Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2005, 17:20
stefvis
stefvis is offline
hey,

Ik moet een werkstuk maken voor biologie over staar(caratract). Ik kan helaas niet zo heel veel informatie over dit onderwerp vinden misschien kan iemand mij verder helpen?

alvast bedankt,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2005, 19:31
SCS
SCS is offline
Dit zegt mijn "zakwoordenboek der geneeskunde" (op cd-rom)

Citaat:
cataract, cataracta
G grijze staar, ooglenstroebeling, veroorzaakt vermindering van het gezichtsvermogen, zwarte schimmen, nyctalopie (dagblindheid) of hemeralopie (nachtblindheid), afhankelijk van de plaats van de staar (centraal of perifeer), bij ongunstig verloop blindheid; ~ caerulea, cataract met een blauwe glans door perifere lenstroebelingen; ~ calcarea, witgeel verkleurde staar door afzetting van kalk en cholesterolkristallen; ~ complicata, cataract t.g.v. andere ziekten van het oog, bijv. choroiditis, glaucoom, iridocyclitis; ~ extractie, operatie ter verwijdering van de troebele lens, intracapsulaire extractie met medeneming van het kapsel, extracapsulaire extractie met achterlating van het kapsel; ~ matura, rijpe staar; ~ praesenilis, op betrekkelijk jeugdige leeftijd ontstaand cataract; secundaire ~ (zgn. nastaar), ondoorschijnende membraan, ontstaan uit opgezwollen lensvezels, achtergebleven na een extracapsulaire cataract-extractie; seniele ~, ouderdomsstaar, de meest voorkomende vorm van cataract; in de meeste gevallen kan door operatie blindheid worden voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 18:11
stefvis
stefvis is offline
Het is niet veel maar bedankt voor de moeite!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 20:23
SCS
SCS is offline
Als ik bij google staar in typ krijg ik anders genoeg resultaten. Deze zijn miss. wel handig

optiek.be

ziekenhuis.nl

erasmusmc.nl

antwoord op vele vragen
Oud 12-02-2005, 20:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
misschien helpt het als je weet dat de wetenschappelijke naam catarct is en niet dat wat jij ervan maakt
Oud 12-02-2005, 21:55
stefvis
stefvis is offline
Dat werkt idd wat beter
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 15:20
pino123
pino123 is offline
'staar, grijze of cataract, elke troebeling van de ooglens , leidend tot (soms zeer sterke) vermindering van gezichtsscherpte. Staar kan aangeboren zijn (bijv. door rodehond van de moeder in het begin van de zwangerschap) of is een gevolg van een algemene ziekte (bijv. suikerziekte), maar is meestal een ouderdomsziekte. Ook langdurige blootstelling aan schadelijke straling, of mechanische kwetsing kan staar veroorzaken.'
Reageren

Regels voor berichten