Hmm, je kan mensen een onderwerp laten bedenken uit het boek, vraag ze vervolgens waarom ze dát onderwerp gekozen hebben (het waarom is volgens mij best belangrijk; daar kan al veel achter zitten voor een gedicht) en laat ze al brainstormend een soort spin maken.
(In het midden het onderwerp, daar om heen alles wat er mee te maken heeft, alles wat zij er aan verbinden. Daar kunnen ze dan weer rijmwoorden bij gaan verzinnen die binnen de context passen.)
Laat ze bedenken wat ze kwijt willen in het gedicht, en hoe. Willen ze het heel direct duidelijk maken? Of moet het meer een soort raadsel-gedicht worden waar je over na moet denken?
Ik zou ze heel vrij laten. Je kan voorbeelden geven van rijmschema's (aabb ccdd, of abab cdcd etc) en hoe je daar mee kan spelen, zoek op internet een paar gedichten en laat zien hoe die in elkaar steken. Dat geeft ze een idee van wat ze moeten en kunnen doen.
(Ik weet niet of dit is wat je wilde weten.)
|