Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2005, 15:05
sarita
sarita is offline
hoi hoi

ik heb een paar vragen die ik zelf niet weet

1) wat voor effect heeft suiker op de zure smaak van azijn?

2)Waarom zijn frisdranken zo zuur?

3) Wat is het effect van zuur op je lichaam op je gebit, en op je botten?

met google word ik niet egt veel wijs, krijg je van die lange verhalen

alvasst bedankt sariet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2005, 15:29
Verwijderd
Ik heb weinig bio gehad, maar wel 6 jaar scheikunde.

2)

Frisdranken bevatten opgelost CO2. Dit vormt koolzuur:

3 H2O (l) + CO2 (g) <--> 2 H3O(+) (aq) + CO3(2-) (aq)

Koolzuur wordt er onder hoge druk ingeperst, en komt er door de evenwichtsreactie weer uit. Je kan met behulp van een paar simpele vergelijkingen ook verklaren waarom er ineens veel bubbels vormen als je een nieuwe fles opendraait.

3)

Zuur bijt bijvoorbeeld het glazuur van je tanden weg. De exacte reactie weet ik zo niet meer.

Ik zou zeggen: kijk eens in je scheikunde-boeken rond. Daar zul je heel snel spul vinden over zuren, met bijbehorende reacties.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 16:33
sarita
sarita is offline
haha ok maar dat gaat moeilijk wat ik heb het profiel E&M, en dan heb je geen scheikunde.
ik heb biologie in het vrije deel gekozen
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 16:34
sarita
sarita is offline
en wat is het effect van zuur op je botten dan????
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 01:38
Verwijderd
Je botten bestaan voor een groot deel uit calciumcarbonaat (CaCO3) meende ik. Dit kan met zuur reageren:

CaCO3 (s) + 2H+ (aq) --> Ca2+ (aq) +CO2 +H2O

Je botten lossen dus gewoon op. Als je daarom ook een moord pleeg en je wil het lijk weg hebben, dan los je het bij voorbaat op in een zeer sterk zuur als koningswater. Dit bestaat uit HNO3 en HCL en dit lost ook alle botten op. Dus lijk in bad, koningswater erbij en na verloop van tijd stop eruit trekken en het lijk loos je zo via de afvoer je huis uit. Geloof mij maar, ik studeer scheikunde.

Als je ooit nog iets wilt weten betreffende het vak scheikunde, of biologie natuurkunde kan ook, kun je me altijd mailen
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 09:12
Verwijderd
Citaat:
Commando schreef op 10-02-2005 @ 02:38 :
Je botten bestaan voor een groot deel uit calciumcarbonaat (CaCO3) meende ik. Dit kan met zuur reageren:

CaCO3 (s) + 2H+ (aq) --> Ca2+ (aq) +CO2 +H2O

Je botten lossen dus gewoon op. Als je daarom ook een moord pleeg en je wil het lijk weg hebben, dan los je het bij voorbaat op in een zeer sterk zuur als koningswater. Dit bestaat uit HNO3 en HCL en dit lost ook alle botten op. Dus lijk in bad, koningswater erbij en na verloop van tijd stop eruit trekken en het lijk loos je zo via de afvoer je huis uit. Geloof mij maar, ik studeer scheikunde.

Als je ooit nog iets wilt weten betreffende het vak scheikunde, of biologie natuurkunde kan ook, kun je me altijd mailen
Je bent me net voor. Zuur heeft natuurljk nooit echt effect op je botten zolang je nog leeft. Als je zuur inslikt (als je dat om een of andere vage reden zou willen) komt dat nooit bij je botten.

En volgens mij doet suiker niets chemisch met azijn. Dan noem je het gewoon zoet-zuur.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Commando schreef op 10-02-2005 @ 02:38 :
Als je daarom ook een moord pleeg en je wil het lijk weg hebben, dan los je het bij voorbaat op in een zeer sterk zuur als koningswater.
Opvallend is toch dat een lijk in een basisch milieu sneller weg is dan in een zuur milieu.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten