Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2005, 17:48
Verwijderd
Ik vertelde net een vriendin van me dat ik de laatste tijd best vaak last had van m'n pols, en dat ik gigantisch veel op de computer zit, het meeste voor schoolwerk.
Zij zei dus meteen dat ik daar mee oppassen moet en dat dat een beginvorm/een van de, is van RSI.
Ik zit nu dus met mn linkerhand te muizen, omdat ik aan mn rechter, aan de rechterkant een doffe irritant pijn heb.
Ik zit per dag voor ongeveer 4 lessen in het computerlokaal, en minder kan echt niet, anders haal ik die vakken niet, het is allemaal computer werk. ( En ik moet dus vanavond en morgenavond nog minstens 4/5 uur zitten typen!)
De stoelen in onze lokalen zijn redelijk, maar de bureau's etc. zijn alles behalve comfortabel.

Ik heb nou dus wat info opgezocht op het net, en heb ook dit forum al een beetje doorzocht naar info over RSI. Maar moet ik echt nou al naar mijn dokter gaan en haar dit uitleggen? Ik vind het zelf namelijk een beetje overdreven om meteen naar de doc te rennen en aan RSI te denken, maar een aantal sites die ik vond zeiden dus dat je zo gauw mogelijk naar de dokter moet...
Voor degenen die hier ervaringen mee hebben, hoe begon het bij jullie, en ik moet ik asap een afspraak maken of valt dat nog wel mee?

Dankje
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 17:50
Vlinderr
Vlinderr is offline
Denk toch wel dat het serieus is
Succes!!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 17:59
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Misschien moet je erop letten om je pols recht te houden. Hmm ja kweenie. Wij hebben gewoon zo'n muismatje waar je je polsen op kunt leunen tegen RSI.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:01
engeltje
engeltje is offline
ik zou wel naar de dokter gaan, beter voor niks dan dat achteraf blijkt dat je wél RSI-klachten hebt. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter.
Het is namelijk echt irritant en pijnlijk om er daarna mee rond te lopen, en het kan (als het genezen kan worden? weet ik niet) heel lang duren.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:06
Verwijderd
K, dankje
Ik heb thuis wel zo'n muismat met een gelpad.... heb er thuis ook veel minder gauw last van dan opschool (en we hebben ook zon ding aan het toetsenbord voor je polsen)
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:09
Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Ik denk dat je ook wel naar de dokter moet gaan, anders kan je echt nog jaren last hebben. En als het dan echt rsi is, dan kun je er op school misschien rekening mee houden. Maar je moet er echt mee uitkijken, want anders kun je straks helemaal niets meer!
Oud 25-01-2005, 18:12
Verwijderd
RSI is wereldwijd omgedoopt tot CANS (complaints of arms, neck and shoulders). In oktober 2004. Dus eigenlijk zou je het zo moeten noemen

Als je er echt veel last van hebt, zou ik er wel mee naar de dokter gaan, als ik jou was. Tot je daar terecht kunt raad ik je in elk geval aan om niet lang achter elkaar achter de computer te zitten; als je bijvoorbeeld op een dag 4 uur computerwerk te doen hebt, dan verdeel je dat in 6 stukjes van 3 kwartier en doe je tussendoor andere dingen . Maar ik weet niet of je dat zelf in mag plannen.

Laatst gewijzigd op 25-01-2005 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:16
Verwijderd
Jah, m'n prof's zijn op zich best relaxed met zulk soort dingen, ik kan makkelijk even de les uit om pauze te nemen, maar het moet wel af zijn, heb nou dus bv een project van 5 pagina's getypt wat dus overmorgen af moet zijn, veel research, veel typwerk. En daarnaast ook nog brieven die ik moet schrijven. Maar k, denk dat ik dan ff na school bij m'n huisarts langsga, en kijken of ik een afspraak moet maken en wat ze er daar van zeggen enzo.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:17
Verwijderd
Idd, huisarts kan geen kwaad.

Je hebt ook oefeningen die je kan doen tegen RSI, misschien kan je daar eens naar zoeken of dat aan je huisarts vragen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:28
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Je kunt ook proberen aloe vera juice te drinken. Dan herstelt je lichaam zich van binnen. Nou ja niet bij alles. Maar bijv. bij rugpijn of spierpijn na het sporten (dat krijg je dan niet meer). Ik probeer het nog te vinden. Hadden ze het niet bij de AH? Mijn zus zei dat ze die hadden maar bij ons hebben ze die niet. Je moet wel controleren dat het alleen van de inner leaf van de aloe vera plant is. Niet de hele plant. Ik weet niet meer waarom was misschien 'giftig' of niet zo goed ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:50
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Sarah schreef op 25-01-2005 @ 19:12 :
RSI is wereldwijd omgedoopt tot CANS (complaints of neck and shoulders). In oktober 2004. Dus eigenlijk zou je het zo moeten noemen
Offtopic: De naam klopt niet met de afkorting
Oud 25-01-2005, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Silverchoice schreef op 25-01-2005 @ 19:50 :
Offtopic: De naam klopt niet met de afkorting
Offtopic: woordje vergeten
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 20:15
ekki
ekki is offline
Je zou eens kunnen proberen Dragon Natural Speaking te installeren. Maar daar werd ik soms ook wel gestoord van, was ook niet altijd handig.
Oud 25-01-2005, 20:33
Fade of Light
Fade of Light is offline
4 uur per dag...is niks
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 25-01-2005 @ 19:12 :
RSI is wereldwijd omgedoopt tot CANS (complaints of arms, neck and shoulders). In oktober 2004. Dus eigenlijk zou je het zo moeten noemen
Hihi, dat heb ik ook één keer gehoord en daarna nooit meer, volgens mij is het nog niet echt doorgedrongen tot de buitenwereld.

Maar inderdaad, ik zou wel even langs de huisarts gaan, maar dat was je dus wel van plan. Aan internet heb je niet zo veel, het wordt overal zo vaag omschreven...
Maar je kunt het maar beter zeker weten, want RSI is echt niet fijn.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 21:37
Bloem
Bloem is offline
Opzich zou je het ook nog even aan kunnen kijken, en op internet even op kunnen zoeken wat die oefeningen zijn. Ik denk dat je arts nl. niet veel meer gaat vertellen dan dat je niet teveel moet computeren en dat je moet opletten dat het niet erger wordt.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 12:57
Koen
Koen is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 25-01-2005 @ 21:33 :
4 uur per dag...is niks
Voor de een is het niks, voor de ander is het teveel. Dat hangt van zó veel factoren af (houding, pauzes, stress, etc) dat de hoeveelheid tijd per dag eigenlijk weinig zegt.

Citaat:
Bloem schreef op 25-01-2005 @ 22:37 :
Opzich zou je het ook nog even aan kunnen kijken, en op internet even op kunnen zoeken wat die oefeningen zijn. Ik denk dat je arts nl. niet veel meer gaat vertellen dan dat je niet teveel moet computeren en dat je moet opletten dat het niet erger wordt.
Dat zal hij idd zeggen, maar dat zegt ie natuurlijk niet voor niks. Gewoon z'n advies negeren en lekker doorgaan is sowieso niet de oplossing. Misschien verwijst ie je door naar een fysiotherapeut, die je kan leren wat een goede houding is en wat je voor oefeningen kan doen om je probleemgebieden te ontspannen.

Maar het begint allemaal bij goed materiaal. Als je school slecht materiaal heeft (bureau's op verkeerde hoogte, toetsenborden en muizen waar je op rammen moet voor ze werken) kom je nooit van je klachten af. Als het daar daadwerkelijk zo belabberd is als je zegt, is het zaak daar ook iets aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 18:12
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Koen schreef op 26-01-2005 @ 13:57 :
Voor de een is het niks, voor de ander is het teveel. Dat hangt van zó veel factoren af (houding, pauzes, stress, etc) dat de hoeveelheid tijd per dag eigenlijk weinig zegt.
Deels waar. Maar aangezien het in mijn omgeving vrij gebruikelijk is om 4 uur zonder echte pauze te werken, kan ik wel zeggen dat 4 uur niet veel is.

JE verneukt het overigens wel met een slechte houding.

Naja, neem genoeg pauze, installeer zonodig ene heel irritant programma dat aangeeft wanneer je pauze moet houden en dan zou het wel goed moieten komen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 17:02
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Koen schreef op 26-01-2005 @ 13:57 :

Dat zal hij idd zeggen, maar dat zegt ie natuurlijk niet voor niks. Gewoon z'n advies negeren en lekker doorgaan is sowieso niet de oplossing. Misschien verwijst ie je door naar een fysiotherapeut, die je kan leren wat een goede houding is en wat je voor oefeningen kan doen om je probleemgebieden te ontspannen.

Maar het begint allemaal bij goed materiaal. Als je school slecht materiaal heeft (bureau's op verkeerde hoogte, toetsenborden en muizen waar je op rammen moet voor ze werken) kom je nooit van je klachten af. Als het daar daadwerkelijk zo belabberd is als je zegt, is het zaak daar ook iets aan te doen.
Nee ik snap dat hij dat niet voor niks zegt Maar die oefeningen zijn op internet ook wel te vinden, en dat je huisarts belt je ook niet om het half uur op om te zeggen dat je rust moet houden, dat moet je ook zelf doen Daarom lijkt het mij niet meteen nodig om naar een arts te gaan, maar zou ik eerst zelf wat proberen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten