Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Bekijk resultaten poll: Mag je volgens jou bepaalde merken verbieden?
Ja, als het gaat om discriminatie, wel. 5 13.89%
Ja, alleen als veel mensen er last van hebben. 8 22.22%
Nee, je mag geen onderscheid maken in merken, wel in bepaalde kledingstukken. 7 19.44%
Nee, iedereen heeft recht op vrijheid van mening, gezondheid enz, dus ook op uiterlijk. 16 44.44%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2005, 19:26
Ostentation
Ostentation is offline
Het is op het moment niet meer zo actueel, maar wat vinden jullie ervan dat bepaalde merken niet getolereerd worden in disco's?

Ik moet hierover een betoog schrijven en zou graag wat meningen van jullie willen horen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2005, 19:36
Freestyler*
Freestyler* is offline
anders
als een bepaald kledingstuk/kledingmerk symbool staat voor een bepaald onacceptabel standpunt en/of kwetsende symbolen of tekst bevat mag dit geweigerd worden. En natuurlijk als het niet binnen de dresscode valt
Oud 23-01-2005, 19:42
Ostentation
Ostentation is offline
Het schijnt dat mensen bang zijn voor Karl Kani omdat er dominante symbolen op staan. Maar als ze geen Karl Kani meer dragen maar een ander merk met dominante symbolen, mogen ze zo'n iemand dan nog steeds de toegang ontzeggen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 19:45
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Blondien schreef op 23-01-2005 @ 20:42 :
Het schijnt dat mensen bang zijn voor Karl Kani omdat er dominante symbolen op staan. Maar als ze geen Karl Kani meer dragen maar een ander merk met dominante symbolen, mogen ze zo'n iemand dan nog steeds de toegang ontzeggen?
Wat mij betreft niet
Maar dan moet het symbool natuurlijk wel als zodanig herkend worden. Iedereen kan zijn eigen betekenis aan een bepaald symbool toekennen, uiteraard. In dat geval verkies ik het meerderheidsstandpunt boven 'maximale interpretatie'
Oud 23-01-2005, 19:48
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 23-01-2005 @ 20:45 :
Wat mij betreft niet
Maar dan moet het symbool natuurlijk wel als zodanig herkend worden. Iedereen kan zijn eigen betekenis aan een bepaald symbool toekennen, uiteraard. In dat geval verkies ik het meerderheidsstandpunt boven 'maximale interpretatie'
Mag ik dit voor mijn betoog gebruiken ??

En nog een ander punt, over Lonsdale.
Lonsdale wordt geassocieerd met extreem-rechts, maar stamt niet af van welk politiek statement dan ook. Mag je zoiets wel verbieden omdat men denkt dat het alleen door racisten gedragen wordt? Uit een paar gevonden bronnen wordt ook gezegd dat Lonsdale-dragers niet allemaal racistisch zijn. Zit daar ergens een scharnierpunt?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 20:07
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Blondien schreef op 23-01-2005 @ 20:48 :
Mag ik dit voor mijn betoog gebruiken ??

En nog een ander punt, over Lonsdale.
Lonsdale wordt geassocieerd met extreem-rechts, maar stamt niet af van welk politiek statement dan ook. Mag je zoiets wel verbieden omdat men denkt dat het alleen door racisten gedragen wordt? Uit een paar gevonden bronnen wordt ook gezegd dat Lonsdale-dragers niet allemaal racistisch zijn. Zit daar ergens een scharnierpunt?
aangezien erg veel mensen lonsdale associeren met extreem-rechtse (discriminerende) ideeen, vind ik dat het geweerd mag worden. Lonsdale probeert trouwens haar imago te veranderen, maar naar mijn mening is hier sprake van een meerderheidsstandpunt. Maar hoe ga je 'meten' wat men denkt? Ja zoiets blijft lastig.
Een heikel punt; waar leg je de grens

en wat jij in je betoog zet moet je zelf weten hoor
Oud 23-01-2005, 21:02
Verwijderd
Dat is toch alleen in Groningen? Als het dan al geweerd moet worden, doe het dan overal en niet alleen bij bepaalde plekken.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 21:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 23-01-2005 @ 22:02 :
Dat is toch alleen in Groningen? Als het dan al geweerd moet worden, doe het dan overal en niet alleen bij bepaalde plekken.
Het gaat hier toch om het principe
Bovendien is elke zaak gerechtigd haar eigen beleid te maken wat mij betreft.
Oud 23-01-2005, 21:33
Nona
Nona is offline
Ik vind dat je zoiets mag verbieden als het veel last veroorzaakt.

Kijk, zo iemand runt een zaak waar mensen in principe vrij naar binnen mogen. Maar wel onder bepaalde voorwaarde, namelijk een gedragscode. Sommige discotheken vinden dat je niet op gymschoenen naar binnen mag. Waarom? Waarschijnlijk vanwege a) het imago van de zaak: net geklede mensen zijn beter voor het image en b) voor het soort klanten dat er komt: ne geklede mensne gedragen zich vaak netter (ja, psychologisch onderzocht).
Discriminatie vindt wel op meer punten plaats. Scholieren mogen vaak de supermarkt niet in. Bij ons in het dorp moeten ze zelfs hun tassen afgeven. Die kinders kunnen er weinig aan doen dat ze scholier zijn, maar dit mag wel om ongemakken (diefstal) te weren. Vergelijking: de mensen die deze kleding aantrekken kunnen er alles aan doen dat ze dat aantrekken. Dan zou dit al helemaal moeten mogen.

En met discriminatie heeft het niets te maken. Het enige dat er tegenin te brengen valt is dat deze merken wellicht minder goed in de markt zouden liggen als ze niet de disco in mogen. Ahwell, bij 'no sportswear allowed' weer je ook het merk nike, dus het effect is hetzelfde alleen het wordt anders geformuleerd.

En ik weet me vandaag niet zo uit te drukken geloof ik.
Oud 23-01-2005, 21:33
Verwijderd
Oh, prima zaak. Je weet toch dat mensen die het aanhebben bepaalde types zijn (anders kies je niet voor zo'n opzichtig merk) en bovendien, het is lelijke slobberkleding waar je je voor moet schamen. Dus die heeft geen plaats in een normale kroeg. Misschien in de kinderdisco.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 10:12
Wammus
Wammus is offline
Ik vind dat iedereen mag dragen wat ie wil. Mits je je niet gaat gedragen als een of andere wanabe nazi als je in een londsdale trui met je bomberjack rondloopt en mensen gewoon in hun waarde laat.
Oud 24-01-2005, 11:34
Verwijderd
Als ze er een reden voor hebben, ja, maakt mij niet echt uit of de reden zou zijn dat het discriminerend is (die kleding dus) of omdat het bv. sportkleding is en het daardoor buiten de dresscode valt.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:11
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 23-01-2005 @ 22:02 :
Heb anders genoeg berichten gelezen in de media, dat kleding van dit merk ook al op veel andere scholen en uitgaansgelegenheden in Nederland niet wordt toegelaten.

Op een middelbare school in mijn woonplaats is al jaren een ''Lonsdale'' verbod.

Verbod op (Lonsdale) kleding.

Het Eijkhagencollege in Landgraaf kwam als eerste in het nieuws met het instellen van een Lonsdale-verbod. Het argument van de directie was dat enkele leerlingen zich bedreigd voelden door sommige Lonsdale-dragers. In het kader van veiligheid op school werd het verbod ingesteld. Een school in Uithoorn maakte het nog bonter. Zij schorste een scholier omdat hij het Lonsdale-verbod aan zijn 'kisten' lapte. De scholier heeft de school voor de rechtbank gedaagd en de rechtbank heeft hem uiteindelijk gelijk gegeven. Toch deed de rechtbank een vreemde uitspraak: de combinatie van legerkisten, Lonsdale-kleding en een kale kop kan gezien worden als een uiting van extreemrechts.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 17:28
Blenderhead
Blenderhead is offline
Jammer dat het in discotheken verboden moet worden, maar het zal waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn. Ik kom gelukkig nog op feesten waar het met gemak gedragen kan worden...
Oud 24-01-2005, 17:51
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Blenderhead schreef op 24-01-2005 @ 18:28 :
.....Ik kom gelukkig nog op feesten waar het met gemak gedragen kan worden...
Dat zullen dan wel feesten zijn met een hoog... Sieg heil gehalte.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 18:12
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Cornel schreef op 24-01-2005 @ 18:51 :
Dat zullen dan wel feesten zijn met een hoog... Sieg heil gehalte. [afbeelding]
in tegendeel zelfs!
Oud 24-01-2005, 18:42
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Blenderhead schreef op 24-01-2005 @ 19:12 :
in tegendeel zelfs!
Ik geloof je wel hoor, heb zelfs ook een trui met het Lonsdale logo, al draag ik die om dit soort redenen (voorlopig) niet meer.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 17:13
Nina339
Nina339 is offline
wat kunne we weer zeike...
trek gewoon aan wa je wil
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten