Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2005, 18:29
Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
Ik heb morgen een tentamen natuurkunde over licht en geluid maar nu zat ik met de volgende vraag:

Hoe komt het dat, als je twee geluidsbronnen dicht naast elkaar zet, het geluid wel interfereerd maar dit niet gebeurt als je hetzelfde doet met twee lichtbronnen.

Alvast bedankt voor het antwoord
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2005, 20:38
Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
niemand?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 20:57
Verwijderd
Dat gebeurt wél met lichtbronnen.

Intereferentie van licht ligt ten grondslag aan veel principes in de natuurkunde, zoals Laser Doppler Inferometrie, dat gebruikt wordt om de snelheid van deeltjes te bepalen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 21:03
Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-01-2005 @ 21:57 :
Dat gebeurt wél met lichtbronnen.

Intereferentie van licht ligt ten grondslag aan veel principes in de natuurkunde, zoals Laser Doppler Inferometrie, dat gebruikt wordt om de snelheid van deeltjes te bepalen.
Maar als ik twee gloeilampen naast elkaar houd dan ontstaat er toch geen interferentie. Tenminste dat is wat mijn natuurkunde leraar mij verteld heeft.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Bloody_Kisses schreef op 24-01-2005 @ 22:03 :
Maar als ik twee gloeilampen naast elkaar houd dan ontstaat er toch geen interferentie. Tenminste dat is wat mijn natuurkunde leraar mij verteld heeft.
Je krijgt wel interferentie op zeer lokale schaal, maar je merkt er niets van. Dat komt omdat de lichtbronnen geen puntbronnen zijn en doordat de golflengte van zichtbaar licht heel klein is.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 21:13
Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-01-2005 @ 22:12 :
Je krijgt wel interferentie op zeer lokale schaal, maar je merkt er niets van. Dat komt omdat de lichtbronnen geen puntbronnen zijn en doordat de golflengte van zichtbaar licht heel klein is.
Oke bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 23:30
Verwijderd
Met zichtbaar licht is het prima te zien, maar de voorwaarde is wel dat het monochromatisch licht is, anders is het effect bijna niet merkbaar. Je moet dan wel gebruik maken van een laser, en niet van twee lichtbronnen. Puntbronnen maak je door er een tralie voor te zetten.

Overigens vindt interferentie met alles plaats, zowel deeltjes als golven. De theorie hier achter vind je terug in de quantummechanica. Omdat alles zowel een deeltjes- als golfkarakter heeft, kan alles interfereren. Het is (meen ik) zelfs aangetoond met bucky-balls, die met zichzelf interfereren, net als electronen dat doen (superpositie van quantum-states).

Dus licht interfereert wel (eigenlijk met fotonen van welke golflengte dan ook, niet alleen licht). Het beste kun je het laten zien met een laser en een tralie. De berekening voor de minima en maxima die je te zien krijgt gaat overigens via exact dezelfde berekening als met "gewone" golven.
Met twee aparte bronnen kan het praktisch niet (theoretisch wel), tenzij je ze beiden op hetzelfde tralie richt, met dezelfde golflengte.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 17:06
hasseltboy
hasseltboy is offline
Vragen over Natuurkunde? Bel 0800-Mephostophilis
Oud 06-01-2011, 19:03
105579
Het zal niet lukken met normale lampen, omdat ze niet coherent aan elkaar zijn
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 19:40
Em.
Em. is offline
Citaat:
Het zal niet lukken met normale lampen, omdat ze niet coherent aan elkaar zijn
Ik denk dat haar toets al een paar jaar geleden is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten