Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
en 2004 is geen tijdperk maar een jaartal. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hij irriteert gewoon. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() weer zo'n onzin type ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
@Cytherea:
Mijn verbeteringen waren ook met goede bedoelingen. De Nederlandse taal moet gewoon beheerst worden. Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ze zijn ouderwets en minder praktisch dan aanstekers, aangezien ze altijd breken.
De lucifer Voor de uitvinding van de lucifer was het niet gemakkelijk om een vuurtje aan te steken. De Romeinen waren de eerste die een houten stokje gebruikten om een vuur te maken. Houtsplinters werden in gesmolten zwavel gedoopt. De zwavel stolde daarna. Doordat zwavel gemakkelijk ontbrandt kon nu gemakkelijker een nieuw vuur aangemaakt worden, maar het waren geen lucifers, zoals wij die kennen, want nog steeds had men een ander vuur nodig om het stokje tot ontbranding te brengen. De lucifer zoals wij die kennen maakt gebruik van wrijvingswarmte. Een stokje met een kopje van fosfor wordt langs een ruw oppervlak gestreken en ontbrandt. In 1827 bedacht de Engelse drogist John Walker, dat vuur zuurstof nodig heeft. Hij maakte een lucifer, waarbij het kopje bestond uit lichtontvlambaar zwavel en een stof die bij verhitting zuurstof produceerde. De Zweed Gustave Pasch perfectioneerde de lucifer in 1844. Hij bedacht de zogenaamde "veiligheidslucifer", waarbij de lucifer tot ontbranding komt door het langs de speciaal daarvoor vervaardigde zijkant van het luciferdoosje te strijken. De zijkant van het doosje bevat de fosfor, die de parafine van het luciferkopje laat ontbranden. Bij dit soort lucifers kan de lucifer dus alleen vlam vatten als de gebruiker de lucifer over de zijkant van het doosje strijkt. Het vervolg op de lucifer of het zwavelstokje is iets van de laatste tientalle jaren. In korte tijd verschenen de benzineaansteker, de gasaansteker en diverse soorten vonkaanstekers. bron: http://members.lycos.nl/bouman103/Ui...oe%20deden.htm |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Man, waarom besteed ik hier nog tijd aan, eigenlijk? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als mijn sig al niet zo vol zat, had dat woord een plaatsje gekregen. |
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, dat jij een luciferofoob bent betekent niet meteen dat ik een of andere luciferfascist ben. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |