Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2005, 20:35
Mono-racer
Mono-racer is offline
Ey mensen, ik moet voor morgen een minipresentatie van 5 minuten houden waarin ik vertel wat de E.U. zou moeten doen aan maatregelen tegen de (opkomende) dreiging van het terrorisme...Dusssssssss, weten jullie toevallig nog wat maatregelen die de E.U. zou kunnen nemen...?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2005, 20:39
Mono-racer
Mono-racer is offline
het precieze vraagstuk luidt: Welk beleid moet de EU voeren om de dreiging van terrorisme tegen te gaan?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 13:40
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb daar vorig jaar een uitvoerig paper over geschreven en ik wil je best helpen. Alleen dan moet je wat concreter zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Zjongen schreef op 18-01-2005 @ 21:39 :
het precieze vraagstuk luidt: Welk beleid moet de EU voeren om de dreiging van terrorisme tegen te gaan?
Als we dat eens wisten
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 14:35
Verwijderd
Over het algemeen spelen twee doelstellingen de hoofdrol: preventie en bestrijding.

Op politiek - grand strategy - niveau ligt het voor de hand zich vooral te bezigen met preventie van terrorisme. Hierbij kun je denken aan het wegnemen van de oorzaken van onvrede, die een voedselrijke bodem vormen voor recrutering door mujahedeen.

Op meer uitvoerend niveau - strategy - moeten concrete regels en bevoegdheden voor inlichtingen- en opsporingsdiensten worden geëffectueerd. Eén van de voornaamste problemen op dit niveau betreft niet het vergaren van informatie (onder globalisering en informatisering is immers informatie in overvloed), maar het veredelen van informatie. Er is dus genoeg informatie, maar inlichtingendiensten zijn niet genoeg uitgerust om die informatie bruikbaar te laten zijn.
Andere sleutelwoorden zijn onder meer 'convergentie' en 'samenwerking'. 'Convergentie' als in het samengaan van verschillende diensten en organisaties onder (het liefst) één directie (dus een verticale verandering in organisatie). 'Samenwerking' als in betere samenwerking tussen de verschillende diensten, zodat de veredelde informatie daadwerkelijk op de juiste plek en op tijd komt (horizontale verandering in organisatie).

De EU heeft zich overigens al een aantal jaar met deze problematiek beziggehouden en veel maatregelen getroffen of geadviseerd, die inlichtingen- en opsporingsdiensten meer speelruimte geven. Persoonlijk vind ik dat er genoeg is gedaan.
Het lijkt mij dat het nu vooral de taak is de voedingsbodem van zowel nationalistisch (links en rechts politiek geörienteerd), als ideologisch, als religieus terrorisme weg te nemen.

Nu is de vraag: wat zou jij (als EU) doen om de radicalisering en dichotomisering van samenlevingen tegen te gaan? Of denk je dat die 'clash of civilizations' niet te dichten is? Ofwel: ben je van de polder of een Huntingtoniaan?

Terzijde is het altijd interessant om het behoud van democratische waarden tot beoogd doel te bestempelen; de grotere bevoegdheden van O. en I.-diensten moeten immers niet de individuele vrijheid zodanig benadelen, dat hiermee de door velen hooggewaardeerde vrijheid in het geding komt.

Laatst gewijzigd op 19-01-2005 om 14:56.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 15:12
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Een interessante bevinding is wel dat aanslagen als gevolg hebben dat de lidstaten zich (eindelijk) verenigen in de strijd.
Kijk maar naar Madrid, toen zijn de maatregelen die naar aanleiding van elf september zijn geconceptualiseerd, versneld wetgeving geworden. Met als grande finale een echte anti-terreurcoördinator: Gijs de Vries.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 18:11
NN
NN is offline
Citaat:
Zjongen schreef op 18-01-2005 @ 21:39 :
Die enge VVD'er (Gijs de Vries dacht ik...) die is aangesteld als Europese veiligheidsman ofzo en mensen angst aanpraat ontslaan.
Oud 19-01-2005, 19:33
Jarahh
Jarahh is offline
Hé daar heb ik aan meegedaan, 't MEP. Was echt stoer in Den Haag
Oud 19-01-2005, 19:35
Jarahh
Jarahh is offline
Was trouwens voorzitter van de commissie die ook 't terrorisme-vraagstuk had. Een jongen uit die commissie zit nu vast omdat hij terroristische plannen had
Oud 20-01-2005, 13:13
Mono-racer
Mono-racer is offline
Citaat:
Jarahh schreef op 19-01-2005 @ 20:35 :
Was trouwens voorzitter van de commissie die ook 't terrorisme-vraagstuk had. Een jongen uit die commissie zit nu vast omdat hij terroristische plannen had
wat brengt het M.E.P. toch voor enge ideeën bij de jeugd op
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 22:03
Jarahh
Jarahh is offline
Citaat:
Zjongen schreef op 20-01-2005 @ 14:13 :
wat brengt het M.E.P. toch voor enge ideeën bij de jeugd op
Denk niet dat het MEP de aanleiding was, athans dat hoop ik.
Reageren

Regels voor berichten