Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2005, 20:24
Verwijderd
Hallo,

Een tijdje geleden zijn wij op vakantie geweest en we hebben we een leuke film gemaakt.

Mijn vader heeft deze mooi bewerkt en heeft veel geknipt, nu zijn er 110 losse film stukjes. Later heeft hij er muziek bij gemaakt.

Een totaal van 27 GB, best veel dus.

Nu is het programma adobe alles aan het samenvoegen, hij maakt van de film/audio reeks 1 bestand. Een DV-AVI.

Kan je een DV-AVI afspelen in iedere DVD speler? Volgens mij niet he. Moeten we het dan converteren naar VOB?

Net hoorde ik iemand zeggen dat dat 1 week gaat duren, en hoeveel moeten we wel niet dan comprimeren, 7 x??

Rob Versteeg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2005, 20:54
Verwijderd
Bij mijn weten is het formaat DVD-Video zo gedefinieerd dat het alleen .VOB en .IFO-bestanden mag omvatten, dat zul je moeten doen met een DVD authoring programma (even googlen).

Over hoe lang dat duurt, dat is afhankelijk van je PC. 27 GB is natuurlijk een hoop werk, maar op zich duurt een karweitje als het 2X shrinken van een 8.5 GB video-DVD ook maar hooguit een uurtje. In een week kan je PC veel doen, dus ik denk dat het wel mee zal vallen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 21:02
Verwijderd
Tja aan de PC zal het niet liggen, die is echt super snel.

Over 2 uur is het klaar met het samenvoegen en heb ik 1 groot DV-AVI bestand, die ga ik dan wel comprimeren/converteren.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 21:03
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als je dual layer kunt branden, zou ik dat doen. 1 Keer 7 euro uitgeven voor zo'n schijfje maakt niet zo heel veel uit, lijkt me. En dan hoef je hem maar iets meer dan 3 keer te comprimeren
Oud 03-02-2005, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-02-2005 @ 22:03 :
Als je dual layer kunt branden, zou ik dat doen. 1 Keer 7 euro uitgeven voor zo'n schijfje maakt niet zo heel veel uit, lijkt me. En dan hoef je hem maar iets meer dan 3 keer te comprimeren
Ja dat kan volgens mij wel, ik heb de nieuwste van asus bij de mycom gehaald. Hmm dus dan kan je gewoon op 2 kanten branden.

Maar moet je zoiets aangeven bij nero als je zoiets brand? Waarmee kan je het beste vob comprimeren?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 22:27
Verwijderd
Ik neem aan dat je het over Adobe Premiere hebt, en ik heb er ervaring mee dus ik zal even pogen te helpen, al heb ik er láng niet meer serieus mee gewerkt.

Allereerst zul je in je project-settings in moeten stellen dat je werkt op een DV PAL 4:3 formaat (of een 21ogwat oid formaat als je breedbeeld wilt), géén square pixels.

Ergens heb je ook een functie erin zitten dat je kan encoden naar mpg2. Ram voor de zekerheid even op F1 om op te zoeken waar die functie zich precies schuil houdt, want erg precies weet ik dat niet (ik doe/deed het ongeveer op intuïtie altijd)

Hij zal het uitspugen naar 1 mpeg bestand, wat leesbaar is door elke dvd-speler waar ik weet van heb. Wil je echter een volledig DVD-menu erbij, dan zou ik me bezig gaan houden met en verdiepen in Encore, echter die DVD-revolutie is qua video-editing langs me heen gegaan, dus erg veel hulp kun je wat dat betreft niet van me verwachten.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Syphon schreef op 03-02-2005 @ 22:38 :
Ja dat kan volgens mij wel, ik heb de nieuwste van asus bij de mycom gehaald. Hmm dus dan kan je gewoon op 2 kanten branden.

Maar moet je zoiets aangeven bij nero als je zoiets brand? Waarmee kan je het beste vob comprimeren?
Dual layer is trouwens geen twee-zijdig schijfje. Je moet niet denken aan het LP principe. Dual layer zijn twee data-lagen ipv 1, waardoor het mogelijk is meer data op 1 schijfje te zetten. Het blijft een 'beschrijfbare kant' en een 'data-kant'.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 22:34
Verwijderd
Citaat:
Ulfheðin schreef op 03-02-2005 @ 23:27 :
Ik neem aan dat je het over Adobe Premiere hebt, en ik heb er ervaring mee dus ik zal even pogen te helpen, al heb ik er láng niet meer serieus mee gewerkt.

Allereerst zul je in je project-settings in moeten stellen dat je werkt op een DV PAL 4:3 formaat (of een 21ogwat oid formaat als je breedbeeld wilt), géén square pixels.

Ergens heb je ook een functie erin zitten dat je kan encoden naar mpg2. Ram voor de zekerheid even op F1 om op te zoeken waar die functie zich precies schuil houdt, want erg precies weet ik dat niet (ik doe/deed het ongeveer op intuïtie altijd)

Hij zal het uitspugen naar 1 mpeg bestand, wat leesbaar is door elke dvd-speler waar ik weet van heb. Wil je echter een volledig DVD-menu erbij, dan zou ik me bezig gaan houden met en verdiepen in Encore, echter die DVD-revolutie is qua video-editing langs me heen gegaan, dus erg veel hulp kun je wat dat betreft niet van me verwachten.
Hmm bedankt voor de info maar ik ga eerst over 30min kijken hoe het met dat bestand is. Want dan is de film waarschijnlijkt klaar in DV-AVI alleen is die nogal groot en de verkeerde extensie.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 23:33
Verwijderd
Citaat:
Ulfheðin schreef op 03-02-2005 @ 23:31 :
Dual layer is trouwens geen twee-zijdig schijfje. Je moet niet denken aan het LP principe. Dual layer zijn twee data-lagen ipv 1, waardoor het mogelijk is meer data op 1 schijfje te zetten. Het blijft een 'beschrijfbare kant' en een 'data-kant'.
Nogal logisch. De ene layer wordt gewoon beschreven met een andere golflengte laser dan de andere, zodat de laser bij de tweede layer als het ware door de eerste heenkijkt.

Overigens voorzien de DVD-specificaties wel in tweezijdige schijfjes, dat is al sinds 1998 zo. Die schijfjes zijn dubbellaags en dubbelzijdig en kunnen 17 GB bevatten.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 23:48
Verwijderd
Bij sommige versies van Adobe Premiere (6.5) zit het pakket Sonic DVDit! op de installatie cd-rom.

Met dat programma is het mogelijk om een DVD te maken die in een standalone speler werkt. Ook kun je op een redelijk eenvoudige manier een menu aanbrengen op je eigen gemaakte DVD.

Sonic DVDit! werkt voor een beginner gemakkelijker dan Adobe Encore.

Oja, dat het renderen 1 week zou duren is onzin. De maximale rendertijd die mijn pc haalde, was 6 uur voor 1 uur hoge kwaliteit DVD. Ik heb een AMD Athlon XP 2600+ met 1 gb aan DDR ram.

Voor korte films die ik maak heb ik soms ook enorme bestanden van meerdere gb's. Als ik van mijn camera ongecomprimeerde beelden dump, zit ik aan 3,6 mb per seconde film. Volstrekt normaal, die 27 gb.

Laatst gewijzigd op 03-02-2005 om 23:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten