
Str0nk is offline
Ik heb gehoord dat je met je collegekaart alle colleges die je maar wilt kunt bijwonen. Zo dat waar zijn ?
Oud 12-01-2005, 12:35
Verwijderd
Ik zou het niet weten, maar bij de colleges die ik volg is nog nooit om een collegekaart gevraagd. Dus, kom eens langs en probeer het eens, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 12:37
Verwijderd
Het is zo dat je maar éénmaal collegegeld hoeft te betalen, ook al volg je vakken aan meerdere universiteiten. Maar je kunt niet zomaar op een vreemde universiteit bij een vak gaan zitten en met je kaartje wapperen. Je zult dan wel eerst student van die uni moeten zijn. Maw. dat je overal 'toegang' krijgt is geouwehoer.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 12:43
Verwijderd
Bij de colleges die ik volg zitten meestal zo'n 30 à 50 man. De ruimte in de zalen is zo'n 50-150 plaatsen. Het zal die professor een worst wezen als er iemand bij komt zitten die geen student is. Sterker nog, het komt regelmatig voor dat er bijvoorbeeld een VWO-leerling komt kijken, niemand heeft daar bezwaar tegen.

Maar ik merk dat dat op andere universiteiten anders is.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 12:46
Verwijderd
Dat er weinig tot geen controle is tijdens colleges en dat elke wildvreemde er zomaar bij kan zitten, is een vaststelling die op zichzelf niets te maken heeft met de vraag of een studentnummer/inschrijving universeel en onderling uitwisselbaar is tussen universiteiten. Die vraag moet namelijk ontkennend worden beantwoord. Ik kan mijzelf echt niet met mijn Nijmeegse studentnummer inschrijven voor werkgroepen of tentamens via de website van de UvA. Dat ik wel zomaar naar binnen kan lopen en erbij kan gaan zitten is wel waar, maar heeft er niet zoveel mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 12:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2005 @ 13:46 :
Dat er weinig tot geen controle is tijdens colleges en dat elke wildvreemde er zomaar bij kan zitten, is een vaststelling die op zichzelf niets te maken heeft met de vraag of een studentnummer/inschrijving universeel en onderling uitwisselbaar is tussen universiteiten. Die vraag moet namelijk ontkennend worden beantwoord. Ik kan mijzelf echt niet met mijn Nijmeegse studentnummer inschrijven voor werkgroepen of tentamens via de website van de UvA. Dat ik wel zomaar naar binnen kan lopen en erbij kan gaan zitten is wel waar, maar heeft er niet zoveel mee te maken.
Ja, logisch, maar ik verkeerde in de veronderstelling dat Str0nk het puur had over het bijwonen van hoorcolleges, niet het afleggen van tentamens of het meedoen aan werkcolleges/instructies/projecten/practica etc.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-01-2005 @ 13:49 :
Ja, logisch, maar ik verkeerde in de veronderstelling dat Str0nk het puur had over het bijwonen van hoorcolleges, niet het afleggen van tentamens of het meedoen aan werkcolleges/instructies/projecten/practica etc.
Ja, daar geldt natuurlijk dat je altijd naar binnen kunt sneaken en kunt hopen dat er niet om je collegekaart gevraagd wordt.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 12:51
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-01-2005 @ 13:49 :
Klopt, mijn idee was een aantal colleges binnen te sluipen, om te kijken hoe het er werkelijk aan toe gaat want van voorlichtingsdagen wordt je ook niet veel wijzer.
Oud 12-01-2005, 12:52
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2005 @ 13:50 :
Ja, daar geldt natuurlijk dat je altijd naar binnen kunt sneaken en kunt hopen dat er niet om je collegekaart gevraagd wordt.
Gebeurt dat wel eens bij jullie, dan?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-01-2005 @ 13:52 :
Gebeurt dat wel eens bij jullie, dan?
Daar heb ik weinig zicht op. Ik heb wel eens een vriendin van mij enkele colleges laten bijwonen om te kijken of de dagelijkse gang van zaken bij mijn studie haar beviel. Maar of er echt mensen zijn die van een andere universiteit komen, ik weet het niet. Wel weet ik dat er grof misbruik wordt gemaakt van het goedkope voedsel in onze kantine.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 13:01
Verwijderd
Volgens mij mag je wél een hoorcollege bijwonen. Tenminste, dat mocht ik bij mijn zus gewoon, deed niemand raar over. 't Is heel normaal dat studenten soms een 'meeloper' meenemen, hoef je ook niet van te voren aan te vragen ofzo. Maar goed, als je het helemaal 'veilig' wil doen, dan kan je natuurlijk contact opnemen met een coordinator van de studie waarbij jij een hoorcollege wil bijwonen en er naar vragen. Nee zullen ze echt niet zeggen hoor.
(En als je het niet aanvraagt en er wel gewoon bij gaat zitten; het ergste wat er kan gebeuren - denk ik - is dat ze je buiten zetten, en dat betwijfel ik heel erg.)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 14:12
Storm
Storm is offline
't zal ook erg aan de studie/het college liggen...bij sommige studies zitten er idd maar 50 mensen in de zaal en is er plek voor 150 oid, dan kan je er natuurlijk makkelijk bij ed. Maar er zijn ook genoeg studies waar de zaal gewoon vol bij zit (bij het eerste college van pedagogische wetenschappen dat ik volgde zaten ook de trappen vol met mensen).
Oud 12-01-2005, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Storm schreef op 12-01-2005 @ 15:12 :
't zal ook erg aan de studie/het college liggen...bij sommige studies zitten er idd maar 50 mensen in de zaal en is er plek voor 150 oid, dan kan je er natuurlijk makkelijk bij ed. Maar er zijn ook genoeg studies waar de zaal gewoon vol bij zit (bij het eerste college van pedagogische wetenschappen dat ik volgde zaten ook de trappen vol met mensen).
Bij zo'n volle zaal kan je er toch ook makkelijk bij gaan zitten? Ja, misschien lullig als je op een stoel gaat zitten waar iemand anders eigenlijk min of meer voor betaald, maar je kan best op een trap gaan zitten. Als je niet op wil vallen, lijkt me dat zelfs fijner. Zo'n kleine groep van 50 mensen kent elkaar wel, wanneer er dan ineens een vreemde tussen gaat zitten, valt dat zo op he.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 15:07
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 12-01-2005 @ 13:51 :
Klopt, mijn idee was een aantal colleges binnen te sluipen, om te kijken hoe het er werkelijk aan toe gaat want van voorlichtingsdagen wordt je ook niet veel wijzer.
als het alleen daarom gaat kun je beter even bellen en zeggen dat je een dag wilt meelopen. krijg je waarschijnlijk nog een student toegwezen die je alles uitlegt ook.
Oud 12-01-2005, 15:19
Storm
Storm is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-01-2005 @ 15:27 :
Bij zo'n volle zaal kan je er toch ook makkelijk bij gaan zitten? Ja, misschien lullig als je op een stoel gaat zitten waar iemand anders eigenlijk min of meer voor betaald, maar je kan best op een trap gaan zitten. Als je niet op wil vallen, lijkt me dat zelfs fijner. Zo'n kleine groep van 50 mensen kent elkaar wel, wanneer er dan ineens een vreemde tussen gaat zitten, valt dat zo op he.
Natuurlijk kan het, alles kan.
Oud 12-01-2005, 15:20
SaisPas
SaisPas is offline
Mijn school heeft toegangspoortjes met bewakers ernaast. Naar binnen komen zonder collegekaart van die school lukt dus niet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 15:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is een collegekaart in Nederland dan niet gewoon van een bepaalde uni (staat er geen logo op ofzo)? Ik heb namelijk gewoon een studentenkaart van de KU Leuven, lijkt me niet dat ik dan een college in Antwerpen ofzo kan gaan volgen.

Het is bij ons wel zo dat je collegekaart tijdens colleges nooit gevraagd wordt. Het gebeurd ook wel eens dat er andere mensen meekomen. Een vriendin van me heeft haar zusje wel eens meegenomen omdat ze anders na het college de trein niet konden halen als ze eerst nog langs haar kamer moest. Niemand die dat merkt.
Oud 12-01-2005, 16:03
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 12-01-2005 @ 16:42 :
Is een collegekaart in Nederland dan niet gewoon van een bepaalde uni (staat er geen logo op ofzo)? Ik heb namelijk gewoon een studentenkaart van de KU Leuven, lijkt me niet dat ik dan een college in Antwerpen ofzo kan gaan volgen.
Ja, op mijn collegekaart staat gewoon het logo van de RuG (groningen), en die zal er in amsterdam ofzo echt wel anders uit zien. Maar dat neemt niet weg dat ik bij college's of practica nog nooit om mijn collegekaart gevraagd ben.
Oud 12-01-2005, 21:14
Verwijderd
Bij ons heb je geen collegekaart nodig om bij een college te zitten. Iedereen kan zo binnenlopen. Soms neem ik gewoon een paar vrienden mee en gaan we daarna een biertje drinken.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 21:35
Konijn
Konijn is offline
Andere vraag: hoe zit het met bibliotheken en mediatheken? Kan iedereen daar zo maar naar binnen?
Oud 12-01-2005, 21:38
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Konijn schreef op 12-01-2005 @ 22:35 :
Andere vraag: hoe zit het met bibliotheken en mediatheken? Kan iedereen daar zo maar naar binnen?
Je kunt er gewoon binnenlopen maar om te lenen moet je lid zijn...
Oud 12-01-2005, 21:49
Verwijderd
Het studielandschap van de universiteit in Maastricht kun je alleen in met een collegekaart, aangezien je door zo'n poortje moet.
Ik kan me niet voorstellen dat die poortjes reageren op bijvoorbeeld collegekaarten van de UvA.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 21:53
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
~Hadiya~ schreef op 12-01-2005 @ 22:38 :
Je kunt er gewoon binnenlopen maar om te lenen moet je lid zijn...
Ja ok, maar je kunt daar dus rustig een dag gaan zitten achter een pc bijvoorbeeld? Of teksten uit boeken kopieren?
Oud 12-01-2005, 21:55
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Konijn schreef op 12-01-2005 @ 22:53 :
Ja ok, maar je kunt daar dus rustig een dag gaan zitten achter een pc bijvoorbeeld? Of teksten uit boeken kopieren?
Ik ben een aantal keer een uni-bieb binnengelopen en heb nergens last van gehad.. (maar dat kan natuurlijk per uni verschillen).
Oud 13-01-2005, 08:39
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 12-01-2005 @ 22:53 :
Teksten uit boeken kopiëren mag geloof ik wel altijd. Immers ook in een gewone bibliotheek hoef je geen betalend lid te zijn om uit boeken te kopiëren. Alleen als je ze wilt lenen zul je wel lid moeten zijn.

Bij ons op de uni is het ook zo, je moet wel een collegekaart hebben om gebruik te kunnen maken van de computers (die moeten dan in een soort houder gestoken worden en daar wordt behoorlijk streng op gelet) maar voor kopiëren is dat niet nodig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2005, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 12-01-2005 @ 22:35 :
Bij ons op de faculteit is een klein zaaltje. Daar staat wel dat er alleen toegang is voor studenten en medewerkers, maar gecontroleerd wordt er nooit.

Het enige probleem is dat er geen PC's staan en je dus je eigen laptop mee zou moeten nemen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 11:27
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-01-2005 @ 09:39 :
Bij ons op de uni is het ook zo, je moet wel een collegekaart hebben om gebruik te kunnen maken van de computers (die moeten dan in een soort houder gestoken worden en daar wordt behoorlijk streng op gelet) maar voor kopiëren is dat niet nodig.
En daarmee bedoel je dus een collegekaart van de eigen uni neem ik aan?
Oud 16-01-2005, 23:28
Sartre
Sartre is offline
Ik zit dus op de uva en daar is nog nooit om mn collegekaart gevraagd. Bij de computers moet je inloggen met je nummer en wachtwoord, in de bieb kan je uiteraard gewoon dingen opzoeken en copieren, maar dat kan in een publieke bieb ook. In de mensa vragen ze om je college kaart maar dan kan je ook je nummer zeggen .
Oud 16-01-2005, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 13-01-2005 @ 12:27 :
En daarmee bedoel je dus een collegekaart van de eigen uni neem ik aan?
Uiteraard. Je moet sowieso altijd inloggen op een computer voor je ermee kunt werken, en je kunt alleen inloggen met een studentnummer van de KUN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 12:20
Roxy
Roxy is offline
nou ik praat dan over hbo, maar bij ons kun je in collegazalen ook rustig erbij gaan zitten. Als je bij een wat rustigere module gaat zitten valt het wel op maargoed denk niet dat ze je wegsturen. Ik heb ook een paar keer een vriendinnetje meegenomen, was geen probleem. Je zou eht ook kunnen aanvragen geloof ik.

In de mediatheek kan je ook gewoon zonder problemen naar binnen komen, geen poortjes en ook van de computers kan iedereen gebruik maken. Bij mn vorige opleiding (Saxion Hogeschool in Deventer) was dit wel anders, moest je inloggen met studentnummer en pincode ofzo. Heb weleens een vriendje die mij op kwam halen de mediatheek in gejaagd omdat ik nog niet klaar was...
Reageren

Regels voor berichten