Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2005, 10:37
Someboy
Someboy is offline
Hallo,

Ik las in een computerMagazine laatst het volgende:

Elektronica-componenten werken op spanning. Soms is deze spanning erg laag, maar een hoge spanning kan een component vernietigen. Hebt u weleens een elektronische schok gevoeld toen u iets vastpakte? Wat er dan gebeurd is dat uw lichaam zich ontlaad, omdat u een ander potentiaal hebt dan het object dat u aanraakt.Dit noemen we elektrostatische ontlading. Het is noodzakelijk dat u zichzelf met een polsbandje aan de randwaarde van uw huis bevestigd. Hierdoor wordt uw eigen potentiaal nul en kunt u geen schade toebrengen aan het moederbord, processor, geheugen of grafische kaart.

Nu ging ik daarover nadenken en volgens mij is dit de reden waarom me harde schijf kapot is. Die is zover ik me ken geheugen kapot sinds ik in me computer bezig ben geweest. Moest toen een nieuwe schijf plaatsen en me oude moest ik verplaatsten en die is nu kapot. Hij doet het nog wel hoor, alles eigenlijk, alleen defragmenteren, formatteren en als scandisk gaat draaien dan worden er fouten weergegeven.

Is dat polsbandje dus zeer noodzakelijk als je gaat beginnen met je hardware in je pc-behuizing? Ik heb ook gelezen zodra jij met beide handen je behuizing aanraakt en met de schroevendraaier ook dat het hetzelfde effect geeft en het polsbandje niet nodig is.

Wat is volgens jullie het beste, want binnenkort ga ik al mijn hardware-componenten overplaatsen in mijn nieuwe behuizing.

Groetjes,
Diamond
Oud 17-01-2005, 10:59
D@mien
D@mien is offline
het risico van een ontlading is volgens mij erg laag...wat er met je Hardeschijf aan de hand is lijkt me meer een ander probleem...je moet van de site van de fabrikant zo'n diagnostic tooltje downloaden die je hardeschijf op fouten controleert en deze fouten repareert...als het een ontlading was dan was je hele hardeschijf naar de knoppen lijkt me...

Wat je eventueel ook kan doen om te zorgen dat je geaard bent is je handen op een kraan leggen geloof ik...
Oud 17-01-2005, 11:07
M@rco
M@rco is offline
Nou heb ik toch al hele wat PC onderdelen in mijn handen gehad, zonder polsbandje oid, maar er is nog nooit iets kapot gegaan. Volgens mij overdrijven ze het een beetje
Oud 17-01-2005, 11:22
Someboy
Someboy is offline
Aan de reacties te horen en ook van een ander forum is de kans dus heel klein!

Op een ongeverfde verwarmingsbuis, kraan(2x) en niet statische kleding aan hebben, heb ik als tip gehoord dus zal daar rekening mee houden.
Bedankt
Oud 17-01-2005, 13:50
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als je PC geaard is, is het metaal aan de kale kast (dus met de klep eraf, het geraamte) ook een goed ontladingspunt. Zo doe ik het altijd.
Oud 17-01-2005, 14:06
Preaper
Preaper is offline
Een iets ander geval, maar toch:
Ik heb ooit toen mijn pc aan stond binnen in mijn kast perongeluk de videokaart aangetikt met mijn knokkel. toen kreeg ik in windows onmiddelijk een blauw scherm. Sinds dien zorgt mijn videokaart vaker voor een blauw scherm(maar gelukkig niet erg zo vaak).
Oud 17-01-2005, 15:31
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-01-2005 @ 14:50 :
Als je PC geaard is, is het metaal aan de kale kast (dus met de klep eraf, het geraamte) ook een goed ontladingspunt. Zo doe ik het altijd.
ik heb gelukkig een helemaal metalen kast niet zo mooi, maar wat dat betreft wel goed
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 15:46
Gimme more beer
Citaat:
grensgeval schreef op 17-01-2005 @ 16:31 :
ik heb gelukkig een helemaal metalen kast niet zo mooi, maar wat dat betreft wel goed
De meeste kasten hebben een metalen geraamte.
Oud 17-01-2005, 16:12
ILUsion
ILUsion is offline
Inderdaad, de verwarming eens aanraken of je kast aanraken. In ieder geval moet het een geaard toestel zijn! Volgens mij overdrijven ze ook wel met die polsbandjes en dergelijke, maar het kan altijd gebeuren. Op school zijn we ook met die dingen bezig, en een leuk weetje is dat er in de VS tijdens een heel jaar zo'n 250 ongelukken in pompstations gebeuren door statische elektriciteit (omdat men tegen de wagen schuurt, een klein vonkje maakt en met die benzinedampen geeft dat een warm resultaat). 250 is inderdaad niet zo heel veel, maar toch wel twee op de drie dagen, he!

Voor de tijd dat het duurt, is het toch geen probleem. Natuurlijk is zo'n bandje nog ietsje veiliger, want als je op een slechte ondergrond (wol etc.) bezig bent, heb je makkelijk wrijving, dan heb je makkelijk elektriciteit.
Oud 17-01-2005, 17:29
Engadin
Engadin is offline
Het is mischien aan te raden om je fleeche trui uit te trekken.
Oud 17-01-2005, 17:30
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Who is Mr. Static Discharge and why is he messing with my IC's?
Oud 17-01-2005, 18:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als jij met je vingertjes afblijft van de contactpunten maar netjes vasthoudt aan het PCB of andere niet geleidende onderdelen, is er niets aan de hand. sommige mensen pakken een geheugenmodule gewoon bij de chips beet, dat is fout.
Oud 17-01-2005, 18:14
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-01-2005 @ 19:11 :
Als jij met je vingertjes afblijft van de contactpunten maar netjes vasthoudt aan het PCB of andere niet geleidende onderdelen, is er niets aan de hand. sommige mensen pakken een geheugenmodule gewoon bij de chips beet, dat is fout.
Er zijn genoeg situaties te bedenken waar je toch eventjes het spul op gevoelige plekken moet vasthouden. Als je dat gewoon direct gelinkt bent met je geaarde kast, is er niets aan de hand.
Oud 17-01-2005, 18:15
Verwijderd
Zo'n polsbandje is niet noodzakelijk. Je kan gewoon even je kast aanraken met je hand en schroevendraaier. Mocht je nu toch het zekere voor het onzekere willen nemen pak een gewone elektriciteitkabel strip die en bint die om je pols en aan je kast.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-01-2005 @ 19:14 :
Er zijn genoeg situaties te bedenken waar je toch eventjes het spul op gevoelige plekken moet vasthouden. Als je dat gewoon direct gelinkt bent met je geaarde kast, is er niets aan de hand.
Mwah ben ik het niet helemaal mee eens, geef dan eens een voorbeeld? Een PC assembleren kun je prima doen zonder hardware op contactpunten beet te houden.
Oud 17-01-2005, 18:34
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-01-2005 @ 19:17 :
Mwah ben ik het niet helemaal mee eens, geef dan eens een voorbeeld? Een PC assembleren kun je prima doen zonder hardware op contactpunten beet te houden.
Ik heb laatst nog een miniscule, ietwat verbogen netwerkkaart in een kast moeten duwen. Dan kom je toch al gauw in een situatie waar je ofwel het moederbord ofwel wat contactpunten op je netwerkkaartje aanraakt. Het is misschien een raar voorbeeld, maar je gaat mij niet vertellen dat het jou nooit is gebeurd. Ik wil jou wel eens een inputconfiguratie zien aansluiten zonder hier en daar wat contactpunten te toucheren.
Oud 17-01-2005, 18:35
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-01-2005 @ 19:17 :
ik heb altijd de neiging om een ramreepje bij de chips vast te pakken is er niets om dat af te leren??
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:41
Gimme more beer
Citaat:
grensgeval schreef op 17-01-2005 @ 19:35 :
ik heb altijd de neiging om een ramreepje bij de chips vast te pakken is er niets om dat af te leren??
Werken met rubberen handschoenen. Maar alleen als je anders echt de boel molt, anders ben je gewoon een wijf
Oud 17-01-2005, 19:19
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-01-2005 @ 19:41 :
Werken met rubberen handschoenen. Maar alleen als je anders echt de boel molt, anders ben je gewoon een wijf
ik sloop het niet ofzo hoor...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:23
Gimme more beer
Citaat:
grensgeval schreef op 17-01-2005 @ 20:19 :
ik sloop het niet ofzo hoor...
Dan vooral zo doorgaan...
Oud 17-01-2005, 19:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-01-2005 @ 19:34 :
Ik heb laatst nog een miniscule, ietwat verbogen netwerkkaart in een kast moeten duwen. Dan kom je toch al gauw in een situatie waar je ofwel het moederbord ofwel wat contactpunten op je netwerkkaartje aanraakt. Het is misschien een raar voorbeeld, maar je gaat mij niet vertellen dat het jou nooit is gebeurd. Ik wil jou wel eens een inputconfiguratie zien aansluiten zonder hier en daar wat contactpunten te toucheren.
Als je een PCI/insteekkaart moet aanduwen dan doe je dat tegen het PCB, tegen de rand van het PCB. Vrij makkelijk lijkt me, maar misschien verbeeld ik me jouw situatie verkeerd.
Citaat:
grensgeval schreef op 17-01-2005 @ 19:35 :
Ja ze bij de randen pakken.

Dat moet je echt niet doen hor. De chips zelf (zwarte) kun je wel aanraken maar je raakt al gauw een van de contactpuntjes (ijzertjes) aan. Dat kan funest zijn, maar het probleem is niet dat de hardware het dan niet meer doet, maar dat er kleine defecten optreden die niet even goed traceerbaar zijn. Daarom gewoon niet beetpakken bij geleidende onderdelen zoals contactpuntjes. Dat lijkt me vrij obvious eigenlijk.
Oud 17-01-2005, 20:44
Warsocket
Warsocket is offline
ik pak eerst altijd ff de voeding vast
en dan de kaart bij de randjes

ookal ben je dan van hetzelfde potentiaal als je pc
toch ff je kaart bij de randjes vastpakken
je pci kaart vind vette vingers tussen zijn condensatoren en elco's niet leuk
Oud 17-01-2005, 21:35
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-01-2005 @ 20:34 :
Als je een PCI/insteekkaart moet aanduwen dan doe je dat tegen het PCB, tegen de rand van het PCB. Vrij makkelijk lijkt me, maar misschien verbeeld ik me jouw situatie verkeerd.

hmmzzz er zijn momenten dat het echt niet anders kan, maja de pc's waar het dan om gaat zijn toch al op sterven na dood kromme moederborden, verbogen pci kaarten, plat gestampte powerconectoren ,etc, etc... wat die mensen allemaal doen met die pc's... ik weet het niet hur

hoewel er 1 van vlak bij een brand had gestaan.... die was redelijk krom ...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten