Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2005, 10:09
Love & Peace
Love & Peace is offline
Dat ben ik van mening. En mensen die denken dat religie de oorzaak is van oorlogen, vind ik kortzichtig.
Naar mijn mening zijn er 3 dingen die een oorlog kunnen veroorzaken.
1. geld (of goud enz.)
2. macht
3. vrouwen ( of mannen voor vrouwelijk leiders, maar die zijn er bijna niet)

Steeds maar weer zijn deze 3 dingen rede geweest voor oorlog. Enkel en alleen zijn de kruistochten tijdens de middeleeuwen toe te schrijven aan religie. Al kan je dat ook toeschrijven aan macht. Af en toe is religie wel de dekmantel geweest voor oorlogen, maar nooit de echte reden.

Ik vind dat religie juist oorlogen voorkomt. Omdat het ten eerste mensen leert om te gaan met de aanlokkelijkheid van geld, macht en vrouwen.
Macht doet zij door te zeggen dat God de grootste is, en dat ook machtige mensen dood gaan. Dus dat je uiteindelijk niets aan je macht hebt, en je toch niet de grootste kan zijn.
Geld doet ze door te zeggen dat je armen moet helpen, en je geen geld je graf in kunt meenemen.
Vrouwen doet zij door allerlei kuisheid regels op te stellen.

Naast dat het geloof probeert de redenen voor oorlog weg te nemen, zorgt zij ook nog eens voor een verbinding binnen de eigen groep. Een soort extra verdraagzaamheid. Dat je van je medegelovigen meer kan verdragen.

Zo

Eens/oneens?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2005, 10:15
Verwijderd
Nee, de belangrijkste oorzaak voor oorlog is een gebrek aan globalisatie. Immers, als landen economisch afhankelijk van elkaar zijn, zullen ze elkaar minder snel aanvallen. Daarnaast worden oorlogen gevoerd om geopolitieke redenen (bijvoorbeeld een stuk land dat eerst van dat land was). Vervolgens spelen ook ideologische argumenten een rol, waar ook religie een deel van uitmaakt (je kunt immers christenen makkelijker tegen moslims ophitsen dan moslims tegen moslims, zie kruistochten).
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:06
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-02-2005 @ 11:15 :
Nee, de belangrijkste oorzaak voor oorlog is een gebrek aan globalisatie. Immers, als landen economisch afhankelijk van elkaar zijn, zullen ze elkaar minder snel aanvallen. Daarnaast worden oorlogen gevoerd om geopolitieke redenen (bijvoorbeeld een stuk land dat eerst van dat land was). Vervolgens spelen ook ideologische argumenten een rol, waar ook religie een deel van uitmaakt (je kunt immers christenen makkelijker tegen moslims ophitsen dan moslims tegen moslims, zie kruistochten).
Dat valt onder oorlog om macht
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:10
mrsjones
mrsjones is offline
bla di bla die Blaaaaa

Ik denk dat het juist voor problemen zorgt. Waarom is Theo van Gogh neergeschoten toch ook omdat hij de Koran islam afzeikte (geitenneukers etc)

Ik ben van mening dat over veel jaar dat de Westerse wereld tegen de Islamitsche landen wordt.
Oud 09-02-2005, 11:12
Verwijderd
Citaat:
mrsjones schreef op 09-02-2005 @ 12:10 :
bla di bla die Blaaaaa

Ik denk dat het juist voor problemen zorgt. Waarom is Theo van Gogh neergeschoten toch ook omdat hij de Koran islam afzeikte (geitenneukers etc)

Ik ben van mening dat over veel jaar dat de Westerse wereld tegen de Islamitsche landen wordt.
Er is ook echt oorlog in Nederland na die moord op Theo.
En in de Koran staat ook: Vermoordt Theo, zo snel mogelijk!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:12
Graf Bismarck
Graf Bismarck is offline
Citaat:
mrsjones schreef op 09-02-2005 @ 12:10 :
Ik ben van mening dat jouw leraren standrechtelijk geexecuteerd zouden moeten worden.
Oud 09-02-2005, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Graf Bismarck schreef op 09-02-2005 @ 12:12 :
Ik ben van mening dat jouw leraren standrechtelijk geexecuteerd zouden moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:22
Rodion
Rodion is offline
Ontopic: De mensen die uit de naam van religie geweld begaan interpreteren hun leer/geloof op een verkeerde manier. De ene religie zal zich hier meer voor lenen dan de andere, maar de oorzaak ligt bij die mensen, en niet bij de religie.
En het is jammer dat een paar mensen het voor de rest kunnen verpesten (Ik hoef vast geen voorbeelden te noemen...)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:24
Donny must die
Donny must die is offline
ook extremisme veroorzaakt oorlog. En extremisme is een onderdeel van religie (ik zou niet durven beweren dat zij ongelovig zijn, lijkt me onmogelijk).
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 09-02-2005 @ 12:24 :
ook extremisme veroorzaakt oorlog. En extremisme is een onderdeel van religie (ik zou niet durven beweren dat zij ongelovig zijn, lijkt me onmogelijk).
Wilders, Ayaan, Theo...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:26
Donny must die
Citaat:
S. schreef op 09-02-2005 @ 12:25 :
Wilders, Ayaan, Theo...
Wilders is een rechts extremist
ayaan is een atheist extremist
en theo, naja hij was de dorpsgek

extremisme zorgt voor haat en geweld
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 09-02-2005 @ 12:26 :
Wilders is een rechts extremist
ayaan is een atheist extremist
en theo, naja hij was de dorpsgek

extremisme zorgt voor haat en geweld
Ja, allemaal extremisten en zij hebben geen religieuze standpunten..(wel anti-religie )

Citaat:
Nanahara schreef op 09-02-2005 @ 12:24 :
Religie hoeft dus niet altijd de oorzaak te zijn..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:33
Donny must die
Citaat:
S. schreef op 09-02-2005 @ 12:30 :
Ja, allemaal extremisten en zij hebben geen religieuze standpunten..(wel anti-religie )

Religie hoeft dus niet altijd de oorzaak te zijn..
naja dat weetk wel,khad het alleen verkeerd geformuleerd

ipv religie kan je ook politiek standpunt/levenovertuiging zetten
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:52
Verwijderd
Geloof leidt echt niet tot meer of minder oorlog dan andere opvattingen. Ik ben zelfs geneigd aan te nemen dat geloof meer potentie heeft om ellende te veroorzaken. Enerzijds leid ik dat af uit de geschiedenis en anderzijds baseer ik dat op de wetenschap dat mensen die ergens in geloven, ervan overtuigd zijn dat dat 'goed' is en dan ontstaat allicht de neiging de 'goedheid' ervan ook aan anderen 'duidelijk te maken'.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 12:34
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
nare man heeft een punt.

je kunt wel zeggen -alles onder het dekmantel van religie-, maar het is ook een kwestie van denken de waarheid in pacht te hebben. en dus interpreteren voor de goede strijd, wat niet gelijk veroveringszucht of whatever hoeft te zijn. met goede bedoeling, zoals de spaanse kerk met de heksenvervolging, afdwalers terugbrengen tot de juiste leer.

religie kan dus wel de oorzaak zijn, en het feit dat het ook anders interpreteerbaar is, hoeft nog geen schoon schip te maken voor de religie zelf.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 13:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-02-2005 @ 11:09 :
1. geld (of goud enz.)
2. macht
lol @ punt 3

religie is imo punt 4

zie post hierboven van zwartwit. Daar kan ik me wel in vinden.
Oud 09-02-2005, 13:05
T_ID
T_ID is offline
Oneens natuurlijk, religie is het perfecte excuus om een van de twee criteria (want de derde is weinig anders dan om te lachen) uit te voeren.

Wat zeg ik, religie versterkt de eerste twee en vormt zelf een vierde.
Oud 09-02-2005, 13:24
Love & Peace
Love & Peace is offline
hebben de 2 posters hierboven troy gezien?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 13:33
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-02-2005 @ 14:05 :
Oneens natuurlijk, religie is het perfecte excuus om een van de twee criteria
Dan ben je het met me eens. ik zeg ook dat religie als excuus wordt gebruikt. Eigenlijk meer om steun te werven van het domme volk.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 13:35
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-02-2005 @ 14:24 :
blijkbaar ken je het verhaal dan niet goed en de geschiedenis ook niet

Bovendien ondersteunt het verhaal van Troje dat religie een oorzaak is voor oorlog.
Oud 09-02-2005, 14:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-02-2005 @ 14:24 :
Mag ik erop wijzen dat Homerus een notoire overdrijver is, en hollywood daar ook een handje van heeft? :

En dan nog ben ik het oneens met de stelling, want voor redenen 1 en 2 mag religie mischien misbruikt worden, maar het feit dat het zich ervoor leent, en ook kan dienen om nieuwe conflicten te beginnen is niet minder kwalijk.
Oud 09-02-2005, 15:17
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ok, misschien is Troy niet zo'n goed voorbeeld

Maar feit blijft dat religie oorlogen binnen de eigen groep heeft voorkomen. En dat religie de mens leert geen gehoor te geven aan bepaalde gevoelens die gevaarlijk kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 15:19
Graf Bismarck
Graf Bismarck is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-02-2005 @ 15:48 :
maar het feit dat het zich ervoor leent, en ook kan dienen om nieuwe conflicten te beginnen is niet minder kwalijk.
Och, uiteindelijk leent alles zich voor oorlog.
Oud 09-02-2005, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Graf Bismarck schreef op 09-02-2005 @ 16:19 :
Och, uiteindelijk leent alles zich voor oorlog.
Inderdaad. Olifanten, fietsen en rotsblokken, om maar eens wat te noemen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 15:34
one.
one. is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-02-2005 @ 16:17 :
Ok, misschien is Troy niet zo'n goed voorbeeld

Maar feit blijft dat religie oorlogen binnen de eigen groep heeft voorkomen.
En Religie tegen Religie?
Oud 09-02-2005, 15:34
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-02-2005 @ 16:30 :
Inderdaad. Olifanten, fietsen en rotsblokken, om maar eens wat te noemen.
Bijvoorbeeld ja. Hoewel dat wel wat extreme voorbeelden zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 15:42
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 09-02-2005 @ 16:34 :
En Religie tegen Religie?
Die zouden er anders ook zijn, in veel gevallen. Net zoals dat er meerdere ruzies zouden zijn binnen de eigen groep, die door religie zijn verhinderd.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 16:05
one.
one. is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-02-2005 @ 16:42 :
Die zouden er anders ook zijn, in veel gevallen.
Dat zullen we nooit weten. Acht die kans zelf 50/50, wel of niet.
Oud 09-02-2005, 16:26
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
S. schreef op 09-02-2005 @ 12:25 :
Wilders, Ayaan, Theo...
doe niet zo dom...

nazi's waren zeker niet ongelovig
en dat is extremisme
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-02-2005 @ 16:42 :
Die zouden er anders ook zijn, in veel gevallen. Net zoals dat er meerdere ruzies zouden zijn binnen de eigen groep, die door religie zijn verhinderd.
Aha, de Inquisitie zou er zonder religie ook wel zijn?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 17:22
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:

Enkel en alleen zijn de kruistochten tijdens de middeleeuwen toe te schrijven aan religie. Al kan je dat ook toeschrijven aan macht.

Ik vind dat religie juist oorlogen voorkomt.

zorgt zij ook nog eens voor een verbinding binnen de eigen groep.
georganiseerde religie draait ook om macht. de kerk heeft veel toestanden veroorzaakt uit politieke redenen en machtszucht.

nee dat is lekker(kuisheidsregels)

eigen groep, en anderen dan?

ik sluit me aan bij nare en zwart-wit. religie is niet zo zeer veroorzaker van natie-oorlogen maar veroorzaakt wel veel intollerantie in de wereld doordat mensen denken de waarheid in pacht te hebben en zich alleen verbonden voelen met 'de eigen groep'. bovendien heeft religie itt atheisme imo de missionarisdrang iedereen te bekeren. religie is nou eenmaal niet alleen 'heb je naasten lief' maar heeft een hele reeks regels (die ook nog per gelovige sterk verschillen), dat is imo het 'enge' aan religie. dat gelovigen nog weleens geneigd zijn die regels tot universeel te verklaren.
Oud 09-02-2005, 17:34
underthabridge
underthabridge is offline
Religie op zichzelf is niet de veroorzaker van problemen, enkel de interpretatie en het gebruik/misbruik van deze religie kan voor problemen zorgen. Veelal zorgt het 'verkeerd' of naar eigen voorkeur interpreteren van een religie voor problemen (lees: extremisme en daardoor vaak onenigheid).
Religie is dus inderdaad niet vaak de bovenliggende reden, maar toch op zijn minst een goed excuus.
Overigens er zijn toch weldegelijk nogal wat andere en wel puur religieuze conflicten te noemen dan de kruistochten. Denk aan Noord-Ierland en de Molukken, dat is toch allemaal best wel een zooi. Maar goed, ik ben sowieso niet zo'n fan van religies...
Oud 09-02-2005, 17:38
underthabridge
underthabridge is offline
Citaat:
Dat ben ik van mening. En mensen die denken dat religie de oorzaak is van oorlogen, vind ik kortzichtig.
1. geld (of goud enz.)
2. macht

Steeds maar weer zijn deze 3 dingen rede geweest voor oorlog. Enkel en alleen zijn de kruistochten tijdens de middeleeuwen toe te schrijven aan religie. Al kan je dat ook toeschrijven aan macht. Af en toe is religie wel de dekmantel geweest voor oorlogen, maar nooit de echte reden.

Ik vind dat religie juist oorlogen voorkomt. Omdat het ten eerste mensen leert om te gaan met de aanlokkelijkheid van geld, macht en vrouwen.
Macht doet zij door te zeggen dat God de grootste is, en dat ook machtige mensen dood gaan. Dus dat je uiteindelijk niets aan je macht hebt, en je toch niet de grootste kan zijn.
Geld doet ze door te zeggen dat je armen moet helpen, en je geen geld je graf in kunt meenemen.

Naast dat het geloof probeert de redenen voor oorlog weg te nemen, zorgt zij ook nog eens voor een verbinding binnen de eigen groep. Een soort extra verdraagzaamheid. Dat je van je medegelovigen meer kan verdragen.

Zo

Eens/oneens?
Nog een puntje... het spijtige van religies is, dat geldelijk gewin en macht vaak toch wel wat sterker zijn dan het uiteindelijke geloof. Bovendien is het zo dat niet iedereen gelooft en de religie op deze manier eigenlijk helemaal niets voorkomt, maar enkel een potentiele dekmantel vormt voor kwaadwillenden..
Oud 09-02-2005, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 09-02-2005 @ 17:26 :
doe niet zo dom...

nazi's waren zeker niet ongelovig
en dat is extremisme
Ja, heb je het wel goed gelezen? Het ging ook over extremisme
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 21:24
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
1. geld (of goud enz.)
2. macht

Zo

Eens/oneens?
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik wil toch even reageren.
Je hebt gelijk dat oorlogen die onder het mom van religie worden gevoerd vaak heel andere - politieke of economische - motieven hebben. Er is echter een periode geweest, die niet geheel toevallig de eeuw van de godsdienstoorlogen genoemt wordt. Dit is de 16e eeuw geweest, hoewel je kan zeggen dat de godsdienstoorlogen pas defintief uitgeraasd waren met de vrede van Westfalen in 1648. In deze tijd kwam de reformatie op. De verspreiding van het protestantse geloof heeft in Europa voor heel wat spanningen gezorgd. De breekbare eenheid die er in staten en vorstendommen bestond berustte bijna volledig in de religie. Een gemeenschappelijk geloof was het enige wat de mensen gemeen hadden, te meer omdat er nog geen sprake was van 'nationale cultuur'. In het hele Habsburgse Rijk werd de opkomst van het protestantisme hardhandig onderdrukt. De reden hiervoor was vooral dat de vorsten het uiteenvallen van hun land wilden voorkomen. Waar macht en territoriale belangen voor de machthebbers van primair belang zijn is de religie van hun onderdanen het perfecte opium. Oorlogen, veldslagen en vervolgingen werden dikwijls gelegitimeerd door een aanspraak te doen op de absolute autoriteit van God en de Kerk. Dit was vaak de enige reden om de bevolking achter je te krijgen en te houden. Uit naam van de ware godsdienst (zowel het katholicisme als protestantisme) werden er tijdens de 30-jarige oorlog in Duitsland, maar ook in de Nederlanden en Frankrijk (de Parijse bloedbruiloft, als je dat iets zegt) massale slachtingen aangericht. Je kan wel zeggen dat religie niet altijd primair de reden voor oorlog is geweest, maar wel vaak het middel wat heersers in staat stelt oorlogen te voeren.
Oud 10-02-2005, 08:19
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-02-2005 @ 18:20 :
1. Dat is geen oorlog.
2. De aanhangers van mijn geloof hebben dat nooit gedaan, omdat het badrukkelijk wordt verboden.
3. Je hebt ook wel gelijk. Geen religie, geen inquisitie.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 08:25
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Ninnoc schreef op 09-02-2005 @ 18:22 :
eigen groep, en anderen dan?

ik sluit me aan bij nare en zwart-wit. religie is niet zo zeer veroorzaker van natie-oorlogen maar veroorzaakt wel veel intollerantie in de wereld doordat mensen denken de waarheid in pacht te hebben en zich alleen verbonden voelen met 'de eigen groep'. bovendien heeft religie itt atheisme imo de missionarisdrang iedereen te bekeren. religie is nou eenmaal niet alleen 'heb je naasten lief' maar heeft een hele reeks regels (die ook nog per gelovige sterk verschillen), dat is imo het 'enge' aan religie. dat gelovigen nog weleens geneigd zijn die regels tot universeel te verklaren.
En de andere moeten allemaal dood.
Zonder religie zouden er zowel binnen de eigen groep ( wat dan natuurlijk geen groep meer hoeft te zijn) als met andere groepen oorlogen zijn. De religie zorgt ervoor dat in ieder geval de oorlogen binnen de eigen groep beperkt blijven. En daarnaast wordt je door religie opgedragen een ieder lief te hebben enz.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 08:33
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Sartre schreef op 09-02-2005 @ 22:24 :
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik wil toch even reageren.
Je hebt gelijk dat oorlogen die onder het mom van religie worden gevoerd vaak heel andere - politieke of economische - motieven hebben. Er is echter een periode geweest, die niet geheel toevallig de eeuw van de godsdienstoorlogen genoemt wordt. Dit is de 16e eeuw geweest, hoewel je kan zeggen dat de godsdienstoorlogen pas defintief uitgeraasd waren met de vrede van Westfalen in 1648. In deze tijd kwam de reformatie op. De verspreiding van het protestantse geloof heeft in Europa voor heel wat spanningen gezorgd. De breekbare eenheid die er in staten en vorstendommen bestond berustte bijna volledig in de religie. Een gemeenschappelijk geloof was het enige wat de mensen gemeen hadden, te meer omdat er nog geen sprake was van 'nationale cultuur'. In het hele Habsburgse Rijk werd de opkomst van het protestantisme hardhandig onderdrukt. De reden hiervoor was vooral dat de vorsten het uiteenvallen van hun land wilden voorkomen. Waar macht en territoriale belangen voor de machthebbers van primair belang zijn is de religie van hun onderdanen het perfecte opium. Oorlogen, veldslagen en vervolgingen werden dikwijls gelegitimeerd door een aanspraak te doen op de absolute autoriteit van God en de Kerk. Dit was vaak de enige reden om de bevolking achter je te krijgen en te houden. Uit naam van de ware godsdienst (zowel het katholicisme als protestantisme) werden er tijdens de 30-jarige oorlog in Duitsland, maar ook in de Nederlanden en Frankrijk (de Parijse bloedbruiloft, als je dat iets zegt) massale slachtingen aangericht. Je kan wel zeggen dat religie niet altijd primair de reden voor oorlog is geweest, maar wel vaak het middel wat heersers in staat stelt oorlogen te voeren.
Interessant.
Weet je toevallig ook wat de kerken er van vonden, dat het geloof als ware werd gebruikt? Welke rol hadden priesters enzo, en was dit vrijwillig?

Laatst gewijzigd op 10-02-2005 om 08:35.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 09:04
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 10-02-2005 @ 09:33 :
Interessant.
Weet je toevallig ook wat de kerken er van vonden, dat het geloof als ware werd gebruikt? Welke rol hadden priesters enzo, en was dit vrijwillig?
In die tijd was de macht van de vorst en van de kerken sterk verweven.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 09:13
Lotte
Lotte is offline
Hoe verklaar je de oorlogen om religie in Afrika dan? En als religie oorlog voorkomt, waarom is er dan nog steeds oorlog tussen bijvoorbeeld Amerika en Irak? Dat zijn allebei orthodox gelovige landen maar ze hebben wel oorlog met elkaar.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 10-02-2005 @ 10:13 :
Hoe verklaar je de oorlogen om religie in Afrika dan? En als religie oorlog voorkomt, waarom is er dan nog steeds oorlog tussen bijvoorbeeld Amerika en Irak? Dat zijn allebei orthodox gelovige landen maar ze hebben wel oorlog met elkaar.
Dat is niet een religieus geïnspireerde oorlog. Wellicht leidt zijn geloof ertoe dat George Bush veel fanatieker en overtuigder is van zijn gelijk, maar de oorlog in Irak gaat toch vooral om pragmatische doelen. Bush valt Irak echt niet aan omdat hij dat uit de Bijbel afleidt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 12:40
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 10-02-2005 @ 09:33 :
Interessant.
De kerk speelde het spelletje vaak mee. Tijdens de investituurstrijd bijvoorbeeld (een ruzie tussen keizer Otto II van het Duitse Rijk en Paus Innocentius III over wie de bischoppen mocht benoemen) hebben legers van de keizer meerdere malen Rome bezet. De Paus werd gedwongen een politiek bondgenootschap te sluiten met Frankrijk om uit zn isolement te komen. De kerk heeft zich altijd moeten inlaten met wereldlijke politiek om te kunnen overleven. Strategisch gezien is dit ook niet verbazend. Priesters zullen niet openlijk haat hebben gepredikt tegen bepaalde landen, maar er zijn wel enkele preken bekend waarin protestanten als varkens worden afgeschilderd.
Dit is trouwens wel een van de moeilijkere vragen uit de geschiedenis van de vroeg-moderne tijd..
Oud 10-02-2005, 13:38
Theo_Theelucht
Theo_Theelucht is offline
Ik zie religie toch ook als een reden voor een oorlog
Oud 10-02-2005, 15:44
haplo
haplo is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-02-2005 @ 11:49 :
Dat is niet een religieus geïnspireerde oorlog. Wellicht leidt zijn geloof ertoe dat George Bush veel fanatieker en overtuigder is van zijn gelijk, maar de oorlog in Irak gaat toch vooral om pragmatische doelen. Bush valt Irak echt niet aan omdat hij dat uit de Bijbel afleidt.
Ik denk dat je dit gedeelte niet teveel moet onderschatten, de meeste oorlogen zijn niet direcht religieus geïnspireerd. Maar komen veelal voort doordat mensen vanuit hun religieuze overtuiging denken dat zij het recht hebben op andere zaken (bijvoorbeeld politieke of economische zaken).
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 16:37
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
haplo schreef op 10-02-2005 @ 16:44 :
..doordat mensen vanuit hun religieuze overtuiging denken dat zij het recht hebben op andere zaken
zonder religie zouden die problemen er dus niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 14:05
haplo
haplo is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-02-2005 @ 17:37 :
zonder religie zouden die problemen er dus niet zijn.
Dat zeg ik niet, ik stel enkel dat religie deze gevoelens versterkt en verergerd. Dat die problemen er anders ook wel zouden zijn weet ik ook wel, maar zonder religie zouden ze er zijn in een minder grote hoeveelheid.

Overigens is dit niet alleen zo met religie's, maar ook met zaken als volkeren en natie's. Veel mensen denken erg in deze termen en zien zich daardoor als superieur.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 10:49
Qui?
Qui? is offline
Geloof is verzonnen door mensen, en zal vernietigt worden door mensen.

D.m.v oorlogen die voortkomen uit geloven. Zodoende zal er altijd oorlog zijn, als er meer religies zijn dan 1.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Qui? schreef op 12-02-2005 @ 11:49 :
Geloof is verzonnen door mensen, en zal vernietigt worden door mensen.

D.m.v oorlogen die voortkomen uit geloven. Zodoende zal er altijd oorlog zijn, als er meer religies zijn dan 1.

we moeten een eenheid vormen met 1 taal en 1 geloof
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 10:59
Qui?
Qui? is offline
Citaat:
devilious schreef op 12-02-2005 @ 11:56 :

we moeten een eenheid vormen met 1 taal en 1 geloof
1 taal, geen geloof. Want welk geloof wil je kiezen
Zullen we erom gaan vechten, oorlogje voeren

1 taal zou veel miscommunicaties voorkomen ja.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 12:21
Graf Bismarck
Graf Bismarck is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-02-2005 @ 18:20 :
Gestapo, KGB enz.
Reageren

Regels voor berichten