Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2005, 15:28
Pierreke
Pierreke is offline
hey mensen,

Vandaag en gisteren stonden er 2 artikelen in het Eindhovens Dagblad (ED) over het nut en bekendheid van de samenwerking tussen de 5 grote Brabantse steden (Tilburg, Breda, Eindhoven, 's Hertogenbosch en Helmond). Deze samenwerking heet Brabantstad, en is bedoeld als tegenhanger van de Randstad. Nu wil ik wel eens weten of er mensen zijn die hier ooit van gehoord hadden (Branbanders en niet-brabanders) en of jullie denken dat dit een nuttig orgaan is, of louter bedoeld is om een beetje interessant te doen voor plaatselijke bestuurders om te lobbyen en niet echt een krachtig samenwerkingsverband te vormen om zo te concurreren met de Randstad. Dus Brabantstad nuttig of niet?

http://www.brabantstad.nl/

Laatst gewijzigd op 21-01-2005 om 15:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2005, 15:29
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik heb er nog nooit van gehoord en of het nuttig is... ach, dat kunnen we toch pas over een paar jaar beoordelen. Wil je wel even mijn woonplaats Helmond met een hoofdletter schrijven?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 15:37
Vice
Vice is offline
Ik vraag me af of daar wel behoefte aan is, maar idd, dat zien we wel over een paar jaar. Heb er overgens nog nooit van gehoord.

Gaat er ook wat veranderen zoals meer winkels, of krijgt het alleen een naam?
Oud 21-01-2005, 15:37
dutch gamer
dutch gamer is offline
Het wordt steeds drukker in de randstad en op een bepaald moment zal het er vol zijn. Er kan dan bijvoorbeeld uitgeweken worden naar Noord-Brabant. Volgens die site willen ze bekend worden in Europa. Dit laatste zal echter niet gaan lukken denk ik. De randstad zelf is in Europa niet eens als gebied bekend, maar alleen als de steden Amsterdam en Rotterdam. Als dus Brabant volgebouwd gaat worden, zal dit in Europa dus gewoon worden gezien als "Nederland". Verder moet je er ook rekening mee houden dat ze elders in Europa waarschijnlijk ook niet stil zitten.

P.S.: Volgens mij is dit project ook bekend als De Stedenrij Noord-Brabant.
Oud 21-01-2005, 15:40
Verwijderd
Wat is überhaupt het nut van "concurreren" met de Randstad?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 15:46
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-01-2005 @ 16:40 :
Wat is überhaupt het nut van "concurreren" met de Randstad?
Het verhogen van de Welvaart in dit gebied...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 16:43
Verwijderd
Nooit van gehoord. Lijkt me ook nogal onnuttig.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 19:59
Love & Peace
Love & Peace is offline
Het lijkt me een zeer goed plan ik ben geen econoom, maar hoe meer concurrentie, des te meer kwaliteit lijkt me. Maar of die boeren daar een soort randstad kunne opzetten 't lijkt me sterk.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 20:02
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-01-2005 @ 20:59 :
Het lijkt me een zeer goed plan ik ben geen econoom, maar hoe meer concurrentie, des te meer kwaliteit lijkt me. Maar of die boeren daar een soort randstad kunne opzetten 't lijkt me sterk.
*kuch* De grote Brabantse steden worden niet bevolkt door boeren, hoor. Je zit te denken aan kleine boerendorpen, maar daar ging het hier niet over.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 20:07
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-01-2005 @ 21:02 :
*kuch* De grote Brabantse steden worden niet bevolkt door boeren, hoor. Je zit te denken aan kleine boerendorpen, maar daar ging het hier niet over.
nee?
Ja, ik ben er nooit geweest. Maar volgens mij wonen er niet veel "stedelingen".
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 20:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-01-2005 @ 21:07 :
nee?
Tilburg, Breda, 's-Hertogenbosch, Eindhoven en in iets mindere mate Helmond zijn allemaal grote steden, hoor. Daarbij moet je echt niet denken aan dorpelingen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 20:14
Neiu
Neiu is offline
Werkelijk waar nooit van gehoord. Ik denk niet dat het bijzonder nuttig is. Het is eerder geprobeerd met Almelo, Hengelo en Enschede onder de naam Twente-stad geloof ik, maar daar is ook weinig meer van vernomen.
Oud 21-01-2005, 21:14
Verwijderd
nog nooit van gehoord
heeft waarschijnlijk ook geen nut
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 12:54
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
nee?
Ga er eerst eens kijken, voordat je gaat denken, de boeren zitten alleen op het platteland.
Oud 25-01-2005, 15:45
M@TRIX
M@TRIX is offline
lijkt met niets nuttigs aan misschien meer overlast met verkeersdrukte enzo

vind het best zo....
Oud 25-01-2005, 15:56
T_ID
T_ID is offline
Brabant heeft steden? wat beweer je me nu?
Oud 25-01-2005, 18:43
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 25-01-2005 @ 16:56 :
Wil iemand even de lachband aanzetten?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:55
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 25-01-2005 @ 13:54 :
Ga er eerst eens kijken, voordat je gaat denken, de boeren zitten alleen op het platteland.
en voel de arrogantie
Oud 25-01-2005, 18:57
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Myuki schreef op 25-01-2005 @ 19:55 :
en voel de arrogantie
Inderdaad... daarom kunnen we ook maar beter samenwerken...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
nee?
Omg, nutteloos wezen ben jij.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 25-01-2005 @ 16:56 :
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Myuki schreef op 25-01-2005 @ 19:55 :
en voel de arrogantie
Niks tegen brabanders myuuk
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 12:29
Myuki
Myuki is offline
ik heb zeker niks tegen brabanders... Ik vind randstedelingen die het over de 'boeren' hebben zo ontzettend arrogant. Ze voelen zich duidelijk beter, zonder reden.

(nu zie ik dat ze het waarschijnlijk anders bedoelde) maar Ik dacht dat synclinorium bedoelde dat iedereen in N-B boer was... Al houd ik niet van die benaming, omdat ik het boerenleven zeer waardeer en het niet koppel aan domheid, lompheid enzo....
Oud 26-01-2005, 12:44
2004
2004 is offline
Ach, nuttig, nuttig. Dat soort plannetjes zijn altijd nuttig op een bepaalde manier. Vaak heeft dat met e-co-no-mie te maken, een woord dat ze wat mij betreft in het scheldwoordenboek mogen opnemen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 12:46
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
2004 schreef op 26-01-2005 @ 13:44 :
Ach, nuttig, nuttig. Dat soort plannetjes zijn altijd nuttig op een bepaalde manier. Vaak heeft dat met e-co-no-mie te maken, een woord dat ze wat mij betreft in het scheldwoordenboek mogen opnemen.
Leg dat dan eens uit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2005, 12:49
professor2
professor2 is offline
nog nooit van gehoord
of he nuttig is weet ik ook niet want ik heb geen flauw idee wat het inhoud
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Myuki schreef op 26-01-2005 @ 13:29 :
ik heb zeker niks tegen brabanders... Ik vind randstedelingen die het over de 'boeren' hebben zo ontzettend arrogant. Ze voelen zich duidelijk beter, zonder reden.

(nu zie ik dat ze het waarschijnlijk anders bedoelde) maar Ik dacht dat synclinorium bedoelde dat iedereen in N-B boer was... Al houd ik niet van die benaming, omdat ik het boerenleven zeer waardeer en het niet koppel aan domheid, lompheid enzo....
:jet:

:kusje:
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 14:40
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
jeuj mijn stad
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 15:46
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb er al wel vaak over gehoord, maar van mij hoeft het niet zo. Alles wordt zo verstedelijkt en zo, ik heb niet echt de behoefte om in een tweede randstad te wonen
Oud 27-01-2005, 15:08
Marloeske
Marloeske is offline
Ik heb het gevoel dat wij brabanders een beetje onderschat, onderdrukt en uitgelachen worden.
Wij zijn ook Nederlanders hoor!
En boeren heb je ook in de rest van Nedelrand, misschien wel meer in 't noorden van 't land.

Maar ontopic:
Ik ken het ook als de stedenring/rij van Brabant. En waarom zou het niet moeten lukken? Er kan nog zat gebouwd worden in de omgeving en er wonen zat mensen voor werk etc.
Oud 27-01-2005, 16:41
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ambitieus plan, maar ik vraag me af of het de investering wel waard is. Men zal er tegelijkertijd een stevige PR-campagne tegenaan moeten gooien, aangezien de gemiddelde Nederlander bij Brabant aan niet veel anders denkt dan wat voetbalclubs, twee universiteiten en Philips.

Citaat:
Marloeske schreef op 27-01-2005 @ 16:08 :
Ik heb het gevoel dat wij brabanders een beetje onderschat, onderdrukt en uitgelachen worden.
En boeren heb je ook in de rest van Nedelrand, misschien wel meer in 't noorden van 't land.
Haha, daar moet je niet te zwaar aan tillen hoor. We maken maar een geintje.
Oud 27-01-2005, 16:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Maar ontopic:
Ik ken het ook als de stedenring/rij van Brabant. En waarom zou het niet moeten lukken? Er kan nog zat gebouwd worden in de omgeving en er wonen zat mensen voor werk etc.
Mja, laten we alles nog meer volbouwen dan het al is We hebben zulke mooie natuur in Brabant en al zo ontzettend veel bebouwing, ik vind echt niet dat er nog zo heel veel meer moet worden bijgebouwd. En hoe meer macht de steden krijgen, hoe meer dat gebeurd..
Oud 27-01-2005, 16:55
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
pssst, stel je niet aan
Oud 27-01-2005, 17:20
spemmey
spemmey is offline
Citaat:
Dat idee heb ik ook, en nee ik ben geen Brabander. Maar elke week dat ik daar ben sta ik ook elke keer weer versteld van ze, ik vind ze toch een beetje anders. Maarja dat zijn Friezen ook....
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 20:33
Verwijderd
zeker erg nuttig, netwerksteden is het helemaal sinds de nota ruimte... brabantstad heeft zeker de potentie om zich te ontwikkelen tot een aglommeratie, waarbij de kenniseconomie de kans krijgt zich te ontwikkelen en gemeenten de kansen krijgen om banden met elkaar aan te halen, bedrijven met elkaar in contact te brengen om innovatie te stimuleren en waarbij de overheid condities kan scheppen waar dit tot zijn recht komt... bereikbaarheid kan verbeterd worden, waardoor een milieu ontstaat waardoor bedrijven makkelijker contact met elkaar kunnen leggen... ach ik zal het wel helemaal verkeerd uitleggen, had vandaan een tentamen economische geografie en planologie, maar in de nota ruimte zal het allemaal veel duidelijker uitgelegd zijn http://www2.vrom.nl/notaruimte/ blader het maar eens door, misschien vind je wel iets over de brabantstad...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 20:38
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-01-2005 @ 21:10 :
Tilburg, Breda, 's-Hertogenbosch, Eindhoven en in iets mindere mate Helmond zijn allemaal grote steden, hoor. Daarbij moet je echt niet denken aan dorpelingen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-01-2005 @ 21:10 :
volgens mij woon ik nog liever in noord oost groningen dan in één van deze wereldsteden
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 21:27
professor2
professor2 is offline
Citaat:
bertbart schreef op 28-01-2005 @ 21:47 :
volgens mij woon ik nog liever in noord oost groningen dan in één van deze wereldsteden
niks tegen groningen he
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 21:54
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
bertbart schreef op 28-01-2005 @ 21:47 :
Hey. Ik woon er en het is hier echt da bomb vergeleken met de rest van Nederland op Amsterdam, Rotterdam en Almere na.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 10:02
Levitating Nun
Als Tilburg, Breda, 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Helmond(!) al grote steden zijn, dan is Amsterdam werkelijk off the scale.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 29-01-2005 @ 11:02 :
Als Tilburg, Breda, 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Helmond(!) al grote steden zijn, dan is Amsterdam werkelijk off the scale.
Het zijn gewoon grote dorpen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 11:04
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Breda, Tilburg en Eindhoven zijn prima steden, niks mis mee.

Maar een Brabantstad zie ik niet zitten, het is nu al aardig verstedelijkt een soort van 2e randstad zit ik niet op te wachten.
Oud 29-01-2005, 12:53
fcuk
fcuk is offline
Deze steden werken veel met buitenland samen. Heb stage gelopen bij de gemeente Helmond en daar waren ze er wel positief over.
Oud 29-01-2005, 13:58
Tricks'
Tricks' is offline
Het lijkt me zeker wel nuttig. (En ik had er wel vaker wat over gelezen.)

Meer samenwerking zou het gebied nog kunnen verbeteren. Het is al het economisch en technologisch hart van Nederland. Het gebrek aan aandacht vanuit Den Haag voor de (verkeers)problemen, die dat met zich meebrengt maakt een sterk verbond nodig. Dan kunnen ze duidelijk op de problemen wijzen en ook makkelijk die problemen zelf aanpakken.
Oud 29-01-2005, 14:16
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-01-2005 @ 21:38 :
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 14:19
Levitating Nun
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 11:17 :
Juist.
Maar vergeleken met bijvoorbeeld steden in Duitsland, stelt Amsterdam al niks voor (her formaat dan). Nederland telt geen "Gross-stadt" (sp.).
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 14:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 11:17 :
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 14:43
Levitating Nun
O, Mark Almighty, wat maken die rologen me toch botergeil.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 15:05
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 29-01-2005 @ 15:43 :
O, Mark Almighty, wat maken die rologen me toch botergeil.
Dan speciaal voor jou nog ééntje:

Denk erom dat je beeldscherm niet onder de witte vlekken komt!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 29-01-2005 @ 15:19 :
Ik woon er zelf, beste vriend.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten