Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2005, 20:02
lso
lso is offline
Ik moet mijn klas (eerste jaar secundair onderwijs) volgende week leren dichten over een voorwerp uit hun gelezen boek. Het probleem is echter dat ik zelf geen inspiratie heb om hen dit aan te leren.. Zelf ben ik op dat vlak niet echt taalvaardig.

Ik moet hen leren dichten aan de hand van:

*oriënteren: opdracht en onderwerp verkennen

- Waarom ga je schrijven - schrijfdoel bij een gedicht?
- Terugblik op ervaringen
- ...

*Voorbereiden
- Ik zou hen eerst moeten laten brainstormen. Nadien moet ik hen de woorden in groepjes laten zetten... En dan moet ik ze eventueel met rijmwoorden laten werken (maar hoe )

*Uitvoeren
*Reflecteren

->
Hebben de dichters die hier zitten enig idee welke stappen ik onder voorbereien, uitvoeren en reflecteren kan meegeven aan de lln om hen op weg te zetten?

->
Kunnen jullie mijn eerste vraag bij oriënteren ook even beantwoorden vanuit jullie standpunt?

->
Ik vind ook nergens echt een website om hen op weg te helpen...

Hopelijk kan ik dit topic hier plaatsen.. Ik denk dat jullie mij even op weg kunnen zetten..

Thx!

*Hopeloos*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2005, 21:27
M-Leentje
M-Leentje is offline
Eehm ik heb zelf niet zoveel verstand van gedichten en dichten..
Misschien kun je het beter op Dansen op Papier proberen, het dichters forum.. !
Oud 27-01-2005, 16:05
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik snap niet echt wat je wilt weten, geloof ik... Maar bij orieënteren kan je zo'n hip woordveld maken, welke woorden denk je aan bij je voorwerp? En dan rijmwoorden bij die woorden verzinnen of zo?
Oud 27-01-2005, 16:06
-(L)-
Citaat:
M-Leentje schreef op 26-01-2005 @ 22:27 :
Eehm ik heb zelf niet zoveel verstand van gedichten en dichten..
Misschien kun je het beter op Dansen op Papier proberen, het dichters forum.. !
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 16:17
Verwijderd
Hmm, je kan mensen een onderwerp laten bedenken uit het boek, vraag ze vervolgens waarom ze dát onderwerp gekozen hebben (het waarom is volgens mij best belangrijk; daar kan al veel achter zitten voor een gedicht) en laat ze al brainstormend een soort spin maken.
(In het midden het onderwerp, daar om heen alles wat er mee te maken heeft, alles wat zij er aan verbinden. Daar kunnen ze dan weer rijmwoorden bij gaan verzinnen die binnen de context passen.)

Laat ze bedenken wat ze kwijt willen in het gedicht, en hoe. Willen ze het heel direct duidelijk maken? Of moet het meer een soort raadsel-gedicht worden waar je over na moet denken?

Ik zou ze heel vrij laten. Je kan voorbeelden geven van rijmschema's (aabb ccdd, of abab cdcd etc) en hoe je daar mee kan spelen, zoek op internet een paar gedichten en laat zien hoe die in elkaar steken. Dat geeft ze een idee van wat ze moeten en kunnen doen.

(Ik weet niet of dit is wat je wilde weten.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten